بهترین پیشنهادات برای سفر با هزینه کم

سفر ارزان در ایران – بهترین پیشنهادات برای سفری کم هزینه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

با تغییر شرایط اقتصادی و کاهش کیفیت زندگی، سفر به یک امر لوکس تبدیل شده است. بدیهیست که با افزایش هزینه های گذران زندگی هزینه های سفر نیز افزایش پیدا می کند. هزینه های سفر به سختی قابل پرداخت هستند و بسیاری از افراد توان پرداخت هزینه های یک سفر تمام و کمال را ندارند. اما همچنان راه هایی برای کاهش هزینه های سفر وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید سفری ارزان قیمت و با کمترین هزینه داشته باشید و در عین حال از سفر خود لذت ببرید.

سفر کم هزینه در ایران چطور امکان پذیر است؟

پیش از هر چیز باید بدانید که هزینه های سفر شامل چه مواردی است و سپس می توانیم به راهکارهایی برای کاهش هزینه ها بپردازیم. در نهایت نیز نکات و راهکارهایی کلی برای کاهش هزینه های سفر عنوان می کنیم.

تمام هزینه های سفر شامل موارد زیر است:

  • هزینه های بلیط و رفت و آمد
  • هزینه های خورد و خوراک
  • هزینه حمل و نقل در شهر مقصد
  • هزینه اقامت و هتل
  • هزینه گردش و تفریح (شامل بازدید از جاذبه ها و استفاده از امکانات تفریحی)

 

بلیط ارزان هواپیما، اولین راه کاهش هزینه سفر

قطعا بخشی مهمی از هزینه های سفر به هزینه رفت و برگشت اختصاص می یابد. اگر قرار است یک نفره یا دو نفره سفر کنید می توانید با خرید بلیط ارزان هواپیما سفری به صرفه و راحت را تجربه کنید. البته شاید استفاده از قطار راه ارزان قیمت تری باشد، اما با در نظر گرفتن زمان سفر با قطار و هواپیما، خرید بلیط ارزان هواپیما می تواند گزینه ای اقتصادی باشد، چرا که به قول معروف وقت طلاست. با خرید بلیط هواپیمای چارتری می توانید هزینه رفت و آمد خودتان را تا حد زیادی کاهش دهید. عواملی همچون زمان سفر به هر شهر، شرایط آب و هوایی و مناسبت ها نیز بر قیمت بلیط تاثیرگذارند. برای مثال مهر ماه بهترین زمان سفر به مشهد است، اما ایام ولادت و شهادت امام رضا می تواند بدترین زمان برای خرید بلیط هواپیمای ارزان مشهد باشد.

 

خرید بلیط چارتر برای سفر ارزان تر

 

سفری راحت و کم هزینه با قطارهای اقتصادی

اگر شناخت خوبی نسبت به قطارهای ایران داشته باشید می دانید که برخی قطارهای ۴ تخته، قطارهای اتوبوسی و بیشتر قطارهای ۶ تخته از قیمت بسیاری خوبی برخوردار هستند. این قطارها امکانات نسبتا خوبی نیز دارند و سفری راحت و کم هزینه را برایتان مقدور می سازند.

 

هزینه های خورد و خوراک را چطور کاهش دهیم؟

خوب قطعا نیاز به خوردن غذا از نیازهای اولیه انسان است و نمی توانیم برای کاهش هزینه های سفر هزینه خورد و خوراک را حذف کنیم. حتی اینکه غذای سالم و خوشمزه بخوریم بسیار اهمیت دارد. راه های کاهش هزینه های خورد و خوراک چیست؟

 

خودتان بپزید

مزیت این روش کاهش هزینه این است که از طرفی غذای سالم مصرف می کنید و از طرفی هزینه های اضافی بابت خورد و خوراک نمی پردازید. مواد اولیه را تهیه کنید و به پخت و پز بپردازید. تجربه پختن غذا به تنهایی از جذابیت زیادی برخوردار است، به خصوص اگر آشپزی از علایقتان باشد از آن لذت می برید. به واقع یکی از بهترین تجربه های زندگی خوردن یک املت سرآشپز در دل طبیعت است.

 

غذای مسیر را با خود ببرید

اگر قرار است با قطار سفر کنید غذای مسیر را با خود ببرید. ساندویچ های دست ساز یا غذاهای خانگی پخته شده را ظرف مخصوص قرار دهید و با خود در مسیر همراه کنید. مطمئنا تجربه بهتری نسبت به خرید غذاهای بین راهی خواهید داشت. البته اگر دهن دار هستید غذای بیشتری با خود ببرید.

 

غذای های محلی را تجربه کنید

در بسیاری از شهرهای ایران می توانید غذاهای جذاب محلی را با کمترین هزینه تهیه کنید. در برخی موارد این غذاها در تهیه غذاهای محلی تهیه می شوند و در برخی موارد نیز می توانید از غذاهای خیابانی دوره گردها استفاده کنید. البته پیش از خرید بهتر است از رعایت بهداشت غذاهای خیابانی اطمینان حاصل کنید، اما در مجموع غذاهای محلی در بیشتر موارد با سلیقه و بهداشت کافی تهیه می شوند.

غذاهای لوکس و رستوران های لوکس هم می توانند در برنامه شما قرار بگیرند، اما در دفعات محدود و تنهای برای تفریح.

 

میرزا قاسمی از غذاهای محلی گیلان

 

هزینه های حمل و نقل داخلی شهری چه می شود؟

خوشبختانه کرایه تاکسی در بیشتر شهرستان ها نسبت به شهرهای بزرگ تر کمتر است. برای مثال کرایه تاکسی در استان چهارمحال و بختیاری (شهرکرد) در حدود نصف کرایه تاکسی در تهران است. همچنین می توانید از وسایل حمل و نقل عمومی همچون اتوبوس و مترو استفاده کنید. البته مترو در بسیاری از شهرهای کشور موجود نیست، اما اگر قرار است به شهرهای بزرگ همچون مشهد و شیراز و اصفهان سفر کنید مترو در خدمت شماست.

 

متروی مشهد

 

سفر کم هزینه با کاهش هزینه های اقامت

شاید بتوانیم عمده هزینه های سفر را به هزینه های اقامت نسبت دهیم. اگر بتوانید در هزینه اقامت خود صرفه جویی کنید گل برنده را زده اید! اگر این امکان وجود دارد، می توانید برای تجربه سفری کم هزینه از چادر استفاده کنید. به خصوص اگر سفرتان مجردی است استفاده از چادر هم می تواند جذاب باشد و هم کم هزینه.

اقامتگاه ها نیز با قیمت های معقول موجود هستند. بسیاری از اقامتگاه ها با ارائه امکانات کمتر و قیمت کمتر می توانند برای تجربه سفر کم هزینه مناسب باشند.

به طور کلی هزینه های اقامت ارتباط مستقیمی با زمان سفر دارند. در بازه های مختلفی از سال به دلیل کاهش سفر، هزینه های سفر تا حد زیادی کاهش می یابد. اگر برنامه زمانی انعطاف پذیری داشته باشید می توانید به راحتی هزینه های سفر خود را کاهش دهید. اگر هم کارمند هستید زحمت آن چند روز مرخصی است. برای مثال ماه های اردیبهشت و خرداد زمان مناسبی برای سفر هستند. از طرفی به دلیل بازگشایی مدارس و شروع امتحانات بیشتر مردم در شهرها می مانند و از طرفی در فروردین و ایام تعطیلات عید دلی از عزا در آورده اند.

 

کاهش هزینه های تفریح – اولویت بندی کنید!

مکان های دیدنی و امکانات تفریحی را اولویت بندی کنید. آن هایی که حتما باید تجربه کنید را در اول لیست قرار داده و باقی موارد را در پایین لیست اولویت ها قرار دهید. برای مثال لازم نیست که حتما تمام پارکهای آبی شهر مشهد را تجربه کنید یا در تمام جنگل های شمال پیکنیگ بگیرید.

 

از با تجربه ها بیاموزید!

سفر است و تجربه هایش! کسی که تجربه سفر دارد مانند کسی است که ۳۰ سال رانندگی کرده است. نکاتی که شما در مقالات مختلف می خوانید تنها حکم دریافت گواهی نامه را دارند. اما همه چیز در خیابان ها مشخص می شود. این موارد را با تجربه های سفر می گویند. البته اگر خودتان تجربه کافی دارید خوشحال می شویم چند نکته به ما بیاموزید، اما بد نیست به این موارد نیز توجه کنید!

 

صمیمی و خودمانی سفر کنید

سفر با افراد و جمع های صمیمی باعث می شود راحت باشید و در رودربایستی گیر نکنید. ۱۰۰درصد می دانید که رودربایستی یکی از مواردی است که می تواند جیب را خالی کند. این توصیه از جانب خبرگان سفر برای شماست.

 

صمیمی و خودمانی سفر کنید

 

دونگی دونگی، به همراه مادر خرج اقتصادی

همیشه در جمع شخصی یا اشخاصی وجود دارند که فکری اقتصادی تر از بقیه دارند. ایشان باید مادرخرج باشند. هرچه جمع بزرگتر باشد و هزینه ها دونگی دونگی محاسبه شود هزینه های سفر کاهش می یابد. البته بهتر است افسارتان را دست مادرخرج اقتصادیان ندهید، چرا که اگر کنترل هزینه ها کاملا در اختیار او باشد ممکن است مجبور شوید نان خشک در آب بزنید.

این مطلب مجموعه ای از تجربیات سامتیکی ها برای سفری ارزان قیمت بود؛ از سفر لذت ببرید.

نظرات

سلام به نظر م مقاله خیلی جالبی بود و از تصاویر جالبی هم استفاده شده بود. به نظرم اگر در مقالات از تجربیات نوشته بشه میتونه خیلی جذابیت داشته باشه

    سلام دوست عزیز
    این نظر لطف شماست. ما در سامتیک تلاش می کنیم مقالاتی تولید کنیم که به واقع برای مخاطب مفید باشند (نه در حد حرف)
    خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما واقع شده