زیباترین سواحل ایران و امکانات و ویژگی های این سواحل

بهترین و زیباترین سواحل جنوب و شمال ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

سواحل زیبای ایران را می توان یکی از بهانه های اصلی سفر در تعطیلات به حساب آورد. شاید این علاقه بی دریغ ایرانیان به سواحل از آنجا قدرت گرفته باشد که بسیاری از مناطق ایران آب و هوایی خشک و کم بارش دارند. ما ایرانی ها آب و هوای مرطوب را می پسندیم، برای همین به سواحل می رویم تا آب و هوایی عوض کنیم. سواحل مناطقی دوست داشتنی برای فرار از دغدغه ها و لذت بردن از آرامش طبیعت هستند.

پیش از هر چیز دعوت می کنیم این ویدیوی زیبا را ببینید.

زیباترین سواحل ایران و امکانات و ویژگی های این سواحل

خوشبختانه ایران کشوری همه چیز تمام است و هر چیزی که فکر آن را بکنید در ایران موجود است. با وجود اینکه سرزمین های خشک و کویری زیادی در ایران وجود دارد، اما به لطف وجود دریاهای جنوب و شمال کشور و حتی سرزمین های کوهستانی بسیار ایران کشوری ۴ فصل محسوب می شود. هم در جنوب و هم در شمال کشور سواحلی زیبایی داریم که شاید برخی از آن ها مورد توجه و لطف کافی قرار نگرفته اند. در ادامه بهترین و زیباترین سواحل ایران در خطه شمال و جنوب کشور را معرفی خواهیم کرد.

زیباترین سواحل ایران و امکانات و ویژگی های این سواحل

بهترین و زیباترین سواحل شمال کشور

استان های گیلان، مازندران و گلستان سه استان شمالی کشور هستند که با دریای خزر مرز آبی دارند. هر کدام از این استان ها سواحل زیبایی دارند که در ادامه به معرفی برخی از بهترین های آن می پردازیم. این سواحل عبارتند از:
  • ساحل چمخاله در استان گیلان
  • سواحل انزلی در استان مازندران
  • ساحل چپکرود در استان مازندران
  • ساحل آستارا در استان گیلان
بهترین و زیباترین سواحل شمال کشور - شهر و ساحل چمخاله

ساحل چمخاله استان گیلان – زیباترین ساحل ایران

ساحل چمخاله با اینکه از بهترین سواحل کشور است، اما به اندازه ای که به سواحل انزلی توجه می شود مورد توجه قرار نمی گیرد. چمخاله نام شهری در استان گیلان است. حدود ۲۷۷ سال پیش یعنی در زمان حکومت نادرشاه افشار، بسیار از مردم برای دور بودن از جنگ به منطقه چمخاله مهاجرت کردند و در این منطقه خوش آب و هوا ساکن شدند. البته این ساحل بعد از ساحل انزلی دومین ساحل پرگردشگر در شمال کشور است.

رودخانه ای که از میان شهر این شهر می گذرد به جذابیت های این شهر افزوده و باعث شده که گردشگران خارجی بسیاری نیز به این منطقه سفر کنند. تالاب زیبا چمخاله و ساحل دوست داشتنی آن از جاذبه های گردشگری نابی است که نباید تجربه آن را از دست بدهید. این ساحل زیبا در سال ۱۳۹۰ توسط وزارت کشور به عنوان بهترین ساحل استان گیلان انتخاب شد. برای بازدید از ساحل چمخاله و شهر زیبای آن می توانید با استفاده از بلیط هواپیمای تهران رشت به استان گیلان سفر کنید.

ساحل چمخاله استان گیلان - زیباترین ساحل ایران

ساحل انزلی – زیباترین ساحل عمومی شمال

به دفعات به ساحل انزلی اشاره کردیم. بگذارید بیشتر در مورد آن بدانیم. مزیت سواحل انزلی این است که برخلاف سواحل دیگر شهرهای استان مازندران ساحل عمومی محسوب می شود و می توان به راحتی از آن بهره برد. در راستای ایمنی و راحتی بیشتر مسافران این منطقه در سال ۱۳۸۶ بر اساس طرحی که توسط منطقه آزاد انزلی اجرا شد، در ۳ کیلومتر از خطوط سواحل انزلی امکاناتی همچون آلاچیق، مناطق شنای ایمن سازی شده (گروه امداد و نجات)، امکانات رفاهی، سرویس بهداشتی، پارکینگ و زمین های فوتبال و والیبال احداث شد.

سواحل انزلی - زیباترین سواحل عمومی شمال کشور

ساحل چپکرود استان مازندران – یکی از بهترین سواحل مازندران

هر ساله مسافران زیادی از سراسر کشور به شهرهای مختلف استان مازندران می آیند تا از سواحل شمالی کشور لذت ببرند. یکی از این سواحل جذاب، ساحل چپکرود است که هر ساله میزبان حدود ۱۲ میلیون گردشگر داخلی و ۱۰۰ هزار گردشگر خارجی است. این ساحل علاوه بر بهره مندی از امکانات ساحلی کافی، به دلیل زیبایی ذاتی و طبیعی خود بسیار مورد توجه بوده و هست. در واقع اگر بگوییم خطوط ساحلی ۱۸ کیلومتری چپکرود از بهترین زیباترین خطوط ساحلی استان مازندران محسوب می شود کم لطفی نکرده ایم.

امور بهبود و افزایش امکانات این منطقه شامل اضافه کردن تجهیزات ورزشی، وسایل بازی کودکان، زمین والیبال، زمین فوتسال شنی، فضای سبز، رستوران های محلی و زیباسازی فضا این منطقه است که در برنامه های توسعه شهرداری این منطقه قرار دارد. سواحل این منطقه کاملا ماسه ای هستند و خبری از سواحل سنگی نیست.

یکی از بهترین راه های رسیدن به سواحل مازندران استفاده از قطار تهران ساری است. این مسیر قطاری نیز یکی از بهترین و زیباترین مسیرهای قطاری کشور است که می تواند یکی از جاذبه های سفر شما باشد.

ساحل چپکرود استان مازندران - یکی از بهترین سواحل مازندران

ساحل صدف آستارا در استان گیلان

آستارا یکی از زیباترین و پرگردشگرترین شهرهای کشور است. جالب است بدانید این شهر ساحل زیبایی دارد که از بهترین سواحل شمال کشور به حساب می آید. ساحل صدف، ساحلی با ایمنی بالا برای شنا و تفریح و فضایی مناسب برای گذراندن زمانی بدون دغدغه است. این ساحل که در ۷ کیلومتری جاده آستارا به سمت تالش قرار دارد در کنار منطقه حفاظت شده و جنگلی لوندویل واقع شده است.

نکته جالب در مورد ساحل آستارا این است که اولین اقدامات سالم سازی سواحل دریای خزر در سواحل آستارا انجام شده است. نجات غریق، آلاچیق، استراحتگاه ها، بوفه و فروشگاه ها و دوش آب و سرویس بهداشتی برخی از امکانات ساحل صدف آستارا است.

ساحل صدف آستارا در سال ۹۳ به مناسبت روز جهانی زمین به طور کامل پاکسازی شد و تمام زباله های آن جمع آوری شد

بهترین سواحل مازندران را بشناسید!

ساحل چپگرود و ساحل مازندران دو مورد از بهترین سواحل مازندران هستند، اما سواحل مازندران بسیار زیادند و تنها محدود به همین دو مورد نیستند. در ادامه بهترین سواحل مازندران را معرفی می کنیم.

ساحل رامسر: اگر به شمال رفتید ساحل رامسر را فراموش نکنید. در رامسر تلکابین هایی وجود دارد که از ساحل این شهر شروع شده و عمق جنگل های رامسر می رود. علاوه بر این در رامسر کلوپ ورزش های دریایی هم قرار دارد که می توانید با استفاده از آن از ورزش ها و تفریحات آبی لذت ببرید.

ساحل نمک آبرود: یکی دیگر از بهترین ساحل های شمال ساحل نمک آبرود است. در این ساحل نیز امکان تفریحی و ورزش های آبی وجود دارد که می توانید نهایت بهره را از آن ببرید. جت اسکی، قایق، شاتل و چتر پاراسل، هاورکرافت، پیست موتور و ماشین ATV، پیست دوچرخه سواری، شهربازی، امکان اقامت شبانه روزی، قایقرانی پدالی و موتوری تنها برخی از امکانات تفریحی و رفاهی ساحل نمک آبرود هستند.

ساحل میانکاله: یکی دیگر از سواحل منحصر به فرد و زیبای شمال کشور ساحل میانکاله است. این ساحل تنها یک ساحل تفریحی نیست و یک منطقه حفاظت شده است. پوشش جانوری جذاب این منطقه زیبایی های زیادی برای آن به وجود آورده. ساحل میانکاله مهمترین زیستگاه پرندگان آبی – خشکی است و تصاویر این ساحل قطعا شما را مجذوب سفر به آن می کند.

ساحل صدف آستارا در استان گیلان

بهترین و زیباترین سواحل جنوب کشور

بیشتر سفرهایی که به قصد لذت بردن از سواحل ایران انجام می شود به مقصد شهرهای شمالی و سواحل شمال کشور است. اما چرا؟ سواحل جنوب کشور به واقع بی نظیرند و واقعا جای تعجب دارد که هیچ توجهی به سواحل جنوبی نمی شود. البته از طرفی باید خوشحال باشیم. چرا که اگر سیل گردشگران به سمت این سواحل روانه شود، شاید عاقبت آن ها نیز شبیه سواحل شمالی کشور شود. برخی از بهترین سواحل جنوب کشور عبارتند از:

  •  ساحل سرخ جزیره هرمز
  • ساحل بریس چابهار
  • ساحل لاکپشت‌ها در جزیره قشم
  • پارک ساحلی مرجان کیش
  • ساحل زیبای «سورو» در بندر عباس
  • سواحل هنگام
  • ساحل کلبه هور

ساحل سرخ جزیره هرمز – زیباترین ساحل جنوب کشور

در مورد جزیره هرمز چیزی شنیده اید؟ سرزمینی با خاک قرمز رنگ که ترکیب خاک قرمز آن با دریای آبی رنگ، ترکیب حیرت انگیزی پیش روی چشمانتان می سازد. جزیره هرمز و ساحل زیبای آن بیش از گردشگران ایرانی، توجه و تعلق گردشگران خارجی را به خود جلب می کند. علت وجود این رنگ در ساحل هرمز وجود ترکیبات معدنی به خصوصی در خاک این منطقه است. جالب است بدانید که این خاک از نظر اقتصادی ارزش بسیار بالایی دارد و در ساخت رنگ، لوازم آرایشی و موارد دیگر کاربرد فراوانی دارد.

ساحل سرخ جزیره هرمز - منحصر به فردترین ساحل جنوب کشور

در واقع عنصری که باعث شده رنگ خاک این جزیره قرمز باشد، عنصر آهن است. ۷۰ درصد از خاک این منطقه از آهن تشکیل شده. قضیه این خاک سرخ برایتان خیلی جالبتر می شود، اگر بدانید که از این خاک حتی در زمینه پخت و پز نیز استفاده می شود. از خاک این منطقه در طبخ ماهی و نان و تهیه ترشی و مربا و سس نیز استفاده می شود.

اما از این موارد که بگذریم، اقامت در این منطقه زیبا و تفریح در سواحل آن می تواند به یکی از جذابترین تجربه های سفر شما بدل شود. برای عزیمت به این منطقه می توانید در ابتدا با استفاده از هواپیمای تهران بندرعباس به شهر بندرعباس بروید و از آنجا با قایق به جزیره هرمز بروید.

ساحل بریس چابهار

با اینکه ساحل چابهار جاذبه های گردشگری زیبا و کمتر شناخته شده ای دارد، اما ساحل بریس چابهار یکی از مشهورترین سواحل ایران است که برای بیشتر افراد آشناست. طبیعت خاص و منحصر به فرد چابهار باعث شده تا شرایط ویژه ای در سواحل این شهر نیز به وجود بیاید. سواحل صخره ای، دریایی زیبا و آرامش بخش و باغات میوه در این منطقه باعث جذابیت بیشتر سواحل چابهار شده است.

ساحل بریس چابهار

سایر سواحل جنوب ایران

تعداد سواحل زیبای جنوب ایران بسیار بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این قست به معرفی کوتاهی از این سواحل بپردازیم. البته این مسئله نشان دهنده این نیست که دیگر سواحل جنوبی کشور از جذابیت کافی برخوردار نیستند، بلکه هر کدام می توانند به تنهایی دلیل برای سفر به شهرهای زیبای جنوب کشورمان باشند. ساحل لاکپشت ها در جزیره قشم، پارک ساحلی مرجان کیش، ساحل زیبای سورو در بندرعباس و سواحل هنگام هر کدام دارای ویژگی ها و زیبای خاص خود هستند که در هیچ کجای از کشور و حتی جهان مشابه آن ها یافت نخواهد شد.

نظرات