بهترین جاده های شمال ایران

۵ مورد از بهترین جاده های شمال ایران + عکس

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

تقریبا در تمام تعطیلاتی که در سال وجود دارد، اگر از دوستان یا خانواده خود بپرسید که برای سفر به کجا برویم، حتما یکی از گزینه های پیشنهادی شان سفر به شمال است! و حرکت در مسیر زیباترین و بهترین جاده های شمال ایران؛ بی برو برگرد! خصوصا برای هموطنان نیمه شمالی کشور و ساکنین پایتخت، چراکه فاصله نزدیکی به شهر ها و استان های شمالی دارند. با اینکه مقصد سفر همیشه هدف حرکت شماست، اما مسلما زیبایی جاده های سفری پیش رویتان نیز یکی از انگیزه هایی است که باعث افزایش لذت در سفر می شود و چه جایی زیبا تر از جاده های سفرسبز و جنگلی شمالی کشور؟

شما هم حتما در مورد جاده های سرسبز و جنگلی شمال کشور شنیده اید، حتی اگر در مسیر آنها سفر نکرده باشید و از نزدیک زیبایی های نفس گیر این جاده های زیبا را ندیده باشید. یک جاده سر سبز، با کمی هوای مه گرفته، یا حتی نمایی آفتابی یا برفی را فرض کنید؛ که همچون بوم نقاشی برجسته ترین هنرمندان دنیا از پنجره خودروی شخصی تان روبروی شما باشد. مسلما منظره بسیار زیبایی است! با ما همراه باشید.

سفری در دل بهترین جاده های شمال

همیشه با شنیدن واژه شمال و سفر به شمال کشور اولین چیزی که همچون یک نوستالژی زیبا در ذهن ما نقش می بندد آهنگ خاطره انگیز “خاطرات شمال ” است! و اگر تجربه سفر در دل زیبایی های شمال ایران را داشته باشید، مسلما خاطرات آن محال است از ذهن شما هم برود! راستش را بخواهید انتخاب شهر های شمالی ایران مانند گلستان، گیلان ، مازندران و …. به عنوان یک مقصد سفری؛ عمری طولانی دارد و در گذشته هم یکی از پرمخاطب ترین مقاصد سفری کشور بوده است.

زیباترین جاده و جاذبه ها شمال ایران

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که شلوغی و ترافیک جاده های آن هم ریشه در گذشته دارد و در تصاویر قدیمی هم می توان ردی از ترافیک سفری در جاده های شمال را دید! با این تفاوت که در روزهای ایران قدیم، امکان خرید بلیط قطار و یا هواپیما برای سفر وجود نداشت و تنها ابزار های موجود تعداد محدودی خودروی عمومی بوده، و عده بسیار اندکی خودروی شخصی داشتند.

خب؛ برویم سراغ اصل مطلب! بهترین جاده های شمال ایران را می شناسید؟ جاده های زیبایی که حتما تعدادی از آنها را در ذهن دارید و حتی ممکن است در مسیر آنها سفر کرده باشید و خاطرات بسیار زیبایی برای شما از سفرهایتان به جا مانده باشد. اما بیاید باهم دقیق تر با جاذبه های سفری شهر های شمالی ایران و جاده های زیبایی که در دل کوه و جنگل دارند؛ آشنا شویم.

گردنه حیران، زیباترین جاده جنگلی ایران

خب در وصف اینجا نامگذاری آن به خوبی بهترین ایده را به شما می دهد، گردنه حیران! مسیری که حتما حیرانتان می کند و انگشت به دهان زیبایی های آن را می نگرید! گردنه حیران یکی از جاده های شمال کشور و البته بطور کلی در دسته زیباترین جاده های ایران است. گردنه حیران طولی ۳۵ کیلومتری دارد و در مسیر حرکت شما از آستارا به اردبیل است.

همچنین جاده حیران در دسته مناطق محافظت شده و ییلاقی استان گیلان نیز قرار دارد. این جاده زیبای شمالی از یک سو با درختان جنگلی و گیاهان وحشی پوشانده شده است و در سمت دیگر در دامنه کوه های سرسبز منطقه آرمیده است. فرقی نمی کند چه فصلی از سال به این منطقه سفر کنید، چرا که همیشه زیبایی های غافلگیر کننده برای شما در این منطقه تدارک دیده شده است.

تصویری از پاییز زیبای گردنه حیران

زیبایی های گردنه حیران در فصل ها گرم سال مانند تابستان، درختانی سرسبز و زیباست و یک نقاشی زیبا را به ذهن می آورد که همه طبف های رنگ سبز را در خود نهفته است. در فصل پاییز باید گردنه حیران را عاشقانه ترین جاده کشور به شما معرفی کنیم. زیباترین منظره پاییز را باید در گردنه حیران ببنید. جنگل هایی انبوه را فرض کنید که با رنگ هایی زرد و نارنجی، قرمز و قهوه ای تزئین شده است.

زیبایی های گردنه حیران را باید از نزدیک دید و هیچ نوشته ای نمی تواند تمام جذابیت های آن را پوشش دهد. پس بهتر است در اولین فرصت کوله بار سفر خود را ببندید و راهی حیران شوید. اگر به تصاویر آن نگاه کنید بهتر متوجه می شوید که نامگذاری حیران چقدر هم با مصماست!

جاده عباس آباد-کلار دشت، سفری به بهشت گمشده ایران

اگر نام جاده عباس آباد کلار دشت را شنیده باشید، حتما می دانید که در فصل تابستان یکی از مقاصد همیشه شلوغ و پر مخاطب سفری است. هر چند که دیدن زیبایی های دریای خزر و مناظر جنگلی اطراف این منطقه؛ نباید تنها محدود به فصل تابستان باشد. زمستان و پاییز آن هم واقعا خاص و نفس گیر و دلپذیر است.

همانطور که از نامش پیداست، این جاده زیبا در فاصله بین دو شهر عباس آباد و کلاردشت قرار دارد و مسیری ۲۵ کیلومتری در دل جنگل های زیبای شمال است. در وصف جاده کلاردشت به عباس آباد همین جمله بس که مرده را زنده می کند! هرچند این جمله کمی بوی اغراق دارد اما واقعا هوای تازه و خنکای نسیم جنگلی، پیچ های ملایم جاده در دل جنگل و رودهایی پر از آب خنک این جاده زیبا روح و روان شما را تازه می کند.

جاده عباس آباد-کلار دشت، بهشت گمشده ایران

در هر فصلی از سال که به دل جاده کلاردشت بزنید زیبایی های آن غافلگیرتان می کند و صفای خودش را دارد. البته اگر اهل سفر و خوش گذرانی هستید بد نیست بدانید که جاذبه های این جاده زیبا تنها محدود به مناطق طبیعی نیست و می توانید در مسیر خود به انواع رستوران های مسیر هم سری بزنید و با غذاهای خوشمزه شمالی، دلز از عزا در آورید. انواع جگرکی، رستوران و چایخانه ها در مسیر شما هستند و لذت سفرتان را دو چندان می کنند.

حتما شما هم تصاویری زیبا از متل قو دیده اید و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در گذر از این جاده می توانید به متل قو برسید و خاطرات سفر خودتان را با اقامت در یکی از بهترین هتل های شمال، دو چندان کنید. پس می توانید با یک تیر دو نشان بزنید و علاوه بر لذت های سفر و جاذبه های طبیعی، به رزرو آنلاین هتل داخلی پرداخته و سفر خودتان را به یک خاطره رویایی تبدیل کنید.

جاده هراز یا جاده ۷۷، پر رفت و آمدترین جاده شمال

دو عدد از معروف ترین جاده های شمال کشور، جاده هراز و جاده چالوس اند؛ که البته ترافیک های سنگینی هم دارند! جاده هراز در گذشته به نام جاده ۷۷ شناخته می شد و در مدتی ۲۳ ساله ساخته شده است، پس قدیمی بودن آن هم به خوبی مشخص است. جاده هراز در سال ۱۳۴۲ بعد از ۲۳ سال بلاخره به بهره برداری رسید و براساس اطلاعات موجود، تنها در فصل نوروز بیش از ۴ میلیون مسافر در آن تردد می کنند.

جاده ۷۷ همچنین نزدیک ترین مسیر بین تهران و آمل است و از دره هراز می گذرد. این جاده زیبای شمالی از حد فاصل دو شهر بومهن و رودهن از جاده فیروزکوه منشعب می‌ شود و بعد از گذشتن از بالای دره مشاء، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب‌اسک، رینه و لاریجان را پشت سر می‌ گذارد و در نهایت به شهر آمل می رسد.

جاده هراز یا جاده 77، یکی از زیباترین جاده های کشور

شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید که این منطقه حتی در گذشته های بسیار دور هم محبوب بوده است، بطوری که برخی شواهد و آثار تاریخی در حوالی رود هراز پیدا شده اند که متلعق به دوره هخامنشی است. در جاده هراز جاذبه های گردشگری بسیاری وجود دارد از جمله شناخته شده ترین و مهم ترین جاذبه ها در این مسیر می توان به منطقه باستانی لاریجان اشاره کرد.

جاذبه های توریستی جاذه هراز بسیار زیادند و تنها محدود به جاذبه های طبیعی نمی شود اما همیشه از قدیم هم گفته اند، شنیدن کی بود مانند دیدن! پس حتما در سفر های خود به شمال گذر از جاده هراز را هم مد نظر قرار دهید، چرا که در مسیر حرکت خود می توانید سری هم بهترین روستاهای شمال ایران بزنید که حتی در خواب و رویا هم مانند آنها را ندیده اید.

جاده چالوس، معروف به جاده اژدها

جاده چالوس یکی از معروف ترین و پر مخاطب ترین جاده های شمال است و مسیری بسیار زیباست که به مازندران منتهی می شود. این جاده در گذشته تنها یک مسیر خاکی و مال رو بود و در ادامه با مشخص شدن اهمیت و زیبایی های آن، ساخت و سازش اغاز شد و در سال ۱۳۱۲ به بهره برداری رسید. نام قدیمی جاده چالوس، جاده ۵۹ است و یکی از مهمترین مسیرهای رفت و آمدی برای ساکنین تهران و کرج است. جاده چالوس یکی از زیباترین جاده های ایران است و مناظر خارق العاده ای که در مسیر آن وجود دارد، سفر شما را بسیار لذت بخش و خاطره انگیز می کند. این جاده نه تنها از زیباترین هاست بلکه به دلیل مسافت کمتر نسبت به بعضی دیگر از جاده های شمال از بهترین جاده های شمال به حساب می آید.

جاده ۵۹ یا جاده چالوس یکی از محور های اصلی شمال ایران است و خود یکی از مقصدهای اصلی گردشگری استان البرز و مازندران محسوب می شود. مسیری ۱۶۳ کیلومتری که بسیاری آن را زیباترین جاده ایران و یکی از زیباترین راه های جهان می نامند. با اینکه جاده چالوس با پیچ و خم هایی که دارد یکی از جاده های خطرناک کشور است، اما به قدری زیباست که حتی با ترافیک های سنگینش هم بین مردم و مسافران طرفداران و علاقمندان بسیاری دارد.

جاده چالوس، معروف به جاده اژدها

جاده چالوس را همچنین به نام جاده اژدها نیز می شناسند که این اسم گذاری را مدیون رنگ های پاییزی و جذاب خود و البته پیچ و خم های فراوانش است. جاذبه های گردشگری که در مسیر جاده چالوس در راه شما قرار دارد باغ لاله های گچسر، دس امیرکبیر، تونل کندوان، رود های کرج و چالوس، پیست اسکی دیزین؛ دهکده یوش و سیاه بیشه است.

همچنین وجود رستوران های کنار جاده و جگرکی های اطراف راه، انواع آش های خوشمزه محلی و شمالی نیز جذابیت های سفر شما را دو چندان می کند. سفر در جاده چالوس محدود به فصل خاصی نمی شود و در هر ماه و فصلی از سال که به شمال سفر کنید و از جاده چالوس بگذرید، با زیبایی های آن غافلگیر می شوید؛ حتی در زمستان که فصل سرماست! شاید برایتان جالب باشد که شهر ها و مناطق شمالی کشور در دسته بهترین مکان برای سفر داخلی در زمستان قرار دارند.

نوار مرزی ارس، جلفا

یکی دیگر از جاده های زیبای ایران و شمال کشور که در منطقه شمال غربی و امتداد رود ارس قرار دارد، نوار مرزی ارس؛ جلفاست. این جاده و نوار مرزی زیبا در مسیر منطقه ارسباران آغاز می شود و در جلفا به انتها می رسد. جاده ای زیبا که از یک سو مسیر پر آب رود ارس و از سمت دیگر مناطقی سرسبز با کلبه ها و خانه های روستایی را به تماشا کشیده است.

مناطق ارس و جلفا هر دو در دسته زیباترین مکان های دیدنی ایران هستند و دارای جاذبه های توریستی و گردشگری بسیار نیز هستند. طبیعت زیبا و جاده های پرپیچ و خم این مسیر سرسبز در شمال کشور بار ها از دل کوه عبور می کنند و گاهی هم به مناطق جنگلی وارد می شوند. این منطقه یکی از بکرترین مناظر ایران را در دل خود دارد و به خصوص در فصل بهار زیبایی های آن بسیار دیدنی است.

تصویری از زیبایی های نوار مرزی ارس،جلفا

زمین های رنگارنگی که در مسیر نوار مرزی ارس و جلفا قرار دارند شبیه بهشتی توصیف نشدنی در ایران اند. در میانه جاده جنگل های بلوط و و آبشارهای فصلی به جاده، رنگی دیگر بخشیده اند که به طرز خیره کننده ای، نگاه ها را به خود جلب می کند. تماشای جنگل و کوه های پوشیده شده از درختان جنگلی و از طرف دیگر رود ارس؛ که این رود خانه های روستایی را از کشور ارمنستان جدا کرده از زیباترین دیدنی های ایران و جاذبه های گردشگری کشور محسوب می شود.

شمال کشور همیشه در دسته پر مخاطب ترین مناطق توریستی و گردشگری کشور قرار دارد و سفر به آن همواره جاذبه های خاص خود را دارد. مسلما تعدد زیبایی های شهر های شمالی ایران یکی از مهمترین دلایلی است که در انتخاب این منطقه از کشور به عنوان مقصد سفری موثر است.

نظرات

سلام و خسته نباشید
با اینکه مقاله خیلی خوبی نوشته بودین و توصیف های قشنگی هم داشت ولی راستش توی عکسا اول باورم نمی شد که واقعا ازخود ایران گرفته شده باشن!
ولی اگر اون ۲۰۶ و پراید رو توی عکس نمی دیدم، واقعا باورم نمیشد عکسا بومی باشن و از ایران گرفته شده باشن

    سلام کاربر محترم
    بسیار خوشحالیم که مقاله برای شما مفید و جذاب بوده است.
    عکس های مقاله نیز کاملا بومی هستند و وجود چنین مکان های زیبایی در کشور چهار فصل ما دور از انتظار نیست، تنها کمی ناشناخته مانده اند.