راهنمای سفر به هند، کشور 72 ملت!

راهنمای سفر به هند، کشور ۷۲ ملت!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

هند، کشور ۷۲ ملت، فلفل های معروف هندی، لباس های رنگارنگ، رقص های شاد و فیلم های معروف هندی! کشور فیلم های معروف “راجو” و کمی هم (بیشتر از کمی) اغراق آمیز! کشور هند را در تمام دنیا به دین های فراوان و مذاهب گسترده، و البته اثرگذارترین چهره اش،ماهاتما گاندی، می شناسند. در راهنمای سفر به هند، کشور ۷۲ ملت با ما همراه باشید تا کمی هم در مورد زیبایی های اثرگذار آن، فارغ از دیالوگ های اثرگذار پدر و پسر های قلب شکسته اش، بدانیم!

 

هند، هندوستان یا سیندو را چقدر می شناسید؟

هر سه واژه بالا اسم های قدیمی و ریشه ای هند اند. سیندو نام رودخانه سند و البته به زبان سانسکریت است و در گذشته سرزمین هندوها به این نام شناخته می شده است. هند کشور فریبنده و زیبایی است و حتی اگر هزاران بار به آن سفر کرده باشید بازهم زیبایی های برای غافلگیر کردن شما دارد.

کشوری متشکل از شگفتی‌ های طبیعی و ساخت دست بشر، دنیای رنگارنگی از طعم‌ ها و عطرهای متفاوت، صومعه‌ های رازآلود، معبدهای شگفت‌انگیز، شهرهای شلوغ و پر همهمه، امپراطوری‌ های گمشده، کاخ‌ های مجلل، بازارهای شلوغ، پارک‌ های ملی بکر، بناهای تاریخی حیرت‌انگیز و هزاران جاذبه‌ دیگر که تنها به اندازه خرید بلیط هواپیما تهران به بمبئی با شما فاصله دارند!

 

راهمای سفر به هند

 

هند را کشور تضاد ها می دانند، چرا که در گستره پهناور آن قوم ها و نژاد های مختلف، با ادیان متفاوت در کنار یکدیگر زندکی می کنند. در شهر های مختلف آن می توانید از انواع ساختمان های شکیل و آسمان خراش ها، تا خانه های ساده و چوبی و زاغه های روستایی را ببینید.

 

مروری کوتاه بر تاریخ اعجاب انگیز هند

براساس اطلاعات موجود سابقه حضور انسان در محدوده هند به ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار سال پیش باز می گردد و اولین تمدن کشف شده در آن قدمتی سه هزار ساله دارد. یعنی دارای نزدیکی زمانی به تمدن شهر سوخته ایران، که هر دو تمدن پس از ورود آریایی های در سال های ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ پیش از میلاد از بین رفته اند.

اولین حکومت قدرتمند هند پادشاهی موریا بوده است و بعد از آن نیز بزرگترین حکومت آشوکای بوده که بیشتر جنبه های جکومتی و معماری خود را از حکومت هخامنشیان الگو گرفته بوده اند. هند در گذشته سال هایی طولانی مستمره پرتغال و انگلیس بود تا اینکه جنبش استقلال طلبی هند به رهبری ماهاتما گاندی شکل گرفت و پایه های استقلال هند برقرار شد.

 

تاریخ افسانه ای هند و تصویری از فیل های مقدس بودایی

 

بلاخره پس از جدال های طولانی هند در سال ۱۹۵۰ حکومت مستقل خود را رسما آغاز کرد و به کشوری مستقل تبدیل شد. هند دارای گذشته ای بسیار مفصل و طولانی است و زیاد هم خودمان را با آن درگیر نمی کنیم، چون باید کوله بار سفر ببندید و راهی دیدار از جاذبه های دیدنی و فستیوال های خاص هند شوید.

 

اطلاعات ضروری در سفر به هند

زبان رسمی مردم هند اولین چیزی است که باید به آن توجه داشته باشید و همانطور که انتظار می رود، هندی است و ۴۰ درصد از مردم کشور به زبان هندی تکلم می کنند. نزدیک به ۲۲ زبان دیگر نیز در هند وجود دارد، زبان هایی مانند بنگالی، پنجابی و اردو، که گویش مسلمانان هندی است.

واحد پول مردم شاد کشور هند روپیه است و با کد INR یا ایزوی شناخته می شود. هر روپیه به پول کشورمان معادل ۵۸ تومان است و البته باید تغییرات ارزی را هم مدنظر قرار دهید، مسلما این مقدار تغییر کرده است. پس می توانیم هند را به عنوان یک مقصد سفر ارزان قیمت بدانیم و هزینه های اصلی شما در سفر تنها شامل خرید بلیط هواپیما و اخذ ویزا و پاسپورت است. اگر به دنیال اطلاعات دقیق تری هستید، می توانید به مقاله راهنمای کامل ویزا و پاسپورت + مدارک لازم نیز برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید.

برق شهری مانند کشور خودمان ۲۲۰ ولت بوده و پریز های برق در شکل های دو شاخه، سه شاخه و ۴ شاخه اند! کد کشور هند +۹۱ است و شماره های ضرروی که باید به یاد داشته باشید به ترتیب شماره پلیس ۱۰۰، آتش نشانی ۱۰۱، آمبولانس ۱۰۲ و شماره ۱۱۲ برای موقعیت های ضروری است. شاید نمی توان خیلی کامل و دقیق گفت که دین رسمی کشور هند چیست و به همین دلیل است که آنرا کشوری ۷۲ ملت می دانند. اما رایج ترین دین هایی که در هند پیدا می شود هندوئیسم، اسلام و آیین بودایی است.

زرتشتیان، از مهمترین اقلیت‌ های دینی هند هستند که به پارسی معروفند و طی بیش از پنج سده اولیه حمله اعراب به ایران، از ایران به هند مهاجرت کرده‌اند و بیشتر در مناطق مختلف گجرات و مهاراشترا به مرکزیت بمبئی اقامت دارند. اگر چه جمعیت آنان کمتر ۲۰۰ هزار نفر است، اما نزدیک به ۱۷ درصد از اقتصاد هند را در دست دارند!

اقتصاد هند چهارمین اقتصاد بزرگ جهان است. هند با رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد طی ۸ سال گذشته به یک قدرت اقتصادی تبدیل شده‌ است. این میزان رشد نزدیک به رشد اقتصادی کشور همسایه آن چین است. بر اساس برابری قدرت خرید، اقتصاد هند اکنون چهارمین اقتصاد بزرگ جهان به‌ شمار می‌ آید. فعالیت های اقتصادی در هند شامل کشاورزی، صنایع و معادن، واردات و صادرات و دیگر فعالیت ها مشابه در هر کشوری است و البته بخش عمده ای از اقتصاد خود را وابسته به صنعت توریسم است.

 

وضعیت جوی و آب و هوای هندوستان

 

وضعیت جوی و آب و هوای هندوستان

همانطور که می دانید هند کشور گسترده ای است و در بیشتر فصل های سال آب و هوایی به شدت گرم دارد، اما در مناطق مختلف اش، تغییرات آب و هوایی هم بسیار زیاد است. سردترین آب و هوای هند از اواخر نوامبر تا ابتدای مارس ادامه پیدا می کند و گرمترین فصل های سال که واقعا آزاردهنده می شود، ماه های مارس و ژون اند.

بارش های موسمی و معروف هند هم که به فصل بارندگی یا مانسون شناخته می شود در فصل تابستان و بین ژوئن تا اکتبر رخ می دهد. البته خیلی هم نگران نباشید، در هند می توانید از کوهستان‌ های همیشه پوشیده از برف هیمالیا تا منطقه گرمسیری در میانه و جنوب و کویر خشک غرب را پیش روی خود داشته باشید.

 

جاذبه های توریستی بی نظیر و افسانه ای هند

کشور هند نیز مانند دیگر سرزمین ها و فرهنگ ها دارای جاذبه های خاص خود است و مانند کشور چین، دنیایی از افسانه ها را در خود نهفته است. حتی هنوز هم اختلاف هایی بین علاقمندان تاریخ بین انتخاب هند یا چین به عنوان زیباترین کشورهای افسانه ای دنیا وجود دارد. در صورت علاقمندی به تاریخ و جاذبه های گردشگری چین، پیشنهاد می کنیم سری هم به مقاله راهنمای سفر به چین، کشوری ۷ هزار ساله! بزنید.

هند هفدهمین کشور بزرگ دنیاست و مکان های توریستی و دیدنی اش به قدری هیجان انگیز و زیباست که فقط باید آنها را از نزدیک دید و زبان توانایی توصیف آنها را ندارد. در ادامه با معرفی تعدادی از معروف ترین آثار دیدنی هند با ما همراه باشید.

 

کاخ هوا محل، بنایی از ماسه های قرمز

یکی از جاذبه های دیدنی هند، کاخ هوا محل است. ساختمانی در ۵ طبقه از سنگ ها و ماسه های قرمز رنگ در مرکز شهر جیپور. نام دیگر هوا محل، کاخ بادهاست و مکانی برای زنان سلطنتی در گذشته بود و طوری ساخته شده است تا بدون آنکه خودشان دیده شوند، نظاره گر فعالیت های بیرون از کاخ باشند.

 

تصویری از کاخ هوا محل، بنایی از ماسه های قرمز در هند

 

با توجه به هدف و کاربرد ساختمان، برای این بنا ساختاری هرم شکل در نظر گرفته شده و ۹۵۳ پنجره دارد و همگی دارای طرح های خاص و پیچیده اند. کاخ هوا محل در سال ۱۷۹۹ ساخته شده و نمونه ای بی نظیر از سبک معماری راج پاتوناست.

 

جزیر هولاک، بکرترین اکوتوریسم هندوستان

جزیره هولاک در نزدیکی دریای و جزایر آندامان، یک اکوتوریسم بکر و دیدنی است و دارای سواحلی بزرگ، فضایی راحت برای شنا کردن و غواصی و بسیار توریست پذیر. بهترین زمان پیشنهادی برای بازدید از این جزیره از اواسط دی تا اواسط ماه اردیبهشت است، زمانی که آب و هوا آفتابی است و دریا آرام تر و کم موج‌تر هستند. ساحل ردهاناگار یکی از بهترین سواحل آسیا و بهترین دیدنی های هند است.

 

جزیر هولاک، بکرترین اکوتوریسم هندوستان

 

مرداب های کرالا

مرداب های کرالا زنجیره ای از تعدادی مرداب و دریاچه است و در ایالت کرالا در نزدیکی های دریای عرب قرار دارد. مرداب‌ های کرالا زیستگاه بسیاری از گونه‌ های منحصر به فرد آبزیان از جمله خرچنگ، قورباغه، پرندگان آبی و حیواناتی مانند سمور دریایی و لاک‌پشت هاست.

 

تصویری از مرداب های کرالا در هند

 

به غیر از محیط بکر و دیدنی مرداب های کرالا، امروزه، قایق سواری با استفاده از کتووالام، نوعی قایق سنتی که از گیاه برنج ساخته می‌شود و امروزه تبدیل به هتل‌ های معلق شده؛ از جاذبه های دیدنی مرداب کرالاست.

 

معبد ویروپاشکا، قدیمی ترین معبد هند

این معبد شگفت انگی در شهر هامپی قرار دارد و مقبره ای کوچک است که در گذشته تحت سلطه ویجایانگارا که به مرور تبدیل به مجتمعی بزرگ شده. اعتقاد بر آن است که این معبد از زمان ساخت مقبره‌ کوچکش در قرن ۷ پیش از میلاد؛ تا کنون به طور بی‌ وقفه مورد استفاده بوده که آن را به قدیمی‌ ترین معبد هندو در هند بدل می‌ کند.

 

معبد ویروپاشکا، قدیمی ترین معبد هند

 

هارماندیر صاحب

نام دیگر این اثر خارق العاده، معبد طلایی است و به عنوان اصلی ترین جاذبه توریستی امریتسار شناخته می شود. ساخت این بنا در قرن ۱۶ میلادی آغاز شد و در نهایت پس از تکمیل آن، در قرن ۱۹ ماهاراجه رانجیت سینگ تمام طبقه فوقانی معبد را با طلا پوشاند. معبد طلایی همیشه شلوغ است و مورد استقبال هندو هایی که برای زیارت و آیین مذهبی شان می آیند.

 

تصویری از معبد طلایی هند

 

واراناسی، قدیمی ترین شهر مورد استفاده در دنیا

واراناسی در سواحل رود گنگ قرار دارد و برای هندوها، بودایی ها و جین های مکانی مقدس است. همچنین این منطقه قدیمی ترین شهر دنیاست که همیشه دارای سکنه بوده و هنوز هم مورد استفاده قرار دارد. بهترین و بدترین صحنه ها از فرهنگ هند را در اینجا می توانید ببنید، مانند صحنه‌ ادای قربانی زائران در رود گَنگ در هنگام طلوع در کنار پس‌ زمینه‌ معابد چند صد ساله؛ که می توانند تاثیرگذارترین صحنه‌ دنیا برایتان باشند.

 

واراناسی، قدیمی ترین شهر مورد استفاده در دنیا

 

تاج محل، معروف ترین بنای هند

تاج محل تقریبا نیازی به هیچ معرفی ندارد. در آگرا آرامگاه بسیار عظیمی از مرمر سفید وجود دارد که در سال های ۱۶۳۲ تا ۱۶۵۳ به فرمان امپراتور موقال و به یاد همسر مورد علاقه اش ساخته شد. تاج محل را به نام “قطره اشکی بر گونه‌ ابدیت” در دنیا می شناسند و بزرگترین جاذبه توریستی هند به حساب می آید.

 

تاج محل، معروف ترین بنای هند

 

زیبایی های بنای تاج محل بسیار زیاد است، از آرامگاه گنبدی مرمر سفیدش، تا ساختمان هایی زیبا، حوض هایی بزرگ با طراحی های منحصر به فرد و باغ های وسیع زینتی، همگی جاذبه هایی خیره کننده از تاج محل اند.

 

غارهای شگفت انگیز الورا و آجانتا

نمونه ای بی نظیر از هنر مذهبی در دنیا را می توانید در معبد غاری شکل الورا و آجانتا ببینید که در ۴۰ کیلومتری شهر جالگائون قرار دارد. در این مجموعه می توانید ۳۰ غار خاص و منحصر به فرد با طرح هایی بسیار خیره کننده از نقاشی های مذهبی را ببینید که همگی درباره بودا هستند.

 

غارهای شگفت انگیز الورا و آجانتا در فهرست آثار دیدنی هند

 

قدمت غار های الورا و آجانتا به دو قرن پیش از میلاد باز می گردد و شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در یکی از این غارها، تصویر هیئت اعزامی خسرو پرویز به هند حک شده است. در این مجموعه ۱۲ غار بودایی متعلق به قرن ۶ و ۷ میلادی، ۱۷ غار هندو متعلق به قرن های ۶ و ۹ ام و ۵ غار جین متعلق به قرن های ۸ و ۱۰ ام میلادی قرار دارد. غارهای الورا و آجانتا در سال ۱۹۸۳ به ثبت آثار جهانی یونسکو رسیده اند.

آثار دیدنی هند و جاذبه های گردشگری اش بسیار زیاد اند و ۳۲ عدد از آنها به عنوان آثار ثبت شده یونسکو اند. سفر به هند می تواند یکی از بی نظیرترین سفرهای شما در تمام زندگیتان باشد و از تک تک لحظات خود در سفرتان لذت خواهید برد.

نظرات

هند واقعا یکی از کشورهای خاصیه که هرکسی توی عمرش حداقل یکبار باید بره و ببینه.
اصلا نمیشه از دیدن جاها و چیزایی که داره سیر شد
هند واقعا قشنگه و مخصوصا ادویه های خیلی خیلی عالی داره برای سوغاتی آوردن
عکسایی که گذاشتین تو مقاله خیلی عالی بودن
خسته نباشید

    سلام کاربر عزیز
    خوشحالیم که مقاله نوشته شده برای شما جذاب بوده و لذت بردید