راهنمای سفر به مسکو، روسیه

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

روسیه، کشوری یخ زده وغرق در سرما که همیشه آن را با فیلم های دوئل تفنگی و به قول خودشان russian roulette شناخته ایم. کشوری اروپایی به پایتختی مسکو که ترکیبی بی نظیر از تاریخ و شکوه را به نمایش درآورده است. مسکو که یکی از توریستی ترین شهر های کشور روسیه است با داشتن جاذبه های نمادین و معروف، در تمام فصل های سال گردشگران و توریست های مختلفی را به سوی خود جذب می کند. در راهنمای سفر به مسکو با ما همراه باشید تا جاذبه های توریستی و گردشگری این شهر زیبا را بهتر بشناسیم.

 

مسکو، پایتختی ۸۰۰ ساله!

شهر مسکو به عنوان پایتخت روسیه، قدمتی ۸۰۰ ساله به عنوان پایتخت دارد و بهتر است بگوییم که مهد فرهنگ کشور روسیه است. مسکو شهر کلیسا های رنگارنگ و کاخ زیبای کرملین است و دارای موزه هایی دیدنی و معتدد. مسکو با جمعیتی ۱۰ میلیون نفره محیطی پر هیاهو و بزرگ و باشکوه است و همه نوع جذابیت و مناظر زیبا در خیابان های آن به چشم می خورد.

تقریبا تصور همه ما از روسیه یک کشور یخ زده و سرد است و ممکن است به نظرتان جذاب نباشد، اما آبی ترین آسمان دنیا را می توانید در روسیه ببینید و جالب تر اینکه به منطقه ای سفر کنید که در شب هایش هم خورشید می تابد! راستش را بخواهید جاذبه های توریستی روسیه به قدری زیاد است که هزینه خرید بلیط هواپیما و سفر به آن در برابر زیبایی های آن واقعا به چشم نمی آید.

 

راهنمای سفر به مسکو، روسیه

 

مروری بر تاریخ مسکو

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که نام مسکو بر گرفته از نام رود موسکوا است و به معنی شهر کنار رود است. با همین پیشینه نام مسکو برای این شهر انتخاب شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. در سال ۱۱۵۶ میلادی شاهزاده ای به نام دالگاروکی روستوف دستور ساخت دیواری چوبی به دور شهر را داد که بعدا به نام کرملین شناخته شد.

البته شواهد باستانی نشان می دهد که این نقطه از کره زمین در دوران نوسنگی به وجود آمده، اما در تاریخچه روسی به این شهر کهن برای اولین بار در سال ۱۱۴۷ اشاره شد. این منطقه در ادامه سرنوشت تاریخی خود شاهد فراز و نشیب های بسیاری بود و در نهایت در زمان حکومت ایوان سوم در سال ۱۴۸۰ شهر مسکو در نبرد با تاتار ها فتح شد و به مرکز قدرت روسیه تبدیل شد.

در سال ۱۹۹۱ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دولت مسکو با کمبود بودجه روبرو شد و زیر ساخت های این شهر دچار مشکل گردید. لذا دولت مسکو شروع به جذب سرمایه های خارجی و گسترش فرهنگ غربی کرد و در دهه ۱۹۹۰ یوری لوژکف؛ شهردار مسکو؛ پروژه های بازسازی بی نظیری را راه اندازی کرد و با تلاش های بی وقفه وی شهر تا پایان دهه یک رونق واقعی در زمینه املاک را تجربه نمود. بلاخره نیز پس از فروپاشی شوروی مسکو اعلام استقلال کرد و به عنوان فدراتیو سوسیالیستی روسیه تغییر نام داد و این عنوان را تا به امروز برای خود حفظ کرده است.

 

وضعیت آب و هوایی روسیه

روسیه کلا کشور سردی است و همیشه زمستان هایی طولانی دارد. مسکو نیز تحت تاثیر همین آب و هوا است و دارای اقلیمی قاره ای و مرطوب و البته با زمستان هایی طولانی است. تابستان های مسکو نیز نسبتا کوتاه و گرم اند. تقریبا در تمام فصول سال بارش های منظمی در مسکو وجود دارد که بخاطر کاهش دما بارش ها به شکل برف مشاهده می شود.

به طبع داشتن آب و هوایی اقلیمی و قاره ای در مسکو بارش ها معمولا به شکل برف است و درمیانه زمستان بارش های بیشتری وجود دارد. پس اگر عاشق برف و جشنواره های زمستانه هستید سفر به مسکو یکی از بهترین انتخاب های شماست. بخصوص که فستیوال های بسیاری در فصل زمستان به عنوان جشنواره های برفی برگزار می شود.

 

بهترین زمان سفر به مسکو

 

بهترین زمان سفر به مسکو

حال که تصمیم سفر به مسکو گرفته اید بهتر است در مورد زمان سفرتان هم برنامه ریزی کنید تا در بهترین زمان و فصل ممکن سفر خود را انجام دهید. بهترین زمان سفر برای سفر توریستی به مسکو ماه های آوریل و می اند، یعنی به تاریخ کشور خودمان؛ ماه ها فرودین تا خرداد که دمای هوا بیشتر است روسیه گرم می شود.

البته سفر به روسیه بهتر است در تابستان باشد که شهر گرم می شود و گردشگری هم رونق بهتری پیدا می کند. ولی مسلما هزینه های سفر شما افزایش پیدا خواهد کرد. پس بهتر است زمان سفر  خود را به فصل های بهار و پاییز موکول کنید که گردشگری کاهش یافته است و به طبع آن به دلیل خلوت شدن شهر از مسافران هزینه ها هم کمتر می شوند.

ولی خب در فصل بهار هم بارش های کمتری شما را غافلگیر می کند و هم از سرما بیشتر در امانید. سفر در زمستان را هرگز به شما توصیه نمی کنیم؛ چرا که زمستان های روسیه واقعا سرد و سوزناک است. به عبارت بهتر، چهره واقعی مسکو را در زمستان می توانید ببنید!

 

ارز رایج، زبان و اطلاعات کلی در سفر به مسکو

زبان ملی کشور روسیه و مسکو همانطور که می دانید روسی است و اختلاف زمانی آن با تهران نیز در حدود ۳۰ دقیقه است. یعنی کشور روسیه در حدود ۳۰ دقیقه از ایران عقب تر است. پیش شماره کشور روسیه +۷ است و برای شهر مسکو کد شهری به ۴۹۹ و ۴۹۵ تغییر می کند.

ارز و پول رایج در کشور روسیه روبل است که نماد آن ₽ و حروف اختصاصی RUB برای نمایش آن به کار می رود. اسکناس های رایج روبل در روسیه عبارتند از ۵۰ روبل (آبی)، ۱۰۰ روبل (صورتی)، ۵۰۰ روبل (بنفش)، ۱۰۰۰ روبل (سبز) و ۵۰۰۰ روبل (نارنجی) که به واحد پول ایران هر روبل معادل با ۲۲۰ تومان است. می توانید برای اطلاع از نحوه دریافت ارز مسافرتی و قوانین آن به مقاله آن مراجعه کنید.

از جمله شماره های مهم و ضروری در سفر به مسکو شماره آتش نشانی است که ۱۰۱ است. همچنین ۱۰۲ شماره پلیس و ۱۰۳ نیز شماره اورژانس است که حتما باید در سفر خود آنها را به خاظر داشته باشید.

 

هزینه های سفر به مسکو

 

هزینه های سفر به مسکو

هزینه های سفری شما برای ورود به روسیه با هزینه های خزید بلیط هواپیما و دریافت ویزا و پاسپورت آغاز می شود. همانطور هم که انتظار دارید بعد از خرید بلیط هواپیما؛ اصلی ترین هزینه های سفر شما در انتخاب محل اقامتتان است. در حقیقت یکی از هزینه های اصلی شما در سفر هزینه های اقامتی است و بهتر است برای کاهش هزینه های خود به استفاده از هاستل ها و یا هتل های ارزان تر روی بیاورید. خوشبختانه در سایت سامتیک می توانید به استرداد آنلاین بلیط هواپیما نیز بپردازید.

برای جابجایی در شهر می توانید از انواع اتوبوس و قطار های شهری استفاده کنید تا هزینه هایتان کمتر شده و پولتان را برای گردشگری و لذت بردن از مسکو هزینه کنید. میزان هزینه هتل های موجو در مسکو از شبی ۱۰۰۰ روبل آغا شده و در هتل های ۵ ستاره به ۱۵۵۰۰۰ روبل نیز می رسد.

هزینه های خورد و خوراک نیز برای وعده های غذایی ساده با در نظر گرفتن مواذ غذایی اصلی مانند شیر، برنج، نان، گوشت؛ تخم مرغ و … از هر وعده ۵۰۰ روبل آغاز می شود و سقفی برای آن وجود ندارد. تنها سقف موجود برای هزینه های خورد و خوراک میزان توانایی مالی شماست و هر چقدر دلتان بخواهد می توانید خرج کنید. همچنین بهتر است بدانید که برای سفر به مسکو نیاز به اخذ ویزای شینگن دارید.

 

امنیت گردشگری در مسکو، روسیه

وضعیت امنیت موجود در روسیه مشابه با دیگر کشور های دنیاست. پس اگر حواستان را جمع نکنید ممکن است مورد دزدی قرار بگیرید و سفرتان به تلخی به پایان برسد. ولی در یک نمای کلی باید گفت هیچ خطر جدی شما را تهدید نمی کند. بهتر است از به همراه داشتن پول نقد زیاد خودداری کنید و مواردی مانند موبایل، دوربین عکاسی و اشیای قیمتی را هم در جای امنی قرار دهید.

 

جاذبه های گردشگری و توریستی مسکو

در اینجا به قسمت تفریحی و توریستی سفر شما می رسیم و به معرفی مکان های دیدنی و توریستی مسکو خواهیم پرداخت. از آنجا که بناهای تاریخی و جاذبه های طبیعی و توریستی مسکو بسیار زیاد است، تنها به معرفی برخی ازمعروف ترین آنها می پردازیم.

 

میدان سرخ

این بنا به عنوان نماد مسکو شناخته می شود و میدان اصلی و مرکزی مسکو است. تمام خیابان های اصلی مسکو که به بزرگراه ها متصل می شوند در نهایت به این میدان می رسند. اهمیت میدان سرخ به این دلیل است که وقایع مهمی را در دل خود نهفته است. همچنین این بنا به عنوان قلب روسیه نیز شناخته می شود و در مرکز روسیه نیز قرار دارد.

 

آثار دیدنی و تاریخی مسکو

 

کاخ کرملین

واژه کرملین به معنی اژدها است که با توجه به نمای ظاهری بنا، خیلی هم بی ربط به نظر نمی رسد. کرملین شامل پنج کاخ و چهار کلیسای جامع می شود که دور تا دور آن را دیوارهای کاخ احاطه کرده اند. بزرگترین بخش این مجموعه کاخ بزرگ کرملین است که دارای ۷۰۰ اتاق می باشد و مربوط به قرن ۱۹ میلادی است. کرملین در روزهای پنجشنبه باز نیست و عکاسی داخل کاخ های آن ممنوع می باشد.

 

جاذبه های توریستی و مکان های دیدنی مسکو و تصویری از کاخ کرملین

 

کلیسای سنت باسیل

حتی اگر تا به حال به مسکو سفر نکرده باشید حتما بارها تصاویر این گنبدهای رنگی زیبا در میدان سرخ را دیده اید. این کلیسای جامع در قرن ۱۶ به منظور بزرگداشت پیروزی روسیه در برابر لهستانی ها ساخته شده است. سنت باسیل شاهکار هنر ارتودوکس بحساب می آید و سمبل شهر مسکو شناخته شده است.

 

نمایی از کلیسای سنت باسیل در فهرست مکان های دیدنی مسکو

 

مترو مسکو

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما سالن متروی مسکو خود از جاذبه های شهری آن است. حتی برخی مترو مسکو را به عنوان یک گالری هنری می دانند و نام ایستگاه های آن “کاخ های مردم” است. ساخت این تونل ها در سال ۱۹۳۰ آغاز شده است و در طراحی آن از نقش های برجسته ، حاشیه های زینتی ، سنگ های مرمر ، مجمسه های برنز ، شیشه های رنگی و موزاییک های بیشماری استفاده شده است.

 

مکان های دیدنی و جاذبه های گردشگری مسکو

 

گالری ترتیاکوف

این موزه زیبا در مسکو است و در حقیقت موزه تاریخ و هنر روسیه است. تقریبا تمام آثار موجود در این گالری توسط پاول میخایلوویچ ترتیاکوف جمع آوری شده است که از بازرگانان روسی بوده است. گالری ترتیاکوف در حقیقت همان خانه ای است که در سال ۱۸۵۱ توسط پاول میخایلوویچ ترتیاکوف خریداری شده بود و در آن زندگی می کرده است.

 

بناهای تاریخی مسکو

 

کیلومتر صفر مسکو

در بسیاری از کشورها کیلومتر صفر به مکانی، معمولاً نقطه ‌ای از پایتخت، گفته می ‌شود که فاصله دیگر نقاط کشور از این نقطه سنجیده می ‌شود. پلاک دایره ای شکل برنزی که کیلومتر صفر روسیه را نشان می دهد در مسکو و روبه روی کلیسای ایبریان با فاصله کمی از میدان سرخ قرار دارد.

 

مکان های دیدنی و توریستی مسکو

 

بسیاری از بازدید کنندگان و مردم محلی به کیلومتر صفر آمده و آرزو می کنند ، بدین صورت که روی این دایره برنزی می ایستند و پس از آرزو کردن سکه ای را از کنار شانه خود پرتاب می کنند آنها بر این باورند اگر سکه به روی این دایره برنزی بیفتد آرزویشان بر آورده می شود.

 

تئاتر بولشوی

این ساختمان عظیم و البته بسیار زیبا محلی برای تئاتر و اجرای اپرا و رقص های باله است. تئاتر بولشوی یکی از آثار معروف جهان است و در ابعادی بسیار بزرگ طراحی شده است. همچنین در تزئین آن از نقش های خاص و با شکوهی استفاده شده است که نمایی زیبا و چشمگیر به این اثر بخشیده.

 

تئاتر بولشوی در زمره آثار گردشگری روسیه

 

میدان مانژ

این میدان در بخش پایینی شهر قرار داشته و بخش عظیمی از آن را در بر گرفته است. میدان مانژ همچنین از طریق خیابان Tverskaya در نهایت به میدان سرخ می رسد و بغیر از جنبه های هنری خود این میدان، جاذبه های دیدنی بسیاری نیز در اطراف آن قرار دارد.

 

میدان مانژ و آثار تاریخی و گردشگری مسکو

 

بنای یادبود فتح فضا

این بنای تیتانیومی عظیم برای یادبود برنامه های فضایی روسیه ساخته شده است و در حدود۱۰۷ ارتفاع دارد. بنای یادبود فتح فضا در سال ۱۹۶۴ ساخته شد و موشکی را به نمایش گذاشته است که در راه رسیدن به فضا است. در زیر این بنای یادبود موزه‌ ملی فضا قرار دارد که به تازگی درهای آن برای بازدید عموم گشوده شده است. پارک VDNK در مجاورت این منطقه قرار دارد و جاذبه‌های فضایی بسیاری را در آنجا می‌توان مشاهده کرد.

 

 

راهنمای سفر به مسکو، روسیه

 

غذای های خوشمزه و معروف مسکو

از آنجا که آب و هوای روسیه بسیار سرد است و بدن برای تامین انرژی لازم خود نیاز به مواد غذایی بیشتری دارد، تقریبا تمام غذاهای محلی روسیه پر از چربی ها و کربوهیدرات هاست. غذاهای محلی و خاص هر منطقه و کشوری مسلما دارای جذابیت های خود است و امتحان کردن آنها خالی از لطف نیست.

حتی هدف سفر برخی افراد نه گردشگری و توریسم، که فقط و فقط شکم گردی است! در ادامه با معرفی خوشمزه ترین غذاهای روسیه و مسکو با ما همراه باشید.

 

  • راویولی: خب حتما این نام برای شما آشناست و می دانید که نام یک نوع پیراشکی است. اما این پیراشکی با ترکیب ایرانی آن کاملا متفاوت است و معمولا با گوشت پر می شود. این پیراشکی را با کره و خامه ترش سرو می کنند و مقداری سبزیجات برروی آن به عنوان تزئین قرار می دهند.
  • بورش: این غذا در حقیقت نوعی آبگوشت پر از سبزی و مسلما مخصوص روس هاست. بورش یک سوپ خوشمزه است که از مواد اصلی آن ریشه چغندر است که رنگی بنفش به غذا می دهد. از مواد اصلی موجود در این غذا گوشت گاو و کلم را باید معرفی کنیم که به وفور در غذا موجود اند.
  • بلینی: این خوراکی خوشمزه هم در حقیقت نوعی پنکیک نازک است که به عنوان نمادی از گرما و خورشید در مسکو است. این غذا را با گندم سیاه آماده می کنند و طعمی شیرین دارد که در بیشتر رستوران ها و دکه های خیابانی روسیه به وفور پیدا می شود.
  • پیروگ: پیروگ روسی، که البته نوعی لهستانی هم دارد، نوی کیک است. این پای خوشمزه با انواع شیرینی جات پر شده و لایه ای پیراشکی مانند برروی آن قرار دارد. البته پیروگ نوعی دسر است که در فرهنگ ما کمتر شناخته شده است و ممکن است خیلی باب میل نباشد.
  • سولیانکا: این غذای خوشمزه در حقیقت نوعی سوپ است که خورش مانند است. این غذا به سه طریق طبخ می شود، با ماهی، گوشت و یا قارچ که در آن ترشی، پیاز، ادویه جات و خامه ترش نیز استفاده می شود. برای سفارش این غذا می توانید از پیش سفارش بدهید که با چه نوع موادی طبخ شود.

 

غذاهای معروف و خوشمزه مسکو

 

  • تولا: این خوراکی خوشمزه یک نوع شیرینی است که طعم اصلی خود را مدیون استفاده از زنجبیل است. این شیرینی زنجبیلی در همه جای روسیه پیدا می شود ولی معروف ترین آنها همین تولا است. این شیرینی خوشمزه با مربا و عسل پر می شود و به عنوان سوغات از بهترین انتخاب های ممکن است.
  • شکلات آلنکا: این شکلات از موارد خاص و نوستالژی روسی است که همچنان بسته بندی گذشته خود را حفظ کرده است و کودک خندان روی عکس سال هاست نقش خود را برروی این شکلات خوشمزه نگهداشته است. شکلات آلکنا از سال ۱۹۶۵ در روسیه تولید می شود یک نوستالژی همیشگی در روسیه است و مانند بسکوییت مادر در کشور ماست!
  • ژارکویه: ژارکویه یکی از غذاهای حجیم و پر گوشت روسی است که طرفداران بسیاری دارد و در حقیقت خورش گوشت است. برای تهیه آن از گوشت تکه تکه شده، هویج، کرفس، سیب زمینی و جعفری استفاده می شود و از سیر و پیاز و شوید برای مزه دار کردن گوشت آن استفاده می کنند. در تمام رستوران های روسیه این غذا به عنوان غذای اصلی سرو می شود و غذایی آب دار و خوشمزه است.
  • خلودتز: شاید خلودتز از نظر ظاهری چندان زیبا نباشد و خوشمزه به نظر نیاید، اما این غذای خارق‌العاده و سنتی روسیه بسیار لذیذ است و ریشه ‌اش به زمانی بر می ‌گردد که مردم به دنبال راه‌ های خلاقانه برای نگه‌داری از گوشت بودند. یکی از وقت گیرترین غذاهای روسی استیک خلودتز است که پختنش بیش از هفت ساعت طول می‌ کشد و تقریبا به همین میزان زمان نیاز دارد تا خنک شود.
    گوشت تازه به مدت هفت ساعت پخته می‌ شود و سپس به قطعات کوچکی تقسیم می ‌شود بعد از آن آبی که گوشت را در آن پخته ‌اند را بر رویش می ‌ریزند و در آخر نیز غذا را در یخچال می ‌گذارند و اگر تمام مراحل درست انجام شده باشند، آب گوشت تبدیل به ژله می ‌شود. خلودتز یکی از پیش غذاهای معروف روسیه است و معمولا با سس خردل سرو می‌ شود.

به عنوان سخن پایانی می توانیم به این موضوع نیز اشاره کنیم که سطح قیمت در مسکو در مقایسه با کلان شهری مانند تهران دارای تفاوت های بسیار زیادی نیست. البته تفاوت سطح قیمت مسلما محسوس است، اما نه آنقدر زیاد که از شنیدن آن شگفت زده شوید.

نظرات

سلام
چیزی که بیشتر از همه توجه منو توی مقاله به خودش جلب کرد این بود که سالن مترو شون به عنوا یه جاذبه توریستیه!!!!
واقعا جالب بود
ممنون از مقاله خوبتون

سلام مرسی از مقاله خوبتون
در مورد اون یادبود فضا که نوشتید، میشه بگید اونیکه واسه اولین بار رفت فضا کی بود؟؟
فقط یادمه یه روسی بود.

    سلام مهدی عزیز
    شخصیتی که مد نظر شماست یوری گاگارین نام دارد.

توی مقاله اشاره کرده بودین که واحد پول روسیه روبل هست
خواستم بدونم توی کشور اصلا روبل خرید و فروش میشه؟ممکنه راهنمایی بفرمایید برای خرید روبل باید چطور اقدام کنم؟

    سلام دوست عزیز
    روبل در کشور ما وجود دارد اما به دلیل اینکه مانند دلار ارز رایجی نیست، خیلی کمتر وجود دارد.
    توصیه می کنیم که در صورت تمایل به سفر اقدام به خرید دلار کنید.

سلام
واسه گرفتن ویزای روسیه دقیقا باید چیکار کرد؟
و از همه مهمتر اینکه اصلا ویزا و پاسپورت چه فرقی باهم دارن؟