راهنمای سفر به شاهرود، یادگار اوستایی ایران

راهنمای سفر به شاهرود، یادگار اوستایی ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

شاهرود یکی از شهرهای استان سمنان و جز شهرهای بزرگ کشور است که در حد فاصل شهرهای دامغان، سبزوار، گرگان و تهران قرار دارد. شاهرود را بهشت طبیعت گردان و علاقمندان به زیبایی های طبیعی کشور می دانند و معروف ترین جاذبه های آن جنگل ابر و بسطام اند. در راهنمای سفر به شاهرود، یادگار اوستایی ایران با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد این شهر تاریخی و زیبای کشور در اختیار شما بگذاریم.

 

شاهرود یا حنچره را چقدر می شناسید؟

خب اگر اولین باری است که نام حنچره را می خوانید و برایتان کمی عجیب و غریب به نظر می رسد، بهتر است بدانید که حنچره نام کهن و قدیمی شهر شاهرود است. شاهرود دارای گذشته ای بسیار دور و دراز است و بر اساس بررسی های تاریخ شناسان، شاهرود یا همان حنچره چهاردهمین شهر مهم در تقسیمات ۱۶ گانه اوستایی بوده است.

شاهرود در استان سمنان دارای منطقه ای کویری است و می توان دو نوع آب و هوای معتدل و کویری را در آن شاهد بود. شاهرود پر جمعیت ترین شهر استان سمنان است و با داشتن ادارات کل راه و ترابری، راه‌آهن شمال شرق، اداره دخانیات، شرکت نفت و سازمان تبلیغات اسلامی؛ همچنین پارک علم و فناوری، دانشکده علوم قرآنی، لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار و تنها گروه پدافند هوایی سپاه پاسداران دارای نقشی تعیین کننده در استان و کشور است.

 

شاهرود یا حنچره را چقدر می شناسید؟

 

شاهرود از گذشته دارای راه های دسترسی بسیاری بوده است و در مسیر حرکت کاروان های راه ابریشم هم قرار داشته، و این ویژگی را امروزه هم دارد و همچنان راه های دسترسی بسیار برای سفر به شاهرود وجود دارد. انتخاب های پیش روی شما در سفر به شاهرود از خودروهای شخصی، خودروهای عمومی، قطار تا خرید بلیط هواپیما تهران به شاهرود متنوع است.

 

مروری کوتاه بر تاریخ پر بار شاهرود

هسته اولیه شهر به منظور دفاع در برابر دشمنان، بر فراز تپه‌ های کم‌ ارتفاع دامنه کوه‌ های شمالی و غربی رود بزرگ این منطقه بنا شد و به دلیل بزرگ بودن این رود، به تدریج نام شاهرود را به خود گرفت. به تدریج همراه با برقراری امنیت، رشد و توسعه هایی که در ادامه در این منطقه رخ داد؛ شهر شاهرود در کنار صددروازه، پایتخت اشکانیان؛ که به باور بسیاری از پژوهشگران محل کنونی شهر دامغان است، در شمار شهرهای معتبر پارتی درآمد.

به نوشته برخی پژوهشگران از جمله “اگورود نیکوف”، سومین آتش مقدس اهورامزدا که در اوستا آمده، “آذرفرنبغ” است که آتشکده بزرگ شاهرود بر پا شده است. در ادامه سیر تاریخی این منطقه حکومت های دیگری مانند حکومت “کومش” شهر شاهرود را برای سکونت انتخاب کرده اند و همچنین محل عبور کاروان هایی بوده است که هدف سفرشان گذر از جاده ابریشم بوده.

 

وضعیت آب و هوایی شاهرود، خواهر خوانده نیشابور

شاهرود به لحاظ وضعیت جوی و آب و هوایی در بیشتر ماه های سال معتدل سرد است و در لیست استان های خوش آب و هوای کشور قرار دارد. بخش های مرکزی و نواحی شرقی شاهرود آب و هوایی کوهستانی دارند و در اکثر ماه های سال سرد و مرطوب است. در بخش های جنوبی که مرزهای مشترکی با کویر دارد، طبیعتا آب و هوای شهر گرم و کویری است.

 

وضعیت آب و هوایی شاهرود، خواهر خوانده خراسان

 

میانگین درجه حرارت سالانه در این شهر ۱۴ درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالانه ۱۸۰ میلیمتر است. شاهرود به علت واقع شدن در دامنه کوه از لحاظ آب‌ های سطحی به صورت رودخانه‌ های دائمی، سهمی ندارد و گاها رودخانه‌ های سیلابی و فصلی در این شهر جاری می‌ شوند. رود بزرگ شاهرود سال های گذشته از داخل شهر شاهرود عبور می کرده و بستر آن شاهرود را به دو قسمت تقسیم کرده‌ است.

 

راه های دسترسی به شاهرود، شهر جنگل ابر و بسطام

همانطور که پیش تر هم گفتیم، راه های دسترسی به شاهرود بسیار اند. همچنین شاهرود به دلیل قرار گرفتن در حد فاصل شهر دامغان در شرق، سبزوار و بردسکن در غرب، گرگان در شمال و بودن در میانه راه تهران به مشهد، تبدیل به یک شاهراه و مسیر اصلی شده است. پس هر کجای کشور هم که باشید حداقل یک راه دسترسی مستقیم با خودرو های شخصی به شاهرود دارید.

البته اگر اهل سفر های خانوادگی هستید و ترجیح به سفری دارید که در مسیر سفر بیشتر خوش بگذرد، بهتر است سفر با قطار را مد نظر قرار دهید. راه آهن شاهرود همیشه از پر تردد ترین مسیر های ریلی کشور است و تقاضای زیاد خرید بلیط قطار تهران به شاهرود  مهر تاییدی بر این مدعاست.

 

جاذبه های گردشگری شاهرود، بهشت علاقمندان به طبیعت

شاهرود زیباترین استان سمنان و بهشتی برای طبیعت دوستان است. شاهرود در کنار کویر، کوهستان، آبشار، رودخانه، جنگل و چشمه هایش اگر نزدیکی به دریا را هم داشت؛ می توانست همه جاذبه های ممکن کشور را یکجا داشته باشد. شاهرود به غیر از جاذبه های طبیعی اش دارای مکان های تاریخی بسیاری هم هست و لقب شهر عارفان را دارد. البته اگر عاشق بیابان گردی هم هستید، بهتر است بدانید که کویر های نزدیک به شاهرود و سمنان در فهرست زیباترین کویر های ایران برای سفر قرار دارد. خب برویم به سراغ جاذبه های گردشگری شاهرود.

 

جنگل ابر، مرز زمین و آسمان

اگر عاشق طبیعت هستید و به جنگل ابر نروید، نیمی از سفرتان بیهوده بوده است. حتی باید گفت در سفر به شاهرود بدون رفتن به جنگل ابر سفرتان کامل نمی شود. جنگل ابر قدیمی ترین و بکرترین جنگل ایران است و تمام فضای آن با دریایی از ابرهای پوشیده شده است؛ که همین موضوع علت نامگذاری اش هم هست.

 

جنگل ابر، مرز زمین و آسمان، بکرترین فضای طبیعی کشور

 

جنگل ابر در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شاهرود قرار دارد و در زمره جنگل های هیرکانی است. ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع از ویژگی های این جنگل است.

 

پارک آبشار شاهرود

پارک آبشار یا مجموعه آبشار شاهرود مکانی مناسب برای استراحت مسافران است این مجموعه شامل آبشار، باغ وحشی کوچک و جاده سلامت با امکانات ورزشی است که می تواند فرصتی برای استراحت و لذت بردن شما باشد. این مجموعه زیبا با هوای مناسب و چشم اندازهای خوب را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. اگر قصد دارید تجربه شبی خاطره انگیز در این پارک را هم داشته باشید، می توانید در مکان هایی که برای نصب چادر مهیا شده است، اقامت داشته باشید.

 

پارک آبشار شاهرود از مکان های دیدنی و جذاب شاهرود

 

خانه یغمایی ها، تنها خانه بادگیر در شاهرود

خانه یغمایی ها در شاهرود تنها اثری در شاهرود است که مانند یزد بادگیر دارد. این اثر تاریخی به دست استاد مهدی حیدریان بنا شده است و تاریخ ساخت آن به سال ۱۳۰۴ باز می گردد. برای بازدید از این اثر زیبا باید در ساعات اداری؛یعنی از ۸ صبح تا ۵ عصر؛ به دیدار از زیبایی های تاریخی اش بپردازید.

 

خانه یغمایی ها، تنها خانه بادگیر در شاهرود

 

روستای مجن، ماسوله کویر ایران

روستای مجن با معماری خاص و پلکانی اش نام مالسوله ایران را به خود اختصاص داده است. آبشار باصفای این روستا یکی از بکر ترین و زیباترین چشم اندازهای روستای مجن است. روستای مجن در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شاهرود قرار دارد و منطقه بسیار زیبا برای تفریح و گردشگری در دل طبیعت است.

 

روستای مجن، ماسوله کویر ایران

 

همچنین چشمه هفت رنگ مجن که از چشمه های نادر و کم نظیر ایران است، در ۲۵ کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد و در جداره و کف رودخانه تابلوهای نقاشی زیبایی به وجود آمده که نظر هر بیننده‌ ای را مسحور زیبایی‌ های خود می‌ کند.

 

موزه شاهرود

موزه شاهرود در محله قدیمی بلدیه قرار دارد و در گذشته نیز به عنوان فرمانداری شهر مورد استفاده قرار می گرفته است. این اثر تاریخی اکنون با تغییر کاربری به موزه تبدیل شده است و در آن می توانید اشیا و آثار مکشوفه تاریخی از جمله شکل حیوانات مختلف، قبضه ساخته شده از استخوان گوزن، سوزن و سنجاق از جنس استخوان و خیلی آثار باستانی دیگر را تماشا کنید.

 

تصویری از موزه شاهرود

 

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش از مناطق بکر و دیدنی شهر شاهرود اند. اگر در فصل بهار به شاهرود سفر کنید می توانید منظره دشتی پر از گل های شقایق را شاهد باشید که واقعا بکر و دیدنی است. دشت های سرسبز و قرمز رنگ کالپوش در کنار مزارع آفتابگردان همیشه از بهترین محیط های ممکن برای علاقمندان به طبیعت است.

 

دشت آفتابگردان و شقایق های کالپوش شاهرود، از بکرترین مناطق طبیعی کشور

 

آرامگاه شیخ ابولحسن خرقانی

علی بن جعفر یا علی بن احمد خرقانی یکی از عارفین و منجمان قرن ۴ هجری است که خواجه عبدالله انصاری شاعر و عارف نامی قرن پنجم هجری شاگرد او بوده. آرامگاه این عارف بزرگوار در حال حاضر در ۲۴ کیلومتری شاهرود قرار دارد و برروی تپه ای سرسبز در همان حوالی است.

 

آرامگاه شیخ ابولحسن خرقانی از آثار تاریخی شاهرود

 

آبشار و قندیل های یخی آوستا

آبشار و قندیل های یخی آوستا از ناشناخته ترین آثار دیدنی شهر شاهرود است که در فاصه ۱۵ کیلومتری شهر قرار دارد. دیدن این آبشار زیبا در هر فصلی از سال مزیت های خودش را دارد، اما اگر به دنبال زیباترین جلوه اش هستید، باید سفر خود را در زمستان قرار دهید تا بتوانید قندیل های یخ بسته و سپیدی آبشار منجمدش را هم ببینید.

 

آبشار و قندیل های یخی آوستا

 

کاروانسرای عباسی میاندشت

مجموعه کاروانسراهای شاه عباسی در ۱۱۰ کیلومتری شرق شاهرود قرار دارد و در ادامه راه به سمت سبزوار است. این مجموعه از سه کاروانسرای متصل بهم تشکیل می شود که دو مجموعه اول یادگار دوران قاجار و آخرین کاروانسرا بازمانده دوران شاه عباس اول است. بناهای موجود در این مجموعه شامل کاروانسراها، آب انبار، حمام، چاپارخانه و تلگراف‌خانه می شود.

 

کاروانسرای عباسی میاندشت در فهرست آثار دیدنی شاهرود

 

پارک ملی خارتوران، آفریقای ایران

پارک ملی خارتوران که به آفریقای ایران مشهور است طبیعتی بکر و دیدنی را در خود گنجانیده و مناظر زیبایی دارد. این پارک بعد از “پناهگاه حیات وحش نایبندان” در طبس، لقب دومین مجموعه حفاظت شده وسیع ایران را به خود اختصاص داده است.

 

تصویری از پارک ملی خالتوران در شاهرود

 

جاذبه های دیدنی شاهرود تنها به همین موارد خلاصه نمی شود و در این مقاله به دنبال معرفی جذابترین مقاصد سفری شاهرود بودیم. در سفر خود به شاهرود حتما از غذاهای خوشمزه محلی شهر هم امتحان کنید. معروفترین غذای محلی شاهرود تاک پلو شاهرودی نام دارد که ترکیبی از برنج و مرغ است. همچنین غذایی به نام «دیگی» نیز وجود دارد که بیشتر در بین چوپانان منطقه رایج است و به آن غذای سنتی چوپانان نیز می‌ توان گفت.

نظرات

یکی از بهترین تجارب سفری که داشتم دقیقا برای وقتی بود که رفتم سمنان و جنگل ابر
با اینکه توی تابستون رفته بودم ولی به قدری مه و ابر زیاد بود که تا فاصله ۵ متری بیشتر رو نمیشد دید
واقعا جای خیلی زیباییه جنگل ابر شاهرود توصیه میکنم حتما برید و ببینید از نزدیک

    سلام کاربر عزیز
    از اینکه تجارب سفری خود را با ما به اشتراک گذاشته اید متشکریم
    خوشحالیم که مقاله ما در سایت سامتیک را برای مطالعه انتخاب کرده اید