سفر به زنجان و مکان های دیدنی

راهنمای سفر به زنجان، شهر مردان نمکی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

زنجان مرکز استان زنجان در شمال غربی ایران است. زنجان یا زنگان به معنی پربار و پرارزش است. زنجان از سمت شمال در ارتباط با شهرستان‌های خلخال، طارم و از جنوب در ارتباط با خدابنده و ایجرود است. زنجان به لحاظ قرارگیری در منطقه‌ای جغرافیایی خاص دارای آب هوایی چهارفصل است و دارای تابستانی‌هایی معتدل اما زمستان‌هایی سرد! در این مقاله باراهنمای سفر به زنجان و معرفی مکان‌های دیدنی آن با شماییم.

اگر علاقه‌مند به سفر بازدید از تاریخ، تمدن، فرهنگ و آب و هوایی مطبوع و دلپذیرید؛ زنجان می‌تواند یکی از بهترین مقاصد سفری شما و بخصوص برای تابستان باشد. استان زنجان دارای جاذبه‌های توریستی و فرهنگی و تاریخی بسیاری است که بعضی از آن‌ها در سطح جهانی شناخته‌شده‌اند.

 

سفر به زنجان، شهر هنر و تاریخ

زنجان مرکز استان زنجان است و در شمال غربی کشور قرار دارد. سرزمینی پر از جاذبه‌های توریستی و تاریخی که در دنیا شناخته‌شده‌اند و ممکن است در کشورمان کمتر کسی در مورد آن‌ها اطلاعاتی داشته باشد. زنجان یکی از شهرهایی است که برای غارنوردان و علاقه‌مندان به این حوزه، بهشت غارنوردی و جاذبه‌های طبیعی محسوب می‌شود.

زنجان دارای قدمتی در حدود ۲۰۰۰ سال پیش از میلاد است! زنجان نیز درگذشته مانند اردبیل و تبریز در مسیر جاده معروف ابریشم قرار داشته است و شهری در بین مسیرهای ارتباطی بین چین و هند و اروپا بوده است. در زمان قاجار شهر زنجان به نام ایالت خمسه شناخته می‌شد. در مقاله راهنمای سفر به زنجان با ما همراه باشید تا این شهر تاریخی و زیبا را بهتر بشناسیم.

 

جاذبه های سفری زنجان

 

زنجان به لحاظ جغرافیایی دارای وسعتی بیش از ۲۲ هزار کیلومترمربع است و حدود ۱٫۴۳ درصد از خاک کشور به آن تعلق دارد. دارای مناطق کوهستانی و جلگه‌ای (دشت) هست. ازجمله مهم‌ترین ارتفاعات در رشته‌کوه‌های شمالی می‌توان قله گلاس قله دگاه و قله چله خانه را نام برد که در شمال غربی شهرستان به‌هم‌پیوسته رشته‌کوهی البرز غربی را تشکیل داده‌اند. از مهم‌ترین ارتفاعات رشته‌کوهی زنجان جنوبی می‌توان به قله قیدار، قلعه خور جهان قله علم کندی ،قلعه سپهسالار، قله جهان داغ و قله رستم اشاره نمود.

رودهای مهمی نیز در مسیر حرکت خود از زنجان می‌گذرند. رودهای مهم در این استان قزل‌اوزن، زنجان رود، شورکات (رود کبیر یا ابهر رود) است. زنجان به‌صرف داشتن آب و هوایی کوهستانی و ارتفاع از سطح دریا دارای آب و هوایی سرد و برفی است و بهتر است سفر خود را به تابستان و بهار موکول کنید. خوشبختانه راه های دسترسی به زنجان بسیار زیاد است و انتخاب های پیش روی شما از خرید بلیط قطار زنجان تا انتخاب هواپیما و خودروی شخصی متنوع است.

برای اقامت نیز؛ زنجان هتل های معروف بسیاری دارد و می تواند لذت سفر شما را در هتل هایی بی نظیر، کامل تر کند. از جمله هتل های معروف شهر زنجان می توانیم به هتل سپهر، پارک هتل، هتل آسیا و هتل بزرگ زنجان اشاره کنیم. خوشبختانه امکان رزرو آنلاین هتل نیز در سایت سامتیک برای رضایت شما مخاطبین عزیز فراهم شده است.

غذاهای معروف زنجان

دیگر نیاز به گفتن ندارد که امتحان کردن غذاهای جدید هر شهر و فرهنگ و منطقه‌ای چقدر لذت‌بخش است! اصلاً هدف سفر برخی از توریست‌ها و جهان گردان فقط همین است؛ امتحان کردن غذا! زنجان نیز غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارد و رستوران‌های زیادی را در سطح شهر و سفر به زنجان خواهید دید. از غذاهای سنتی زنجان می‌توان جغوربغور، آش‌ترش و کله‌جوش را نام برد.

 

سفر به زنجان

 

زنجان دارای رستوران‌های بسیار معروفی است که می‌توانید غذاهای خوشمزه این شهر زیبا را باقیمتی مناسب در آن‌ها امتحان کنید. معروف‌ترین رستوران‌های زنجان رستوران پلو؛ دیزی سرای عابدینی، ناصر جگرکی و سفره‌خانه سنتی کاروانسرای سنگی است.

 

راهنمای سفر به زنجان، سوغاتی‌های معروف

بلاشک وقتی نام زنجان را می‌شنوید اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید چاقوست؛ که البته بسیار ظریف و بادوام و باکیفیت هستند و مشهور شدن آن‌ها نیز بی‌دلیل نیست. مردم زنجان علاوه بر چاقو دارای صنایع دیگری مانند چاروق ، فرش و ملیله‌کاری هستند که از معروفیت خاصى برخوردار است.مسگری، گلیم‌بافی و تذهیب از صنایع‌دستی دیگر زنجان هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

 

سوغاتی های سفر به زنجان

 

جاذبه‌های دیدنی سفر به زنجان

استان زنجان نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای کشور دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است که هرساله مقصد سفری مسافران و گردشگران بسیاری است. بسیاری از آثار تاریخی موجود در زنجان بجا مانده از دوره قاجار و دوره‌های پیشتر هستند. مسلماً زنجان دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری است که معرفی تمام آن‌ها در این مقاله شاید ممکن نباشد اما در ادامه تعدادی از جاذبه‌های زیبای سفر به زنجان را به شما معرفی می‌کنیم تا فرصت تجربه سفری لذت‌بخش را داشته باشید.

 

مسجد جامع زنجان

این اثر تاریخی زیبا بجا مانده از دوره قاجار است و در مرکز شهر زنجان قرار دارد. مسجد جامع زنجان در قرن ۱۳ قمری بناشده است و معمار توانمند آن عبدالله میرزا پسر فتحعلی شاه قاجار بوده است! این مجموعه تاریخی که در شمار بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است، یکی از بناهای ارزشمند ساخته‌شده بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی هست.

 

مکان های دیدنی زنجان

 

موزه باستان‌شناسی مردان نمکی

معدن نمک چهر آباد در زنجان قرار دارد که در سال ۱۳۷۲ جسد مومیایی‌شده ۶ انسان از دوره‌های مختلف در آن کشف شد. مردان نمکی نامی است که به این مومیایی‌ها داده شد و در بین آن‌ها جسد یک زن و یک پسر جوان نیز قرار دارد. این ۶ مومیایی دارای قدمتی بسیار طولانی هستند و سه تن از آن‌ها به دوره هخامنشیان و سه نفر دیگر متعلق به دوره ساسانی است. عمارت ذوالفقاری یکی از بناهای به‌جای مانده از دوران قاجار است که زمانی ساختمان اداری و مسکونی حکمران زنجان به شمار می‌رفت. این عمارت در حال حاضر به نام موزه باستان‌شناسی زنجان شناخته می‌شود و در آن می‌توانید مومیایی‌های مردان نمکی با مو و ریش‌های بلند سپید را تماشا کنید.

 

مردان نمکی زنجان

 

تعدادی از مردان نمکی براثر ادامه کار معدن با بولدوزر، به‌شدت آسیب‌دیده‌اند. در سال ۲۰۰۸ بهره‌برداری از معدن متوقف شد و جسد ششمین مرد نمکی به دلیل کمبود امکانات لازم برای نگهداری از آن، دست‌نخورده در معدن باقی ماند.

 

موزه رخت‌شوی‌خانه

این بنادر قلب بافت تاریخی زنجان قرار دارد و منطبق بر حصار قدیمی شهر است. این مکان محلی است که مردم درگذشته لباس‌های خود را در آن می‌شسته‌اند. در این مکان، حوضچه‌های بسیاری با کاربردهای متفاوت ساخته‌شده که از آن جمله می‌توان به حوضچه‌ای ویژه شستشوی ظروف، مختص لباس‌های تقریباً تمیز و آبکشی و حوضچه‌ای که محل خروجی آن است اشاره کرد. چنین کاربری برای یک بنای عمومی در جهان مشابه ندارد یا کم‌نظیر است.

 

جاذبه های سفر به زنجان

 

بنای رخت‌شوی‌خانه برای رفاه حال زنان دوره‌های قدیم زنجان ساخته‌شده است تا در هوای سرد زمستان برای شستن لباس‌های خود مشکلی نداشته باشند. سبک و سیاق معماری این بنا را می‌توان به شیوه اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی نسبت داد.

 

معبد داش کسن

معبد داش کسن نام اثری تاریخی است که در حوالی عمید آباد وجود دارد. کنده‌کاری‌های موجود در این منطقه مشابه با آثار تاریخی چین و فرهنگ چشم بادامی هاست. این مجموعه گردشگری، دارای سه غار است که در دل کوه جای گرفته و نگارگری‌های مختلف در آن مشاهده می‌شود. داش کسن دارای طرح‌های اسلیمی زیادی است و به دستور الجایتو ساخته‌شده است و بنایی برای آرامگاه ایلخانیان بوده است.

این اثر در نوع خود در کشور ما بی‌نظیر است و ترکیبی استادانه از معماری ایرانی و چینی هست. در مبعد داش کسن نقش برجسته دو اژدها که معمولا در سبک معماری چینی استفاده می‌شود، بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می‌کند.

 

مکان های توریستی و جاذبه های دیدنی سفر به زنجان

 

آثار تاریخی و جاذبه‌های استان زنجان؛ همانند آثار تاریخی موجود در کرمان و جاذبه های دیدنی یزد؛ به‌قدری فراوان است که شاید چندین مقاله برای معرفی تمام این مکان‌های دیدنی نیاز باشد. لذا در ادامه تعدادی دیگر از آن‌ها را در حد نام معرفی می‌کنیم تا بتوانید در انتخاب مسیرهای سفری خود اطلاعات کاملی داشته باشید.

از دیگر جاذبه‌های زیبای زنجان می‌توانیم به حمام حاج داداش، مسجد چهل‌ستون، مسجد خاتم، موزه آثار شهدا، موزه نسخ خطی، گرمابه حاج ابراهیم، خانه ذوالفقاری، سد گاوازنگ و مجموعه‌ی ائل‌داغی، روستای شیت، سلطانیه و شهرستان خرمدره اشاره کرد. بازار بزرگ زنجان نیز یکی دیگر از این مکان‌های دیدنی است.مجموعه بازار قدیمی زنجان با ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی به شبکه ارتباطی شهر راه دارد و راسته‌ها و تیمچه‌ها و کاروانسراهای فراوانی در کنارش قرارگرفته و یکی از مقصدهای دیدنی بازار گردی در ایران‌زمین به شمار می‌رود.

 

راهنمای سفر به زنجان

 

راه‌های دسترسی سفر به زنجان

برای سفر به زنجان راه‌های دسترسی متنوعی در اختیاردارید. تمام راه‌های سفری از هواپیما، قطار، اتوبوس و خودروهای شخصی برای سفر به زنجان فراهم‌اند. زنجان دارای یک فرودگاه بین‌المللی است که بخصوص در فصل‌های سفر برای عتبات عالیات و حج بسیار شلوغ و پر رفت‌وآمد است. یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای پروازی زنجان، پرواز زنجان به مشهد و بالعکس است. پس تنها لازمه کار شما بستن کوله‌بار سفر و خرید بلیط هواپیما است!

برای سفر با قطار نیز مسیر عبوری شما معمولا از خط ریلی تهران به تبریز است که از اصلی‌ترین مسیرهای سفری به زنجان است. البته از تمام‌مسیرهای ریلی کشور برای سفر با قطار به زنجان می‌توانید استفاده کنید. اگر تمایل به سفر با خودروی شخصی و یا اتوبوس را داشته باشید نیز راه‌های سفری شما بسیار متنوع است و بستگی دارد که مبدأ سفر شما از کدام شهر کشور باشد. برای مثال سفر شما از تهران حدود ۲۹۰ کیلومتر خواهد بود.

نظرات

وااای خیلی جالب بود. قبلا یه مستند در مورد مردای نمکی دیده بودم، واقعا برام جالب شد حتما یه سفر به زنجان برم و خودم از نزدیک ببینمشون 🙂

    سلام سرکار خانم حاتم پور!
    باعث خوشحالیه که مقاله برای شما جذاب بوده و استفاده کردید. برای سفر اگر تمایل داشته باشید می توانید خرید بلیط قطار یا هواپیما رو از سایت سامتیک انجام بدید.

بنظر من بهترین خوراک جگر دنیا فقط توی زنجان پیدا میشه. وقتی مقاله رو میخوندم خیلی خوشحال شدم که ازین غذا هم اسم بردین. واقعا همه خاطرات سفرم زنده شد.
البته اسم مغازه ای که جغوربغور معروفی داشت رو یادم رفته!

    سلام آقای عباسی عزیز!
    بله حق با شماست. جغوربغور زنجان غذای معروف و خوشمزه ای هست و معروف ترین تهیه کننده این غذای خوشمزه هم جگرکی آقا ناصر هست.

چه اسم جالبی برای این مقاله گذاشتین هرکس ندونه یا مقاله رو نخونه فک می کنه زنجانیا عجب مردای با نمکی دارن 🙂 زنجان شهر مردان با نمک

با این عکسایی که از غذاهای محلی زنجان و نمیدونم چی گذاشتین نمیگیم دل ما رو آب می کنین؟ انصافا آدم ترغیب میشه همین الان بلند شه بره اونجا غذارو بخوره بیاد

    سلام فرزین عزیز
    غذر می خوایم اگر باعث اذیت شدن شما شدیم 🙂 اما پیشنهاد می کنیم حتما در فرصت بعدی سفری به این شهر زیبا داشته باشید