ارمنستان، کشوری در مسیر سلسله جبال آرارات با دین و مذهب ارمنی و اولین کشور دنیاست

راهنمای سفر به ارمنستان

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ارمنستان، کشوری در مسیر سلسله جبال آرارات با دین و مذهب ارمنی و اولین کشور دنیاست که دین مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود پذیرفته است. ارمنستان از کشور های بسیار قدیمی دنیاست که قدمت آن به بیش از ۳۰۰۰ سال می رسد. ایروان پایتخت کشور ارمنستان است و در این مقاله با شما همراهیم تا به معرفی مکان های دیدنی و جاذبه های توریستی ارمنستان در قالب راهنمای سفر به ارمنستان بپردازیم.

پیش از هر چیز از شما دعوت می کنیم ویدیوی زیبای زیر که در مورد جاذبه های کشور ارمنستان است را تماشا کنید.

 

 

راهنمای سفر به ارمنستان

ارمنستان به عنوان مرز بین آسیا و اروپا شناخته می شود و از کشور های همسایه و بسیار نزدیک به ایران است. همانطور که در پیش گفتیم دارای قدمتی ۳۰۰۰ ساله است و دارای همسایگی با کشور های گرجستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه است و با داشتن جاذبه هایی تاریخی و فرهنگی و طبیعی مقصد سفر مسافران بسیاری در ماه های مختلف سال است. ایروان پایتخت ارمنستان و بزرگترین شهر ارمنستان است، البته به عنوان پایتخت وسعت چندانی ندارد و در مقایسه با شهرهای بزرگ ایران مانند تهران و یا مشهد؛ کوچک به نظر می رسد. پیش از سفر به ارمنستان و خرید بلیط هواپیما در ادامه به معرفی کامل این کشور زیبا می پردازیم.

ارمنستان در گذشته منطقه استراتژیک بسیار مهمی تلقی می‌شد و در طول سالیان بارها بین ملت‌ها و پادشاهی‌های مختلف دست به دست شده است. به گونه‌ای که تنها در جنگ‌های ایران و عثمانی بین سال‌های ۱۵۱۳ تا ۱۷۳۷ میلادی حدود ۱۴ بار تغییر حکومت و پادشاهی در این کشور رخ داده است. زبان رسمی مردم ارمنستان؛ ارمنی است و از جمله زبان های خارجی و رایج در این کشور می توان به روسی و انگلیسی اشاره کرد. به دلیل تاریخچه این کشور که زمانی جزو اتحاد جماهیر شوروری بود، بسیاری از بومیان ارمنستان نیز تسلط بسیار خوبی به زبان روسی دارند.

 

ایروان؛ پایتخت ارمنستان

ایروان پایتخت ارمنستان، شهر بناهای تاریخی و میدان‌های بزرگ و باشکوه است. میدان‌هایشان شبیه به میدان‌های ایران نامگذاری شده‌اند مانند میدان جمهوری و آزادی و…. فرهنگ‌شان از فرهنگ ارمنی، ترکی و ایرانی به وجود آمده است بنابراین شباهت‌های زیادی را می‌توان بین این کشورها یافت. ایروان به «شهر صورتی» شهرت دارد که به دلیل رنگ طبیعی فوق‌العاده‌ ساختمان‌های تاریخی است که از سنگ‌های آتشفشانی طبیعی ساخته‌ شده‌اند.

نام  ایروان، از کلمه‌ی «erevats» گرفته شده است که به معنی «دیده شدن و ظاهر شدن» است. طبق گفته‌های یک افسانه، حضرت نوح زمانی که اولین خشکی را از کوه‌های آرارات دید، این کلمه را گفته است. قدمت ایروان ۲۹ سال بیشتر از شهر رم است! تقریبا تمام خیابان‌ها، پیاده‌روها و باغ‌های ایروان در فصل تابستان به ایوانی برای خوش‌گذارانی تبدیل می‌شود و تراس‌های رستوران‌ها مشتری‌های زیادی دارند. مساحت کل ایروان برابر ۲۲۳ کیلومتر مربع است.

در سال ۲۰۱۱، جمعیت کل این شهر برابر با ۱۰۶۰۰۰۰ نفر بود. زبان رسمی در ایروان، زبان ارمنی است و واحد پول مردم این سرزمین، درام ارمنستان است. خالی از لطف نیست اگر بدانید که برای سفر به ارمنستان نیازی به اخذ ویزا ندارید و از جمله کشورهای بدون ویزا با پاسپورت ایران است.

 

آب و هوای ارمنستان

کشور ارمنستان بخاطر نزدیکی به رشته کوه های آرارات؛ به لحاظ آب و هوایی کمی سردسیر است و از کشور های سرد دنیاست. پس بهترین زمان سفر به ارمنستان از اردیبشهت تا مهر است که گرمترین فصل های این کشور اند. در مقابل فصل زمستان (دی، بهمن و اسفند) و همچنین پاییز (اواخر مهر، آبان و آذر) سردترین زمان‌های سال محسوب می‌شوند که قطعا برای سفر در این ماه‌ها به لباس گرم نیاز خواهید داشت. اگر به منظور خرید و حراجی هایی که در ارمنستان وجود دارد می خواهید به این کشور سفر کنید باید بگوییم که فصل زمستان بهترین زمان است، اما برای تفریح فصل تابستان را برای سفرتان انتخاب کنید.

 

هزینه سفر، ویزا و قیمت ارز برای سفر

ارز رسمی کشور ارمنستان درام است که با نماد (֏) و کد AMD شناخته می شود و هر درام در حدود ۷ تومان است؛ یعنی ۱۰۰۰ درام برابر با ۷۰۰۰ تومان می شود. پس ارمنستان مقصد ارزان قیمتی برای ایرانیان حساب می شود. سکه های رایج در ارمنستان: ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰۰ درام و اسکناس های موجود نیز ۵۰۰ (خاکستری)، ۱۰۰۰ (سبز و صورتی)، ۵۰۰۰ (زرد و سبز)، ۱۰۰۰۰ (ارغوانی)، ۲۰۰۰۰ (زرد و قرمز و قهوه ای)، ۵۰۰۰۰ (قرمز و قهوه ای) و ۱۰۰۰۰۰ درام (آبی و قهوه ای) هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های سفر مقاله هزینه سفر به ارمنستان را مطالعه کنید.

 

هزینه سفر به ارمنستان

 

برای تبدیل ارز می توانید از ایران دلار بخرید و در فروشگاه های ارمنستان به درام تبدیل کنید و یا در شعب بانک ملی ارمنستان ریال را به درام تبدیل کنید. هزینه های سفر شما می تواند از سفری ارزان قیمت با ۲۵,۰۰۰ درام تا ۶۰,۰۰۰ درام متغیر باشد که سفری لوکس است. از سال ۱۳۹۵ به بعد برای سفر به ارمنستان نیازی به اخذ ویزا ندارید. همچنین می توانید برای تجربه سفری بهتر به مقاله ضروری ترین وسایل سفر که حتما به آن ها نیاز پیدا می کنید! نیز مراجعه کنید.

غذاهای معروف ارمنستان

در این کشور پر از جاذبه برای شکمتان هم وقت مناسبی در نظر بگیرید و غذاهای خوشمزه و معروف ارمنستان را امتحان کنید. از خاچاپوری گرجستانی،مولتاشه آلمانی تا چلوکباب و قورمه سبزی خودمان را می توانید در ایروان پیدا کنید. از غذا های معروف ارمنستان می توانیم به خاشلاما که یک نوع آب‌گوشت است اشاره کنیم.

خورواتس بسیار شبیه به کباب چنجه یا ششلیک خودمان است. ارمنی‌ها گوشت بره، گوسفند و یا خوک را تکه تکه کرده و سپس آن را با ذغال روی منقل کباب می‌کنند. روش سنتی‌تر پختن خورواتس، استفاده از تنور است. در این روش سیخ‌های گوشت بر روی یک میله آویزان شده و به داخل تنور می‌روند تا به آرامی بپزند.

 

غذاهای معروف ارمنستان

 

دلمه غذاییست که مردم کشورهایی مانند ایران، آذریابجان، ارمنستان و ترکیه عاشقش هستند. دلمه از دیرباز در ارمنستان پخته می‌شود و اگر از یک ارمنی بپرسید در ارمنستان چه بخورم شاید دلمه جزو اولین جواب‌هایی باشد که به شما بدهد! اگر به ارمنستان سفر کردید امتحان کردن دیگر غذاهای خوشمزه آن مانند قاپاما و باستورما را فراموش نکنید.

 

از چه سیم کارتی برای تماس استفاده کنیم؟

برای برقراری تماس در کشور ارمنستان با همراهان خود و یا اقوامتان در کشور ایران هرگز از سیم کارت های کشور خودمان استفاده نکنید، چراکه هزینه های رومینگ واقعا زیاد است. بجای آن از سیم کارت های اعتباری موجود در ارمنستان استفاده کنید.

شرکت‌های ویواسل، بی‌لاین و UCOM در ارمنستان سرویس‌ها و خدمات متنوعی ارائه می‌دهند. سیم‌کارت‌ها به راحتی در مراکز فروش این شرکت‌ها یا در فرودگاه قابل تهیه هستند. هر سه اپراتور، نسل‌‌چهارم یا ۴G سیم‌کارت‌ را ارائه می‌دهند که سرعت بالایی در اینترنت دارد. قیمت هر پیام متنی به اپراتور یکسان ۵ درام و به اپراتورهای دیگر ۱۵ درام است.

 

مکان های دیدنی و جاذبه های ارمنستان

ارمنستان دارای مکان های تاریخی و جاذبه های گردشگری بسیاری است که باعث می شود در فصل های مختلف سال مسافران بسیاری برای سفر به ارمنستان اقدام کنند. در ادامه تعدادی از این مکان ها را معرفی خواهیم کرد.

 

کاسکاد ایروان

کاسکاد ایروان یکی از مجموعه‌های گردشگری ارمنستان و ایروان به شمار می‌رود که جذابیت‌های خاص خود را دارد. این مجموعه هزار پله‌ای با ارتفاع ۱۱۸ متر در سال ۱۹۸۰ میلادی توسط معماری به نام الکساندر تامانیان ساخته شده است.

 

مکان های دیدنی ارمنستان

 

خانه اپرا

اگر از علاقمندان موسیقی هستید بازدید از این سالن اپرا را فراموش نکنید. این بنا نیز توسط الکساندر تامانیان ساخته شده است و از نظر معماری دارای جایگاه خاصی است. این بنا در سال ۱۹۳۳ ساخته شد و از آنجایی که به بخش مهمی از هنر و تاریخ ارمنستان گره خورده است، برای میان مردم این کشور ارزش بالایی دارد.

 

جاذبه های دیدنی ارمنستان

 

میدان جمهوری

میدان جمهوری ایروان که در گذشته به نام لنین شناخته می شد نیز یکی دیگر از نقاطی است که باید در سفر خود حتما از آن دیدن کنید. همچنین اگر به کنسرت‌های فضای باز و جشن‌های محلی علاقمند هستید، مکانی بهتر از این میدان برای این امر پیدا نخواهید کرد.

 

جاذبه های تاریخی ارمنستان

 

مسجد کبود ایروان

مسجد مذکور در قرن هجدهم میلادی به دستور «حسین علی خان» ساخته شد. مسجد کبود، مسجد پارسی، مسجد آبی آسمانی یا مسجد گک جامی همه نام‌هایی است که به این مکان تا به امروز داده شده است. وجود کاشی‌کاری‌های زیبا و آبی رنگ باعث شده است تا به آن مسجد کبود بگویند.

 

بناهای تاریخی ارمنستان

 

کلیسای سنت گرگوری

این کلیسا در سال ۲۰۰۱ ساخته شد و در منطقه کنترون قرار دارد و از جمله جاذبه های دیدنی ایروان است. این کلیسا بزرگترین کلیسای ارمنی دنیا محسوب می شود. این مکان در واقع مجموعه‌ای از سه کلیسا را ارایه می‌دهد. کلیسای اصلی با ۱۷۰۰ جایگاه نشستن و کلیساهای کوچک شاه تیرداد و ملکه آشکن که هر کدام ۱۵۰ جایگاه دارند. ملکه آشکن همسز تیرداد سوم، شاهزاده‌ی ایرانی از سلسله‌ی اشکانی ارمنستان بود. برج ناقوس کلیسا شامل ۳۰ قوس است که همه‌ی آن‌ها را به همراه ناقوس کلیسا می‌توان در صحن ورودی کلیسای اصلی تماشا کرد.

 

اثار تاریخی و فرهنگی ارمنستان

 

در صورت تمایل می توانید در مقاله مهمترین جاذبه های گردشگری ارمنستان با شاخص ترین دیدنی های این کشور آشنا شوید.

 

آداب و رسوم مردم ارمنستان

در کشور ارمنستان آداب و رسوم مخصوصی وجود دارد که برخی از آنها با ایرانیان هم نیز مشترک است. یکی از مهمترین جشن های آنها جشن درندز (آتش افروزی) نام دارد که این جشن میان ایرانیان (اقوام آریایی) به جشن سده شهرت دارد. از لحاظ امنیت کشور ارمنستان مطابق با آماری که سایت Numbeo در سال ۲۰۱۶ گزارش کرده است، میزان جرم و جنایت در ارمنستان ۳۱٫۱ درصد و شاخص امنیت ۶۸٫۸۹ درصد است.

چنین نرخ هایی نشانگر این است که ارمنستان کشوری امن به حساب می آیید. ولی در هر صورت احتیاط شرط عقل است اگر قصد سفر به ارمنستان را دارید سعی کنید از وسایل شخصی و اشیاء گران قیمت خود محافظ کنید و گوشی تلفن همراه خود را در تاکسی، رستوران و دیگر مراکز عمومی جا نگذارید.

 

اطلاعات ضروری سفر به ارمنستان

از آنجا که قرار است به یک کشور دیگر سفر کنید حتما باید اطلاعات ضروری مقصد خود را در اختیار داشته باشید. برای مثال ارمنستان دارای یک فرودگاه بین المللی است که زوارتنوتس نام دارد. در کشور ارمنستان جهت رانندگی برخلاف ایران، یعنی در سمت راست است؛ پس اگر با خودروی شخصی سفر می کنید به این نکته توجه داشته باشید.

 

راهنمای سفر به ارمنستان

 

شماره های اضطراری ۱۱۲ و ۹۱۱ را همیشه بیاد داشته باشید. شماره پلیس ارمنستان ۱۰۲ است و آمبولانس و آتش نشانی نیز به ترتیب ۱۰۳ و ۱۰۱ هستند. برق شهری ارمنستان ۲۳۰ ولت است، پس مواظب وسایل برقی خود هم باشید. واحد پول این کشور درام است که با اختصار AMD نشان داده می شود و همانطور که در پیش گفته شد زبان رسمی مردم آن ارمنی است. اختلاف زمانی ارمنستان با تهران در حدود ۳۰ دقیقه است.

 

راه های سفر به ارمنستان

برای سفر به ارمنستان راه های دسترسی شما بسیار زیاد است و کاملا بستگی به روحیه و میزان هزینه مد نظر شما دارد.  می توانید در تمام راه های زمینی و هوایی به انتخاب ابزار سفر خود بپردازید. برای مثال اگر تصمیم به سفر با خودروی شخصی تان را داشته باشید و از تهران عازم سفر شوید، فاصله ای ۱۲۰۸ کیلومتری پیش روی شماست. البته این سفر تنها به زمان طولانی رانندگی خلاصه نمی شود و حداقل ۲ یا ۳ ساعت توقف در مرز را هم در نظر بگیرید. به لحاظ هزینه این نکته را نیز اضافه کنیم که قیمت هر لیتر بنزین در ارمنستان ۴۷۰ درام یعنی ۳۳۰۰ تومان است.

انتخاب قطار نیز پیش روی شماست و می توانید با خرید بلیط قطار برنامه سفر خود به ارمنستان را ترتیب بدهید. همچنین تور های بسیاری نیز به برگذاری برنامه های سفری می پردازند و می توانید تور ها را نیز برای سفر خود در نظر بگیرید. اغلب اوقات تورهای ایروان برای ۳ شب و ۴ روز فروخته می شوند.

اگر حوصله رانندگی ندارید و ترجیح می دهید بیشتر وقت سفر خود را در ارمنستان بگذرانید بهتر است با خرید بلیط هواپیما، سفری هوایی را برای رفتن به ارمنستان انتخاب کنید. سفر هوایی به ارمنستان گران‌تر از دیگر راه‌های سفر به این کشور است. زمان پرواز تهران تا ایروان بدون توقف حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و در یک چشم به هم زدن به خاک ارمنستان خواهید رسید.

نظرات

سلام من یک بار به ارمنستان سفر کردم ولی چون ایروان جاهای زیادی برای گردش نداشت نمیدونستم که کجا برم.

    سلام کاربر گرامی،
    همونطور که تو این مقاله ذکر کردیم، ارمنستان کشوری پرجاذبه و پرگردشگر هست. توصیه میکنیم قبل از اینکه به یک کشور خارجه سفر کنید، با استفاده از منابع مختلف اطلاعات خودتان را در مورد آن مقصد بروز کنید تا جای ممکن بتوانید از جاذبه های گردشگری ارمنستان به اندازه کافی لذت ببرید.

دو تا کشور رو خیلی دوست دارم برم. یکی گرجستان بخاطر اینکه تعریفش رو خیلی شنیدم یکی هم ارمنستان چون کشور ارمنی هاست و خیلی کشور جالبیه به نظرم. اما با توجه به اینکه در این وضعیت مالی احتمالا فاصله ی بین دو سفرم زیاد خواهد بود پیشنهاد می کنید اول کدوم رو تجربه کنم؟

    سلام دوست عزیز
    هر دو کشور از دیدنی ترین و جذاب ترین کشورهای توریستی هستند. نمیشه نظر قاطعی دراین مورد داد و این تجربه کاملا شخصی هست و بستگی به سلیقه شما داره. اما شاید دیگر دوستان بتونن اطلاعاتی در اختیار شما قرار بدهند تا از انتخاب خود مطمئن شوید.