اردبیل و جاذبه های دیدنی آن

راهنمای سفر به اردبیل مهد تشیع

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

استان اردبیل، در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و یکی از سردترین شهرهای ایران است. شهری تاریخی و یادگار دوره سومریان با آثار و بقایایی ماندگار از آن دوره کهن است؛ که نشان دهند فرهنگ غنی کشورمان است. این شهر کهن درگذشته گذرگاه كاروانهای تجاری و نظامی زیادی بوده که زمینه احداث كاروانسراها را فراهم کرده است. به عقیده کارشناسان وجود کاروانسرا در شهرستان‌های مختلف استان اردبیل بیانگر رونق اقتصادی تمامی شهرهای این منطقه درگذشته است. جاذبه های دیدنی اردبیل به قدری زیاد است که برای بازدید از آنها بهتر است برنامه سفری یک هفته را برای خود تنظیم کنید!

استان اردبیل در دامنه کوه مرتفع ساوالان و فاصله اندکی از بندر آستارا واقع‌شده است که به‌منزله دامنه وسیع کوه مرتفعی مشرف‌به دریاست و داشتن اقلیم مناسب از یک‌سو و تأثیرپذیری از مناطق بحری از سویی دیگر بر زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی این استان افزوده است؛ به‌طوری‌که حتی می‌توان اردبیل را به‌منزله قطعه‌ای از بهشت در شمال غرب فلات ایران محسوب کرد.

 

راهنمای سفر به اردبیل و آشنایی با آن

استان اردبیل در دوره‌های مختلف تاریخ دارای اسامی گوناگونی بوده است. ازجمله دارالارشاد، دارالملک، دارالعرفان، دارالامان و شهر مقدس که همگی از اسامی کهن اردبیل‌اند. استان اردبیل درگذشته به دلیلی قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم دارای رونق اقتصادی بسیار خوبی بوده است و تأثیر آن را در عصر حاضر نیز می‌توان مشاهده کرد.

اردبیل از استان‌های خوش آب‌وهوای کشور است و بهترین فصل سفر به اردبیل نیز بهار و تابستان است که دیگر خبری از سرما و برف نیست اما ممکن است هوا هنوز هم سرد باشد! جاذبه‌های دیدنی اردبیل بسیار زیاد است و مجموعه بزرگی از آثار دیدنی طبیعی و اکوتوریسم و مکان‌های تاریخی را در خود جای‌داده است.

 

جاذبه های دیدنی اردبیل و راهنمای سفر به آن

 

جاذبه‌های تاریخی اردبیل شامل آثاری چون بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است؛ که خود دارای چندین اثر تاریخی دیدنی در کنار هم هست و قلعه دفاعی کهنه قلعه که حتی دیدار از باقی‌مانده‌های آن برای علاقه‌مندان به تاریخ جذاب خواهد بود. جمعیت اردبیل تا سال ۱۳۹۵ در حدود ۵۲۰ هزار نفر بوده است و زبان مردم این منطقه نیز زبان شیرین ترکی آذری است. اردبیل نیز همان‌طور که گفتیم از شهرهای تاریخی ایران است و به سبب داشتن جنبه های گردشگری زیاد؛ تقاضای خرید بلیط قطار و هواپیما برای این مقصد نیز زیاد است.

همچنین در سایت سامتیک به منظور جلب رضایت کاربران امکان استرداد بلیط هواپیما نیز قرار داده شده است و می توانید در صورت تمایل به کنسلی بلیط خود، به استرداد بلیط هواپیما بپردازید و یا به پیگیری درخواست استرداد بلیط هواپیما بپردازید.

 

غذاهای معروف و سوغات اردبیل

شاید یکی از جاذبه‌های هیجان‌انگیز هر سفری خوردن غذاهای هر شهر و غذاهای محلی آن باشد. اردبیل به دلیل داشتن آب‌وهوایی مناسب دارای رونق بسیار خوبی در دامداری و پروش دام است و همین موضوع باعث شده است که کبابی‌های بسیار معروفی در اردبیل وجود داشته باشد. اغراق نیست اگر بگوییم اردبیل بهشت کباب خوران است!

 

راهنمای سفر به اردبیل

 

اگر دیگر غذاهای سنتی اردبیل می‌توان به پیچاق قیمه، چیغیرتما، باستیرما پلو و حلوای سیاه اشاره کرد. البته آش دوغ معروف اردبیل را فراموش نکنید و به گفته خیلی‌ها، اردبیل و آش دوغ معروفش! که مهم‌ترین غذای سنتی اردبیل است و به‌عنوان غذای سنتی جهانی ثبت‌شده است!

اردبیل همچنین دارای هتل های معروفی است و با ارائه خدماتی متنوع، تجربه سفر شما را به عنوان سفری لذت بخش کامل تر می کند. خوشبختانه امکان رزرو هتل نیز در سایت سامتیک فراهم شده است و از جمله هتل های معروف زنجان می توانیم به هتل سبلان، هتل مهمان سرای ایده آل؛ هتل توریستی کوثر و هتل دریا اشاره کنیم.

اردبیل به‌واسطه داشتن تاریخی کهن در ادوار مختلف و تکامل در این دوره‌ها، صنایع‌دستی مختلفی را در قلب خود به تکامل رسانده است که زمان اوج چنین هنری در دوره صفویه بوده است. سوغاتی‌هایی از قبیل آبگینه، بافته و نساجی سنتی، رودوزی‌های سنتی، سفال و سرامیک سنتی، صنایع‌دستی تلفیقی، صنایع‌دستی چرمی، صنایع‌دستی چوبی و حصیری، صنایع‌دستی سنگی، نمدمالی و گلیم‌بافی ازجمله سوغاتی‌های معروف اردبیل‌اند و بهترین و راحت‌ترین مکان برای خرید این صنایع‌دستی، بازار قدیمی اردبیل است.

 

جاذبه های دیدنی اردبیل و شیرینی های آن

 

جاذبه‌های دیدنی اردبیل 

استان اردبیل دارای جاذبه‌های دیدنی بسیاری است و به جرات می‌توان گفت در زمره شهرهایی تاریخی و گردشگری کشور است. اردبیل در قدیم به نام آرتاویل نیز شناخته می‌شده است و از معروف‌ترین آثار تاریخی آن می‌توانیم آرامگاه شیخ صفی را معرفی کنیم. اگر علاقه‌مند به تاریخ هستید و می‌خواهید که تمام جاذبه‌های دیدنی اردبیل را ببینید پیشنهاد ما به شما سفری حداقل ۵ روزه است. در ادامه تعدادی از جاذبه‌های دیدنی اردبیل را به شما معرفی می‌کنیم.

 

آرامگاه شیخ صفی

آرامگاه شیخ صفی مشهورترین جاذبه‌ی گردشگری اردبیل است که در میدان عالی‌قاپو قرار دارد. بقعه تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی یکی از بناهای ارزشمند و مکان‌های باستانی و تاریخی کشور محسوب می‌شود که بعد از ثبت جهانی این آثار باستانی نظر و نگاه بسیاری از گردشگران و توریست‌های جهان را به سمت خود معطوف ساخته و مقصد اصلی سفر بسیاری از مردم دنیاست. موزه چینی‌خانه را نیز شیخ بهایی طراحی کرده که بسیار تماشایی است.

 

جاذبه های تاریخی اردبیل

 

از جاذبه‌های منحصربه‌فرد این مجموعه می‌توان ده‌ها اثر بدیع در رشته‌های مختلف هنری را نام برد که شامل کاشی‌کاری‌های معرق و مقرنس‌کاری شده است. البته از گچ‌بری و کتیبه‌های زیبا و نفیس‌های آن غافل نباشید.

 

جنگل فندقلو اردبیل

جنگل فندقلو در نزدیکی شهرستان نمین و دارای دسترسی جاده‌ای بین شهرهای اردبیل- آستارا است. این جنگل زیبا تفرجگاهی بسیار بزرگ است و در ۱۰ کیلومتری نمین قرار دارد و دلیل نام‌گذاری آن نیز جنگل‌های انبوه فندق در این منطقه است. جنگل فندقلو با داشتن جاذبه‌های منحصربه‌فرد جنگلی و اکوتوریسمی و همجوار بودن با گردنه زیبای حیران با جذابیت‌های طبیعی متنوع، قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه صنعت گردشگری و توریستی به‌حساب می‌آید.

 

مکان های دیدنی اردبیل

 

در جنگل فندقلو می‌توانید انواع پوشش‌های گیاهی و گیاهان خودرو و وحشی را بیابید و گونه‌های جانوری متنوعی نیز در آن وجود دارد. تمشک، سیب وحشی، فندق، ترشک و روباه، گرگ، آهو و خرگوش ازجمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه است که باوجود یک دریاچه معدنی و درمانی به جاذبه‌ای بسیار زیبا تبدیل‌شده است. استخر معدنی “مشه سویی” دارای خواص درمانی بسیاری است و در تعطیلات میزبان هزاران مسافر داخلی و خارجی است.

 

دریاچه شورابیل، زیباترین جاذبه دیدنی اردبیل

دریاچه شورابیل دریاچه‌ای زیبا با مساحتی ۱۲۰ هکتار در ۲ کیلومتری جنوب شرقی استان اردبیل؛به سمت خلخال؛ در کنار یکی از پرترددترین خیابان‌های شهر و منطقه کاملاً مسکونی به‌دوراز هرگونه آلودگی هوایی واقع‌شده است. این دریاچه یکی از نقاط گردشگر پذیر و طبیعی بوده که درمان از طریق گل‌ولای و آب‌شور آن ازیک‌طرف و پرورش انواع ماهیان به‌خصوص ماهی قزل‌آلای رنگین‌کمان از طرفی دیگر همه و همه بر زیبایی‌های منحصربه‌فرد این منطقه گردشگری در اردبیل می‌افزاید.

 

راهنمای سفر به اردبیل

 

علت نام‌گذاری این دریاچه شور بودن آب آن است. در اطراف این دریاچه امکانات تفریحی، فرهنگی و گردشگری زیادی فراهم‌شده است که باعث لذت بردن هرچه بیشتر گردشگران این منطقه می‌شود.

 

مقبره شیخ امین الدین جبرائیل

مقبره شیخ امین الدین جبرائیل (پدر شیخ صفی‌الدین از اجداد پادشاهان صفوی) عمارتی تاریخی و متعلق به قرن دهم هجری قمری است که دریکی از روستاهای اردبیل به نام «کلخوران» در ۳ کیلومتری این شهر قرار دارد. برجی با قدمتی نزدیک به هفت قرن که متعلق به قرن هشتم هجری قمری است در آرامگاه «شیخ امین‌الدین» مشاهده می‌شود که شباهت بسیاری به برج مقبره‌ی شیخ صفی دارد. تزئینات و نقاشی‌های انجام‌شده در این اثر تاریخی در دوران حکومت صفویان صورت گرفته است و در دروان مختلف بخش‌های دیگر نیز به این بنای کهن افزوده‌شده است.

 

جاذبه های تاریخی و راهنمای سفر به اردبیل

 

حضور هفت قطعه‌سنگ قبر که تزئینات و نقوش زیبایی بر آن‌ها انجام‌شده است، در نزدیکی و در بخش جنوب شرقی آرامگاه مشاهده می‌شود که هیچ نام و نشانی روی آن‌ها ثبت‌نشده و همچون معمایی حل‌نشده به عمق تاریخ پیوسته است.

 

پل هفت‌چشمه اردبیل

پل هفت‌چشمه نیز یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی اردبیل است که حتماً باید از آن دیدن کنید. این پل کهن دارای هفت دهانه آجری است که با پنج قوس و هفت موج‌شکن طراحی‌شده است. «پل یدی گوزلی»، «ججین»، «کورپی قرمزی» و «پل داشکسن»، از دیگر نام‌های این سازه‌ی ارزشمند تاریخی است که در بین مردم شهرت دارد. پل هفت‌چشمه دارای قدمتی به دوره صفویه است.

 

جاذبه های گردشگری اردبیل

 

برج شاطر 

برج شاطر در فاصله ۶ کیلومتری اردبیل قرار دارد و در نزدیکی روستایی به نام صومعه است و تپه‌های باستانی زیادی در اطراف آن قرار دارد. باستان‌شناسان قدمت این تپه‌های تاریخی را متعلق به دوران قبل از اسلام عنوان کرده‌اند.

 

خانه مناف زاده

«خانه‌ی تاریخی مناف‌زاده»، یکی از عمارات قدیمی و باارزش در شهرستان اردبیل است که قدمت ساخت آن به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. این خانه با عمری نزدیک به ۱۰۰ سال، به مساحت بیش از هزار مترمربع، توسط معمار «حاج محمدعلی معماری» و به سفارش «حسین قلی صادقی»، در بخش مرکزی اردبیل ساخته شد که در دوران پویایی، به یکی از معروف‌ترین بناها ازلحاظ معماری و نوع ساخت، تبدیل شد.

 

راهنمای سفر به اردبیل

 

درواقع می‌توان این عمارت کهن را، عمارتی کوشک مانند معرفی کرد که دارای پلانی مستطیل شکل بوده و تزئینات انجام‌شده در آن به‌صورت هره چینی آجری، دوال‌بندی و طرح و نقش‌های هندسی است که در نما ایجادشده است. موزه مردم‌شناسی، موزه باستان‌شناسی، موزه‌ی صنایع‌دستی در حمام شیخ، موزه‌ی تاریخ طبیعی را در فهرست گردش خود قرار بدهید.

 

راهنمای سفر به اردبیل و راه‌های دسترسی

برای رفتن به این شهر زیبای تاریخی راه‌های بسیار پیش روی شماست و می‌توانید بسته به سلیقه‌تان یکی از راه‌های زمینی یا هوایی را انتخاب کنید. می‌تواند با خرید بلیط هواپیما و طی کردن سفری ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه به مقصد خود برسید. یا با خودروی شخصی خود فاصله‌ای ۶۰۰ کیلومتری از تهران تا اردبیل را رانندگی کنید و از جاده‌های سرسبز و زیبای آن لذت ببرید.

مسیر سفر زمینی از تهران به اردبیل از اتوبان‌های کرج، قزوین و زنجان می‌گذرد تا به آزادراه زنجان به تبریز برسد. در میانه‌ی راه خروجی اردبیل پدیدار می‌شود. ازاینجا به بعد کافی است تابلوها را دنبال کنید.

نظرات

سلام و ممنون از مقاله خوبتون.
ایکاش یه حالت مقایسه ای هم توی مقالاتتون بود. مثلا می گفتید که بین اردبیل یا تبریز کدوم بهتره؟

    سلام آرش عزیز!
    جناب نقدی؛ انتخاب مقصد سفری امری کاملا اختیاری و فردی است و بستگی به سلیقه هر فرد دارد.
    اما برای آشنایی با تبریز می توانید به مقاله راهنمای سفر به تبریز و مکان های دیدنی مراجعه کنید.

سلام. به نظر من اردبیل واقعا دیدنیه . پیشنهاد می کنم حتما یه سفر برای گردش به اردبیل برید. مخصوصا کسایی که تابحال نرفتن به عنوان تجربه اول واقعا بهشون خوش میگذره.
تشکر از مقاله تون.

    سلام آقای حیدری.
    بله اردبیل مکان توریستی بسیار زیبایی است. از دیگر مقالات سایت هم دیدن کنید.

نمیدونستم اردبیل یه استان جداگانست. دیگه واقعا داره جالب میشه. باید تو اطلاعات جغرافیاییم تجدید نظر کنم. به هر حال ممنون از مقاله خوبتون