راهنمای سفر به بانکوک، تایلند

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

تایلند از مهمترین مقاصد گردشگری جنوب شرقی آسیا است و با داشتن جنگل هایی زیبا و نردیکی به دریا، مناطق دیدنی و جاذبه های طبیعی بسیار زیادی دارد و البته غذاهای خوشمزه و معروفی که دارد نیز از دیگر جاذبه های آن است. کشور تایلند سومین مقصد گردشگری مردم کشورمان و کشور معابد بودایی است. دیدنی ها و جاذبه های زیبای کشور تایلند بیشتر در شهرهای پاتایا، بانکوک و پوکت قرار و البته این سه شهر جز بهترین مقاصد گردشگری این کشور هستند. در ادامه با معرفی و راهنمای سفر به بانکوک با شما هستیم.

 

آشنایی با شهر بانکوک، پایتخت تایلند

قبلا هم گفتیم که پایتخت کشور تایلند شهر بانکوک است و در نزدیکی ساحل شرقی رود چائو قرار دارد. بانکوک بخاطر داشتن آثار تاریخی و گردشگری بسیاری که دارد، از قطب های گردشگری آسیاست و البته در لیست بهترین مقاصد سفردر پاییز نیز قرار دارد. همه ساله ۱۶ میلیون نفر به این شهر آسیایی سفر می‌ کنند و به همین دلیل یکی از شهر‌های توریستی جهان به شمار می‌ رود. اکثر افرادی که برای اولین بار به بانکوک سفر می‌ کنند، این شهر را در مرزی میان گذشته و حال می‌ بینند.

 

راهنمای سفر به بانکوک، تایلند

 

معابد باستانی و مراکز خرید مدرن، اجزای اصلی پایتخت تایلند هستند و مانک‌ های (راهبه) بودایی در خیابان‌های شهر دیده می‌شوند. این تناقض بین مدرنیته و بخش باستانی بانکوک، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. بانکوک همچنین شهر فستیوال های رنگانگی است که در ماه های مختلف سال برگزار می شود و تعدادی از بهترین فستیوال های پاییزی دنیا نیز در بانکوک برگزار می شود.

 

تاریخچه شهر

شهر بانکوک در گذشته مانند بسیاری از شهر های تاریخی دیگر ابتدا سرزمینی کشاورزی و آرام بوده است و رفته رفته در قرون ۱۵ و ۱۶ با عبور یک آبراه جدید رو به رشد رفت. وقتی که بانکوک در سال ۱۷۸۲ پایتخت تایلند شد، به طور عمده بازرگانان چینی و بازرسان مرسوم در آن ساکن شدند. رشد شهر از ساخت “وات فرا خائو” یا بودای زمردین آغاز شد. خندق‌ های دفاعی حفر شدند، کانال‌ ها ساخته شدند و یک دیوار برای شهر نصب شد. بانکوک خیلی زود به یک مرکز کشتی‌ های تجاری چینی تبدیل شد.

بانکوک در دهه پنجاه با اضافه کردن جاده و خطوط راه آهن تبدیل به شهری مدرن شد و در قرن بیستم از سمت های شرقی و شمالی رو به رشد و افزایش مرز رفت. بانکوک همچنین دارای رکورد گینس برای بلندترین نام شهر در دنیاست! نام انگلیسی و کامل این شهر بسیار طولانی است و نامگذاری آن با استفاده از دو زبان قدیمی سانسکریت و پالی ایجاد شده است. این نام را پادشاه “بودا یدفا چولالوکه” برای شهر بانکوک تعیین کرد.

 

جاذبه های توریستی و گردشگری در راهنمای سفر به بانکوک، تایلند

 

اطلاعات ضروری در سفر

پیش از خرید بلیط هواپیما بد نیست بدانید که اختلاف زمانی موجود بین تهران و بانکوک در حدود +۳:۳۰ دقیقه است و ولتاژ برق شهری آن هم ۲۲۰ است. پس نگران استفاده وسایل برقی خود در این شهر نباشید، دارای ولتاژ یکسانی با کشور خودمان است. کد کشور تایلند +۶۶ است و برای شهر بانکوک، کد شهر ۲ است. جهت قرار گرفتن رانندگان نیز در بانکوک و البته تایلند، مانند کشور خودمان است و فرمان خودرو در سمت چپ قرار دارد.

بهتر است در زمان سفر به تایلند و دیدار از بانکوک چند شماره ضروری این کشور را همیشه به یاد داشته باشید. برای مثال شماره تلفن پلیس این کشور ۱۹۱ است. در شهر بانکوک شماره تماس برای آمبولانس ۱۶۶۹ است و دقت کنید که این کد تنها برای بانکوک است. در کشور بانکوک یک پلیس برای گردشگران نیز وجود دارد و کد آن ۱۱۵۵ است و به نام پلیس گردشگری معروف است.

 

وضعیت آب و هوایی

تایلند یک کشور گرمسیری است، بنابراین در طول سال گرم است. اما بهترین زمان برای بازدید در طول فصل خشک و بین ماه‌ های نوامبر و فوریه است. در طول فصل بارانی بین ماه‌ های می و سپتامبر رطوبت بسیار بالا است و بارندگی‌ های شدید و کوتاه دارد و اغلب در خیابان‌ های بانکوک سیل راه می‌افتد. داغ‌ترین زمان سال بین ماه‌های مارس و مه است زمانیکه سیستم تهویه هوا همه جا روشن است و باز هم تمام شهر غرق در گرمای خورشید سوزان است.

 

بهترین زمان سفر به بانکوک

 

پس برای یادآوری مجددا تکرار می کنیم که بهترین زمان رزرو یا خرید بلیط هواپیما و سفر برای شما بین ماه های نوامبر و فوریه است، یعنی ماه های آذر تا اسفند خودمان. همچنین سایت سامتیک امکان استرداد و پیگیری استرداد بلیط هواپیما را نیز برای شما مخاطبین عزیر فراهم کرده است تا به راحتی به انجام امور مرتبط با سفرهای هوایی خود بپردازید.

 

اقتصاد و ارز رایج در شهر بانکوک

درباره بانکوک و اقتصاد آن باید گفت که بانكوك مركز تجاري تايلند است. بنادر متعدد، خطوط راه آهن و فرودگاه ها امكاناتي را فراهم آورده تا بانكوك به يك مركز تجاري براي واردات و صادرات به كشور تايلند و همچنين آسياي جنوب شرقي باشد. محصولات بانكوك شامل قطعات خودرو، لوازم منزل، اشياي عتيقه مي شود.

در گذشته محصولات كشاورزي منبع اصلي درآمد اين شهر محسوب مي شد ولي امروزه توليد منسوجات و قطعات الكترونيكي و كامپيوتر نيز به آنها اضافه شده است. با افزايش تعداد گردشگران بانكوك، صنعت گردشگري به يكي از منابع اصلي درآمد براي اين شهر بشمار مي رود.

واحد پول تایلند بات یا بت (Baht) است که با کد THB مشخص می‌شود. واحد پول خرد در تایلند ستنگ بوده و هر ۱۰۰ ستنگ برابر یک بات است. اسکناس های تایلند از ده تا هزار بات متغیر است و در روی تمامی آنها تصویری از پادشاه کنونی تایلند به همراه نمادهای دیگری همچون مهر سلطنتی وجود دارد. سکه های رایج درکشور تایلند شامل ۲۵ و ۵۰ ستنگ، یک ، پنج و ده باتی و اسکناس های رایج نیز شامل ۱۰۰۰ بات (خاکستری)، ۵۰۰ بات (بنفش)، ۱۰۰ بات (قرمز)، ۵۰ بات (آبی)، ۲۰ بات (سبز) و ۱۰ بات (قهوه ای) می شوند. کد اختصاری بات تایلند THB و نشانه آن ฿ است.

 

جاذبه های گردشگری سفر به بانکوک

شما حتی اگر چندین هفته را در شهر شلوغ و پرجنب و جوش بانکوک بگذرانید، موفق نمی‌شوید تمام جاذبه‌های دیدنی آن را ببینید. جاذبه های گردشگری و تفریحی بانکوک به قدری زیاد است که هرگز از دیدن آنها خسته نمی شوید و اگر بخواهیم همه آنها را هم معرفی کنیم باید چندین مقاله را تنها به معرفی مکان های دیدنی بانکوک بپردازیم. جاذبه های توریستی و گردشگری بانکوک به قدری متنوع است که پاسخگوی هر نیاز و سلیقه ای خواهد بود. در ادامه مقاله راهنمای سفر به بانکوک، با معرفی جاذبه های توریستی پایتخت تایلند با شما همراهیم.

 

کاخ بزرگ

بدون شک اگر یک مکان در بانکوک وجود داشته باشد که سفر به این شهر بدون بازدید از آن ناقص خواهد ماند، کاخ بزرگ بانکوک یا Grand Palace است که بسیار خیره‌کننده و چشمگیر است و یکی از معروف‌ترین بناهای تایلند است. کاخ بزرگ تایلند در سال ۱۷۸۲ ساخته شده است و تا ۱۵۰ سال بعد از آن محل زندگی پادشاهان تایلند و درباریان و مقامات بلندپایه دولتی بوده است.

 

جاذبه های دیدنی سفر به بانکوک

 

در ساخت این کاخ هنر اصیل تایلند و سبک معماری آن را خواهید دید و می توانید به مشاهده مشهورترین اثر موجود در این مجموعه یا همان بودای زمردین بپردازید. وات فرا خائو یا معبد بودای زمردین به عنوان مهم‌ترین معبد بودایی در تایلند شناخته می‌ شود. این بنا در مرکز تاریخی بانکوک و در داخل محوطه کاخ بزرگ واقع شده است. همچنین تصویر بودا با دقت بر روی سنگ جید حکاکی شده است و مجسمه اش در داخل معبد قرار گرفته است.

 

معبد بودای خفته یا وات پو

این معبد نیز یکی دیگر از مهمترین معابد مهم در کشور تایلند است و در سفر خود باید حتما به آن سفر کنید. معبد وات پو در پشت معبد بودای زمردین قرار دارد. علت شهرت معبد وات پو را می‌ توان به مجسمه بودا دانست که به صورت خوابیده در این مکان قرار گرفته است، طول این مجسمه ۴۶ متر است و روی این مجسمه را با طلا روکش کرده اند.

 

مکان های دیدنی در سفر به بانکوک

 

این معبد به دستور شاه رامای اول ساخته شد و قدیمی‌ترین معبد بانکوک به شمار می‌ رود. معبد مذکور مدت‌ ها مکانی برای شفا بوده است و قرن‌ ها قبل به خاطر داروخانه و دانشگاه اش شهرت داشت که هر دو به دستور”شاه رامای سوم” ساخته شد.

 

معبد وات آرون

معبد وات آرون در محله وات چانگ در غرب رودخانه چائو پرایا قرار گرفته است. قرارگیری معبد وات آرون در کنار رودخانه و معماری متفاوتش نسبت به دیگر معابد، زیبایی بسیاری را به این منطقه بخشیده است. معماری معبد وات آرون یا معبد سپیده دم بسیار رنگی است و به صورت قلعه ای مستحکم و باشکوه در کنار آب قرار گرفته است. وات آرون بخشی از مجموعه‌ پیروزی است که قدمت آن به جنگ باستانی بین سیام سابق (نام قدیمی تایلند) و برمه باز می گردد.

 

جاذبه های گردشگری سفر به بانکوک و دیدار از معابد بودا

 

موزه خانه جیم تامپسون در بانکوک

موزه خانه جیم تامپسون برای شخص میانسالی به نام جیم تامپسون بوده است که متشکل از ۶ ساختمان چوبی است که به سبک تایلندی-آمریکایی ساخته و تزیین شده است. جیم تامپسون بعد از اتمام دوران سربازی در سال ۱۹۴۶ که در تایلند بود، تصمیم گرفت در همین کشور آسیایی زندگی و تجارت کند. او ۳۰ سال نقش بسیار مهمی در احیای صنعت ابریشم در تایلند داشته است.

نوع نورپردازی استفاده شده در موزه خانه جیم تامپسون بسیار خاص است، به طوری که چشم را به سمت دیوارکوب ها و مجسمه های دست ساز که حکاکی های خاصی برروی آنها است، جذب می‌کند. آویزهای دیواری که همگی توسط جیم تامپسون از معابد مختلف در تایلند خریداری شده است، به دیوارهای موزه خانه جیم تامپسون آویزان شده اند که نقش و نگارهایی که در این آویزهای دیواری است. همگی به زندگی قبلی و حال حاضر بوداها و نحوه رسیدن این بوداها به سلوک را نمایش می‌دهد.

 

معبد وات ترایمیت

در دهه پنجاه میلادی کمپانی کمپانی آسیای شرقی زمین هایی را منطقه فعلی این معبد خریداری کرد و اقدام به احداث معبد بودای طلایی کرد. از شرایط قید شده برای فروش زمین های این معبد از بین بردن پوشش گچی مجسمه بودا بود. در هنگام ساخت این معبد نیز در زمان جابجایی مجسمه، کابل های حمل پاره شد و مجسمه سقوط کرد و بخش هایی از بدنه گچی آن فرو ریخت. در زیر این بنای گچی تندیسی ۳٫۵ متری با وزن ۵٫۵ تن از طلا وجود داشت و بعدا دلیلی برای نامگذاری این معبد شد.

 

سفر به بانکوک شهر صومعه های بودایی

 

از آنجا که مکان های دیدنی و جاذبه های بانکوک بسیار زیاد است در ادامه تنها به نام بردن تعدادی دیگر از این مکان های دیدنی اکتفا می کنیم. از دیگر جاذبه های توریستی بانکوک آیوتایا، موزه ملی و کاخ وانگ نا، بازارهای شناور، خیابان خاوسان، پارک لامپینی، ترمینال ۲۱ و محله چینی هاست. البته این جاذبه های زیبا تنها به همین موارد محدود نیست و فقط تعدادی از مهمترین و زیباترین آنها را معرفی کرده ایم.

 

شکم گردی و خوراکی های خوشمزه بانکوک

غذاهای محلی بانکوک جزو بهترین غذاهای شرق آسیا است و در دنیا طرفداران زیادی دارد. بطورکلی غذاهای آسیایی دارای تنوع بسیار بالایی هستند و به غیر موارد مورد استفاده در آنها و طریقه پختشان، دارای طعم های بسیار و عجیب و غریبی هم هستند. از خوشمزه ترین و البته متفاوت ترین غذاهای شهر مجسمه های بودا می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

غذاهای معروف و خوشمزه در سفر به بانکوک

 

برنج و اردک: در این غذای لذیذ اردک را در سس مخصوص می‌ خوابانند و گوشت، بسیار نرم و لطیف می‌ شود. سس طعم شیرینی دارد و از سبزی‌ ها و ادویه‌ جات مخصوص در تولید آن استفاده می‌ شود.

سالاد پاپایا: این سالاد در اصل متعلق به شهر ایسان در شمال شرق تایلند است اما امروزه در بانکوک به فراوانی پیدا می‌ شود. سام تام از سیر، فلفل، لوبیا سبز، گوجه گیلاسی و پاپایای (انبه هندی) خام خردشده تشکیل می‌ شود و عطر و طعم آن مسحورکننده است.

کاری قرمز: این غذا از تکه‌های گوشت، خمیر کاری قرمز، شیر نارگیل و برگ لیمو تهیه می‌ شود و عطر بسیار دلچسبی دارد. طعم آن زمانی فوق‌العاده می‌شود که گوشت ترد باشد.

سالاد تند گوشت گاو: این غذای بسیار خوشمزه از پیاز، گشنیز، نعناع، لیمو، فلفل قرمز خشک‌ شده و تکه‌ های گوشت تهیه می‌ شود. گاهی به این غذا سیب زمینی هم می‌ افزایند.

مرغ در سوپ نارگیل: این سوپ از فلفل، برش‌های نازکی از گالنگال، موسیر خردشده، ساقه‌ی علف لیمو و مرغ ریش‌ ریش شده تهیه می‌ شود. این غذا بسیار تند است اما شیر نارگیل کمی از تندی آن می‌ کاهد. برگ تازه‌ لیمو هم از این سوپ معجونی بی‌ نظیر درست می‌ کند.

 

مراکز خرید در بانکوک

شهر بانکوک به عنوان یک مقصد گردشگری پر رفت و آمد در کشور تایلند دارای جاذبه های بسیاری برای دوستداران خرید نیز هست. بازارهای رنگارنگ بسیاری در بانکوک وجود دارد و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آنها پیدا می کنید! اگر به دنبال خریدی مناسب در بانکوک هستید پیشنهاد می کنیم که از مراکز اصلی و بازارهای معتبر به خرید بپردازید و در ادامه تعدادی از آنها را برای شما آورده ایم:

 

معروف ترین مراکز خرید در سفر به بانکوک

 

  • مرکز خرید سیام: مرکز خرید سیام بانکوک که در سال ۲۰۱۳ بازسازی شده بیش از ۲۰۰ برند بین المللی و تایلندی را در خود جای داده است.
  • بازار آخر هفته چاتوچاک: بازار آخر هفته چاتوچاک در بانکوک بسیار عالی برای یک خرید به صرفه می باشد. بیشتر اجناس در بازار آخر هفته چاتوچاک بانکوک به قیمت حراج به فروش میرسد.
  • بازار روی آب خلونگ مات: بازار شناور خلونگ مات مایوم بانکوک در خارج شهر قرار دارد که در این بازار اجناسی مثل مواد غذایی خام ، میوه یا سبزی یافت می شود.
  • مرکز تجاری ام کاتیر: مرکز تجاری ام کاتیر یک مرکزید لوکس با برندهای مختلف و معروف در شهر بانکوک است.مرکز تجاری ام کاتیر به دلیل دسترسی راحت خود بسیار مورد علاقه مسافران است.
  • مرکز خرید ام بی کی: مرکز خرید ام بی کی یک مرکز خرید قدیمی ولی زیبا است.در مرکز خرید ام بی کی به دلیل وجود ۶ طبقه از پوشاک تا وسایل منزل را میتوانید خریداری کنید.
  • سنترال امبسی: مرکز خرید سنترال امبسی بسیار مدرن است و با دکوراسیون خود برای مسافران بسیار جذاب خواهد بود.
  • سنترال ورلد بانکوک: مرکز خرید سنترال ورلد بانکوک یکی از بزرگترین مراکز در بانکوک و بدون اغراق در جهان است، برای خرید هر چیزی می‌ توانید به مرکز خرید سنترال ورلد بانکوک مجموعه بیایید.
  • پانتیپ پلازا: مرکز خرید پانتیپ پلازا برای افرادی که اهل خرید وسایل ارتباطی به روز می باشند ، می تواند به معنی بهشت باشد. هر وسیله مربوط به تکنولوژی روز را می توان پیدا کرد.

 

هزینه های سفر

در سفر به بانکوک از اولین هزینه های شما باید به هزینه مربوط به اخذ ویزا و پاسپورت و خرید بلیط هواپیما اشاره کنیم. گرفتن ویزا از سفارت خانه حداقل سه روز کاری زمان می برد پس دریافت آن را به روزهای پایانی سفر موکول نکنید. بانکوک شهر نسبتا گرانی است و هزینه های آن در مقایسه با تهران بالاتر است. البته هزینه خورد و خوراک در بانکوک نسبتا ارزان است و شاید کمترین هزینه شما صرف خوردن خوراکی های خوشمزه و خاص این شهر باشد.

هتل‌ های بانکوک تقریبا ارزان اند و هزینه‌ های روزمره در بانکوک کم است. خورد و خوراک بسیار متنوع است و در مقابل غذاهای خوشمزه ای که می‌ خورید پول زیادی نمی‌ دهید. رفت‌ و آمد نیز اصلا گران نیست. می‌توانید مترو سوار شوید و تمام شهر را بگردید. حتی تاکسی‌ها نیز خیلی منصفند و پول زیادی نمی‌ گیرند. در یک نمای کلی، در صورتیکه از تورهای گردشگری برای سفر استفاده کنید، هزینه این در حدود ۱٫۵ تا ۱۲ میلیوت تومان پیش روی شماست. البته ممکن است بخاطر نوسانات اخیر قیمت ارز این هزینه کمی بیشتر باشد.

نظرات

سلام.میشه بگید هربات به پول ایران چندتومن میشه؟
دلارببریم بهتره یا بات بخریم واسسه سفر؟

    سلام دوست عزیز٫
    هر ۱۰۰ بات که واحد پول کشور تایلند است معادل با ۱۳۳۶۰ تومان است. البته بر اساس نظر مسافرین توصیه شده که به همراه داشتن دلار بهتر هست.
    پس ماهم توصیه می کنیم که در سفر خود دلار به همراه داشته باشید.

ایکاش در مورد سطح امنیت هم مطلب می ذاشتید.
چون همیشه توی فیلما مثلا این شهرا رو شهرای خفن و پر از جرم و جنایت نشون میدن! 😐

    سلام عطیه عزیز٫
    تقریبا تمام شهر های کشور تایلند بخاطر جنبه های توریستی و مسافر پذیری؛ شهر های امنی هستند.
    اما خب همیشه همه نوع آدمی در هر کشوری هست. توصیه منطیقی این میتونه باشه که ترجیحا پول نقد زیاد یا وسایل خیلی ارزشمند به همراه نداشته باشید و یا در ساعات خلوت شب و مسیر های بی تردد حرکت نکنید.

سلام وقت بخیر
بی زحمت در مورد جاذبه های گردشگری پوکت هم بنویسید. قصد سفر به این شهر رو دارم.

    سلام خدمت شما دوست عزیز
    به تازگی در مورد پوکت هم نوشتیم و در صفحه اصلی قابل مشاهده است. در صورتی که تمایل به مطالعه در مورد پوکت دارید از لینک زیر استفاده کنید:
    معرفی جزیره پوکت

یه شهر دیگه ام داره تایلند که خیلی معروفه. سامورایی یا همچین چیزیه اسمش فک کنم.
در مودر اون مقاله ندارید؟

    سلام هستی عزیز٫
    نام اسن شهر سامویی هست و در روزهای آتی در معرفی این شهر هم مقاله خواهیم داشت