جاذبه های گردشگری لرستان

راهنمای سفر به استان لرستان – سرزمین طبیعت بکر ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

لرستان را می‌توان به‌واقع منبع کم‌نظیرترین و حتی بی‌نظیرترین نقاط گردشگری و زیبا دانست. استان لرستان مشهور است به سرزمین آبشارها، سرزمین لاله‌ها و سرزمین طبیعت بکر ایران. در این استان به حدی جاذبه‌های گردشگری طبیعی زیاد هستند، که می‌توان این استان را بهشت ایران خطاب کرد. در مقاله راهنمای سفر به استان لرستان به این موارد می‌پردازیم:

  • چرا باید به این استان سفر کنیم؟
  • وضعیت آب‌وهوایی استان لرستان و بهترین زمان برای سفر به لرستان
  • هزینه‌های سفر به استان لرستان
  • غذاهای مشهور استان لرستان
  • جاذبه‌های گردشگری استان لرستان

 

چرا استان لرستان ارزش سفر کردن دارد؟

در واقع با خواندن راهنمای سفر به استان لرستان متقاعد می شوید که چرا بهتر است حتما سفری به این استان داشته باشید. استان لرستان قطعا برای شما پر از تجربه هایی خواهد بود که هرگز به دست نیاورده‌اید. طبیعت‌های بکری که در هیچ کجای دیگر ندیده‌اید و قطعا از شگفتی و زیبایی این استان انگشت‌به‌دهان خواهید ماند. این استان یک استان چهارفصل محسوب می‌شود. لرستان سرشار از آبشارها، جنگل‌ها و دشت‌های شگفت‌انگیزی است که توجه هر طبیعت دوستی را به خود منعطف می‌کند.

 

بهترین زمان برای سفر به لرستان

 

بهترین زمان برای سفر به لرستان

البته استان لرستان به این دلیل که یک استان چهارفصل است در تمامی فصل‌های سال زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد، اما چه چیزی بهتر از این‌که اردیبهشت باشد و لرستان باشید و بهشت را با چشمان خودتان ببینید؟

در صورت تمایل می‌توانید در زمان مدنظر خود و از طریق وب‌سایت سامتیک نسبت رزرو بلیط هواپیما یا قطار به مقصد استان لرستان اقدام کنید. همچنین امکان خرید بلیط چارتری نیز از طریق وبسایت سامتیک فراهم شده است.

 

وضعیت جغرافیایی و آب‌وهوای استان لرستان

موقعیت لرستان در غرب ایران واقع شده است. مرکز استان لرستان شهر خرم‌آباد است. رشته‌کوه‌های زاگرس در سراسر این استان پراکنده‌شده‌اند. لرستان منطقه‌ای کوهستانی محسوب می‌شود. این استان سومین استان پرآب ایران است. پیشنهاد می‌کنیم درصورتی‌که قصد سفر به این استان را داشتید، حتی در فصل تابستان نیز لباس گرم همراه داشته باشید. البته این جمله تنها یک توصیه برای اطمینان است و به این معنا نیست که لرستان هوای بسیار سردی دارد، بلکه به دلیل شرایط طبیعی این استان، حتی امکان سرد شدن هوا در زمان‌هایی از فصول گرم سال نیز وجود دارد. ضمنا این استان در مناطق شمالی آب‌وهوایی سردتر و در مناطق جنوبی، آب‌وهوایی گرم‌تر دارد و آب‌وهوای سراسر استان نیز یکسان و مشابه نیست.

 

هزینه‌های سفر به استان لرستان

در این قسمت از راهنمای سفر به استان لرستان به هزینه های سفر به این شهر می پردازیم. هزینه‌های سفر معمولا به سه بخش کلی تقسیم می‌شوند. هزینه‌های اقامت در سفر، هزینه‌های خوردوخوراک و هزینه‌های حمل‌ونقل بخش اصلی هزینه‌های سفر را تشکیل می‌دهند. در ادامه هزینه‌های این سه بخش را در سفر به استان لرستان موردبررسی قرار می‌دهیم.

 

چرا استان لرستان ارزش سفر کردن دارد؟

 

هزینه‌های اقامت در لرستان

هزینه‌های اقامت در این شهر به‌هیچ‌وجه قرار نیست برایتان آزاردهنده باشند. در این استان هزینه‌های اقامت نسبت به استان‌های دیگر در سطح پایین‌تری قرار دارد. در شهرهای بزرگ این استان هتل‌های ۴ ستاره و ۳ ستاره و ۲ ستاره زیادی وجود دارد که باقیمت‌هایی معقول به ارائه خدمات می‌پردازند. در شهرهای کوچک‌تر نیز هتل‌های ۳ ستاره و ۲ ستاره باقیمت‌های مناسب به‌وفور یافت می‌شوند. درصورتی‌که قصد رزرو هتل در شهرهای ایران را داشته باشید، سامتیک این امکان را برای شما فراهم کرده است.

 

هزینه‌های خوردوخوراک در لرستان

در مورد هزینه‌های خوردوخوراک در استان لرستان هم جای هیچ مشکلی نیست. قیمت بهترین غذاها در بهترین رستوران‌های این شهر در محدوده قیمتی یک غذای نسبتا خوب در یک رستوران خوب در بسیاری از شهرهای دیگر است. برای مثال هزینه یک پرس شیشلیک در این بهترین رستوران‌های این استان ۳۳ هزار تومان است. ضمنا برای کاهش هزینه می‌توانید غذاهای محلی را تجربه کنید. با این کار هم تجربه‌های فوق‌العاده و کمیابی را تجربه کرده‌اید و هم هزینه‌هایتان را تا حدی کاهش می‌دهید. هیچ بهتر از تجربه‌ی غذاهای محلی نقاط مختلف نیست.

 

هزینه‌های حمل‌ونقل

برای رسیدن به این استان می‌توانید از وسیله نقلیه شخصی یا هواپیما و قطار استفاده کنید. قیمت بلیط هواپیما به مقصد لرستان در زمان‌هایی شامل تخفیف یا چارتر می‌شود و می‌توانید باقیمتی پایین‌تر نسبت به تهیه بلیط اقدام کنید. از طرفی می‌توانید از ناوگان ریلی استفاده کنید و با قطاری مناسب، با کمترین هزینه به این استان سفر کنید.

هزینه حمل‌ونقل داخلی نیز در استان لرستان قیمت بسیار کمی دارد. در این استان، کرایه یک مسیر معمولی ۵۰۰ تومان است و همچنین می‌توانید از سیستم اتوبوسرانی این استان نیز استفاده کنید.

 

غذاهای مشهور استان لرستان

شامی‌کباب: شامی‌کباب لرستان شبیه به شامی‌کباب‌های دیگر است، اما در استان لرستان شامی‌کباب را با سس مخصوصی میل می‌کنند. این سس مخصوص از رب انار، سبزیجات معطر و گردو تهیه می‌شود.

خورش کلیه‌ترش: یکی از غذاهای محبوب استان لرستان که در بین مردم این استان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد، خورش کلیه‌ترش است. خورش کلیه‌ترش از سیب‌زمینی، گوشت گوسفند، رب انار، زردچوبه، فلفل، پیاز تهیه می‌شود.

آش شله ماش: شله ماش یک آش محلی است که برای تهیه آن حبوباتی مانند لوبیاچیتی، ماش و عدس استفاده می‌شود. برنج، آب، گوشت، کشک، پیاز، زعفران و نعنا داغ از دیگر مواد اولیه این غذا هستند.

 

جاذبه‌های گردشگری استان لرستان که حتما باید از آن‌ها دیدن کنید

در این مقاله به معرفی مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان می‌پردازیم. جاذبه‌هایی که در صورت سفر به این استان نباید، آن‌ها را از دست بدهید.

آبشار گریت: آبشارها در لرستان غوغا می‌کنند. هرکجای این استان پا بگذارید یک آبشار زیبا در مقابل شما وجود دارد. اما چند مورد از این آبشارها به معنای واقعی کلمه‌ی آبشار زیبا و شگفت‌انگیز هستند و تا عمر دارید در ذهنتان جای خوش می‌کنند. آبشار گریت را می‌توان جزو زیباترین آبشارهای تمام ایران به‌حساب آورد. این آبشار در کنار جنگل‌هایی واقع شده است که نمای بی‌نظیری به این منطقه داده‌اند. بومی‌های منطقه از این آبشار با نام آبشار «هفت تافت چشمه» اسم می‌برند.

 

جاذبه‌های گردشگری استان لرستان که حتما باید از آن‌ها دیدن کنید

 

دریاچه گهر: حتی با دیدن تصاویر این دریاچه در فصل بهار به آرامش می‌رسید. حالا فرض کنید که در ماه اردیبهشت در این مکان حضور داشته باشید. این دریاچه متاسفانه یا شاید بهتر باشد بگوییم خوشبختانه راه جاده‌ای مخصوصی ندارد و همین موضوع باعث شده تا نسبت به دیگر جاذبه‌های گردشگری کشور محیط سالم‌تر و بکرتری داشته باشد. نگین اشترانکوه (لقب دریاچه گهر) در اطراف خود پوشش گیاهی و جانوری متنوع و جذابی دارد و همین موضوع نیز باعث شگفتی بیشتر این منطقه شده است.

 

دریاچه گهر

 

ونیز ایران: یکی از روستاهای خرم‌آباد که شاه‌آباد نام دارد به رودخانه ونیزی‌اش مشهور است. آب چشمه در این روستا از میان کوچه و خیابان روستا عبور می‌کند و منظره‌ای حتی زیباتر از ونیز ایتالیا رقم‌زده است. تجربه‌ای که فراموش نخواهید کرد.

 

ونیز ایران

 

آبشار بیشه: اگر از قطار تهران خوزستان استفاده کرده باشید، احتمالا با منظره‌های بی‌نظیر آبشار بیشه روبه‌رو شده‌اید. در مسیر همین قطار ایستگاه راه آهنی وجود دارد که نزدیک به این آبشار است و از این طریق می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید. آبشار بیشه به‌عنوان یک اثر ملی در سازمان میراث فرهنگی ثبت‌شده است. جنگل‌های بلوط که در نزدیکی این آبشار قرار دارد از نقاط دیدنی دیگر این اطراف است. متاسفانه یا خوشبختانه راه آسفالت در این منطقه وجود دارد.

در صورتی که انتقاد یا پیشنهادی در مورد راهنمای سفر به استان لرستان دارید آن را با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.

نظرات

سلام. من یسوال دارم!
چرا غذای کلیه ترش اسمش هیچ ربطی به مواد تهیه اش نداره؟!

    سلام رضای عزیز!
    این نام یک نام محلی است و حتما دلیلی وجود ندارد که مشابهتی برای نامگذاری و مواد تهیه وجود داشته باشد.
    از مقالات دیگر سایت هم دیدن کنید.