شغل مهماندار هواپیما مناسب چه کسانی است؟

حقوق مهماندار هواپیما چقدر است؟ حقیقت های زشت و زیبا را بشنوید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

شمایی که تصمیم گرفتید کمی درباره شغل مهمانداری هواپیما مطالعه کنید؟

همه جا را گشتید تا بفهمید بلاخره هزینه به خطر انداختن جانتان ماهی چقدر آب میخورد؟ به شما یک تبریک میگوییم، اینجا جایی است که بالاخره قصد داریم نورافکن های خود را به منطقه تاریک «حقوق مهمانداران» بتابانیم. پس به شما توصیه میکنیم که اگر عینک ایمنی همراه خود ندارید، نزدیک این منطقه نشوید چراکه قرار است نورهای زیادی به شما بدهیم.

عکس مهمانداران هواپیمایی ایران ایر

مهماندار کیست؟ یک مهماندار هواپیما دقیقاً چه کارهایی انجام میدهد؟

مهماندار هواپیما، عضو خدمهٔ هوایی است که توسط خطوط هوایی برای تضمین ایمنی و آسایش مسافران در پروازهای تجاری و نیز جت‌های تشریفاتی ممتاز، به‌کار گرفته می‌شود. وظیفه مهماندار کمک به مسافران برای داشتن سفری راحت، ایمن و لذت بخش است. به عبارتی در یک پرواز هوایی بیشترین مسئولیت پس از خلبان بر عهده مهماندار است.

  • مهماندار باید به زبان خارجی مسلط باشد. البته در میزان و کیفیت شرایط موضوع، تفاوتهایی در بین شرکت های هواپیمایی مشاهده می شود. مهماندار در برخورد با مسافران مختلف باید نرم و قاطع باشد. داشتن مهارت های ارتباطی خوب و توان انجام کارها به صورت تیمی در این شغل بسیار مهم است.
  • از لحاظ ظاهری مهماندار باید همیشه مرتب و منظم، با ظاهری آراسته و فرم بدنی متناسب باشد و از لباس های فرم شرکت های هواپیمایی استفاده کند.
  • یک مهماندار باید از لحاظ جسمانی نیز دارای توان مناسبی باشد زیرا معمولا ساعات زیادی را باید بایستد و یا در فضاهای کوچک تردد کند. شرایط جوی نامناسب هواپیما نیز گاهی این شرایط را سخت تر می کند.
  • ساعت کاری مهماندار نامنظم و متغیر است. معمولا تعطیلات، زمان اوج کاری مهماندار می باشد. در ایران ساعات کاری مهمانداران نسبت به سایر کشورها طولانی تر است و معمولا مهمانداران زمان های زیادی را از خانواده خود دور هستند.
عکس مهماندار خارجی در حال صحبت با همکار خود

چرا باید یک مهماندار هواپیما شوید؟

مطمئناً هر شغلی مزایا و معایب خاص خودش را دارد. مهمانداری هم از این قضیه جدا نیست و شما هم اگر به فکر این هستید که جزوی از این سیستم کاری باشید باید قبل از انتخاب با خوبی ها و بدی های این شغل آشنا شوید.

  • اولین نکته در مورد مهمانداری فرصت آشنایی با افراد جالب و معروف است. شغل های کمی در دنیا وجود دارند که شما را در این وضعیت قرار میدهند. از افراد مهم گرفته تا ورزشکاران وهنرمندان و افراد عادی، از هر کدام از آن ها می توان چیزی یاد گرفت البته تعداد افراد اعصاب خرد کن هم کم نیست.
  • مسئله دیگری که میتوانیم به اشاره کنیم، امکان داشتن غذا و اقامتگاه رایگان است. وقتی شما به عنوان بخشی از خدمه هواپیما در حال کار هستید و سرویس های غذایی و کترینگ را بر عهده دارید، نگرانی درباره غذا و جای خواب اصلاً اهمیت ندارد. چراکه میتوانید به صورت رایگان از منابع و خدمات هواپیما استفاده کنید. حتی خرید بلیط هواپیما هم در مواردی برای شما شامل تخفیف ویژه نیز هست.
  • مزایای ویژه از مهم ترین و بهترین نکاتی است که میتواند برای ایرانیان از جذابیت بالایی برخوردار باشد. به عنوان مثال حقوق ثابتی که مالیاتی از ان کم نمی شود. دریافت بیمه و آپارتمان ملبله، بن تخفیفی برای صدها رستوران و باشگاه در شهرهای مختلف و… از مزایای ویژه شغل مهمانداری محسوب میشود.
نکاتی که روح تان هم از شغل مهماندار هواپیما خبر نداشت

چرا نباید به مهماندار شدن فکر کنید؟

با اینکه مهمانداری شغل خوبی است و شاید در نگاه اول نکات منفی زیادی به ذهنتان نیاید ولی خوب است اشاره کنیم که در ایران شغل مهمانداری معایب زیادی دارد که میخواهیم در اینجا به آن ها اشاره کنیم.

مردم بیشتر جاذبه های ظاهری شغل مهمانداری را می بینند و بسیاری از افراد تمایل دارند وارد این حرفه شوند اما آن ها فقط ویترین این کار را می بینند و بسیاری از سختی های این حرفه اطلاعی ندارند. در کنار استرس های ناشی از پرواز، نبود تعریف و شناخت درست از شغل مهمانداری در میان مردم، به مشکلات این قشر می افزاید. مردم مهمانداری را به درستی نمی شناسند و در این زمینه نیاز به افزایش آموزش و اطلاع رسانی وجود دارد. برخی مسافران انتظارات نابجا از مهمانداران دارند و به نظر می رسد برای شناساندن زوایای مختلف این شغل، نیازمند افزایش اقدامات فرهنگی و خبری هستیم.

علاوه بر این، در پروازهای خارجی میزان سختی برای مهمانداران بیشتر است و در بعضی اوقات حتی نمیتوانید در یک روز هم بخوابید. پس اگر نمیتوانید با این شرایط خود را سازگار کنید، بهتر است مهمانداری را فراموش کنید.

مهماندار جقدر حقوق میگیرد

حقوق مهماندار هواپیما در سال ۹۸ چقدر است؟

طبق بررسی و پرس و جویی که کردیم، فهمیدیم حقوق مهمانداران هواپیما در ابتدای ورود ۲ میلیون تومان و با افزایش تجربه به حدود ۷ میلیون میرسد. در واقع وقتی یک Junior هستید حقوق شما کم است ولی وقتی پس از مدتی، به Senior تبدیل شدید میتوانید حقوق بیشتری بگیرید. این اعداد و ارقام مربوط به سال ۹۸ است. اگر دوست دارید به عنوان یک مهماندار کار خود را شروع کنید، ابتدا باید پس از آزمایش های اولیه یک دوره ۶ ماه کارآموزی را بگذرانید. این دوره ۶ ماهه از یک دوره ۳ ماه زبان انگلیسی و یک دوره ۳ ماهه آمادگی مهمانداری تشکیل شده است.

یک نکته مهم دیگر این است که میزان حقوق دریافتی شما تا حد زیادی بستگی به شرکت هواپیمایی دارد. یعنی مثلاً اگر بخواهید در ایران ایر یا ماهان استخدام شوید حقوق دریافتی شما بیشتر است. اما در ایرلاین های دیگر مانند کاسپین، این مبلغ پایین تر (تا حدود ۵ میلیون تومان) است. در نهایت هم کسانی که میخواهند بازنشست شوند، با حقوق ۱۲ میلیون شغل مهمانداری را ترک میکنند.

نظرات