یکی از جاهای دیدنی طبیعی و زیبای اطراف مشهد

طبیعت گردی اطراف مشهد – معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

آدم وقتی درباره سفر به مشهد فکر میکند اولین چیزی که به ذهن اش میرسد، دیدار با امام رضا و حرم مطهر است. ولی آیا میتوان کمی بیشتر از حرم مطهر از مشهد لذت برد؟ اصلاً چطور میتوان هم به زیارت رفت و هم از دیدنی های طبیعی اطراف مشهد دیدن کرد.

در این مقاله میخواهیم فرض را بر این بگذاریم که شما میخواهید بدون کمترین هزینه، بیشترین استفاده را از سفر به مشهد ببرید. پس با سامتیک همراه باشید تا به صورت مختصر و مفید، مهم ترین مکان های دیدنی جذاب اطراف مشهد را به شما معرفی کنیم. دانستن درباره این مکان ها زمانی به کارتان می‌‎آید که ببینید حرم امام جای سوزن انداختن نیست و شما میخواهید از سفرتان نهایت استفاده را ببرید. پس اصلاً فکر خرید بلیط هواپیما تهران مشهد را از ذهنتان بیرون کنید و تا آخر مقاله را بخوانید.

جاهای دیدنی طبیعی نزدیک مشهد

جاهای دیدنی طبیعی اطراف مشهد

وقتی از مناظر طبیعی حرف میزنیم، ممکن است شهرهایی که به یادتان می‌‎آید شمال و اردبیل و هزار جای طبیعی در ایران باشد. اما این بار میخواهیم شما را شگفت زده کنیم. منظورمان چیست؟ منظور ما مکان های دیدنی اطراف مشهد است. در این شهر شگفت انگیز میتوانید بهترین روستاها و ییلاق های دیدنی را تجربه کنید، به شرط اینکه بدانید چه جاهایی میتواند برای شما جذاب باشد. در ادامه به این قضیه میپردازیم گلچینی از روستاها، دیدنی های طبیعی و غارهای زیبای اطراف مشهد را به شما معرفی مکنیم.

دهکده ییلاقی شاندیز

شهر ییلاقی شاندیز از سطح دریا ۱۴۰۰ متر ارتفاع دارد و در طول جغرافیایی ۵۹ درجه و ۱۷ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۶ درجه و ۲۳ دقیقه جای گرفته‌ است. این شهر از شمال به میدان ولایت، از جنوب به شهرستان نیشابور، از مشرق به طرقبه و از غرب به گلمکان و چناران محدود می‌شود.

جاهای معروف دیگر شاندیز عبارتند از:

  • خیابان زیبای آبشار
  • رصدخانه نجوم رضوی شاندیز
  • پیست اسکی ابرده
  • پیست موتور سواری ویرانی
  • تله کابین زشک شاندیز
روستاهای اطراف مشهد

 

منطقه ییلاقی طرقبه

در دامنه‌ی شمالی رشته کوه‌های بینالود واقع در غرب و جنوب‌غربی شهرستان مشهد، دره‌‌های باصفا و سرسبزی وجود دارد. دره‌‌های زیبای مایان، دهبار و جاغرق در طرقبه با باغ‌های میوه فراوان از جمله این دره‌های سرسبز می‌باشد. جاذبه های طبیعی دیگر طرقبه شامل موارد زیر است:

  • چشمه عسل و ارتفاعات کردینه
  • پیست اتومبیلرانی
  • پارک سنگی نصوح آباد
  • سد چالیدره
  • رودخانه جنگلی طرقبه
  • مسجد ازغد

خبر خوش اینکه میتوانید با قطار تهران مشهد، از منطقه ییلاقی طرقبه دیدن کنید.

مکان های دیدنی اطراف مشهد در زمستان

طبیعت گردی اطراف مشهد؛ مشهد واقعی را کشف کنید.

علاوه بر روستاها و جاهای دیدنی که برایتان گفتیم، هنوز هم جاهای طبیعی زیادی در مشهد هست که با آن ها آشنا نیستید. پس بدون معطلی به سراغ این جاذبه های گردشگری طبیعی برویم.

  • آبشار ارتکند

از مناطق بکر و ییلاقی شهرستان کلات نادری تفرجگاه “خنک رود “ یا “آبشار ارتکند” است، که مورد توجه گردشگران خارجی و داخلی می‌باشد. این منطقه تفریحی، آبشارها و غار آبی بسیار زیبایی دارد که از جاده اصلی ۱۸ کیلومتر فاصله دارد. رود ارتکند از کوه‌های هزار مسجد سرچشمه می‌گیرد و از کنار آبادی ارتکند می‌گذرد.

این منطقه با بهره‌مندی از طبیعتی زیبا و آبشارهای متعدد از گذشته به عنوان یکی از تفرجگاه‌های خاص استان محسوب می‌شده است. کوهستان‌های مرتفع، زیبایی آبشار و همچنین طبیعت خاص منطقه سبب شده که همه روزه توسط تورهای طبیعت‌گردی یک روزه مورد بازدید قرار گیرد. ارتکند در فاصله ۱۲۳ کیلومتری مشهد واقع شده است.

  • سد کارده

سد کارده در زمره گردشگاه‌های آبی مشهد، در کیلومتر ۲۰ جاده‌ این شهر به کلات بر روی رودخانه‌ای به نام کارده واقع شده است. مسیر دسترسی به این منطقه‌ گردشگری از انتهای خیابان خواجه‌ربیع ممکن می‌باشد. رودخانه‌ کارده با جریان دائمی و مناظر بسیار زیبای چشم‌نواز کوهستانی، یکی از زیباترین تفرجگاه‌ها به شمار می‌آید. در این مکان تسهیلاتی از جمله محل استراحت موقتی، سکو، فروشگاه و غیره برای مسافران و شهروندان در نظر گرفته شده است.

غارها و دره های طبیعی اطراف مشهد

در مقاله بهترین جاهای دیدنی مشهد اشاره کردیم که این شهر جاذبه های طبیعی زیادی دارد که هنوز به آن ها پرداخته نشده بود. در این بخش به بررسی و معرفی غارها و دره های طبیعی اطراف مشهد میپردازیم. بازدید از مکان های دیدنی این شکل از مشهد با اینکه بسیار کم طرفدار و ناشناخته است ولی به دلیل خلوتی و بکر بودن، میتواند تا حد زیادی شما را از سفر سیراب کند. در ادامه به معرفی مهم ترین دره ها و غارهای طبیعی نزدیک مشهد میپردازیم

  • دره‌ی آل

مناظر طبیعی این دره‌ زیبا در نزدیکی روستای آل، در ۴۵ کیلومتری شمال شرقی مشهد و در مسیر کلات قرار گرفته است. “دره‌ انجیر” یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه به شمار می‌آید که با عرض کم و موانع صخره‌ای پوشیده از درختان انجیر وحشی دارای منظره‌ای دیدنی و جالب است. همچنین در این مکان “غار دره‌ی آل” وجود دارد که با دهانه‌ بزرگ و دیدنی و دیوارهای مرتفع و بلند شما را متحیر خواهد کرد. از دیگر جاذبه‌های طبیعی تین دره می‌توان به چشمه‌ای که در مجاورت آن قرار دارد، اشاره کرد.

  • غار مغان

غار مغان در حدود شصت کیلومتری جنوب مشهد پس از روستاهای بالندر، اردمه و خان رود، در جنوب روستا و دره‌ مغان و کوهپایه‌های آن قرار گرفته است. ارتفاع این نقطه از سطح دریا ۲۸۷۰ متر و بلندی آن از مناطق مجاور مشهد ۱۹۰۰ متر می‌باشد. غار مغان برای نخستین بار در مرداد ماه سال ۱۳۲۴ توسط یک تیم هفتاد نفری از کوهنوردان باشگاه ورزشی (نیرو و راستی) شناسایی و معرفی گردید و برای دومین بار در سال ۱۳۲۶ یک تیم کوهنورد به داخل آن رفتند.

بنابر شواهد موجود و کشف فسیل حلزونی در مسیر منتهی به آن می‌توان قدمت این پدیده را یکصد میلیون سال پیش (دوره دوم زمین‌شناسی) تخمین زد. بنابراین قدمت ساختار آن از البرز و دماوند بیشتر است. مدخل‌های ورودی غار در دو سوی آن ایجاد شده و هر چه بیشتر به عمق غار نزدیک می‌شویم، پهنای آن زیادتر و راه به پایین امتداد می‌یابد. در داخل غار چاه‌هایی به صورت عمودی ایجاد گردیده که فضای داخلی آن را به سه قسمت مساوی تقسیم می‌کند.

نظرات