جاذبه های گردشگری چابهار، چهاربهار ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

شهر چابهار در استان سیستان و بلوچستان، تنها بندر اقیانوسی کشور، و از جمله مناطق آزاد ایران است. بندر چابهار دارای موقعیتی استراتژیک و نزدیکترین راه دسترسی به کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه؛ یعنی افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و…؛ و آب های آزاد است. چابهار را شهر چهار بهار ایران می دانند و دارای جاذبه های دیدنی بسیار خاصی است. در مقاله جاذبه های گردشگری چابهار، چهاربهار ایران با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشیم.

 

چابهار، چه بهار، یا چهاربهار ایران کجاست؟

حتما شما هم شنیده اید که گفته می شود نام اصلی شهر چابهار، چهار بهار بوده است و بعدها به نام کنونی اش تغییر پیدا کرده. خب تا حدودی اطلاعات شما درست است؛ اما فقط تاحدودی! از آنکه که این شهر بندری زیبا همیشه در مسیر گذر کاروان های مختلف و مراودات کشتی های تجاری بوده، مردم بندر به این شهر “چه بار” می گفته اند. به این معنا که از مسافران می‌ پرسیدند که چه باری دارند، پس چابهار تغییریافتهٔ «چه بار» است. البته چابهار هنوز هم به لحاظ اقتصادی اهمیت ویژه ای دارد و پرواز تهران به چابهار همواره از پرواز های پر اهمیت کشور است، و مسلما نه فقط به دلایل تجاری، بلکه در حوزه گردشگری هم مخاطبان بسیاری دارد.

در گویش مردم محلی هم، با توجه به اینکه تامین آب منطقه با حفر چاه های مختلف صورت می گرفته است ؛ چابهار به کسانی گفته می شود که در اطراف چاه های آب سکونت می کرده اند. این اصطلاح به مرور زمان و با ورود افراد غیر بومی به منطقه تغییر پیدا کرده و با نام امروزی چابهار تغییر پیدا کرده است.

 

جاذبه های دیدنی چابهار

 

آب و هوای چابهار، تنها بندر اقیانوسی کشور

از آنجا که چابهار در فاصله نزدیکی به دریا قرار دارد و همچنین در نزدیکی های مدار راس السرطان است، در مسیر باد های موسمی شبه قاره هند نیز قرار دارد. همچنین این منطقه تحت تاثیر باد های موسمی هم قرار دارد و همه شرایط موجود باعث شده تا چابهار آب و هوایی گرمسیری و معتدل داشته باشد. می توانیم تعادل جوی را یکی از مهمترین دلایلی معرفی کنیم که چابهار را در لیست بهترین مکان برای سفر داخلی در زمستان قرار می دهد. چابهار گرمترین نقطه کشور در زمستان، و همچنین خنک ترین بندر جنوبی ایران در تابستان است.

بطور کلی باید آب و هوای چابهار را با کمترین مقدار تغییر در فصل های مختلف سال درنظر گرفت؛ چرا که درجه رطوبت هوا تنها در دو ماه اردیبهشت و خرداد بالا می رود. تنها مشکل موجود در شرایط جوی این منطقه شرجی بودن بیش از حد و رطوبت هواست که می تواند کمی آزار دهنده باشد.

 

جاذبه های گردشگری چابهار، منطقه آتش فشان های گِلی

خب برویم به سراغ جاذبه های گردشگری شهر چهار بهار ایران! البته اگر عنوان “آتش فشان های گِلی” توجه شما ره به حود جلب کرده، باید بگوییم که درست خوانده است. آتش فشان همیشه گذاره های داغ را به ذهن می آورد، اما آتش فشان موجود در این حوالی این شهر بندری گِل تولید می کند. در ادامه با ما همراه باشید.

 

تالاب لیپار، تالابی صورتی رنگ

تالاب لیپار یکی از جاذبه های زیبای شهر چابهار است که بعد از کوه های مینیاتوری اش، رتبه دوم را در مکان های دیدنی به خود اختصاص می دهد. تالاب لیپار به نام تالاب صورتی هم شناخته می شود و منطقه ای بسیار دیدنی است. لیپار در شرق این چابهار و در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر قرار دارد.

 

تالاب لیپار، تالابی صورتی رنگ

 

این تالاب آب های غیر متمرکز و نامعلوم اطراف خود را جمع نموده و به آنها جهت می دهد. تالاب لیپار دارای پرندگانی همچون طاووسک، تیهو، فلامینگو، چنگر، کشیم، حواصیل و عقاب دشتی است.

 

غارهای بان مسیتی در چابهار

در شمال باهتری روستای تیس، و در دامنه کوه شهبازبند غارهایی به نام مجموعه غارهای بان میستی وجود دارد که از شگفتی های زمین شناسی ایران است. این غار ها متشکل از یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

 

غارهای بان مسیتی در چابهار

 

غار اول که طبیعی و نیم دایره شکل است با تراشکاری در دهانه غار و درون آن توسعه پیدا کرده و به لحاظ باستانی فاقد هرگونه آثاری مانند خط و لوح نوشته است. آرامگاهی کوچک از گچ که به صورت دوسطح افقی بر روی یکدیگر قرار دارند در آن وجود دارد و دور این غارها و گرداگردش یک فضای کوچک برای گردش وجود دارد.

 

قلعه پیروز گت، اثری به قدمت ساسانیان

در شمال غربی چابهار و در بخش مرکزی روستای تیس اثری تاریخی به نام قلعه پیروز گت قرار دارد. این اثرتاریخی متعلق به دوره اشکانیان و ساسانیان است و دژ پر قدمتش بر فراز تپه‌ ای در میانه دره تیس واقع شده. در بخش های شمالی و جنوبی این بنا هنوز باقی مانده هایی از برج ها وجود دارد و دو اتاق ۲*۳ هم، که در گذشته اتاق دیدبانی بوده اند، در اطراف آن دیده می شود.

 

قلعه پیروز گت، اثری به قدمت ساسانیان

 

بندر گواتر، آخرین نقطه مرزی چابهار

این بندر در منتهی الیه جنوب شرقی کشور قرار دارد و انتهای نقطه مرزی چابهار است. همچنین این بندر زر خیر فاصله بسیار نزدیکی به مرز پاکستان دارد و بخشی کوچک از استان سیستان و بلوچستان است. بندر خورشیدی چابهار چون گوهری ارزشمند در ساحل دریای عمان می‌ درخشد. گواتر به دلیل قرار گرفتن در مجاورت جنگل‌ های حرا جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست است.

 

بندر گواتر، آخرین نقطه مرزی چابهار

 

مسجد جامع تیس، مسجدی رنگارنگ

مسجد جامع تیس از دیدنی ترین مناطق و جاذبه های تاریخی چابهار است. این مسجد به لحاظ معماری شباهت بسیار زیادی به معماری های پاکستانی و هندی دارد و همانند دیگر مساجد اهل تسنن، فقط یک مناره دارد. صحن زیبا و رنگارنگ این مسجد توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌ کند؛ مناره و گنبد هایی که با جلوه‌ ای عالی به صورت رنگ‌ های سبز و قرمز زیباتر شده‌اند. وجود درب‌ هایی با شیشه‌ های رنگارنگ منظم و نامنظم جلوه‌ ای چشم‌ نواز را به این مسجد هدیه داده و هنرمندان با ذوق آن دیار را به همه معرفی می‌ کند.

 

مسجد جامع تیس در چابهار

 

کوه های مینیاتوری، کوه های مریخی ایران

یکی از دیدنی ترین پدیده های طبیعی و ژئوفیزیکی ایران کوه های مینیاتوری چابهار اند. این کوه های خاص به موازات ساحل دریا و منطقه “کچو” تا نزدیکی خلیج گواتر کشیده شده اند. نام دیگر این کوه های خاص، کوه های مریخی است و بین مردم بومی به این نام شناخته می شود. جنس رسوبات کوه‌ های مینیاتوری و همچنین فرسایش خاص آن موجب ایجاد تراش‌ ها و شیار های زیبایی شده است که گویی نقاشی چیره دست آن را به تصویر کشیده است. دیدن این کوه‌ ها مناظری رویایی را در ذهن هر بیننده ایجاد می‌ کند. کوه های مینیاتوری را باید از جمله مقاصد محبوب و پرگردشگر، به خصوص از بهترین مکان برای سفر داخلی در عید، معرفی کرد.

 

کوه های مینیاتوری، کوه های مریخی ایران

 

خلیج چابهار، خلیج اُمگایی ایران

خلیج چابهار بزرگترین خلیج ایران در حاشیه دریای عمان است و بخاطر شباهت بسیار زیادی که زمین هایش با حرف یونانی اُمگا دارد، به نام خلیج اُمگایی ایران شناخته می شود. در بخش شرقی آن خلیج چابهار قرار گرفته در انتهایی ترین نقطه اش به “دماغه پُزم” می رسد.

 

خلیج چابهار، خلیج اُمگایی ایران

 

این منطقه آزاد به ۹ پیکره بخش می‌ شود. در زمین‌ های کناره خلیج چابهار و در محدوده منطقهٔ آزاد، ده‌ها کیلومتر جاده، اتوبان و راه، چندین مجتمع تجاری بزرگ، چندین کارخانه و شرکت تولیدی و صنعتی و بهترین هتل استان قرار دارد. همچنین پایگاه سوم نیرو دریای ارتش هم در این منطقه قرار گرفته است.

 

آتش فشان گِل، خاص ترین پدیده زمین شناسی کشور

گِل فشان نام پدیده ای طبیعی است که در طی آن گل و لای از زیر زمین، چشمه وار به سطح زمین می رسد و حالتی ماهوری به خود می گیرد. گل‌ فشان یکی از عوارض ژئومورفولوژی و زمین‌ شناسی است که از یک یا چند دهانه آتشفشانی تشکیل شده و بطور مداوم گل سردی ازآن به خارج پرتاب و روان شده و با انباشته شدن روی هم، کم‌کم مخروطهای کوچک و بزرگی را تشکیل می‌ دهد. برخی معتقدند گل‌فشان پدیده‌ ای مرتبط با فعالیت‌ های آتش‌فشانی است، اما اغلب دانشمندان معتقدند این پدیده خاستگاه غیر آتشفشانی دارند.

 

آتش فشان گِل، خاص ترین پدیده زمین شناسی کشور در چابهار

 

گل فشان ایران در بین دشت کهیر و راه منتهی به گالک قرار دارد و متشکل از ۳ تپه کوچک گل فشان به ارتفاع ۱۰ تا ۲۰ متر است. البته دو عدد از این دو گل فشان چند سالی است غیر فعال شده اند و تنها سومین عدد از آنها هنوز فعال است. گلی سرد و طوسی رنگ از آن بیرونی می آید و تنها سه مورد مشابه با آن در تمام دنیا گزارش شده است.

 

انجیر معابد، لور لول

انجیر معابد یا لور لول، درخت بزرگی است که در نوار ساحلی پابهار می روید. در این درخت شیره سفید رنگی جریان دارد و به لحاظ گیاهی، از انواع کائوچو هاست. این درخت دارای ظاهری بسیار خاص بوده و تاج بزرگی دارد و از انشعابات آن ریشه هایی ناهمگون رید می کند.

 

انجیر معابد، لور لول

 

پوست درخت صاف خاکستری با برگ هایی بیضی بوده و میوه هایی نارنجی و فندق مانند دارد که خوراکی هم هستند. عموما این درختان دارای قدمتی بالای صد سال هستند و اکثرا در نزدیکی زیارتگاه‌ ها قرار دارند یا قبلا زیارتگاه بوده‌ اند، در حال حاضر در روستاهای رمین، تیس کوپان، ماشی، لیپار و کوپان سر از این درخت‌ ها وجود دارد.

جاذبه های دیدنی جنوب کشور و به خصوص در محدوده استان سیستان و بلوچستان بسیار زیاد اند و متاسفانه کمتر شناخته شده هستند. در این مقاله سعی کردم تعدادی از زیباترین جاذبه های گردشگری چابهار را در اختیار شما قرار دهیم تا در سفر های بعدی خود حتما از آنها دیدن کنید.

نظرات

سلام و خسته نباشید
مقاله تون خیلی خوب بود واقعا خوشحالم که زحمت می کشید و مناطق محروم و ناشناخته ولی قشنگ ایران رو معرفی می کنید.
عکسایی که گذاشتید و چیزهایی که معرفی کردین، اصلا آدم باورش نمیشه توی ایران باشن
ممنون واقعا

    سلام کاربر محترم
    خوشحالیم که مقاله ما بری شما جذاب بوده و از استقبال شما هم بسیار ممنونیم.