جاذبه های توریستی سفر به مالزی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

مالزی کشوری گردشگری در جنوب شرقی آسیاست و ترکیبی از فرهنگ های مختلف آسیای شرقی و غربی و مرکزی است و شاید باید به عنوان کشور چند ملتی معرفی شود. سفر به مالزی دارای جاذبه های بسیار و منحصر به فردی است و همگی تحت تاثیر فرهنگ های مختلف کشورهای همسایه آن است. از جاذبه هایی تاریخی و باستانی تا جاذبه های طبیعی و ساخته شده به دست مادر طبیعت. از جنگل شهری انبوه کوالالامپور تا سواحل بکر جزایر پرهنتیان، که همگی از جاذبه‌های گردشگری مالزی است. در ادامه با معرفی جاذبه های توریستی سفر به مالزی با ما همراه باشید.

 

آشنایی با فرهنگ و تاریخ مالزی

اگر مالزی را برای سفر خود انتخاب کرده اید مطمئن باشید هر سلیقه ای هم که داشته باشید بلا شک جاذبه ای برای لذت بردن پیدا خواهید کرد. آداب و رسوم متفاوت، رژیم غذایی خاص، طبیعت زیبا و آسمان‌خراش‌های بلند و مراکز خرید مدرن، در مالزی منتظر حضور گردشگران است. مالزی کشوریست با تابستان های بی پایان! سراسر این کشور پوشیده از مناطق و کوهستان های جنگلی و آبشارهای دلپذیر است و جنگل های دست نخورده با قدمتی صد و سی میلیون ساله! این جنگل های همیشه سبز محل زندگی پرندگان و حیوانات متنوع و رشد و نمو گل و گیاهان رنگارنگ و متفاوتی  است که علاقمندان بسیاری را به سوی خود جذب می کند.

پیش از هر چیز بهتر است بدانید که برای سفر به مالزی نیازی به دریافت ویزا ندارید! مالزی در لسیت کشورهای بدون نیاز به ویزا قرار دارد و تنها نیاز به بستن کوله بار سفر و خرید بلیط هواپیما برای مالزی داربد.

 

راهنمای سفر به مالزی

 

طبیعت وحشی، کشف غارهای طبیعی، قایقرانی در رودخانه های طولانی در میان جنگلهای انبوه و کوهنوردی از تفریح های همیشگی توریست ها و مسافران این کشور است. عاشقان دریا، ساحل، خورشید و غواصی، تعطیلاتی رویایی را در مالزی خواهند داشت . غرب و شرق مالزی، صباح و ساراواک در محاصره ساحل های بی پایان است. کشور هزار و یک جزیره که ۳۸ جزیره آن پارک طبیعی دریای اعلام شده است و محل مناسبی برای شنا و شیرجه، قایقرانی، اسکی روی آب، دریانوردی و ماهیگیری تفریحی و عکسبرداری زیر آب است. معطل چه هستید؟! خرید بلیط هواپیما را انجام دهید و کوله بار سفرتان را ببندید!

 

پیشینه تاریخی مالزی

کشور مالزی در گذشته یک مسیر ارتباطی مهم بین چین و خاورمیانه بوده است و این موضوع باعث شده است تا همیشه دارای نقشی تعیین کننده و موقعیتی استراتژیک باشد. بر اساس اطلاعات تاریخی موجود مالزی در ابتدا شهری بندری بوده است و زمان پادشاهی بر آن به حدود قرن ۱۰ میلادی باز می گردد و شهرهای لنگ کاسوکا، لمبابوجانگ، کداح، برآس، گانگانگارا در پراک و پان پان در کلانتن تحت حکومت این پادشاه قرار داشته اند. تاریخ شناسان گذشته مالزی را به عنوان کشوری هندی یا بودایی معرفی کرده اند. همچنین نام آن در گذشته شبه جزیره طلایی و خلیج ساباریکوس بوده است.

 

وضعیت آب و هوایی

کشور مالزی به دلیل نزدیکی به دریا و به خصوص خط استوا ؛ دارای آب و هوایی معتدل و استوایی است. پس در تمام فصل های سال هوا نسبتا گرم و مرطوب است و بارش خوبی هم دارد. میانگین دما در مالزی در حدود ۲۷ درجه سانتی گراد گذارش شده است.

 

سفر به مالزی و جاذبه های توریستی آن

 

بهترین زمان سفر

با داشتن چنین آّب و هوایی تقریبا تمام فصل های سال برای سفر به مالزی مناسب اند اما شاید بهتر باشد که بهترین زمان برای سفر را بین ماه های مارس و اکتبر معرفی کنیم که بارندگی کمتر است و مسلما رطوبت کمتری هم در هوا خواهد بود. البته فستیوال های بسیاری نیز در ماه های ژانویه و فوریه برگذار می شود و این دوماه نیز از زمان های شلوغ سفر به مالزی است.

 

 اقتصاد، زبان و ارز رایج در مالزی

زبان رسمی و ملی کشور مالزی زبان مالایی یا باهاسا مالایو می باشد. قانون زبان ملی در سال ۱۹۶۷ الفبای لاتین را جایگزین الفبای جاوی کرد، ولی استفاده از الفبای سنتی جاوی بلامانع است. انگلیسی نیز زبان دوم این کشور می باشد و اغلب در معاملات تجاری از آن استفاده می گردد. همچنین به علت چند نژاده بودن مردمان این کشور زبان های چینی و هندی نیز رایج می باشند.

صنایع مختلف و به طور کلی بخش های فعال در صنعت، بزرگترین قسمت از اقتصاد مالزی را تشکیل می دهد. توریسم و گردشگری نیز در اقتصاد و تجارت کشور مالزی نقشی اساسی ایفا می کنند. مواد اولیه مانند نفت، روغن نخل، لاستیک طبیعی و چوب نیز سهم مهمی در اقتصاد مالزی دارند. واحد پول مالزی رینگت و با اختصار MYR است که در بانک ها و صرافی ها قابل تعویض است.

اسکناس های رینگت در قطعات ۱، ۲، ۵، ۱۰، ۵۰ و ۱۰۰ رینگتی موجود اند و همچنین سکه های این واحد پول که سن یا سنت نامیده می شوند به صورت سکه های ۱، ۵، ۱۰، ۲۰ و ۵۰ سنتی می باشند. هر ۱۰۰ سنت هم معادل با ۱ رینگت است. البته بهتر است پیش از سفر در مورد ارز مسافرتی و قوانین آن نیز کمی اطلاع داشته باشید.

 

ایالت های مختلف مالزی

مالزی دارای ایالت های متعددی است که هر کدام نیز دارای جاذبه های گردشگری متنوعی است و می توانند تجربه سفر شما را بسیار لذت بخش کنند. هر کدام از این شهر یا ایالت ها دارای ویژگی های خاص خود است و در ادامه ی مقاله جاذبه های توریستی سفر به مالزی تعدادی از آنها را به اختصار معرفی می کنیم.

ایالت های مختلف مالزی

 

ایالت کوالالامپور در مالزی

کوالالامپور به معنی بین النهرین در حوالی ۱۸۰۰ میلادی منطقه تجاری کوچکی بود. این شهر امروزه پایتخت فدارل کشور مالزیست که مرکز فعالیت های سیاسی و تجاری و تفریحی است. قدیمی ترین مرکز دیدنی و تاریخی این شهر ساختمان سلطان عبدالصمد و میدان استقلال است. امروزه کوالالامپور یکی از بلندترین ساختمان های جهان را در خود دارد. برج های دوقلوی با شکوه پتروناس به ارتفاع ۴۵۲ متر در فاصله ای نه چندان دور از چهارمین ساختمان بلند جهان یعنی کوالالامپور قرار دارند.

کوالالامپور ساختمانهای متعلق به دوره استعمار انگلیس و بناهای متعلق به قبل از جنگ جهانی دوم را هنوز در خود دارد و همچنین کوالالامپور را ” شهر باغ ” نیز  می نامند.

 

ایالت پرلیس

این ایالت در شمال غربی مالزی است و در همسایگی تایلند. پرلیس کوچکترین ایالت مالزی است و ماهیگیری در این آن بزرگترین فعالیت اقتصادی است و عده ای نیز در کشاورزی و صنعت برنجکاری ؛به عنوان دومین اقتصاد پرلیس؛ مشغول به کارند. همچنین غذاهای دریایی و محلی این شهر معروف و بسیار لذیذ اند.

تولیدات محلی میتواند سوغات قابل توجهی برای گردشگران باشد. از مناطق دیدنی میتوان از غار سنگی گوا کلام در کاکی بوکیت به طول ۳۷۰ متر و مزرعه مارها در سونگای باتو پاهات و ونگ کلیان نام برد.

 

ایالت کداح

این ایالت به کاسه برنج مالزی معروف است و قسمت اعظم زمین های آن زیر کشت برنج اند. پایتخت کداح شهر آلورستار است و ساختمان و بناهای تاریخی خود را به همان سبک و سیاق گذشته حفظ کرده است. از مکان های دیدنی آن می توانیم به مسجد ظهیر، موزه سطلنتی و بازار “رابو بازار” اشاره کنیم.

کداح قدیمی ترین ایالت مالزی است و دارای قدمتی ۲۴۰۰ ساله است. دیدنی ترین جاذبه توریستی این منطقه نمایشگاه هوایی یا LIMA است. دیگر جاذبه های توریستی آن آرامگاه مهسوری، آب گرم آیرهنگات، گالریا پردانا و دنیای زیر آب است.

 

ایالت پینانگ

انتخاب پینانگ توسط انگلیس ها در سال ۱۷۸۶ میلادی به عنوان اولین بندر تجاری در خاور دور ، نه تنها در بافت شهر که غرب و شرق را به نمایش می گذارد، بلکه بناهای به جا مانده، روش زندگی و رسوم و غذاهای مردم محلی را نیز تغییر داد. شهر جورج تاون پایتخت آن است؛ که نام آن برگرفته از نام جورج سوم، پادشاه انگلستان است.

ایالت پینانگ به عنوان یک جزیره، مرکزی تجاری، تحصیلی، سیاسی و اقتصادی است. مراکز دیدنی آن خوکونگسی، مسجد کاپیتان کلینک، معبد سری ماریان و معبد بودایی وات چایا منگکالارام است. در این معبد بودایی طولانی ترین مجسمه بودا و به صورت خوابیده وجود دارد. ایالت پینانگ نیز با سواحل صاف و آفتابی توجه علاقمندان به ورزش های آبی را جلب می کند. هتل های بیشمار ساحلی با استاندارد های بین المللی هر ساله گردشگران بسیاری را به این ایالت روانه می کند.

در ادامه دیگر ایالت های مالزی را فقط با ذکر نام معرفی می کنیم. ایالت پراک، ایالت سلانگور، نگری سمبیلان، ملاکا، صباح، جوهور و پاهانگ از دیگر ایالت های بزرگ مالزی اند و هر کدام با داشتن ویژگی هایی خاص از مراکز مهم اقتصادی، سیاسی، تجاری و یا توریستی مالزی هستند.

 

غذاهای معروف و خوشمزه مالزی

آشپزی مالزی، مجموعه‌ای از تکنیک‌ ها و شیوه‌ های آشپزی رایج در این کشور است که تنوع زیادی دارد. این تنوع ناشی از حضور اقوام مختلف و تنوع فرهنگی در این کشور است. بنابراین تعجبی ندارد که آشپزی این کشور بسیار متنوع است و ترکیبی از آشپزی مناطق مختلف در آن مشاهده می‌شود.

 

راهنمای سفر به مالزی و غذاهای خوشمزه مالزی

 

ناسی لماک که به معنی “برنج چرب” است به عنوان غذای ملی مالزی محسوب می شود و اولین غذایی است که در سفره های مردم این کشور با آن پذیرایی می شوید. برای تهیه‌ آن، برنج را در شیر نارگیل با برگ گیاهی به نام پاندانوس آماریلیفولیوس می‌ پزند. به طور سنتی، این غذا را در برگ موز و همراه با سس مخصوص، تخم مرغ پخته و بادام زمینی سرخ شده سرو می‌ کنند.

لاکسا نوعی سوپ است و دومین غذای خوشمزه کشور مالزی است. لاکسا در واقع نوعی سوپ نودل است که با چاشنی های مختلف سرو می شود. می کولوک، روتی چانای، مطبق، پاندان، ساتای و ناسی کاندار نیز از دیگر غذا های معروف مالزی اند و پیشنهاد می کنیم در بخش شکم گردی خود این خوردنی های خوشمزه را نیز در لیست خود قرار دهید.

 

هزینه های سفر

مالزی برای پذیرائی از مسافران با هر بودجه ای آمادگی دارد، پس خیلی هم نگران هزینه سفر خود نباشید! هتل های بزرگ و کوچک، کلبه ها، پلاژها و مراکز اقامت توریستی بسیاری برای مسافران و توریست های این منطقه در نظر گرفته شده است. در شهرها شما می توانید هر نوع غذائی را که باب میلتان باشد را به راحتی پیدا کنید. مراکز تفریحی و زمین های گلف در تمام طول روز می توانند به راحتی قابل دسترس باشند. اگر هم به خرید علاقمندید، مالزی مسلما بهشت خریداران است!

هزینه های سفر شما به غیر از خرید بلیط هواپیما و یا اخذ ویزا، شامل هزینه های اقامتی است. برای مثال هزینه‌ اقامت در خوابگاه “هاستل‌ها” شبی ۲۵ تا ۵۰ رینگیت مالزی (۲۰ هزار تا ۴۰ هزار تومان) است. هر چقدر که شهر مقصد شما بزرگ‌تر باشد، طبیعتا این هزینه بیشتر می‌شود. هتل‌ های ارزان با وای‌فای رایگان و سیستم تهویه‌ مطبوع، از شبی ۷۵ رینگیت (۶۰ هزار تومان) شروع می‌ شوند. برای اقامت در هتل‌ های خوب و برند، باید شبی ۲۰۰ رینگیت (۱۶۰ هزار تومان) بپردازید.

بطور کلی با در نظر گرفتن حداقل هزینه ها می توان گفت که هزینه روزانه اقامت شما در مالزی در حدود روزی ۱۳۰ تا ۱۸۰ رینگت است، یعنی چیزی از ۱۰۳ تا ۱۴۴ هزار تومان.

 

جاذبه های توریستی سفر به مالزی

مالزی با داشتن آب و هوایی استوایی و قرار گرفتن در مسیر عبوری کشور های چین و همسایه؛ دنیایی از تجربه‌ های گردشگری خاص و متمایز را به شما عرضه می‌ کند. ترکیبی از فرهنگ‌های مالایی، چینی و هندی باعث شده است تا مالزی تبدیل به کشور با جاذبه های بسیار متنوع شود و همه مسافران و توریست ها را با سلایق مختلف راضی نگاه دارد. در ادامه به معرفی جاذبه های توریستی سفر به مالزی با شما خواهیم بود.

 

برج های دوقلوی پتروناس

برج‌های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور قبل از اینکه برج Taipei 101 در سال ۲۰۰۴، ساخته شود، بلندترین برج‌های دنیا بودند. با این وجود، این برج‌ها هنوز هم بلندترین برج‌های دوقلوی دنیا هستند. این برج‌های ۸۸ طبقه، با بتن تقویت شده ساخته شده‌اند و نمای بیرونی آنها با فولاد و شیشه طراحی شده است. طراحی نمای این بنا، یادآور الگوهای هنر اسلامی است و بازتابی از مذهب مالزی یعنی دین اسلام است. بین دو برج، یک پل هوایی قرار دارد که در طبقات ۴۱ و ۴۲ ساخته شده است.

 

جاذبه های توریستی و دیدنی در سفر به مالزی

 

برج منارا، کوالالامپور

برج منارا کوالالامپور در کنار برج های دوقلو پتروناس، از شناخته شده ترین و معروف ترین نماد های مالزی می باشند. این برج در سال ۱۹۹۴ ساخته شد و با ارتفاع ۴۲۱ متر با منظره های تماشایی از سطح شهر در ارتفاعی بالاتر به آسانی از برج های دو قلو پتروناس پیشی گرفت. این برج درخشان به شکل اسپیندل تقریبا از تمام نقاط شهر قابل رویت می باشد.

 

برج منارا در مالزی

 

معبد کک لوک سی

این معبد مربوط به سال های ۱۸۹۱ است و خیلی هم قدیمی نیست با اینحال یکی از معابد مهم بودای چینی در جنوب شرقی آسیاست. این معبد را با نام Supreme Bliss هم می‌شناسند؛ معبد زیبا و باشکوهی که تصاویر متعددی از بودا و سایر شخصیت‌های مهم و مذهبی دارد. از آنجایی که این معبد، بزرگترین معبد بودایی در مالزی است، زائرانی از نواحی مختلف جنوب شرقی آسیا برای زیارت این معبد به مالزی سفر می‌کنند. مهم‌ترین جاذبه‌ی این مجموعه‌ی مذهبی، معبد رامای چهارم است که ۱۰ هزار حکاکی از بودا دارد.

 

پارک ملی گونونگ گادینگ

این پارک بهشت اکتشافی گیاه شناسان و علاقمندان به طبیعت است؛ چرا که بزرگترین گل جهان در این پارک می روید. قطر گل رافلزیا (Rafflesia) به یک متر هم می‌ رسد و وزن آن ۷ کیلوگرم است ولی بویی بسیار نامطبوع دارد. گل‌ های این گیاه بعد از چند روز از بین می روند. خوشبختانه این گیاه در تمام طول سال گل می‌ دهد اما بهترین زمان برای دیدن این گل از ماه نوامبر تا ژانویه است.

 

باغ های توریستی مالزی

 

این پارک ملی در سال ۱۹۸۳ به منظور فراهم کردن یک محیط حفاظت‌ شده برای رافلزیا، به عنوان پارک ملی در نظر گرفته شد. در سال ۱۹۹۴، درهای پارک به روی عموم مردم گشوده شد و امروزه گردشگران می‌ توانند یکی از شگفت‌ انگیزترین گیاهان این سیاره را در این پارک تماشا کنند.

 

جزیره مانوکان

جزیه مانوکان دومین جزیره بزرگ و اولین پارک ملی دریایی مالزی است. این جزیره بهترین محل برای تفریحات و ورزش های دریایی است. جزیره در شرق ایالت صباح قرار دارد و به خاطر سواحل بی‌نظیرش مشهور است. بخاطر فاصله کوتاه ساحلی، جزیره های مرجانی به وضح قابل مشاهده هستند و پیشرفته ترین امکانات گردشگری را در بین ۵ جزیره پارک ملی Tunku Abdul دارد.

 

راهنمای سفر به مالزی

 

بوکیت بینتانگ، کوالالامپور

اگر عاشق خرید هستید این منطقه بهترین و جذاب ترین قسمت برای شما خواهد بود. بدون شک در این منطقه نهایت لذت می‌برید و هر چه بخواهید پیدا می‌کنید. این منطقه، چندین مرکز خرید دارد که یکی از آنها Benaya Times Square است و  یکی از بزرگترین مراکز خرید دنیا است.

 

سفر به مالزی و جاذبه های توریستی

 

همه مراکز خرید این منطقه دارای وسایل الکتریکی اختصاصی هستند و امکانات بسیاری برای خرید و تفریح مسافران و توریست ها قرار داده شده است.

 

جزیره ردانگ

جزیره‌ ردانگ را برای عاشقان ساحل ساخته‌ اند. سواحل شنی سفید رنگ و آب‌ های کریستالی اقیانوس، باعث شده که این جزیره مقصد محبوبی برای غواصان باشد. در واقع، غواصی و تفریحات ساحلی، مهمترین جاذبه‌ های این جزیره است. گرچه این جزیره یکی از بزرگترین جزایر دور از شبه‌جزیره‌ مالزی است اما به اندازه‌ ای کوچک است که می‌ توانید به گوشه و کنار آن، پیاده سر بزنید. می‌ توانید در جاده‌ های آن رانندگی کنید یا در مسیر‌ های جنگلی، پیاده‌ گردی کنید!

 

راهنمای سفر به مالزی و مکان های دیدنی

 

رودخانه‌ کیناباتانگان

رودخانه‌ کیناباتانگان دومین رود بزرگ مالزی است و طولی در حدود ۵۵۰ کیلومتر دارد. این رود در ایالت صباح در بورنئو قرار دارد و به خاطر پوشش گیاهی و تنوع حیات وحش، شهرت دارد. نواحی اطراف این رود بهترین جا برای تماشای فیل‌های آسیایی، کروکودیل و اورانگوتان بورنئویی است. علاوه بر این، بیش از ۲۰۰ گونه‌ی مختلف از پرندگان در این ناحیه زندگی می‌کنند. جنگل‌های بارانی این منطقه یکی دیگر از عوامل شهرت این رود است. بطورکلی این منطقه را باید بهشت علاقمندان به طبیعت و حیات وحش معرفی کرد.

 

مکان های توریستی مالزی

 

کمرون هایلندز

این منطقه تفریحی در حقیقت یکی از گسترده ترین کوهسارهای مالزی است. منطقه ای مسکونی که برای اولین بار در ۱۹۲۰ توسط انگلیسی ها توسعه پیدا کرد. این منطقه جمعیتی بیش از ۳۴ هزار نفر دارد که شامل مالایی‌ها، چینی‌ها، هندی‌ها و سایر گروه‌های قومی است. شهرت این منطقه به دلیل مسیر های زیبایی پیاده روی و جاده های زیباست. این مسیرها، گردشگران را از جنگل‌ها به آبشارها و نقاط دنج و آرام می‌برد.

جاذبه های گردشگری مالزی

 

لنکاوی

این منطقه یکی از معروف ترین مقاصد گردشگری در مالزی استو مجمع الجزایری که دارای ۹۹ جزیره کوچک و بزرگ است و مسلما لنکاوی بزرگترین آنهاست. سواحل شنی سفید و زیبا و پوشش گیاهی جنگلی به همراه قله‌های سربه‌فلک کشیده‌ی صخره‌ای از جذابیت‌های طبیعت این جزیره است و تعجبی ندارد که با وجود این زیبایی‌ها، یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین مقصدهای گردشگری مالزی است.

 

راهنمای سفر به مالزی

 

جاذبه های گردشگری مالزی به قدری زیاد است که می توان در چندین مقاله به آنها پرداخت. به همین دلیل در ادامه تنها به ذکر نام آنها اشاره می کنیم. دیگر جاذبه های توریستی در سفر به مالزی عبارتند از: پارک ملی باکو، کلیسای مسیح ملاکا، جزیره سیپادان، شهر جورج تاون، تامان نگارا، جزیره تیومن، جزایر پرهنتیان، کوه کینبالو، غارهای مولو هستند. پیشنهاد می کنیم که بازدید از این مکان ها را هم در برنامه سفر خود قرار دهید.

به عنوان بخش پایانی مقاله به معرفی کارهایی می پردازیم که بهتر است در مالزی و کوالالامپور از انجام آنها خودداری کنید تا سفری لذت بخش را تجربه کنید، به خودتان بی احترامی نشود و با عواقب آن برخورد نکنید، و هم به مردم این کشور بی احترامی نشده باشد.

  • در مکان های عمومی از بوسیدن و به آغوش کشیدن های بیش از حد پرهیز کنید.
  • همیشه از تاکسی هایی که دارای تاکسی متر هستند استفاده کنید.
  • تا وقتی کسی به سمتتان دست دراز نکرده است؛ دست ندهید.
  • با کفش به مکان های مقدس و مذهبی و خانه ها نشوید.

برای مطالعه بیشتر می توانید به مقاله “۶ کاری که نباید در هنگام سفر به تایلند انجام دهید!” نیز مراجعه کنید.

نظرات

سلام.
ممنون از مقاله خوبتان خیلی کامل و عالی بود.
واقعا خسته نباشید

مالزی خیلی کشور قشنگیه من به همراه همسرم به این کشور سفر کردم جاذبه های دیدنیش واقعا فوق العاده هستن و هتل های فوق العاده خوبی داره واقعا سفر لذت بخشی بود! توصیه می کنم حتما برید.ی

    ممنون از نظرتون
    بله دوست عزیز حق با شماست. البته هر مکانی زیبایی های خاص خودش رو داره، اما قطعا کشور مالزی از زیباترین کشورهای آسیای شرقی محسوب میشه.

مقاله تون خوب بود.
ولی ایکاش واسه دانشگتاه هاشم مطلب می نوشتید. مالزی دانشگاه های خیلی خوبی هم داره.

    سلام سعیده عزیز٫
    سایت سامتیک در زمینه فروش بلیط هواپیما فعالیت داره و در حوزه های تحصیلی مطلب نداریم.

یعنی چی؟ چرا اینقدر قانون مسخره دارن اینا. نباید دست بدیم؟ خب یعنی چی آخه؟ پس چرا توی فیلماشون همیشه باهم دست میدن؟؟؟

من بخوام برای سفر به مالزی اقدام کنم، چقدر بهم ارز مسافرتی میدن؟ مدارکی باید تهیه کنم شامل چیا میشه؟

    سلام و درود،

    برای سفر به مالزی میتونید ۱۰۰۰ یورو ارز مسافرتی بگیرید. برای آشنایی با شرایط و مدارک لازم ارز مسافرتی توصیه میکنیم مقاله راهنمای کامل ارز مسافرتی را مطالعه کنید.