بهترین جاذبه‌‌های گردشگری و فرهنگی کاشان

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی کاشان را بشناسید

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

کاشان یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی کشور ایران و شهری پر از جاذبه‌های گردشگری و انواع مختلف سنت‌های بومی همچون گلاب‌گیری است. خانه‌های تاریخی متنوع در شهر کاشان در ایران و جهان زبانزد است و تنها کافی است که در فصل تابستان در آنها راه بروی و نسیم خنکی در اتاق‌ها و دالان‌هایش شما را به وجد بیاورد. اما تعداد این دیدنی‌ها کم نیست و لازم است قبل از سفر به این بنای تاریخی زیبا، با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی کاشان آشنا شوید.

 

 حمام باغ فین کاشان، گل سرسبد تاریخ شهر کاشان

مطمئن هستم که تاکنون چندین بار نام حمام فین کاشان خورده است؛ درست به همین دلیل است که این مکان تاریخی در ابتدای لیست ما قرار دارد. باغ فین در انتهای خیابان امیرکبیر فعلی و درکنار چشمه سلیمانیه قرار گرفته و در مقایسه با  نقاط دیگر شهر، هوای خنک‌تری دارد. محوطه سرسبز درختان بلندبالای سرو، و سایه درختان سربه فلک کشیده خیابان امیرکبیر، به قدری در نظر زیبا به نظر می‌رسد که تابه‌حال هر توریست و گردشگری را به وجد آورده! (یکی دیگر از شهرهایی که گردشگران زیادی را مجذوب خود کرده، شهر شیراز است. پیشنهاد مقاله جاذبه های گردشگری شیراز را مطالعه کنید.)

 

حمام و باغ فین کاشان، معروف‌ترین جاذبه گردشگری کاشان

 

علاوه بر این زیبایی سبزگونه، وجود جویبار آب در کنار بنای باشکوه باغ، زیبایی خاصی به آن بخشیده که تنها با قدم زدن در باغ آن لذتی شگرف وجود شما در می‌نوردد. باغ فین کاشان شامل درختانی است همچون سرو و چنار است که از عمر هر کدام از آن‌ها بیشتر از۱۰۰ تا ۴۷۰ سال می‌گذرد.

اما این همه زیبایی تنها منحصر به فضای بیرون حمام فین است. حالا در داخل چه خبر است؟ در فضای داخلی فین نیز، یک سری بناهای تاریخی قدیمی مانند حمام سلطنتی، موزه ملی، خلوت کریمخانی و اتاق شاه نشین وجود دارد که هر یک به تنهایی گوشه‌ای از تاریخ گرانبهای سرزمین پارس محسوب می‌شود.

این امکان برای شما وجود دارد تا بااستفاده از خرید بلیط قطار، از مزایای سفر با قطار به کاشان بهره مند شوید.

 

بازار سنتی کاشان، مقصدی برای علاقه‌مندان به تاریخ ایران

یکی از جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کاشان، بازار سنتی آن است. این بازار تاریخی از اواسط خیابان بابا افضل تا حدود دروازه دولت ادامه پیدا کرده و منزلگاه بسیاری از بناهای تاریخی متنوع است. از جملۀ این جاذبه‌ها مسجد میدان میر عماد، زغالی ها، کاروانسرای میر پنج، غفار پور، رباط، بروجردی‌ها، نراقی‌ها، تیمچه معروف امین الدوله، تیمچه سید آقا، تیمچه صباغ، آب انبار بالا بازار، آب انبار درب زنجیر، حسینیه سوراخ ریسمان، مسجد کفش دوزها، مسجد بالا بازار، مسجد طمقاچی ها.

 

خرید سوغاتی کاشان در بازار سنتی کاشان

 

هر کدام از بخش‌های مختلف بازار سنتی کاشان، به یک نوع صنف خاص مربوط می‌شود. به عنوان مثال، در یکی از قسمت‌هایش مسگرها و کفش دوزها و رنگرزها فعالیت می‌کنند و در بخشی دیگر زرگرها، بزازها و خیاط ها مشغول فعالیت هستند. در واقع می‌توان گفت که بازار سنتی کاشان، بهترین مکان برای خرید سوغاتی‌ و شیرینی و عرقیجات محبوب کاشان است. (اگر دوست دارید با استفاده از پرواز مستقیم به کاشان سفر کنید می‌توانید با مراجعه به صفحه خرید بلیط هواپیما سامتیک از قیمت بلیط هواپیما داخلی اطمینان پیدا کنید)

 

 خانه طباطبایی‌ها، آمیزه‌ای زیبا از هنر و معماری ایران

خانه طباطبایی‌ها یکی از شناخته‌شده‌ترین و قدیمی‌ترین خانه‌های تاریخی در کاشان است. طباطبایی‌ها با حیاط نوستالژی و حوض آب بزرگ خود، حسی عمیق و پرانرژی را در انسان ایجاد می‌کند. همچنین اتاق شاه‌نشین با پنجره‌های مشبک رنگی، آیینه کاری و گچبری‌های رنگین از زیباترین قسمت‌های خانه طباطبایی است. اختلاف ارتفاع ۸ تا ۱۰ متر با سطح کوچه باعث شده که نسیم خنکی از سطح حوض حیاط مرکزی این خانه وارد زیرزمین شود. این امر باعث می‌شود که اختلاف دمای داخل و خارج خانه در فصل تابستان، ۱۵ تا ۲۰ درجه از هوای عمده شهر پایین‌تر باشد. وقتی وارد خانه طباطبایی می‌شوید، باید بدانید که در یکی از تاریخی‌ترین و ارزشمندترین بناهای تاریخی کاشان و حتی ایران قدم گذاشته‌اید.

اما آیا می‌دانید چرا نام طباطبایی را بر آن گذاشته‌اند؟ نام طباطبایی به این خاطر است که این خانه در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیر احمد قرار گرفته و سنگ بنای این خانه را شخصی به نام «حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی» ساخته است، درست به همین دلیل به آن خانه طباطبایی می‌گویند.

 

خانه بروجردی‌ ها، تسلی تاریخ کهن شهر کاشان

همانطور که می‌دانید کاشان، شهر خانه‌های تاریخی ایران است، در میان منزلگاه‌های تاریخی متعدد، خانه بروجردی‌ها یکی از زیباترین خانه‌های این گنجینه تاریخی است. این بنای تاریخی در دوره قاجاریه ساخته شده و به دلیل اینکه صاحب خانه مشغول به داد و ستد از شهرستان بروجرد بوده، این خانه به خانه بروجردی‌ها شهرت پیدا کرد. این بنا بادگیرهای قرینه هلالی شکلی بر بام و کلاه فرنگی خود دارد که آن را به یکی از شگفت‌انگیزترین بناهای موجود در کاشان بدل کرده است.

 

خانه بروجردی کاشان

 

خانه بروجردی‌ها دارای دو حیاط داخل و بیرون، یک راهرو، حیاط تابستان‌نشین و زمستان‌نشین، آشپزخانه، حیاط های سرپوشیده و یک زیرزمینی بزرگ دارا است و معماری خاص این بناها، مانند بسیاری از بناهای تاریخی این لیست، باعث به وجود آمدن فضایی خنک در خانه می‌گردد. به عبارت دیگر شما می‌توانید در گرمای طاقت فرسای تابستان، می‌توانید از هوای خنک بادگیرهای پشت بام که به زیرزمین می‌روند، استفاده کنید. این خانه بروجردی در گذشته محل زندگی اعیان بوده و حالا هر مسافری، از هر شهر می‌تواند وارد آن شود و با دیوارهای منقش به نقاشی رنگ و روغن و آبرنگش عکس‌های زیبا و به یادماندنی بگیرد. برای رفتن به خانه بروجردی ها باید راه محله سلطان امیراحمد درخیابان علوی کاشان را در پیش بگیرید.

خانه عباسیان، حیاطی سنتی و زیبا برای مسافران

خانه تاریخی عباسیان یکی از شاهکارهای معماری ایران است که به عنوان نامزد دريافت جايزه زيباترين بنای مسكونی ايرانی – اسلامی در نظر گرفته شده است. این خانه با داشتن یک رستوران سنتی و فضای دلنشین می تواند جلوه ای متفاوت به سفر شما بدهد و ساعات خوشی را برای تان به ارمغان بیاورد.خانه عباسیان در کاشان و در نزدیکی بسیاری جاذبه های دیگر قرار دارد که می تواند برنامه سفر شما را کامل کنند. این خانه تاریخی منحصر به فرد با همه چشم اندازهای زیبایش تا کنون محل ساخت چندین مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی مانند سريال های مسافر ری (زندگی حضرت شاه عبدالعظیم)، ملاصدرا، خانه ای در تاريكی (ماه تابان) و جابر بن حیان بوده است.

 

خانه عباسیان یک جاذبه توریستی مهم در کاشان

مسجد آقا بزرگ کاشان، شکوه دوران قاجار ایران

تلفیق شبستان مسجد آقابزرگ کاشان با مسجد و مدسه‌ای که بعداً در کنار آن ایجاد گردید، یکی از زیباترین و بهترین نمونه‌های ایجاد هماهنگی و اتصال دو بنا در کنار هم است؛ اما ۴۰ ستون غربی گنبدخانه یعنی مهم‌ترین بنایی که بعدها به قسمت اصلی و گنبد خانه الحاق شد، به معماری بنای مقصوره لطمه زده است؛ زیرا معمار بزرگ مسجد بنای گنبدخانه را بدان سان طرح افکنده بود که از چهار سوی به فضای باز راه داشته باشد تا در تابستانِ طاقت‌فرسای منطقه با جریان یافتن  هوا در پیرامون گنبدخانه تهویه و تبرید به صورت طبیعی انجام گیرد، لیکن در زمان حاج ملا تقی محمدعلی نراقی فرزند آقابزرگ (د ۱۲۸۵ق/۱۸۶۸م)، شبستان غربی گنبدخانه بنا گردید و از این سوی ارتباط با فضای خارج مسدود شد.

 

مسجد آقا بزرگ کاشان، یک جاذبه گردشگری تاریخی در ایران

 

این ساختمان در واقع به عنوان مدرسه‌ای برای درس و نماز جماعت، و با سرمایه شخصی به نام حاج محمدتقی خانبان ساخته شده است. این خانه تاریخی زیبا در واقع محل یادگیری ملا مهدی نراقی دوم بوده . از آن‌جا که مهدی نراقی به آقا بزرگ مشهور بوده، نام مسجد آقا بزرگ برای این عمارت قاجاری انتخاب شده است.

 

 خانه عامری‌ها، خانه‌ بادگیرهای شهر کاشان

خانه تاریخی عامری ها در کاشان یکی از بزرگترین خانه های تاریخی شهر کاشان است که قدمت آن به دوران زندیه برمی گردد که البته بعدها در دوران قاجار باز هم از آن بزرگتر شده و قسمت های دیگری به آن اضافه شد. وسعت این خانه که در محله ی سلطان میر احمد کاشان قرار گرفته است، هفت هزار متر مربع با زیر بنایی گسترده است و بطور کلی در آن ۸۵ اتاق وجود دارد. این خانه همچنین دارای چند حیاط است که قدیمی ترین آن حیاط اندرونی و برونی است.

 

تاریخچه خانه عامری کاشان

 

خانه ی تاریخی عامری‌ها دارای ۲ حمام زنانه و مردانه بصورت مجزا است. در دوران قدیم که خاندان سهام السلطنه در این خانه زندگی می کردند، به دلیل وسعت زیاد خانه، بخشی از حیاط های درونی و بیرونی آن به فرزند او رسید و در بقیه ی ساختمان ها هم افراد دیگر این خاندان مستقر شدند که همین مسئله باعث شد تا کم کم قسمت های خانه از هم تفکیک شود و بعضی از قسمت ها به افراد دیگر فروخته شود.

حالا که با مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بناهای تاریخی شهر کاشان آشنا شدید، در سفر بعدی خود به کاشان دیگر نگران این نباشید که به کجا بروید یا کجا نروید؛ زیرا ما شما را با محبوب‌ترین و بهترین جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری کاشان آشنا کردیم. امیدواریم سفر خوب و خاطره‌انگیزی را به این شهر تاریخی زیبا تجربه کنید. در قسمت های بعد قصد داریم جاذبه های گردشگری شیراز را بررسی کنیم.

نظرات

دوران دانشجویی کاشان بودیم یادش بخیر خیلی خوش می گذشت تو خوابگاه، من تقریبا همه مکان های دیدنیش رو دیدم و توصیه می کنم حتما سر بزنید به این شهر. مخصوصا فصل گلاب گیری

کسی میدونه کاشان مسیر ریلی و قطار هم داره یا نه؟

    سلام دوست عزیز، بله قطار های مسیر تهران به شیراز و اصفهان در ایستگاه راه آهن کاشان نیز توقف دارند. همچنین هنگام خرید بلیط قطار در سامتیک به راحتی از منوی انتخاب مقصد میتونید شهر کاشان رو انتخاب بفرمایید.