بهترین موزه های تهران در نگاه سامتیک

بهترین موزه های تهران در نگاه سامتیک

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

هر وقت که نام تهران را می شنویم، اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند شلوغی و ترافیک و آلودگی است. اما تهران دارای جاذبه های گردشگری بسیاری نیز هست و این طرز فکری که نسبت به آن دارید خیلی هم درست نیست. با اینکه تهران به عنوان پایتخت کشور مرکز سیاسی و اقتصادی ایران است، اما با هر سلیقه ای باشید می تواند پاسخ گوی نیاز شما برای تفریح و گردشگری هم باشد. مهمترین موزه های کشور و قدیمی ترین کاخ های بجا مانده از دوره های باستانی کشور در تهران اند و در مقاله بهترین موزه های تهران آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

معرفی بهترین موزه های تاریخی-فرهنگی موجود در تهران

همانطور که می دانید ایران دارای شهرهای تاریخی بسیار زیادی است و تقریبا تمام گردشگران خارجی که به کشور سفر می کنند ترجیح می دهند سفر خود را با گردشگری در شهرهایی مانند اصفهان، یزد، شیراز و کاشان به اتمام برسانند و زمان کمتری را برای بازدید از پایتخت سپری کنند. اما تهران دارای مکان های گردشگری بسیاری است که در سفر به پایتخت باید حتما از آنها دیدن کنید. برای مثال پیشنهاد می کنیم سری به مقاله جاذبه های زمستانی تهران بزنید تا با جنبه های مختلف شهر تهران بیشتر آشنا شوید.

 

معرفی بهترین موزه های تاریخی در تهران

 

حال که قصد سفر به تهران را دارید، اگر شهر های بزرگ کشور مانند اصفهان، مشهد، شیراز یا کرمان هستید، بهتر است برای مثال به استفاده از هواپیما و خرید بلیط هواپیما مشهد به تهران بپردازید. چرا که خوشبختانه تعداد بلیط های چارتری به سمت تهران بسیار زیاد است و هزینه های سفری و مدت زمان سفرتان نیز کاهش می یابد. اما برویم به سراغ معرفی بهترین موزه های تاریخی و فرهنگی تهران!

 

کاخ موزه گلستان، محل حکومت پادشاهان قاجار

کاخ موزه گلستان بنایی بجا مانده از ارگ تاریخی تهران است که بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و تاریخ آن به دوران صفویه باز می گردد. البته امروزه دیگر اثری از بناهای ارگ باقی نمانده و کاخ گلستان تنها بازمانده آن است. در سفر به گلستان تهران بخش هایی که باید حتما از آنها بازدید کنید عبارتند از ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، تالار سلام، تالار آیینه، تالار سفره خانه، تالار برلیان، کاخ شمس العماره، تالار الماس، کاخ ابیض و چادرخانه که همگی منتظر میزبانی از شما هستند.

 

کاخ موزه گلستان، محل حکومت پادشاهان قاجار

 

در کاخ گلستان همچنین آثاری از نقاش معروف ایران؛ کمال الملک؛ نیز نگهداری می شود. کاخ گلستان را باید به عنوان بهترین نمونه از کاخ موزه های کشور معرفی کنیم که در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. کاخ موزه گلستان در خیابان پانزده خرداد و از ساعت ۹ تا ۱۶:۳۰ دقیقه برای بازدید عموم باز است.

 

کاخ سعد آباد، آخرین کاخ سلطنتی ایران

مجموعه کاخ های سعد آباد در حقیقت آخرین کاخ سلطنتی ایران است و در ابتدا متعلق به خاندان قاجار بود. بعدا توسط رضا خان در سال ۱۳۰۰ مورد استفاده قرار گرفت و محمدرضا نیز در سال ۱۳۵۰ به کاخ سعد آباد نقل مکان کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ این مکان تغییر کاربری دارد و تبدیل به یک موزه شد. البته یک کاخ نیز که متعلق به ارگان ریاست جمهوری است برای پذیرایی از میهمانان خارجی در این منطقه قرار دارد.

 

کاخ سعد آباد، آخرین کاخ سلطنتی ایران

 

از جمله بخش هایی که در کاخ سعد آباد باید از آنها دیدن کنید می توانیم به کاخ موزه ملت، کاخ‌ موزه سبز، موزه پوشاک سلطنتی، موزه خط و کتابت میرعماد، موزه استاد حسین بهزاد، موزه‌ سلاح‌ های دربار، موزه آشپزخانه سلطنتی، موزه برادران امیدوار، موزه هنر ملل، موزه هنرهای زیبا، موزه استاد فرشچیان و موزه آب اشاره کنیم. کاخ سعد آباد در خیابان ولیعصر، خیابان شهید فلاحی یا همان زعفرانیه، انتهاب خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد.

 

مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران، اقامتگاه شاه

مجموعه تاریخی نیاوران یا همان کاخ نیاوران متشکل از شش موزه است و در مساحتی ۵ هکتاری واقع شده است. کاخ نیاوران در سال های پایانی حکومت شاه؛ محل زندگی خود و خانواده اش بود. احداث کاخ نیاروان از سال ۱۳۳۷ آغاز شد و با وقفه ای کوتاه در فرایند تکمیلش، در نهایت در سال ۱۳۴۶ به اتمام رسید. در گذشته در این محل کاخ کوچکی وجود داشت که محل زندگی فتح علی شاه قاجار بود، اما در زمان پهلوی تخریب شد و کاخ نیاوران فعلی بجای آن ساخته شد.

 

مجموعه تاریخی-فرهنگی نیاوران در تهران

 

در این کاخ فرش های باشکوه و لباس های شیک بیش از هر چیزی قابل توجه اند. همچنین در بخش های دیگر، دوران کودکی احمدشاه و زندگی او در معرض نمایش قرار گرفته است. مجموعه نیاوران از بهترین موزه های تهران می باشد که ارزش یک بار دیدن را دارد. کاخ نیاوران در نزدیکی میدان نیاوران قرار دارد و همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ برای بازدید عموم فعال است.

 

گنجینه جواهرات ملی در ساختمان بانک مرکزی ایران

گنجینه جواهرات ملی که در طبقه زیرین ساختمان بانک ملی قرار دارد، مجموعه ای بی نظیر از سنگ های قیمتی، تاج و دیگر جواهرات متعلق به پادشاهان صفوی، قاجار و پهلوی است. دو جواهر بسیار معروف و مهمی که در این مکان نگهداری می شود تخت طاووس و الماس نور اند.

 

گنجینه جواهرات ملی در تهران

در بازدید از گنجینه جواهرات ملی ایران باید از قبل برای بازدید هماهنگی انجام دهید. همچنین باید تمام وسایل و متعلقات خودتان را هم به محض ورود تحویل بدهید. گنجینه جواهرات ملی در خیابان فردوسی، طبقه زیرین بانک ملی ایران قرار دارد.

 

در موزه زمان ابتدایی ترین ساعت ها را ببینید

موزه زمان همانطور که از نامش انتظار می رود مکانی برای آشنایی و نگهداری نمونه هایی از ساعت های اولیه و مورد استفاده در گذشته است. در بخش های مختلف موزه زمان می توانید ماکت هایی از ساعت های شنی اولیه، ساعت های آبی، ساعت سوختی و یک ساعت آفتابی با قدمتی ۳۰۰۰ ساله قرار دارد.

 

موزه زمان محل نگهداری ابتدایی ترین ساعت ها

 

در داخل ساختمان موزه نفیس ترین ساعت مکانیکی، تقویم و کتاب هایی مرتبط با زمان قرار دارد. ساختمان این بنا ۸۰ سال عمر دارد و در زمان ناصر الدین شاه بنا شده است. موزه زمان در خیابان ولیعصر، ابتدای خیابان سرلشگر فلاحی، نبش چهارراه پرزین بغدادی، پلاک ۱۲ قرار دارد.

 

موزه سینما ایران در تهران

موزه سینما در باغ فردوس قرار دارد و قدمت بنای آن به زمان محمد رضا شاه قاجار می رسد. آثاری که در این موزه نگهداری می شود همگی مرتبط با رشته های سینما هستند و براساس موضوع و محتوایشان در تالار های مختلف به نمایش گذاشته شده اند. این تالار ها شامل تالار آبی، تالار معاصران، تالار بین‌الملل، نمایشگاه دفاع مقدس، تماشاخانه، نمایشگاه علی حاتمی، نمایشگاه نام‌آوران، نمایشگاه دوبله و صدا، خانه فرهاد؛ زیرگذر تاریخ و نمایشگاه ارامنه است.موزه سینما در خیابان ولیعصر، نرسیده به تجریش و در باغ فردوس قرار دارد.

 

موزه سینما ایران در تهران

 

برای بازدید از موزه سینما می توانید از روزهای یک شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ و در روزهای تعطیل از ۱۴ تا ۱۹ برای بازدید مراجعه کنید.

 

انجمن هنرمندان ایران بهترین مکان برای هنر دوستان

انجمن هنرمندان را باید سرگرم کننده ترین مکان برای علاقمندان به هنر و جایی برای آشنایی با هنر معاصر کشور معرفی کنیم. در این گالری هنری می توانید آثاری از هنرمندان بومی را نیز مشاهده کنید که بصورت ماهانه به نمایش گذاشته می شوند. کافه،  کافه، رستوران گیاهی، فروشگاه صنایع دستی و فروشگاه هدایای خاص از بخش های دیگر این مجموعه است.

 

انجمن هنرمندان ایران، بهشت علاقمندان به هنر

 

اگر علاقمند به تئاتر هم باشید، می توانید اوقات خوشی را در انجمن هنرمندان ایرانی سپری کنید. انجمن هنرمندان ایران در میان موزه های تهران بیشتر مورد استقبال قشر جوان قرار دارد. موزه هنرمندان در خیابان ایران شهر و پارک هنرمندان قرار دارد.

 

باغ موزه قصر، موزه ای با سبک معماری روسی

باغ موزه قصر که در بلوار مطهری قرار دارد، موزه ای است که در زمان قاجار و توسط نیکولای مارکوف ساخته شد و معماری اش اروپایی-ایرانی است. دستور ساخت این بنا را قتح علی شاه صادر کرد و محل اقامت و زندگی اش بود و از جمله بناهای آن می توانیم به یک عمارت بزرگ، اندرونی،کلاه فرنگی و استخر اش اشاره کنیم.

 

باغ موزه قصر، موزه ای با سبک معماری روسی

 

بعدا این بنا در زمان ناصر الدین شاه به عنوان اردوگاهی نظامی مورد استفاده قرار گرفت و متاسفانه در زمان مظفرالدین شاه بخش های زیادی از آن تخریب شد. در نهایت در سال ۱۳۰۸ ساختمان اولین زندان ایران برروی خرابه های بنای اولیه ساخته شد و سال های به عنوان زندان مجرمین سیاسی مورد استفاده بود و از سال ۱۳۹۰ به عنوان یک موزه افتتاح شد و درب هایش برای بازدید عموم گشوده شد.

 

موزه رضا عباسی، گالری های هنری اسلامی در ادوار مختلف

موزه رضا عباسی به افتخار هنرمند بزرگ ایرانی، رضا عباسی بنا شد و در آن سه گالری مختلف وجود دارد که هنرهای قبل، بعد و دوران اسلام را به نمایش گذاشته است. همچنین تعداد زیادی از آثار نقاشی رضا عباسی نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

 

موزه رضا عباسی در تهران، نمایشگاه آثار مذهبی ایران

 

ده ها اثر سفالی، فلزی و جواهرات مربوط به زمان باستان نیز در این گالری به نمایش گذاشته شده اند. موزه رضا عباسی در خیابان شریعتی قرار دارد.

 

موزه ایران باستان یا موزه مادر در تهران

موزه ایران باستان که در خیابان ۳۰ تیر قرار دارد، از موزه های مهم و شاخص تهران و ایران محسوب می شود. بنای اولیه این موزه را آندره گذار، معمار و باستان شناس فرانسوی بنا نهاد و در سال های ۱۳۱۳ تا ۱۳۱۶ ساخته شد. معماری موزه ایران باستان الهام گرفته شده از بناهای دوران ساسانی است و از مهمترین بخش های آن می توانیم به آثاری که از هزاره هفتم پیش از میلاد تا دوره اسلامی قرار دارد، اشاره کنیم که همگی در قالب اشیایی باستانی قرار دارند.

 

تصویری از موزه باستان یا موزه مادر ایران

 

از دیگر موزه های دیدنی تهران می توانیم به موزه آبگینه و سفالینه های ایران، موزه زمین شناسی، موزه فاطمی، موزه ملک، موزه سکه و موزه پست اشاره کنیم. البته اگر به سفر در دل طبیعت و لذت بردن از فضاهای طبیعی علاقه دارید می توانید سری به مقاله معرفی بهترین پارک های جنگلی تهران بزنید و اطلاعات خود را کامل تر کنید.

نظرات

بین تمام موزه های تهران که معرفی کردید فقط موزه عباسی و فاطمی رو نرفتم وگرنه تقریبا همه شونو رفتم و از نزدیک دیدم
به نظرم قشنگ ترین موزه های تهران یکی موزه گلستان هستش و یکی دیگه ام سعد آباد
البته هنوز موزه جواهرات ام نرفتم ولی واقعا گلستان از قشنگ ترین مزوه های ایرانه بنظرم
خسته نباشید

    سلام کاربر محترم
    از اینکه نظرات و تجربیات خودرتون رو با ما به اشتراک می گذارید بسیار متشکریم
    اگر به مکان های تاریخ علاقه دارید پیشنهاد می کنیم مقاله راهنمای سفر به کرمان را نیز مطالعه کنید.