بهترین موزه های ایران

معرفی بهترین موزه های ایران + آدرس دقیق

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

اگر اهل سفر و ماجراجویی هستید حتما دیدار از کمیاب ترین و بزرگترین الماس دنیا حس کنجکاویتان را کمی قلقلک می دهد. یا مثلا دیدن تنها سردیس فیروزه ای دنیا، ریزبافت ترین فرش در جهان و یا باستانی ترین جام زرین تاریخی در تمام بشریت شما را وسوسه می کند! اگر شما هم جذب این موضوعات شده اید خبر خوبی برایتان داریم، اصلا نیازی نیست برای دیدن چنین چیزهایی از کشور خارج شوید! همگی در دل ایران قرار دارند. پس در معرفی بهترین موزه های ایران با ما همراه باشید.

 

آشنایی با موزه های ملی ایران

فرقی نمی کند به آثار تاریخی علاقه داشته باشید یا نه، اما دیدار از بزرگترین الماس دنیا حتما برایتان جذاب و فوق العاده خواهد بود. الماس که در گذشته و تا زمان ناصرالدین شاه جز جواهرات بازوبند سلطنتی پادشاهان بوده است. الماس دریای نور که از کمیاب ترین الماس های دنیاست توسط نادرشاه از هند به ایران آورده شد. الماس نور دریای نور صورتی رنگ است و درحال حاضر در موزه جواهرات ایران نگهداری می شود. اما برویم به سراغ معرفی کامل موزه های ملی ایران.

 

موزه جواهرات ملی ایران، محل نگهداری الماس دریای نور

الماس دریای نور یکی از بزرگتری الماس های دنیاست. این الماس صورتی رنگ توسط ناردشاه افشار پس از بازکشت از هند به ایران آورده شد. بعد از نادرشاه این جواهر بی قیمت به نوه نادرشاه، یعنی شاهرخ میرزا رسید و در سیر تاریخی خود بلاخره به دست لطفعلی خان زند رسید و پس از آن نیز به فهرست املاک قاجار اضافه شد.

 

موزه جواهرات ملی ایران، محل نگهداری الماس دریای نور

 

این گوهر کمیاب وزنی ۱۸۲ قیراتی دارد. دریای نور به دلیل رنگ صورتی اش یکی از کمیاب ترین الماس های دنیا بحساب می آید. در موزه جواهرات همچنین می توانید گوی جواهر را نیز مشاهده کنید. گوی جواهر اثری ساخته شده با طلا و ۵۱۳۶۶ قطعه جواهر است که وزنی ۳۴ کیلوگرمی دارد. این گوی به دستور ناصرالدین شاه و توسط جمعی از بهترین زرگران ایرانی ساخته شد.

 

موزه ملی تهران، خانه سردیس آتوسا دختر کوروش کبیر

آتوسا یکی از قدرتمندترین زنان ایران باستان و دختر کوروش کبیر بود است. همسر داریوش و مادر خشایارشاه اول که در سال های ۴۷۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد؛ نقشی بسیار مهم در سیاست و حکومت دوران خود داشته است. اگر علاقمندید که سردیس آتوسای کبیر را ببنید می توانید سری به موزی ملی تهران بزنید.

سوفوکل که از بزرگترین نمایشنامه نویسنان یونان باستان است، در یکی از نمایشنامه های معروف خود به نام “ایرانیان” شخصیت آتوسا را مورد معرفی قرار داده و شخصیت اساطیری “همای” دقیقا براساس شخصیت آتوسا نوشته شده است. سردیس آتوسا در اطراف تخت جمشید پیدا شد و امروز در موزه ملی تهران نگهداری می شود.

 

موزه ملی تهران، خانه سردیس آتوسا دختر کوروش کبیر

 

تقریبا همه تصویری از سرباز مفرغی، به عنوان یکی از معروف ترین آثار تاریخی کشور دیده اند. این سرباز که از دوره الیمایی بجا مانده است قدی ۱۹۵ سانتی متری دارد و از اولین ساکنین دشت خوزستان بوده است. الیماییان مردمی بوده اند که در گذشته در محدود خوزستان امروزی زندگی می کرده و تاریخی به دوره اشکانیان دارند. این اثر ارزشمند نیز در موزه ملی تهران نگهداری می شود.

مرد مفرغی در شهر ایذه کشف شد و با توجه به ظاهر، پوشش و مدل مویش چنین برداشت می شود که از دسته سوارکاران بوده است. در موزه ملی می توانید به تماشای جام باستانی حسنلو هم بروید. این جام که قدمت اش به پیش از دوره مادها باز می گردد، اشکالی از گاوهای بالدار و هیولاهای نیمه انسانی را برروی خود دارد. موزه ملی ایران در میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی‌ تیر، خیابان پروفسور رولن قرار دارد.

 

موزه آستان قدس رضوی، موزه قفل های مرموز ایران

موزه آستان قدس رضوی یکی از موزه های خاص کشور است که در مشهد قرار دارد. خاص ترین نمونه از قفل های رمزی مورد استفاده برای ضریح مقدس امام رضا (ع) در این موزه نگهداری می شود. قفل هایی برنجی به مفتول های زرنگاری شده که برای بازکردنشان از هیچ کلیدی استفاده نمی شود.

 

تصویری از موزه آستان قدس رضوی

 

در گذشته قفل سازی در بین مردم کشور ما رواج بسیاری داشت و ظرافت خاصی در ساخت این قفل ها بکار می رفت. بیشتر این قفل هایی که در این موزه نگهداری می شوند رمزی، کلیدی و گاهی طلسمی اند! پیشنهاد می کنیم در سفر بعدی خود به مشهد حتما نگاهی به موزه آستان قدس بیاندازید. البته فرصتی هم برای دیدار از موزه ویترین ایرانی در برنامه خود قرار دهید. بر فراز ضریح مقدس اما رضا (ع) قاب هایی وجود دارد که هدایایی سلطنتی مانند شمشیر و زینت آلات جواهرنشان بسیاری وجود دارد. بیشتر آثاری که در این مجموعه قرار دارد از طرف شاه عباس صفوی و ناصرالدین شاه اهدا شده اند. وجود چنین موزه ای در شهر مشهد می تواند به تنهایی دلیلی برای خرید بلیط هواپیمای تهران مشهد باشد.

 

در موزه ملک قدیمی ترین سکه های دنیا را ببنید

یکی دیگر از موزه های ملی کشور که در تهران قرار دارد، موزه ملک است. موزه ملک توسط حاج حسین آقا ملک بنا شد و تا سال ۱۳۷۵ در خانه ملک قرار داشت، اما امروزه در میدان مشق تهران قرار دارد. در موزه ملک می توانید بیش از ۳۰۰۰ شیء تاریخی را مشاهده کنید. همچنین آثار ارزشمند خاندان غفاری و استاد کمال الملک نیز در موزه ملک قرار دارند. یکی از دیدنی های جذاب موزه ملک سکه ای است که تاریخ آن به سال های ۸۱ تا ۸۴ هجری قمری باز می گردد. برروی این سکه تصویری از عبدالرحمن بن محمد قرار دارد و در بیشاپور ضرب شده است.

 

در موزه ملک قدیمی ترین سکه های دنیا را ببنید

 

البته معروف ترین سکه ای که در این موزه نگهداری می شود، سه دریک است. سکه از بجا مانده از دوره هخامنشی که نقش کمانداری نشسته برروی آن دیده می شود. همچنین سکه هایی به نام سکه های پیامبران، سکه یادبود ابراهیم نبی، و اثری از صحنه قربانی شدن حضرت اسماعیل توسط حضرت ابراهیم نیز در این موزه نگهداری می شود. موزه ملک در خیابان امام خمینی، میدان مشق، روبروی ساختمان ورازت امور خارجه قرار دارد.

 

اثر تاریخی ریتون را در موزه رضا عباسی ببینید

تکوک یا ریتون یکی از ظروف باستانی ایرانی است که در گذشته برای آشامیدن مورد استفاده بود. اغلب ریتون ها اشکالی جانوری دارند و ظروفی پادشاهی به حساب می آیند. بهترین نمونه از ریتون های باقی مانده از گذشته را می توانید در موزه رضا عباسی، در تهران ببینید. این اثر که به شاخ زرین نیز شناخته می شود، جامی به جا مانده از دوره مادهاست.

 

تصویری از ریتون در موزه عباسی، یکی از موزه های ملی کشور

 

موزه رضا عباسی در سال ۱۳۵۶ در خیابان شریعتی تهران، روبروی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بنا شد و به نام نقاش مشهور دوره صفوی کاشان نیز نامگذاری شده است. مجموعه هایی دیدنی از دوره هزاره دوم قبل از میلاد تا اوایل قرن بیستم در این موزه نگهداری می شود. موزه رضا عباسی دارای تالار های مختلفی به نام های دوره پیش از اسلام ، تالار هنرهای اسلامی، تالار نگارگری، تالار خوشنویسی و تالار نمایشگاه موقت است که هر فردی باید در زندگی خود حداقل یکبار از آنها دیدن کند.

 

موزه آبگینه یا خانه شیشه ای در تهران

یکی دیگر از موزه های ملی کشور، که به نام موزه آبگینه یا موزه شیشه ای شناخته می شود در شهر تهران است. از جمله آثاری که در این موزه نگهداری می شود باید به سفال زرین فامی اشاره کنیم که تاریخ آن به دوره قرن ششم خورشیدی باز می گردد و با نقوش انسانی و گیاهی تزئین شده است.

 

تصویری از موزه آبگینه یا خانه شیشه ای در تهران

 

موزه آبگینه در گذشته محل زندگی و دفتر کار قوال السلطنه بوده و امروزه محل نگهداری بیش از ۱۴۰۰ اثر تاریخی و سفالی است. در مجموعه این آثار اشیائی تاریخی که از شهرهای نیشابور کشف شده نیز وجود دارد و تاریخ و قدمت آنها به دوره های سلجوقی، ایلخانی و صفوی می رسد. موزه آبگینه در تهران، خیابان جمهوری،‌ خیابان سی تیر قرار دارد.

 

موزه آذربایجان، دومین موزه باستانی کشور

موزه آذربایجان در شهر تبریز یکی از مهمترین موزه های دیدنی کشور است که بخاطر داشتن آثار تاریخی خاص اش، به عنوان دومین موزه مهم کشور، پس از موزه ملی تهران شناخته می شود. همچنین این موزه یکی از جاذبه های گردشگری و توریستی مهم در تبریز هم هست و آثاریبسیار منحصر به فرد از دوران کهن ایران در خود دارد.

 

موزه ملی آذربایجان در شهر تبریز، دومین موزه ملی کشور است

 

از جمله آثار موجود در این موزه باید به مجموعه ای جذاب و نسبتا کامل از سکه های قدیمی، کتابخانه ای سه هزار جلدی و مجسمه هایی مفهومی و هنری اشاره کنیم که حتما باید از آنها دیدن کنید. در موزه آذربایجان برخی از آثار سفالی کشف شده در منطقه جیرفت نیز نگهداری می شود که از جمله آنها می توانیم به بشقاب ساسانی اشاره کنیم. بشقاب زرینی که در دوره ساسانی ساخته شده و نوعی ماهیت سیاسی داشت که به دربار دیگر پادشاهان دنیا فرستاده میشد. در صورتی که تمایل دارید با سفر به این شهر از دیگر جاذبه های گردشگری شهر تبریز نیز دیدن کنید می توانید از طریق وبسایت سامتیک نسبت به رزرو بلیط هواپیمای خود اقدام کنید.

موزه های کهن ایران تنها به این موارد خلاصه نمی شود اما در این مقاله تلاش کردیم تا تعدادی از بهترین موزه های کشور را به شما معرفی کنیم.

نظرات

واقعا چه چیزایی حیرت آوری ما توی ایران داریم
من ی مدته که دارم در مورد ایران بیشتر میخونم و هرچی بیشتر در مورد تاریخش می خونم بیشتر شگفت زده میشم
واقعا خیلی مقاله جذابی برای من بود

    سلام کاربر محترم
    خوشحالیم که مقالات ما برای شما جذاب بودن و از خوندن اونها لذت می برید و بهتر از همه اینکه نظرات خودتون رو هم با ما به اشتراک می گذارید.