بهترین زمان سفر به شیراز چه زمانیست؟

بهترین زمان سفر به شیراز – پایتخت فرهنگی ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

شهر شیراز از جمله شهرهای توریستی کشور است که بخاطر جاذبه های بی‌نظیرش هم در بین ایرانیان و هم در سطح بین المللی کاملا شناخته شده است. شنیدن نام این شهر کافیست تا هر شخصی که به این شهر سفر کرده را به تعریف و تمجید وادار کند.

قدمت سکونت دائمی در شیراز، پایتخت فرهنگی ایران براساس اطلاعات تاریخی به دوران ساسانیان بازمیگردد. پیش از آن نیز گرچه این منطقه همچنان بعنوان سکونت گاه دائمی شناخته شده نبوده اما با نام های تیرازیس یا سیراسیس از جمله مناطق مهم در جنوب رشته کوه های زاگرس بحساب می آمده.

شهری با چنین قدمت و آثار بینظیر طبیعی، توریستی و تاریخی مسلما یکی از گزینه های توریسم در کشور زیبای ایران بشمار می رود. اگر شما هم قصد دارید با خرید بلیط هواپیما به این شهر دیدنی سفر کنید، در این مقاله به چند پرسش اساسی درباره سفر به شیراز پاسخ میدهیم که به تجربه یک سفر به یادماندنی کمک خواهد کرد.

مشکلی که بسیاری از مسافران شهر شیراز با آن روبرو هستند عدم اطلاع از آب و هوای این شهر دوست داشتنی ست. بهارهایی با بارش هایی غافلگیر کنند و تابستان هایی گرم، به خوبی می تواند دیدار شما از جاذبه های این شهر را مختل کند. پیشنهاد سامتیک مطالعه دقیق این مقاله و در نظر داشتن این اطلاعات برای سفر به شیراز است.

بهترین فصل برای سفر به شیراز

اگر یکبار تجربه سفر با هواپیمای تهران به شیراز را در طول روز داشته باشید احتمالا نمای محصور شهر شیراز بین کوه ها را دیده اید. این شهر تقریبا از تمام جهات بین رشته کوه های مختلف محصور شده. به گفته کارشناسان این موضوع نیز به وجود آب و هوای متفاوت این شهر بیشتر دامن زده است.

نمای هوایی شهر شیراز

شیراز تقریبا شهری چهارفصل است؛ با این وجود ممکن است گرمای تابستانی این شهر کمی شما را با مشکل مواجه کند. شهر مسجد صورتی با اینکه به آفتاب سوزانش مشهور است اما احتمالا شما بعنوان یک مسافر تمایلی به تجربه این گرما در سفر نخواهید داشت.

زمستان های شهر شیراز نیز چندان استخوان سوز نیست و تنها در بازه هایی کوتاه ممکن است زمهریر زمستانی شهر را در بر بگیرد. شیراز در زمستان شهری سرد و خشک است و بارش ها عموما یا بسیار خفیف هستند یا نهایتا چند روز دوام می‌آورند. در نتیجه اگر به دلایل کاری یا تجاری تصمیم به سفر زمستانی به این شهر داشتید بهتر است پیش از سفر از وضعیت بارندگی زمان سفرتان اطلاع پیدا کنید.

بهار، بهترین زمان سفر به شیراز

همه ساله شهر شیراز و استان فارس جزو ۵ استان پر مسافر کشور معرفی می شود. مشخصا این موضوع بخاطر شهرت این شهر به آب و هوای بهاری دل انگیز آن است. نسیم خُنک، آفتاب جِنگ و زیبایی های طبیعی باعث شده که این شهر به بهترین انتخاب مسافران در نیمه جنوبی کشور تبدیل شود.

اما اگر راه شما به شهر شیراز دور است و قصد دارید با تهیه بلیط قطار شیراز یا بلیط هواپیما و یا حتی با خودروی شخصی خودتان را به این شهر برسانید بهتر است چند نکته را در نظر داشته باشید.

آسمان شیراز معمولا میهمانان نوروزی را با بارش های ناگهانی غافلگیر می کند. درصورتی که قصد دارید با نصب چادر در مناطق مشخص شده شهر، اقامتتان را در شیراز سپری کنید بهتر است از پیش به فکر یک انتخاب جایگزین هم باشید.

بلیط های نوروزی قطار و هواپیما به شیراز معمولا در همان ساعت های آغازین پیش فروش بلیط های نوروزی به پایان می‌رسد. بهتر است برای تهیه بلیط سریعتر اقدام کنید تا مجبور به پرداخت هزینه های بیشتر نباشید.

شرکت های هواپیمایی قشم، ایران ایر، ماهان و کیش از جمله شرکت های ارائه دهنده بلیط هواپیما به مقصد فرودگاه شهید دستغیب شیراز هستند، پیش از تهیه بلیط می توانید اطلاعاتی درباره خدمات این شرکت های هوایی کسب کنید.

مسیرهای ریلی منتهی به شیراز نیز با دو شرکت خدمات ریلی رجا و فدک پشتیبانی می شوند. البته شرکت حمل و نقل ریلی نورالرضا نیز در فصول پر ترافیک در این مسیر به هموطنان خدمت رسانی میکند. در نتیجه برای خرید بلیط قطار شیراز می توانید از بهترین شرکت های ریلی کشور بهره ببرید. برای اطلاع بیشتر از خدمات شرکت های قطاری ایران سری به این مقاله در مجله سامتیک بزنید.

هزینه اقامت در هتل های شیراز در ایام نوروز بالاتر از انتظارتان خواهد بود. در نتیجه مدیریت هزینه سفرتان را پیش از قصد عزیمت به دست بگیرید. اگر به دنبال هزینه ای پایین و اقامتی دلچسب هستید، برخی از پارک های بزرگ این شهر مثل پارک جنت یا پارک نماز با ارائه امکانات اسکان متفاوت مثل کیوسک هایی مجهز، سفری متفاوت را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای استفاده از این امکانات در بدو ورود به دروازه های شهر از ستادهای اسکان نوروزی کمک بخواهید.

سفر به شیراز در فصل پاییز

بهترین زمان برای تجربه آب و هوایی بینظیر از شیراز فصل پاییز است. شاید همه شیراز را به اردیبهشت بهشتی‌اش بشناسند اما اگر از یک شیرازی، بهترین آب و هوای شیراز را بپرسید بدون شک به شما پاییز را نیز پیشنهاد خواهد کرد. آب و هوای معتدل، بارش های اندک، طبیعت پاییزی و منظره هایی رویایی از باغ های این شهر شما را عاشق خواهد کرد.

باغ ارم شیراز جاذبه گردشگری

پایتخت فرهنگی کشور در پاییز نه فقط به دلیل آب و هوا و زیبایی های بصری بلکه بخاطر اقتصادی تر بودن سفر، بهترین انتخاب خواهد بود. با پایان فصل مسافرات های تابستانه، سیر دما به سمت خنک تر شدن و کاهش حجم انبوه مسافران، پاییز به دلچسب ترین زمان برای سفر به این شهر فرازمینی تبدیل می شود.

اگر در پاییز به شیراز سفر میکنید، هم در تهیه بلیط قطار و هواپیما آسوده خاطر تر خواهید بود و هم هزینه اقامت. سفر پاییزیتان به شیراز را با دیدار از باغ های اطراف این شهر (قلات و کوچه باغ های قصرالدشت) و باغ های گیاهشناسی ارم و عفیف آباد آغاز کنید. سپس در نسیم خنک پاییزی ابهت منطقه تخت جمشید و پاسارگاد را ببینید و در نهایت اگر باران های موسمی و اندک شهر شما را از دیدنی های طبیعی باز داشت، سری به مجتمع های تجاری متعدد، بازار وکیل، موزه ها و مساجد تاریخی شیراز بزنید.

مسجد صورتی (نصیرالملک) شیراز

چه زمانی برای سفر گردشگری به شیراز مناسب نیست؟

برای بیزار شدن از شیراز کافیست در زمان نامناسب به سراغ این شهر بروید. با توجه به اینکه شیراز به هوای اردیبهشتی‌اش بیشتر شناخته شده بسیاری از مسافران برنامه سفرشان را برای این ماه تنظیم می کنند. اگر به هر دلیلی نمی توانید خودتان را در بازه زمانی نیمه فروردین تا انتهای اردیبهشت به شیراز برسانید، ترجیحا زمانی بعد از آن را نیز انتخاب نکنید. آفتاب شیراز خیلی زود این شهر را به تابستان نزدیک می کند.

از ابتدای خرداد گرمای شیراز اوج گرفته و به راحتی می تواند کسانی که به این آب و هوا عادت ندارند را دلزده و غافلگیر کند. این گرما تا نیمه های شهریور ماه به حد متعادل نخواهد رسید. در نتیجه اگر از نیمه جنوبی کشور به شیراز سفر میکنید که احتمالا به این هوا عادت دارید در غیر اینصورت تا پاییز سفرتان را به تعویق بیاندازید.

درصورتی که مجبور به سفر کاری یا تجاری در تابستان به شیراز بودید تمهیدات لازم برای فرار از گرما را در نظر بگیرید.

با اینکه زمستان های شیراز چندان آزار دهنده نیست اما اگر قصد سفر تفریحی به این شهر دارید به فکر اقامتگاه مناسب، برنامه بازدید هدفمند از جاذبه ها و شرایط آب و هوایی برای پرواز باشید.

کوچه باغ های قصرالدشت شیراز

بهترین زمان بازدید از مکان های دیدنی شیراز

جاذبه های دیدنی شیراز به جاذبه های طبیعی، تاریخی و مدرن تقسیم می شود. برای تجربه یک سفر لذتبخش بهتر است برنامه هدفمندی داشته باشید تا در زمان مناسب به دیدن حداکثر این جاذبه ها برسید. بیشتر این دیدنی ها در فضای باز بوده و برای بازدید از آنها بهتر است پیش بینی هواشناسی از بارندگی ها را در نظر داشته باشید.

بازدید از باغ گیاهشناسی ارم و سایر باغ های شیراز

عمده جاذبه های شناخته شده و دیدنی شیراز باغ ارم، باغ عفیف آباد، باغ جهان نما، آرامگاه حافظ، سعدی و خاجوی کرمانی‌ست. تمامی این دیدنی ها در فضای باز هستند و بهتر است برای کسب تجربه بهتر حتما در هوای آفتابی از آنها دیدن کنید.

بازدید از تخت جمشید و نقش رستم

تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم نیز از جمله آثار تاریخی خارج از شهر هستند که در فضای باز قرار دارند. همچنین برای رسیدن به این جاذبه ها چیزی در حدود ۴۵ دقیقه باید از شهر دور شوید. در نتیجه زمانبندی لازم برای رسیدن به آنها را داشته باشید. بهترین زمان بازدید نیز فصول بهار، تابستان و پاییز خواهد بود.

شهر تاریخی تخت جمشید

بهترین زمان سفر به شیراز برای خرید

حدود ۱۰ سالی‌ست که با رویکرد بیشتر اهالی شهر به مشاغل تجاری و با توجه به نزدیکی این شهر به مناطق آزاد و بازارهای مرزی، مجتمع های تجاری این شهر نیز رونق بیشتری گرفته. از هر گوشه شهر که قصد خرید داشته باشید به بهترین و متنوع ترین مراکز خرید دسترسی خواهید داشت.

همانطور که انتظار می رود بهترین فصل برای خرید پیش از عید نوروز است. اواخر تابستان، شهر شیراز به یک فروشگاه بزرگ با قیمت هایی مناسب و با جنب و جوشی باورنکردنی تبدیل می شود. حراج های پایان فصل و حراج های نوروزی در مجتمع های بزرگ خلیج فارس، آفتاب، ستاره خلیج فارس و بازار مرکزی نیاز شما برای یک سفر به قصد خرید برطرف خواهد کرد.

مجتمع تجاری خلیج فارس

ارزان ترین زمان سفر به شیراز

همانطور که انتظار دارید ارزان ترین زمان برای سفر به شهر گل و بلبل زمانیست که کمترین حجم مسافر به این شهر روانه می شود. بیشترین هزینه ها برای سفر به شیراز از بابت هزینه های بلیط و هزینه اقامت است. معمولا از نوروز تا پایان اردیبهشت ماه و از نیمه شهریور تا اول مهرماه، شیراز در اوج ترافیک مسافران است. در نتیجه برای داشتن یک سفر بیاد ماندنی همچنان پاییز و پایان زمستان بهترین انتخاب ها بشمار می روند.

حالا که از جزییات بهترین زمان سفر به شیراز آگاه شده اید راحتتر می توانید در مورد زمانبندی سفر تفریحیتان به این شهر تصمیم بگیرید. درصورتی که برنامه زمانی انعطاف پذیری دارید از پیشنهادهای این مقاله غافل نشوید.

نظرات

سلام ممنون از مقاله خوبتون. اگه در مورد اینکه با چه وسیله نقلیه به شیراز سفر کنیم مطلب بگذارید ممنون می شم

سلام با تشکر از مقاله خوبتون به نظر من بهترین فصل برای سفر به شیراز اردیبهشت ماه و شهریوره واقعا شیراز تو این بازه های زمانی بهشتیه برای خودش!