معرفی بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

معرفی بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

وقتی برای اولین بار چیزی به نام هواپیما در دنیا شناخته و مطرح شد، به غیر از هراس هایی که داشت، تنها ابزاری برای سرگرمی و شاید نوعی وسیله مدرن برای قشر پولدار به حساب می آمد. در گذشته کمتر کسی می توانست حتی تصور هواپیماهایی با چند صد نفر مسافر را از ذهن بگذراند. در مقاله بزرگترین هواپیماهای مسافربری دنیا با ما همراه باشید تا تعدادی از غول پیکرترین پرنده های آسمان را بهتر بشناسیم.

 

بزرگترین هواپیمای دنیا ساخت چه شرکتی است؟

در پی پیشرفت هایی که تابحال در صنعت هواپیماسازی و حمل و نقل هوایی رخ داده است بشر موفق شده هواپیماهایی بسازد که ظرفیتی تا ۵۰۰ نفر و حتی بیشتر هم فراهم شود، ظرفیتی که شاید حتی در خواب هم از ذهن براردان رایت، نمی گذشت. اما درحلا حاضر نیاز و تقاضای موجود به سمتی رفته است که خرید بلیط هواپیما داخلی و خارجی درخواست های بسیاری دارد و حتی هواپیماهای ۵۰۰ نفره هم عدد کوچکی به نظر می رسند!

با توجه به اهمیت روز افزون و افزایش استفاده بشر از هواپیماها افراد بسیاری به بهبود هواپیما ها و افزایش کارایی و سیستم های مورد استفاده شان پرداختند تا در حین استفادهT بهترین تجربه از خدمات و تکنولوژی در اختیار مخاطبین قرار بگیرد. اولین هواپیما در خانواده پرنده های غول پیکر هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ است که در ادامه با معرفی آن با شما همراه خواهیم بود.

 

هواپیما بوئینگ ۷۴۷-۱۰۰، اولین هواپیمای غول پیکر دنیا

اولین پرنده آهنی بزرگ دنیا لقبی است که بوئینگ ۷۴۷ سری ۱۰۰ به خود اختصاص داده. هواپیمایی ۳۳۰ تنی که بیشینه سرعتی ۹۵۵ کیلومتر بر ساعت دارد و بیش از ۵۰۰ مسافر را در شکم خود جای می دهد. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ در ابتدا در مدل های اولیه اش با نام Boing 747-100 شناخته می شد و با چنین ابعادی، کسی حتی فکر بلندشدنش از زمین را هم نمی کرد.

 

تصویری از هواپیما بوئینگ 747-100

 

ابعاد بوئینگ ۷۴۷ نیز بسیار قابل توجه و عظیم است و همین ابعاد بزرگ عملی بودن پرواز با این پرنده آهنی را غیر قابل باور می ساخت. بوئینگ ۷۴۷ دارای طولی ۷۰ متری و بال هایی ۱۹٫۳ متری است که در زمان تولید، انقلابی بزرگ در عرصه صنعت هوایی بود.

این پرنده در خانواده بوئینگ ها دارای ۴ موتور و دو طبقه است که البته طبقه دوم آن مانند ایرباس ۳۸۰، یک طبقه کامل و مجزا نیست و به نوعی نیم طبقه است. با چنین ویژگی هایی ظرفیت کلی بوئنیگ ۷۴۷ به تعداد دقیق ۵۵۰ نفر می رسد و برد پروازی اش ۹۸۰۰ کیلومتر است.

بوئینگ فعالیت خود را در ساخت چنین هواپیماهای غول پیکری ادمه داد و در نسل دوم هواپیماهای ۷۴۷ اش، به بودئینگ ۷۴۷-۲۰۰ رسید که به لحاظ ابعاد و تعداد مسافر، تفاوتی با نسل قبلی خود ندارد و تنها ظرفیت بارگیری بیشتر و برد مسافتی ۱۲۰۰۰ کیلومتری دارد. اما در نسل سوم ۷۴۷ تعداد ظرفیت مسافر ها به ۵۶۵ رسید و ده نفر افزایش پیدا کرد. در صورت تمایل پیشنهاد می کنیم در مقاله بهترین شرکت های هواپیمایی ایران با شرکت ها و هواپیماهای موجود در کشور بیشتر آشنا شوید.

 

بوئینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰، ظرفیتی ۶۰۰ نفره!

با افزایش استفاده از خدمات هوایی و استفاده از هواپیماها برای حمل و نقل و جابجایی، احساس نیاز به هواپیماهای بزرگتری برای حضور در آسمان های دنیا به وجود آمده بود. با چنین شرایط بوئینگ فعالیت خود را ادامه داد و نسل جدید بوئینگ خود، یعنی بوئینگ ۷۴۷ سری ۴۰۰ را معرفی کرد.

 

تصویر از بوئینگ 747 سری 400 به عنوان یکی از بزرگترین هواپیماهای دنیا

 

در نسل جدید از ۷۴۷ ها که چهارمین مدل از هواپیماهای بوئینگ است، تکنولوژی های بسیار پیشرفته تر و ایمنی بیشتری در ساخت و تولید این هواپیما به کار رفت. این پرنده عظیم الجثه می تواند بیش از ۶۰۰ مسافر را سوارکرده و ۱۴۰۰۰ کیلومتر را با سرعتی ۹۸۸ کیلومتری، بدون توقف، طی کند. عجیبترین ویژگی بوئینگ ۷۴۷ که عملیات پروازی آن را کمی غیر ممکن نشان می داد، وزن بالا و ۴۰۰ تنی آن است.

البته بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰ خالی از ایراد نبود و به دلیل داشتن فضای کابین کوچک و مصرف سوخت بسیار بالا، نتواسنت رضایت کاربران خود را همانند مدل های قبلی اش حفظ کند. به همین دلیل شرکت بوئینگ اقدام به اعمال برخی تغییرات جدید در هواپیما خود کرد و با نامی جدید محصول خود را روانه بازارهای بین المللی کرد.

 

بوئینگ ۷۴۷ سری ۸، جدیدترین بوئینگ دنیا

بوئینگ جدیدترین محصول خود را با نام بوئینگ ۷۴۷ سری ۸ به دنیا معرفی کرد. این پرنده غول پیکر طولی ۷۶ متری دارد و نام بزرگترین هواپیما دنیا را در حال حاضر به خود اختصاص می دهد. بوئینگ ۷۴۷ سری ۸ در سال ۲۰۱۲ به پرواز درآمد و توانایی حمل ۶۰۰ مسافر را در کلاس اکونومی دارد.

 

بوئینگ سری 8 در دسته 747

 

سری ۸ دارای بردی ۱۵ هزار کیلومتری است و وزن عملیاتی آن نیز ۴۴۲ تن است. تاکنون بیش از ۱۴۸۲ فروند از انواع هواپیماهای بوئینگ ساخته شده و در دنیا درحال ارائه خدمات اند و از سال ۱۹۶۸ تابحال لقب ایمن ترین هواپیماهای دنیا را به خود اختصاص داده اند.

 

ایرباس ۳۸۰، دومین هواپیما بزرگ دنیا

مدل اولیه هواپیما ایرباس ۳۸۰ که با نام تجاری ایرباس ۳۸۰ سری ۸۰۰ به دنیا معرفی شد، دومین کمپانی هواپیما سازی است که بزرگترین هواپیماهای دنیا را می سازد. ایرباس ۳۸۰ دارای وزنی ۵۷۷ تنی است و حداکثر سرعتی معادل با ۱۰۲۰ کیلومتر بر ساعت دارد. برد عملیاتی ایرباس ۳۸۰ در حدود ۱۵۷۰۰ کیلومتر بوده و با ارتفاعی ۲۴ متر، و طولی ۷۲ متری دارد.

ایرباس ۳۸۰ نیز همانند نسل بوئینگ ها از جمله هواپیماهای بزرگ دنیاست و پیش بینی می شود در نسل های بعدی این هواپیما ظرفیتی ۸۰۰ نفری نیز گنجانیده شود. در حقیقت ایده کار هواپیماهای بزرگ با کار شرکت بوئینگ آغاز شد و به ساخت بوئینگ های غول پیکر، شرکت ایرباس به فکر تولید هواپیماهایی بزرگ و دو طبقه افتاد.

 

ایرباس 380، دومین هواپیما بزرگ دنیا

 

همانطور که می دانید هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس دارای هواپیماهای دیگری نیز هستند که کاربردهایی به غیر از حمل و نقل مسافری دارند. برای مثال برخی از هواپیماهای شرکت بوئینگ مخصوص رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا هستند و به نام تجاری ایرفورس وان شناخته می شوند. همچنین برخی دیگر از هواپیماهای شرکت بوئینگ به قدری پیشرفته اند که برای حمل شاتل های فضایی و موشک ها نیز مورد استفاده اند و پیش بینی می شود در آینده با هواپیماهایی مواجه باشیم که ظرفیتی بیش از ۱۰۰۰ نفر و بیش از ۲ طبقه باشند. در انتهای پیشنهاد می کنیم نگاهی به مقاله بهترین جای نشستن در هواپیما بیندازید، شاید اطلاعات موجود در آن برای شما هم جذاب باشد.

نظرات

سلام
اول از همه ممنون از اطلاعات خوبتون اما کاش درباره بهترین هواپیماهای ایران هم مطلب بذارید. تو هیج سایتی نیست. من برای بلیط هواپیما داخلی دوس دارم اطلاعاتی داشته باشته باشم ممنون مبشم راهنماییم کنید. مطلبتون درباره هواپیمای جهان برای اطلاعات عمومی خیلی خوب بود و کاربردی ممنون .

    سلام کاربر محترم
    ممنونیم که نظرات خودتون رو با ما به اشتراک می گذارید. در رابطه با بهترین هواپیماهایی که در ایران داریم، می توانید به مقاله بهترین هواپیماهای ایران مراجعه کنید.

بهترین تعبیری که توی مقاله تون دیدم اونجا بود که نوشتین حتی برادرای رایت هم فکر نمی کردن همچین چیزی ساخته بشه! هواپیمایی که ۵۰۰ نفر جا بگیره!
ولی خداییش خیلی جالبه ها ۵۰۰ نفر تو یه هواپیما !
البته انگار ۸۰۰ نفره هم دارن می سارن…اون دیگه چه غولیه!

    سلام رضا عزیز
    ممنونیم که مقاله رو کامل و ریز به ریز مطالعه کردی و نظرات خودت رو با ما به اشتراک گذاشتی.