موزه های تهران

موزه های رایگان تهران _ چه روزهایی موزه رایگان است؟

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بازدید از موزه های رایگان تهران در روزهای خاصی از سال برای تمامی شهروندان امکان پذیر است. تهران، این شهر ۸ میلیون نفری همیشه بدنام به شلوغی و آلودگی هوا بوده، اما شاید برای شما هم سوال باشد که چرا همیشه پرطرفدار است؟ شاید تنها دلیل محبوبیت تهران مرکزیت سیاسی و اداری این شهر است که باعث شده مردم از شهرهای مختلف ایران برای کار و تحصیل به تهران بیایند. اما اگر کمی درباره تهران در شبکه های اجتماعی جست و جو داشته باشیم، متوجه می شویم این شهر شلوغ و آلوده از نظر جاذبه های گردشگری و خصوصاً موزه های تاریخی دست کمی از دیگر شهرها ندارد.

 

جاذبه های دیدنی تهران، پایتخت غرق در زیبایی!

احتمالاً، برای شما هم اتفاق افتاده که پس از گذراندن یک هفته شلوغ کاری تمایل داشته باشید تا آخر هفته دلچسبی را در تهران بگذرانید. در این لحظه سوالی که ذهن شما را درگیر می کند، این خواهد بود که آخر هفته تهران کجا بریم؟ جواب این سوال با خواندن مقاله های مختلف تهران گردی پاسخ داده می شود اما جالب است بدانید که در آخر هم نتایج به برج میلاد و پل طبیعت می رسد!

 

تصویری از برج آزادی تهران

 

تهران در فصل های مختلف حال و هوای مختلفی دارد برای مثال، بهار برای تهرانی هایی که قصد سفر ندارند یک فصل کاملا ایده ال به حساب می آید چرا که بسیاری از تهرانی ها در این فصل و به خصوص در نوروز قصد سفر با قطار تهران به مشهد و یا اصفهان و شیراز را دارند و این باعث می شود تهران بی ترافیک ترین و خلوت ترین چهره خودش را در این دوره زمانی به شهروندانش نشان دهد.

تهران پر از موزه های مهمی است که از نظر تاریخی ارزش قابل توجهی دارند اما نکته مهم این است که چرا تهرانی ها برای گذراندن اوقات فراغت خود بازدید از موزه ها را انتخاب نمی کنند!؟

 

بهترین زمان بازدید از موزه های تهران

همین که نزدیک تعطیلات عید نوروز می شویم تب و تاب برنامه ریزی برای گردش، مسافرت و خرید بلیط هواپیما داخلی و یا قطار از گوشه کنار شهر شنیده می شود. هر کس به دنبال برنامه ریزی برای گذراندن بهترین لحظات خود و خانواده اش است تا خستگی ۱۲ ماه کار و درس خواندن را در ۱۳ روز به در کند. در این میان بسیاری از تهرانی ها برنامه ای جز ماندن در تهران برای لذت بردن از خلوت ترین چهره تهران ندارند.

شاید از نظر بسیاری از شهروندان تهرانی تعطیلات نوروزی بهترین زمان برای موزه گردی در تهران باشد، اما نکته قابل توجه این است که در تعطیلات نوروزی موزه های تهران بسیار شلوغ هستند. چرا که در این بازه زمانی بسیاری از مسافران و حتی گردشگران برای بازدید از موزه ها و اماکن تاریخی تهران به این شهر سفر می کنند.

بازدید از موزه ها در عید نوروز یک گردش پر طرفدار و کم هزینه به حساب می آید. شما می توانید با پرداخت هزینه ای بسیار کم وارد موزه ها شوید و از محیط موزه نهایت بهره و استفاده را ببرید.

هزینه بلیط ورودی بسیاری از موزه های تهران با نشان دادن کارت دانشجویی کمتر و یا حتی رایگان می شود. این نکته را هم مد نظر داشته باشید که موزه های تهران در برخی روزهای خاص کاملا رایگان هستند و شهروندان می توانند بدون پرداخت هیچ هزینه ای از این موزه ها بازدید کنند. حال اگر به دنبال پاسخ به این سوال هستید که چه در چه زمان هایی می توانیم به صورت رایگان از موزه ها بازدید کنیم خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

موزه های رایگان تهران در روز ۲۱ بهمن

هر ساله به مناسبت دهه مبارک فجر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری سازمان میراث فرهنگی این امکان را به شهروندان می دهند تا به صورت کاملا رایگان از موزه های تهران بازدید کنند.

در این بازه زمانی بسیاری از مدارس با انجام هماهنگی های لازم با بهترین موزه های تهران دانش آموزان خود را برای بازدید از موزه های مربوط به آن زمان به اردو می برند. اما با توجه به فصل سرما و رایگان بودن موزه ها به نظر شما بازدید از کدام موزه ها در این زمان مهم تر است؟

 

کاخ نیاوران موزه های تهران

 

  • مجموعه تاریخی و فرهنگی نیاوران (اقامتگاه شاه) یکی از پر طرفدارترین موزه های تهران است که در دهه فجر مردم برای بازدید به آنجا سر می زنند.
  • کاخ سعد آباد نیز یکی از مکان های محبوب دهه فجر است، این کاخ از جمله کاخ های زمان قاجار به حساب می آید همچنین آخرین اقامتگاه محمدرضا شاه پهلوی هم همین کاخ است.

 

از بهترین موزه های تهران در روز تهران بصورت رایگان بازدید کنید!

از سال ۱۳۹۵ و به همت شورای شهر تهران روز ۱۴ مهرماه به نام روز تهران نام گذاری شد، از آن سال تا به امروز بازدید از تمامی موزه های تهران در روز تهران کاملاً رایگان اعلام شده است.

پیشنهاد می کنم در این روز از سال برنامه ریزی کنید تا حداقل از سه موزه جذاب تهران بازدید کنید، چرا که این زمان بهترین وقت برای موزه گردیست، چرا که خلوت ترین زمان برای بازدید از موزه مهر ماه است و دلیل دوم اینکه بازدید از باغ موزه ها در فصل پاییز می تواند بهترین زمان برای گرفتن عکس های خاص و جذاب باشد. حال اگر به این فکر می کنید که چگونه در یک روز حداقل به ۳ موزه سر برنید پیشنهاد می کنم به برنامه پیشنهادی سامتیک نگاهی بیندازید.

 

زمان پیشنهادی
برای بازدید
محدوده مکانی نام موزه
۱ساعت بازدید از موزه
۱ساعت عکاسی و گردش در باغ
بهارستان باغ موزه نگارستان
۱ساعت و نیم بازدید از باغ موزه بهارستان باغ عمارت مسعودیه
۱ساعت و چهل و پنج دقیقه بازدید
از موزه
۱ساعت و ربع بازدید از باغ و عکاسی از محیط
شریعتی باغ موزه قصر
۱ساعت و سی دقیقه بازدید از باغ و عکاسی از محیط گلبرگ باغ موزه مینیاتور

 

خب همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید، شما می توانید با یک برنامه ریزی منسجم در یک روز که از ساعت ۹ صبح آغاز می شود، موزه گردی خود را از میدان بهارستان به سمت باغ موزه نگارستان آغاز کنید و با طی کردن مسیر کوتاهی خود را به باغ عمارت مسعودیه برسانید. پیشنهاد می کنم عکاسی از معماری بی نظیر عمارت مسعودیه را به هیچ وجه از دست ندهید، چرا که جذابیت بنا و ساختمان این اثر فوق العاده است.

در نظر داشته باشید که شما می توانید پس از بازدید از این دو موزه با متروهای بهارستان خود را به ایستگاه گلبرگ برسانید، و پس از آن سری به باغ موزه مینیاتور بزنید که دیدن این موزه تازه تاسیس برای شما خالی از لطف نمی باشد. بعد از باغ موزه مینیاتور هم اگر هنوز حوصله کافی داشته باشید می توانید با یک تاکسی خود را به خیابان شریعتی برسانید و برای آخرین بازدید روز از باغ موزه قصر تهران دیدن کنید.

 

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، روز بازدید رایگان از موزه ها

اگر پاییز را از دست دادید و نتوانستید در این روز از موزه های دیدنی تهران بازدید کنید، پیشنهاد می کنیم اردیبهشت ماه و روز موزه و میراث فرهنگی را از دست ندهید چرا که موزه های تهران در این روز هم تعطیل است.

 

موزه های رایگان تهران

 

شاید تا اینجای مقاله به این نکته رسیده باشید که حدوداً در هر فصل از سال یک روز بخصوص برای بازدید رایگان از موزه ها وجود دارند. البته شایان ذکر است که در بسیاری از روزهای سال شهروندان می توانند با ارائه کارت دانشجویی و یا کارت دانش آموزی کاملا رایگان از برخی از موزه ها بازدید کنند، این در حالیست که در تهران موزه هایی هم وجود دارند که برای عموم مردم رایگان هستند. شما می توانید با چک کردن سایت موزه مورد نظر خود از شرایط مبلغ ورودی، بلیط و یا حتی تخفیف های مناسبتی با خبر شوید.

نظرات

دقیقا موقع هایی بازدید رایگانه که کسی نمیتونه بره. اگر هم بشه رفت غلغلس

چه روزهایی موزه رایگان است که دربارش نوشتید یعنی اگر تعطبل رسمی برای وفات هم‌باشه تاثیر داره یا خیر؟

    با سلام
    کاربر گرامی
    موزه های رایگان تهران همانطور که از اسمشان مشخص است رایگان هستند و مناسبت های مذهبی برا رایگان بودن موزه ها تاثیر گذار نخواهد بود.