دیدنی های نیشابور

مکان های دیدنی نیشابور، سفری به شهر شعر ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

وقتی حرف سفر کردن می شود  بسیاری از مردم تنها شهرهای شلوغ و بزرگ  را انتخاب می کنند و سفر به مشهد و یا اصفهان، شیراز را به شهرهای زیبای حاشیه ای ترجیح می دهند. در صورتیکه در حومه این شهرهای زیبا مکان های تاریخی و هیجان انگیز زیادی وجود دارد که گذر از آن خالی از لطف نخواهد بود. نیشابور یکی از این شهر های حاشیه ای دوست داشتنی است. این شهر در فاصله ۱۲۰ کیلومتری مشهد قرار دارد و دارای طبیعت بکر و تمدنی است که باعث می شود بسیاری از مسافران مشهد مسیر خود را به سمت این شهر زیبا عوض کنند. نیشابور زیبا، پر از جاذبه های گردشگری حیرت انگیز و آرامگاه های مقدس است که گردشگران مختلفی را به خود جذب کرده است ما در ادامه زیبا ترین مکان های دیدنی نیشابور را به شما معرفی خواهیم کرد پس خواندن ادامه این مقاله را از دست ندهید.

 

آرامگاه خیام در نیشابور، جز در دل خاک هیچ منزلگه نیست!

مهم ترین جاذبه گردشگری نیشابور آرامگاه خیام است، خیام ستاره شناس، شاعر و ریاضی دان معروفی است که آرامگاه زیبایش در شهر نیشابور قرار گرفته است. خیام را بیشتر با رباعیات دلچسبش به یاد داریم در صورتیکه این حکیم فرزانه دستی بر علم ریاضی، ستاره شناسی و دیگر علوم هم داشته است.

آرامگاه خیام در باغی واقع شده که شخص خیام در زمان حیاتش در آنجا زندگی می کرد. اگر کمی نگاه ریزبینانه تری به آرامگاه خیام داشته باشید متوجه خواهید شد که ۲۰ رباعی زیبایش با خطی خوش به روی آرامگاهش درج شده است و البته قابل خواندن است.

 

ارامگاه خیام دیدنی های نیشابور       

در حال حاضر وقتی بازدیدکنندگان وارد این باغ عمارت می شوند در ابتدا با مجمسه زیبایی از خیام روبه رو شده و پس از چند دقیقه قدم زدن در باغ به آرامگاه آرام این شاعر فرزانه نزدیک می شوند. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید این آرامگاه به گونه ای طراحی شده که هنگام بهار شکوفه های بهاری روی آن قرار بگیرد. شاید این دقت نظر معماریست که این عمارت را ساخته و شاید بخت و اقبال شاعرانه خیام بعد از زمان حیاتش هم کنار آرامگاهش نوازشش می کند.

 

بهترین جاهای دیدنی، قدمگاه نیشابور

این باغ زیبا از زمان صفویه در نیشابور به یادگار مانده است اما شهرت این باغ به دوره ای برمی گردد که امام رضا (ع) برای عبادت به آنجا آمد و شکل ردپایش درون سنگ سیاه رنگی به جا ماند و از آن زمان به بعد این مکان به باغ قدمگاه معروف شد. زائران زیادی بین راه مشهد با توقف کوتاهی در نیشابور از این مکان مقدس دیدن می کنند.

شاید برای شما هم پیش آمده، زمانی که از سرویس دهی قطار رضایت کافی ندارید، دوست دارید هر چه زودتر از قطار پیاده شوید. البته برعکس این مسئله هم می تواند برای بسیاری از مسافران صادق باشد. برای مثال مسافرانی که از بهترین قطار های تهران مشهد برای سفر خود استفاده می کنند و لذت بیشتری از طول سفر می برند، در طول مسیر فرصت کافی برای فکرهای دقیقه نودی دارند تا همسفران خود را با سفر بین راهی سورپرایز کنند.

 

دهکده چوبی نیشابور، تنها دهکده چوبی دنیا

دهکده چوبی نام تنها روستای چوبی ایرانی است که نه تنها در کشور خودمان بلکه در کل دنیا زبان زد خاص و عام است. این روستای زیبا دارای مسجدی چوبی معروفی است که در ساخت آن از هیچ گونه ستونی استفاده نشده. البته ساختمان مسجد به اندازه کافی مستحکم است و حتی با زلزله ۸ ریشتری هم ویران نخواهد شد. معماری بناهای این روستای زیبا که تبدیل به تفرجگاه و مکان تفریحی جذابی در نیشابور شده است، به دست مهندس حمید مجتهدی ساخته شده است.

 

ذهکده چوبی دیدنی های نیشابور

آرامگاه عطار! شاعر فرهیخته دیار نیشابور

اگر گذرتان به شادیاخ نیشابور، واقع در خیابان عرفان بخورد حتما آرامگاه شاعر قرن هفتم، عطار نیشابوری نظر شما را جلب خواهد کرد. آرامگاه عطار در یک مکان زیبا و تاریخی واقع شده و دسترسی آسانی را برای بازدید کنندگان به وجود آورده تا با خیال راحت به بازدید از این مکان بپردازد.

البته آرامگاه عطار در ابتدا همین شکل را نداشته، این مکان ارزشمند و دیدنی در سال ۱۳۴۱ توسط انجمن آثار ملی بازسازی شد و شکل تازه ای را به خود گرفت و با گل‌ و بوته و نقوش هندسی و کتیبه کوفی و معلقی به رنگ‌های سبز، زرد، لاجوردی و سفید تزئین شد.

 

مقبره کمال الملک، آرامگاه هنر و آثار تاریخی نیشابور

بله همانطور که مشاهده می کنید این شهر دوست داشتنی شهر آرامی برای آرامیدن بزرگان این مرز و بوم است، بزرگان شعر و ادب و علوم مختلف که هر کدام دریچه ای تازه برای مردم گشودند و خود خیلی زود از دنیا رفتند. کمال الملک نیز در جوار خیام و عطار در خاک آرمیده است همانطور که می دانید کمال الملک بزرگ ترین نقاش ایرانی در دوره اخیر است و هم چنین یکی از شخصیت های با نفوذ و تاثیر گذار زمان قاجار به حساب می آید.

جالب توجه است که معمار آرامگاه کمال الملک همان معماری است که آرامگاه خیام را ساخته است، او در طراحی این آرامگاه نهایت دقت و ظرافت هنرهای ایرانی اسلامی در نظر گرفته. البته که ساخت آرامگاه بزرگ ترین نقاش و هنرمند کشور چندان هم آسان به نظر نمی رسد.

 

غار سرنی، طبیعت نیشابور

در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور در مسیر جاده نیشابور- قوچان روستای جذاب و بکری وجود دارد که چشم انداز بی نظیرش هر بیننده ای را جذب خود می کند.

غاری زیبا با درختی کهن سال و غار آبی خراسان هر بیننده ای را به خود جذب می کند، یکی از جاذبه های دیدنی این غار وجود درخت ۴۰۰ ساله در دره ایست که بسیاری از گردشگران را از راه های دور، تنها برای بازدید از  این درخت به نیشابور کشانده است. در امتداد این دره به غار آبی بزرگ خراسان خواهیم رسید که البته بازدید کنندگان تنها اجازه دارند از ابتدای این غار دیدن کنند و دقیقا از حوضچه آبی به آن سمت اجازه ورود ندارند.

 

غار سر نی نیشابور

 

نیشابور مکان های دیدنی و تفریحی فراوانی دارد که هر کدام نیازمند توضیحات خاص و مفصل هستند، ما در این مقاله به اختصار مهم ترین مکان های نیشابور را به سمع و نظر شما رساندیم. نیشابور این شهر پر از شعر و هنر مردمان شیرین و مهمان نوازی دارد جالب است بدانید بسیاری از شاعران معاصر ایرانی، اهل نیشابور هستند شاید آب و هوای خوش نیشابور شاعر پسند است شاید هم شعر و هنر در نیشابور مسری است.

پیشنهاد می کنم حتما برای یکبار هم که شده با خرید بلیط قطار تهران نیشابور از این سرزمین هنر پرور دیدن کنید و از جذابیت های این شهر نهایت استفاده را ببرید.

نظرات