اخذ ویزا و مدارک لازم پاسپورت

راهنمای کامل ویزا و پاسپورت + مدارک لازم

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ویزا و پاسپورت یکی از آن بحث هایی است که همیشه ابهاماتی زیادی پیرامون آن وجود داشته است. فرقی نمی‌کند که قصد دارید به دلایل کاری، تحصیلی یا تفریحی به خارج از کشور سفر کنید یا می‌خواهید با یک پرواز تهران استانبول، به ترکیه سفر کنید. در هر حال داشتن اطلاعات ابتدایی در مورد ویزا و پاسپورت، می‌تواند از بسیاری مشکلات اداری که ممکن است در آینده با آن مواجه شوید، جلوگیری کند. اجازه دهید مقاله را با ابتدایی ترین سوال شروع کنیم و در آخر، با بررسی مراحل لازم برای دریافت ویزا و پاسپورت، مقاله را به پایان برسانیم.

 

ویزا و پاسپورت چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اگر دوست دارید فرق بین وبزا و پاسپورت را بدانید، بهترین و ساده ترین راه این است که ابتدا به تعریف هر یک از آن‌ها بپردازیم تا درک تفاوت آن‌ها برایتان روشن شود.

پاسپورت چیست؟

پاسپورت یا گذرنامه (Passport) یک سند هویتی بین المللی برای شناسایی رسمی فرد است که از سوی هر دولتی برای شهروندان آن کشور صادر می شود. در واقع ماهیت کاربرد گذرنامه همانند کارت ملی است؛ با این تفاوت که این کارت، تنها خارج از کشور زادگاه شما کاربرد دارد. بنابراین یکی از پیش نیازهای مهم برای خروج از کشور داشتن پاسپورت است.

(ارز مسافرتی یکی از امتیازهای موجود برای سفر به کشورهای خارجی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ارز مسافرتی مراجعه کنید. )

 

پاسپورت یا گذرنامه چه ویژگی هایی دارد؟

  • گذرنامه از یک جهت مجوز خروج فرد از کشوری است که تابعیت سیاست داخلی آن کشور را دارد. گذرنامه همانند یک شناسنامه معتبر بوده و تابعیت و هویت دارندگان خود را تایید می کند. این نکته بسیار مهم است، چرا که در تعدادی از کشورها مانند کره شمالی و در گذشته شهروندان کوبایی و مردمان بلوک شرق، حق سفر به بیرون از کشور را نداشتند.
  • گذرنامه، تضمین کننده امنیت و حقوق مسافر در قلمرو دیگر کشورها از سوی کشور مبدا است. البته این موضوع، تابع قدرت سیاسی و بین المللی کشور صادر کننده گذرنامه است.
  • یکی از مدارک مورد نیاز برای ورود به خاک کشورهای خارجی، همراه داشتن گذرنامه شخصی است.

 

مدارک لازم برای دریافت ویزا و پاسپورت

 

انواع گذرنامه چیست؟

  • گذرنامه عادی: این گذرنامه برای متقاضیان عادی و توسط سازمان نیروی انتظامی صادر می شود. اگر در خارج از کشور باشید، گذرنامه توسط کارمندان کنسول وزارت امور خارجه صادر خواهد شد.
  • گذرنامه سیاسی: این نوع از گذرنامه ها، برای افراد خاص است. بدین معنی که این گذرنامه توسط وزارت امور خارجه برای مقامات سیاسی و بستگان همراه آنها که برای انجام وظیفه خاصی مانند سفارت به خارج از کشور می روند، صادر می شود.
  • گذرنامه خدمت: این نوع گذرنامه هم برای کارکنان دولتی و از طرف آن ارگان دولتی صادر می شود. این افراد به طور موقت ماموریتی را در کشورهای خارجی خواهند داشت.

 

ویزا چیست؟

قبل از اینکه به سالن سینما بروید و فیلم مورد علاقه خود را تماشا کنید، لازم است بلیط تهیه کنید. این بلیط در واقع اجازه ورود شما به سالن سینما است. ویزا هم ماهیتی به این شکل دارد و اگر قصد دارید وارد یک کشور شوید، ابتدا باید اجازه دسترسی به خاک آن کشور را بگیرید. ویزا یا روادید اجازه ورود شما به یک کشور است. نکته جالب و مورد توجه این است که ویزا در واقع مدرک یا سند نیست، بلکه تنها یک مهر یا برچسب است که در پاسپورت شما زده می‌شود.

 

ویزا یا روادید چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • شما برای برگشت به کشور خود، نیازمند ارائه پاسپورت هستید. اما ویزا تنها در هنگام ورود به کشور مقصد کاربرد دارد.
  • اعتبار پاسپورت از زمان صدور پنج سال است، حال آنکه اعتبار ویزا توسط کشور مقصد تعیین می شود و معمولاً مدت زمانی کوتاه چند ماه است.
  • ویزا انواع مختلفی دارد که هر نوع آن در زمان ورود به هر کشور، نشان‌ می‌دهد هدف سفر شما چیست، چه مدت در آن کشور اقامت خواهید کرد و آخرین مهلتی که برای ورود به کشور مورد نظر دارید، چه تاریخی است.
  • برای سفر به تمامی کشورهای خارجی داشتن پاسپورت الزامی است ولی داشتن ویزا بستگی به کشور مقصد دارد.

طبق اعلام سازمان گردشگری ایران، شهروندان ایرانی برای ورود به ۳۸ کشور، نیاز به تهیه ویزا ندارند.

در اینجا لیست ۳۸ کشوری که برای ورود به آنها نیاز به گرفتن ویزا ندارید را مشاهده می‌کنید. روند  یا می توانید در فرودگاه کشور مقصد اقدام به گرفتن ویزا کنید و یا آنکه به صورت الکترونیکی، ویزای خود را تهیه کنید، به شرح زیر است:

 

دریافت ویزا در فرودگاه دریافت ویزا به صورت الکترونیکی کشورهایی که نیاز به ویزا ندارند
ارمنستان

 

آذربایجان بولیوی
دومنیکا نیجریه لبنان
اکوادور

 

قطر ماداگاسکار
گرجستان

 

سریلانکا مالدیو
مالزی

 

قرقیزستان تاجیکستان
صربستان ساحل عاج نپال
ترکیه

 

آنتیگوا و باربودا

 

موزامبیک
ونزوئلا

 

کامبوج

 

ساموا

 

آیا ویزا هم انواع مختلفی دارد؟

بله. ویزا بسته به هدفی که دارنده برای مسافرت دارد، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که ۵ مورد از مهم‌ترین آن به قرار زیر است:

  • ویزای توریستی یا سیاحتی: همانطور که از اسم این نوع ویزا مشخص است، در ویزای توریستی یا سیاحتی فرد به دنبال سیاحت و گردشگری در کشور مقصد است. مدت اعتبار این نوع ویزا بین ۶ تا ۱۵ ماه است.
  • ویزای دانشجویی یا ویزای تحصیلی: ویزای دانشجویی در دسته ویزاهای بلند مدت قرار می گیرد و شرط اول آن برای اقدام به تهیه ویزا، داشتن پذیرش از یک استاد و دانشگاه کشور مقصد است. اعتبار این نوع ویزا بسته به میزان دوره مدت تحصیل متفاوت است.
  • ویزای دیدار بستگان: این ویزا نیز معمولا بین ۳ تا ۶ ماه صادر میشود و همان طور که از نام این ویزا مشخص هست برای دیدار بستگان درجه ۱ و درجه ۲ به شخص داده میشود. این ویزا بسته به کشوری که انتخاب می کنید، دارای تفاوت هایی است. به عنوان مثال، شرایط ارسال دعوت نامه از یکی از بستگان شما، در کشورهای مختلف متفاوت است و به عوامل متعددی مانند داشتن درآمد کافی، خانه، و حتی شهروند بودن آن کشور دارد.
  • ویزای تجاری و بازرگانی: ویزای تجاری و بازرگانی به بازرگانان یا کسانی که روابط تجاری با شرکتهای کشور مورد نظر دارند اعطا می‌شود. در چنین وضعیتی، باید از کشور مقصد دعوت نامه کاری یا تجاری دریافت کنید.

 

شرایط اخذ پاسپورت

 

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت چیست؟

مدارک لازم برای کلیه متقضیان:

اصل و کپي شناسنامه و کارت ملي و يا تأئيديه ثبت احوال براي کليه متقاضيان.

– ارائه اصل آخرين گذرنامه (در صورت معتبر بودن)

– یک (۱) قطعه عکس ۶×۴ جديد و رنگي با زمينه سفيد و تمام رخ

– اجازه محضري برای افراد زير ۱۸ سال از سوی پدر و یا قیم قانونی.

 

مدارک جانبی لازم برای دریافت پاسپورت مخصوص آقایان:

– ارائه اصل و کپي کارت پايان خدمت يا معافيت صرفاً هوشمند (کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و يا موافقت‌نامه سازمان وظيفه عمومي برای مشمولین.

–  آقايان دانشجو و يا دانش آموز براي خروج از کشور مي‌بايست نامه از محل تحصيل خود دريافت و به سازمان وظيفه عمومي تحويل نمايند.

توجه ۱: کسانی که اقدام به تعویض کارت پایان خدمت یا معافیت قدیمی به هوشمند نموده‌اند، بعد از گذشت ۲۴ ساعت از درخواست تعویض، می‌توانند با ارایه برگه ثبت درخواست تعویض کارت به افسران گذرنامه مستقر در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی، درخواست صدور یا تعویض گذرنامه دهند.

توجه ۲: آقايان بالاي ۵۰ سال احتياج به ارايه کارت پايان خدمت ندارند.

 

مدارک جانبی لازم برای دریافت پاسپورت مخصوص بانوان:

  • اجازه محضري برای بانوان متأهل از سوی همسر.

توجه: بانوان مقيم خارج احتياج به اجازه محضري همسر ندارند، همچنین اقامت با گذرنامه ايراني قابل قبول است.

توجه: بانواني که همسر آنها فوت نموده، مي‌بايست اصل گواهي فوت همسر و يا اصل شناسنامه باطل شده همسر و بانوان مطلقه مي‌بايست اصل طلاق‌نامه را ارائه نمايند.

 

مدارک لازم برای گرفتن ویزای مسافرتی چیست؟

شرایط دریافت ویزا برای کشورهای مختلف یکسان نیست و هر کشور مدارک مخصوص به خود را دارد. شاید شنیده باشید که ویزای برخی کشورها آسان تر و برخی دیگر دشوارتر است. این مسئله تا حدودی صادق است. به عنوان مثال دریافت ویزا برای کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا بسیار سخت تر از کشورهای دیگر است. مدارک عمومی مورد نیاز برای دریافت ویزا عبارتند از:

 

  • پاسپورت یا گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار
  • سه قطعه عکس رنگی
  • شناسنامه و کارت ملی به همراه یک کپی از هر کدام
  • رزرو هتل
  • خرید بلیط هواپیما

نظرات

واقعا کار پسندیده ای کردید تفاوت ویزا و پاسپورت رو نوشتید واقعا خیلی ها فکر می کنند این دو مورد یکیه. بارها دیدم این سوال رو می پرسند. خیلی ها هم از خجالتشون نمی نویسن مگرنه نمیدونن واقعا تفاوت این دو چی هست

    بله دوست عزیز
    دقیقا ما به این مشکل اشراف داشتیم و به همین دلیل نویسنده این متن این موضوع رو در ابتدای متن قرار دادند تا پیش از هر چیز تکلیف این سوتفاهم را روشن کنیم.

واسه گرفتن ویزا دیگه چرا باید بلیط هواپیما بخریم؟
این دوتا چه ربطی به هم دیگه دارن؟!!

    دوست عزیز برای اینکه ویزای شما تایید بشه باید مدرکی دال بر ورود به کشور مقصد نشان بدید. خرید بلیط هواپیما یکی از اسنادی است که به مثابه اجازه ورود شما به کشور مورد نظرتون هست.

خداییش تا الان فکر می کردم ویزآ و پاسپورت یکیین! 🙂
واقعا خوب بود نوشته تون. دمتون گرم !

یعنی این همه نوابغ داریم تو ایران؟ یعنی نمی دونستین ویزا و پاسپورت فرق دارن؟ :))))) بعد ما تعجب می کنیم که چرا ممکلت چنین وضعی داره. واقعا عجیب نیست این وضوع