قدیمی ترین تمدن های دنیا

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

بر اساس اطلاعات تاریخی، اولین گون های انسانی در حدود ۲ میلیون سال پیش برروی کره زمین ظاهر شدند، اما انسان های خردمند یا انسان مدرن، مدت زمان کوتاهتری برروی کره زمن حاضر شده است. اطلاعات تاریخی نشان می دهد که انسان خردمند در حدود ۲۰۰ هزار سال پیش در سرزمین های آفریقای کنونی حاضر شده اند. در بررسی قدیمی ترین تمدن های دنیا با ما همراه باشید.

استرالیایی های ابورجینال، کهن ترین تمدن دنیا

اولین نشانه هایی که از انسان برروی کره زمین پیدا شده است، مربوط به مردمانی در قاره استرالیا می باشد. این انسان های که به نام ابورجینال شناخته می شوند، در حدود ۵۰ هزار سال پیش برروی کره زمین زندگی می کرده اند. این درحالی است که بین النهرین را مهد پیدایش بشر می دانند، اما ابورجینال ها، اولین نسل از انسان برروی کره زمین اند.

استرالیایی های ابورجینال، کهن ترین تمدن دنیا

جالب تر اینکه نسل و نژاد ابورجینال ها همچنان وجود دارد و در استرالیا درحال زندگی هستند. این مردمان مدعی هستند که اجدادشان حتی ۷۵ هزار سال پیش هم برروی کره زمین زندگی می کرده اند. طبق تحقیقات انجام شده برروی بقایای انسانی که در دریاچه مونگو پیدا شده است، استرالیایی های ابورجینال اولین انسان ها روی کره زمین اند.  قدمت این بقایای انسانی که به آن بانوی مونگو نیز گفته می شود، به حدود ۲۴۷۰۰ تا ۱۹۳۰۰ سال پیش باز می گردد. اطلاعات بیشتر را در قدیمی ترین کشورهای دنیا به دست بیاورید.

تمدن چتل هویوک،قدیمی ترین تمدن شهرنشینی دنیا در ترکیه

چتل هویوک نام یکی از قدیمی ترین و ماندگارترین سکونتگاه های عصر نوسنگی در دنیاست. این منطقه در کشور ترکیه امروزی قرار دارد و بر اساس اطلاعات موجود، قدمت حضور انسان در این سرزمین به ۷۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی گردد. چتل هویوک ها اولین مردمانی بوده اند که زندگی یکجا نشینی را آغاز کرده و کشاورزی را گسترش داده اند.

تمدن چتل هویوک در ترکیه

حتی براساس اطلاعات موجود میانگین جمعیت مردمان این سرزمین بین ۵ تا ۷ هزار نفر برآورد می شود. چتل هویوک فاقد هرگونه خیابان و یا جاده بوده است و خانه ها از طریق بام به یکدیگر متصل بودند. شواهد تاریخی نشان می دهد که مردمان چتل هویوک ارزش زیادی برای نظافت قائل بوده و زباله های خود را به مکانی دور از محل زندگی شان منتقل می کرده اند.

بارزترین ویژگی های این شهر باستانی دفن اجساد، نقاشی مردگان، حجاری مجسمه های کوچک و حتی گچ کاری است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کشور ترکیه، می توانید راهنمای سفر به ترکیه را بخوانید.

تمدن عین غزال در عمان و اردن، اولین تمدن کشاورز

عین غزال نام تمدنی در اردن و عمان امروزی است که اولین جامعه کشاورز در دنیا هستند. مردمان منطقه عین غزال براسا اطالاعات تاریخی موجود، مهارت بسیار بالایی در ساخت انواع مجسمه داشته اند و تندیس های بسیار زیبا از انسان تهیه می کردند.

تمدن عین غزال در عمان و اردن

این تندیس و پیکره ها همگی کچی بوده اند و اغلب تمثیلی از نقش زنان و مردان و کودکان. از جمله آثاری که در این منطقه کشف شد می توانیم به ۱۵ مجسمه و ۱۵ بت اشاره کنیم که بررسی تاریخی نشان می دهد دارای اختلاف زمانی ۲۰۰ ساله از یکدیگر هستند.

محصولات کشاورزی مردمان این تمدن عموما گندم، جو، نخود، عدس و لپه بوده است. همچنین به استفاده از گوشت حیواناتی مانند آهو؛ گوزن، خوک، روباه و خرگوش مشغول بوده اند.

تمدن جیاهو، نخستین انسان های نویسنده

جیاهو با قدمتی بین ۵ تا ۷ هزار سال پیش از میلاد، نام تمدنی در هاینان و در کشور چین امروزی است. جیاهو در دشت مرکزی چین باستان قرار دارد و مردمان آن اولین جنبه ها از فرهنگ امروزی چین را به وجود آوردند. فرهنگ جیاهو اغلب در کنار فرهنگ پیلی گانگ یاد می شود، چرا که بر اساس نظر محققان، جیاهو بخشی از تمدن پیلی گانگ بوده است.

قدیمی ترین تمدن کهن دنیا جیائو در چین

اما بررسی های دقیق تر نشان می دهد که این دو تمدن کاملا مجزا هستند. مردمان جیاهو به کاشت برنج مشغول بوده اند و اولین مردمانی هستند که آلات موسیقی مشابه با فلوت به وجود آورده اند. حتی گمان می رود که اولین نوشته های چینی نیز متعلق به این تمدن است.

زبان مردم این منطقه به صورت علائم و نقوش بوده است و از ۱۶ علامت مختلف استفاده می کرده اند که شواهد آن برروی مصنوعات و سازه های ماقبل تاریخ به دست آمده است. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد کشور چین هستید، می توانید نگاهی به مقاله راهنمای سفر به چین بیاندازید.

تمدن بین النهرین، تمدن مخترع چرخ در دنیا

در حدود ۱۰ هزار سال پیش از میلاد مسیح یکی از نخستین اجتماع های انسانی در عصر نوسنگی، در منطقه بین النهرین به وجود آمد. با اینکه بین النهرین قدیمی ترین تمدن دنیا نیست، اما یکی از دوره های شکوفایی انسانی و نقطه عطفی در زندگی انسان ها در این منطقه به وجود آمد.

مردمان بین النهرین کشاورزی را به اوج خود رسانیده بودند و عموما به کشت گندم و جو مشغول بوده اند. همچنین محصولاتی مانند حریره، سوپ و نان از جمله اختراعات تمدن بین النهرین است. در طول دوره ای که به نام عبید شناخته می شود و زمان آن را بین سال های ۶۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تخمین زده اند، نخستین نشانه ها از جوامع یکجا نشین و مدنیت در بین النهرین دیده شد.

تمدن سومریان و بین النهرین

تمدنی که در منطقه بین النهرین زندگی می کرده است در ادامه راه به پیدایش قومی به نام سومریان می شود که تجارت، بافندگ، چرم کاری، فلزکاری، سنگ تراشی و سفالگری را به وجود آوردند. بزرگترین دستاورد تمدن بین النهرین اما ابداع چرخ بوده است که به ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که چرخ در ابتدا برای سفالگری اختراع شد و نه حمل و نقل!

نورته چیکو، تمدنی در ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح

نورته چیکو یا کارل سوپنام تمدنی بسیار قدیمی در قاره آمریکاست. تاسیس این تمدن به ۳۵۰۰ سال پیش باز می گردد و به لحاظ ادوار تاریخی، به دوره پیش از سرامیک تعلق دارند. محققان و باستان شناسان نتوانسته اند هیچ اثری از هنر بصری و یا سرامیکی متعلق به این تمدن را پیدا کنند و به همین دلیل تاریخ آن را به دوره پیش از سرامیک نسبت داده اند.

تمدن کهن نورته چیکو

البته معماری در بین مردمان کارل سوپ از سبک برجسته و خاصی برخوردار بوده است و حتی ثپه ها و میدان های اطراف شهرشان را هم تزئین می کرده اند. همچنین ۶ هرم مختلف در این منطقه نیز کشف شده است.

تمدن ۳ هزار ساله مصر باستان، شاهکار اهرام ثلاثه

نمی شود در بررسی قدیمی ترین تمدن ها دنیا باشیم و نامی از تمدن مصر به چشم نخورد. مصر یکی از قدیمی ترین و معروف ترین تمدن های قدیمی دنیاست که در حدود ۳۱۵۰ سال پیش از میلاد مسیح به وجود آمد. فردی به نام شاه منس کسی بود که مصر علیا و سفلی را با یکدیگر متحد کرد و حکومت مقتدر مصر را برای اولین بار به وجود آورد.

تمدن سه هزار ساله مصر

مصریان باستان از قدرتمندترین حکومت های دوران بوده اند و در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و سیاسی پیشرفت های بسیاری به دست آوردند. اما با اینحال برترین اثر بجا مانده از آنها، اهرام ثلاثه مصر است. مصریان باستان با ایجاد روش هایی متنوع در معماری توانستند بناهای عظیمی مانند اهرام و ابلیسک را درست کنند.

همچنین در عرصه علمی نیز سیستم های پیشرفته ریاضی، پزشکی، آبیاری، قایق های تخته ای، فناوری شیشه و ادبیات را خلق کردند. فرهنگ مصری، میراث جاودانی را برای جهان به جای گذاشته و بسیاری از ابزارهای امروزی نظیر کاغذ، قفل درب، ساعت زنگدار، بتن، قرص نعنا و غیره، نخستین بار توسط مصریان ساخته شده اند. در بحث جاذبه های تاریخی می توانید به مقاله جاذبه های تاریخی مصر باستان مراجعه کنید.

با اینکه صحبت در مورد تمدن های گذشته بسیار گسترده و عمیق است اما در این مقاله سعی کردیم تا در مورد قدیمی ترین تمدن ها بیشترین اطلاعات را در اختیار شما بگذاریم.

نظرات