فرودگاه شهید دستغیب

فرودگاه بین المللی شیراز – فرودگاه شهید دستغیب

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

در این مقاله قصد داریم فرودگاه بین المللی شیراز را به طور کامل معرفی کنیم و هر اطلاعاتی که ممکن است در مورد این فرودگاه مورد احتیاج باشد را پوشش دهیم. فرودگاه بین المللی شیراز یا همان فرودگاه شهید دستغیب، بعد از فرودگاه های مهرآباد، فرودگاه امام خمینی و فرودگاه بین المللی مشهد، چهارمین فرودگاه پر تردد کشور و یکی از مهمترین فرودگاه های ایران است. در ابتدا تاریخچه ای از فرودگاه دستغیب ارائه می کنیم و سپس به مشخصات، شرکت های هواپیمایی، ترمینال ها، امکانات، راه های دسترسی و اطلاعات تماس این فرودگاه می پردازیم.

 

تاریخچه فرودگاه شهید دستغیب

فرودگاه شهید دستغیب را با نام فرودگاه جدید نیز می شناسند. اما چرا؟ چون این فرودگاه در واقع دومین فرودگاه شهر شیراز است و قبل از تاسیس آن فرودگاه دیگری نیز در شهر شیراز وجود داشته است. اما ظاهرا با توجه به این که در این فرودگاه امکان فرود هواپیماهای بزرگ وجود نداشته و فرودگاه نیز قابلیت توسعه را نداشته، تصمیم بر ساخت فرودگاه جدیدی گرفته شده است. دکتر حسن امداد در کتاب «شیراز در گذشته و حال» بیشتر در این مورد توضیح داده است:

شهر شیراز از طریق هوا به تهران و اصفهان و اهواز و آبادان مرتبط می گردد. شیراز دارای ۲ فرودگاه است، یکی فرودگاه قدیم که در نزدیکی صحرای آقاباباخان در جنوب شهر نزدیک جاده شیراز و بوشهر قرار دارد. این فرودگاه در سال ۱۳۰۸ شمسی ساخته شده است و اخیرأ ساختمان مفصل و خوبی برای استراحت مسافران در آن بنا کرده‌اند، اما به دلیل این که فرودگاه قدیم به اندازه کافی وسعت نداشت و توسعه آن نیز امکان پذیر نبود، به تازگی فرودگاه وسیعی در فاصله دو فرسنگی جنوب شرقی شیراز ساخته شده است که باند آن را آسفالت کرده و فعلأ پروژه ی ساختمان عمارت جهت استراحت مسافران در دست تهیه است. در این فرودگاه انواع هواپیماهای بزرگ می توانند بنشینند، در صورتی‌ که در فرودگاه قدیم نشستن هواپیماهای بزرگ به آسانی مقدور نبود.

 

تصویری از فرودگاه قدیمی شیراز

 

فرودگاه جدید یا همان فرودگاه بین المللی کنونی شیراز (فرودگاه شهید دستغیب). این فرودگاه در سال ۱۳۴۰ ساخته شد. عملیات ساخت این فرودگاه در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار آغاز شد. پروژه عملیاتی فرودگاه دستغیب در مدت ۵ سال به پایان رسید و این فرودگاه در سال ۱۳۴۵ به عنوان یک فرودگاه بین المللی معرفی شد.

در طی سال ها، طرح توسعه این فرودگاه نیز به انجام رسیده که در اولین مرحله از این طرح توسعه، ظرفیت پذیرش مسافر در این فرودگاه از ۴ میلیون نفر به ۱۰ میلیون نفر افزایش یافت. طرح توسعه این فرودگاه در قالب پروژه های طولانی مدت و کوتاه مدت انجام می شود. یکی از طرح های توسعه این فرودگاه مربوط به ساخت ترمینال سفرهای داخلی فرودگاه در ادامه ترمینال فعلی این فرودگاه است. ساخت ترمینال پروازهای خارجی این فرودگاه نیز در دستور کار است و با بهره برداری از آن ظرفیت پروازهای خارجی نیز بسیار بیشتر خواهد بود.

 

عملیات ساخت ترمینال های فرودگاه بین المللی شیراز

 

مشخصات فرودگاه شهید دستغیب

از نظر مکانی این فرودگاه در جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد. این فرودگاه دارای دو ترمینال مجزا است و ارتفاع فرودگاه از سطح دریا چیزی در حدود ۱۵۰۰ متر است.

در حال حاضر ۱۳ مسیر هوایی در فرودگاه شیراز وجود دارد. فرودگاه دستغیب نه تنها چهارمین فرودگاه پرتردد کشور است بلکه بعد از فرودگاه امام خمینی تهران، دومین فرودگاه مجهز کشور محسوب می شود. علاوه بر این، در قسمت هایی از فرودگاه دستغیب نیز، استفاده نظامی صورت می گیرد. وجود امکاناتی همچون پیشرفته ترین رادار موجود در جهان (MSSRIO) به اهمیت استراتژیکی این فرودگاه افزوده است.

کد یاتا: SYZ

کد ایکائو: OISS

 

شرکت های هواپیمایی فرودگاه شیراز

این فرودگاه دارای دو باند پروازی می باشد و شرکت های هواپیمایی فعالی وجود دارند که در این فرودگاه به صورت ویژه به ارائه خدمات می پردازند. برخی از هواپیمایی های فعال در این فرودگاه عبارتند از: ماهان ایر، هواپیمایی قشم، شرکت هواپیمایی آسمان، ایران ایر، کیش ایر، ایران ایرتور و هواپیمایی نفت. فعال ترین هواپیمایی فعال در این فرودگاه نیز هواپیمایی سپهران است.

 

شرکت های هواپیمایی فرودگاه شیراز

 

ترمینال های فرودگاه بین المللی شیراز

همانطور که گفتیم این فرودگاه دارای دو ترمینال مجزا است. ترمینال یک مرتبط با پرواز های داخلی است و ترمینال دو به پروازهای خارجی اختصاص داده شده است. مساحت ترمینال یک ۱۶ هزار متر مربع است و مساحت ترمینال دو نیز حدود ۲۱ هزار متر مربع است.

به طور متوسط روزانه ۱۲۰ پرواز داخلی و ۱۰ پرواز خارجی در این فرودگاه انجام می شود. البته فرودگاه شیراز تنها محدود به این دو ترمینال نیست و بخش های دیگری همچون سالن آمفی تئاتر، فضای سبز، سالن بارانداز، سالن گمرک با مساحت ۷۵۰ متر مربع، سالن عمومی برای استقبال کنندگان، سالن ترانزیت و بخش تشریفات نیز در این فرودگاه وجود دارند.

در حال حاضر امکان خرید بلیط هواپیما به سمت شیراز و از این شهر به شهرهای دیگر امکان پذیر است.

 

امکانات فرودگاه بین المللی شیراز

 

امکانات فرودگاه بین المللی شیراز

امکانات این فرودگاه شامل موارد زیادی هستند که در ادامه به بخشی از مهمترین آن ها اشاره می کنیم. خدمات تشریفات CIP و VIP، پارکینگ مخصوص، خودروی مسافران، هتل، اطلاعات فرودگاه، غرفه های فروشگاهی، مسجد، اطلاعات پرواز، صرافی و خودپردازهای بانک ها از جمله امکانات این فرودگاه هستند.

 

راه های دسترسی به فرودگاه شیراز

مانند تعدادی از کلانشهرهای مهم دیگر، برای رسیدن به فرودگاه بین المللی شهر شیراز نیز می تواید از خودروی شخصی، اتوبوس و مترو استفاده کنید. اگر قصد دارید با استفاده از خودروی شخصی به این فرودگاه دسترسی پیدا کنید باید به سمت جاده شیراز بندرعباس بروید. در این جاده میدان گل سرخ قرار دارد. از میدان گل سرخ می توانید به سمت خیابان دکترشاه جراغی حرکت کنید. در انتهای این خیابان فرودگاه بین المللی شیراز قرار دارد.

 

فرودگاه بین اللملی شیراز - فرودگاه دستغیب شیراز

 

اگر قصد دارید با اتوبوس به فرودگاه بروید می تونید از خط اتوبوس فرودگاه شعید دستغیب به ترمینال نمازی استفاده کنید. این خطوط در مرکز شهر شیراز قرار دارند.

با استفاده از متروی خط یک شیراز هم می توانید به ایستگاه آیت الله دستغیب بروید. این ایستگاه در میدان گل سرخ قرار دارد. از آن جا می توانید به راحتی به فرودگاه دسترسی پیدا کنید. البته با اینکه متروی شیراز دارای ۶ خط است، اما در حال حاضر تنها خط یک این مترو به بهره برداری رسیده. بنابراین در پیدا کردن مسیر مترو به سمت ایستگاه دستغیب با مشکلی رو به رو نمی شوید.

نظرات

سلام خسته نباشید سوال دارم سوالم اینه همین یک فرودگاه در شهر شیراز وجود دارد؟

    سلام مانی جان
    بله در واقع فرودگاه دستغیب فرودگاه جدید شهر شیراز هست و فرودگاه مسافربری دیگری در این شهر وجود نداره

هر چی مقالات معرفی فرودگاه های ایران رو در سایتتون می بینم و فرودگاه های ایران رو با دیگر کشور های آسیایی (نه حتی اروپایی) مقایسه می کنم به این نتیجه می رسم که معماری در ایران چقدر عقب افتاده وار انجام میشه. حیف که اون همه اصالت معماری ایرانی رو گند زدیم بهش