راهنمای سفر به گلستان، مهد زیبایی های ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

استان گلستان در بخش شمال شرقی کشور، همیشه از مقاصد پر مسافر و پر مخاطب کشور است و در همه فصل و ماه های سال میهمانان بسیاری دارد. استان گلستان نیز مانند دیگر شهر های کشور، علاوه بر فرهنگ خاص و زیبایی که دارد، مجوعه ای دیدنی از جاذبه های خاص و بکر طبیعی را در دل خود نهفته است که همیشه انگیزه سفر گردشگران اند. برای مثال تنها دیدن قدیمی ترین پارک ملی ایران، پارک ملی گلستان، خود یک انگیزه عالی برای سفر است. در راهنمای سفر به گلستان، مهد زیبایی های ایران با ما همراه باشید تا کمی بیشتر در مورد گلستان زیبای ایران بدانیم و با فرهنگ خاص مردم آن آشنا شویم.

 

گلستان، نگارستان ایران

استان گلستان، نامی که واقعا برازنده این شهر و استان زیبا و سرسبز کشور است. شهری پر از سرسبزی و جاذبه های طبیعی خاص، در همسایگی با استان های زیبای گیلان و مازندران که دارای یک تفاوت بسیار جالب با دیگر شهر های شمالی کشور است. در تمام شهر های شمالی منظره دریا و جنگل را پیدا می کنید، اما در استان گلستان علاوه بر جنگل های سرسبز و دریا، مکان های نیمه بیابانی و خشک هم در اختیار شماست.

استان گلستان با نام زیبایی که دارد، دیگر نیازمند هیچ لغب و اسم خاصی نیست، اما شاید برایتان جالب باشد که گلستان را بهترین مقصد اسب سواری شمال کشور، نگین گردشگری طبیعی ایران و سرزمین آبشار های خروشان می نامند. گلستان مرز و بوم مردم غیور ترکمن کشور است و به غیر فرهنگ زیبایشان، اسب های ترکمن هم دارای اسم و رسم ماندگار و معروفی در کشو اند. تمام فاصله شما با زیبایی های بکر استان گلستان تنها به اندازه خرید بلیط هواپیما تهران به گرگان، مرکز استان گلستان است و بستن کوله بار سفرتان!

 

گلستان، نگارستان ایران

 

وضعیت جوی و آب و هوایی نگین گردشگری ایران

پیش تر هم گفتیم که گلستان کمی با دیگر شهر های شمالی کشور متفاوت است و تنوع آب و هوایی آن بیشتر است. دلیل تنوع آب و هوایی گلستان نزدیکی به دریای مازندران و همسایگی با بخش های شرقی رشته کوه البرز است. در یک نمای کلی باید آب و هوای گلستان را معتدل و نیمه مرطوب بدانیم، اما در بخش های شمالی آن که مرز های مشترکی با ترکمنستان دارد، آب و هوا به سوی گرم و خشک می رود.

گلستان تابستان هایی گرم دارد، زمستان هایش سرد و برفی است و بهار؛ بهترین فصل آن، هوا معتدل و مطبوع می شود. استان گلستان همچنین بیشترین بارش در کشور را هم به خود اختصاص داده است و بعد از گیلان و مازندران، رتبه سوم بارش کشور را دارد.

 

بهترین زمان سفر به گلستان ایران

با اینکه همه فصل سفر را تابستان و بهار می دانند، اما سفر در همه فصل های سال جاذبه های خاص و علاقمندان خاص خود را دارد. بستگی به خودتان دارد ه به گرما علاقه داشته باشید، یا از فصل های سر سال هم به همان میزان لذت ببرید، وگرنه گلستان همیشه با زیبایی هایش شما را غافل گیر می کند. تقریبا نمی شود هیچ فصل بهتری برای سفر به گلستان انتخاب کرد، چرا که همه فصل های سال، بهترین زمان برای سفر به شمال ایران اند!

 

بهترین زمان سفر به گلستان ایران

 

در فصل تابستان اکثر نقاط استان گرم و خشک است، مگر ییلاق های سرسبز و زیبایی که دارد. زمستان گلستان سرد و برفی است، و زیبایی جاده ها و جنگل های برفیش لذت بخش سفر شما می شوند. اما در فصل بهار، زیبایی شکوفه های بهاری، رودهای تازه سر از زمین بیرون آورده، نسیم تازه بهاری و رایحه دل انگیز گل های وحشی جنگلی در گلستان شما را غافلگیر می کند.

پاییز استان گلستان هم که حرفی برای گفتن ندارد، پاییز در همه شهر های کشور، فصل رنگ بازی خداست! اما در استان گلستان و جنگل های زیبایش نمای دیگری دارد و پاییز گلستان نه دیگر گرم است و نه هنوز خیلی رو به سردی رفته، پس اگر بهترین زمان سفر به گلستان را بخواهید باید دو فصل بهار و پاییز را برای سفر خود انتخاب کنید.

 

راه های دسترسی به استان گلستان

خوشبختانه راه های دسترسی به استان گلستان به اندازه کافی گسترده است و فرصت انتخاب شما از خودروهای شخصی و عمومی، هواپیما و یا خرید بلیط قطار تهران به گرگان متغییر است. اگر بخواهید از جاده های زیبای استان گلستان هم لذت ببرید، بهتر است یا با وسایل نقلیه عمومی یا با خودروی شخصی خودتان سفر کنید. البته مسیر های قطاری شمال کشور هم جاذبه های بسیاری دارد.

 

جاذبه های گردشگری استان گلستان

گلستان دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است و علاقمندان زیادی هم دارد. فرقی نمی کند هدفتان از سفر تفریح و گردشگری باشد و یا خرید، از گلستان دست خالی باز نمی گردید! مثلا برای دوست داران خرید، بندر ترکمن گزینه مناسبی خواهد بود. بازارهای این بندر که مملو از صنایع دستی مردم بومی می باشد بسیار دیدنیست و از انگیزه های گردشگران برای سفر به این شهر می باشد. صنایع دستی از جمله قالی، قالیچه، پشتی ترکمنی و شیرینی های محلی که می توانند رهاورد سفر مسافران به این شهر باشند. در این قیمت برویم به سراغ جاذبه های دیدنی گلستان!

 

پارک ملی گلستان

اولین پارک ملی ایران، پارک ملی گلستان است. در این منطقه حفاظت شده حیواناتی همچون پلنگ، خرس قهوه ای، آهوی ایرانی، گرگ، قوچ و میش، گراز و … زندگی می کنند و مساحت کلی پارک در حدود ۹۲ هزار هکتار است. به غیر از پوشش گیاهی و جانوری، جاذبه های طبیعی بسیاری نیز در این پارک پیش روی شما وجود دارد.  در این مکان آبشارها و رودخانه های بسیاری وجود دارند. نزدیک ترین شهر به این پارک، شهر گنبد کاووس با حدود ۵۵ کیلومتر فاصله است.

 

جاذبه های گردشگری استان گلستان و تصویری از پارک ملی گلستان

 

پارک جنگلی ناهار خوران، زیبایی های چهار فصل

هرکسی که به گلستان می رود، حتما سری هم به پارک جنگلی ناهار خوران می زند و بدون دیدن آن سفرتان چیزی کم خواه داشت! ناهار خوران در ۴ کیلومتری بخش جنوبی شهر است و جاده اش از میان جنگل گذشته است. علاوه بر جنگل های انبوه که در هر چهار فصل زیبایی خاص خود را دارند، بهترین رستوران های شهر گرگان هم در مجاورت این پارک قرار دارد.

 

 

پارک جنگلی ناهار خوران، زیبایی های چهار فصل

 

آبشار کبودوال گلستان

یکی از معروف ترین جاذبه های استان گلستان، در شهر علی آباد کتول، آبشار کبودوال است که در ۵ کیلومتری جنوب شرقی علی آباد کتول قرار دارد. تا نزدیکی های آبشار راه دسترسی خودرو های شخصی وجود دارد و از قسمتی به بعد تنها مسیر های پیاده روی پیش روی شماست.

 

جاذبه های دیدنی و طبیعی آبشار های کبودوال در گلستان

 

در انتهای جاده باید مسیری ۳۰ دقیقه ای را پیاده روی کنید تا به آبشار های زیبای علی آباد کتول برسید. البته مسیر راهتان هم جاذبه های بسیاری دارد و در مجاورت راهتان رودخانه ای زیبا در جریان است. خوشبختانه در این اطراف این مجموعه، امکانات خوب و مناسبی برای گردشگران تدارک دیده شده است؛ پس خیالتان راحت باشد.

 

آبشار های شیرآباد

در ابتدا هم گفتیم که گلستان شهر آبشار های ایران است. مجموعه آبشار های شیر آباد از زیباترین آبشار های کشور اند که هریک دارای ارتفاعی خاص، یکی بعد از دیگری برروی حوضچه های خود می ریزند. این آبشارها در ۲ کیلومتری روستایی به نام شیرآباد شهرستان رامیان استان گلستان قرار دارند. برای رسیدن به آبشار های شیرآباد باید ابتدا به شهرستان رامیان بروید و سپس به سمت روستای شیرآباد راهی شوید و در فاصله دو کیلومتری روستا، آبشار های خروشان شیرآباد منتظر شما هستند.

 

جاذبه های دیدنی و طبیعی آبشار های شیرآباد در گلستان

 

 

آبشارهای شیرآباد، ۷ آبشار پله کانی هستند که در دل جنگل واقع شده اند. مسیر دسترسی به آبشار اول بسیار راحت است، اما برای دسترسی به آبشارهای بعدی که زیباتر هم هستند، باید کمی سختی بکشید. حوضچه های این آبشارها، مکان مناسبی برای آب تنی هستند. همچنین با کمی پیاده روی بیشتر، می توانید خود را به غار شیرآباد برسانید.

چشمه گل رامیان، استخر طبیعی گلستان

چشمه رامیان یکی دیگر از جاذبه های زیبای استان گلستان است که مانند استخری طبیعی در دل جنگل جا خوش کرده است. در گذشته این چشمه حدود ۸۰ متر عمق داشت، اما کمی از ارتفاع آب آن کاسته شده است و دریاچه اش کوچکتر شده؛ ولی هنوز هم زیبایی های خودش را دارد. در فصل تابستان چشمه گل رامیان مکان مناسبی برای آب تنی و فرار از گرمای تابستان است.

 

چشمه گل رامیان، استخر طبیعی گلستان

 

ییلاق جهان نما

یکی از معروف ترین ییلاق های شمال کشور، ییلاق جهان نماست. روستای جهان نما در میانه های منطقه حفاظت شده جهان نما واقع شده و از بکر ترین روستاهای استان گلستان محسوب می شود. در این مکان خبری از آب لوله کشی، موبایل، تلفن و … نیست! اینجا زندگی بومی و سنتی را در محیطی مرتفع و بسیار خنک تجربه خواهید کرد.

 

ییلاق جهان نما در مکان های طبیعی گلستان

 

البته اگر هوس سفر به جهان نما کرده اید، حتی برای تابستان هم لباس گرم به همراه داشته باشید! و البته فراموش نکنید که با خودرو های معمولی نمی توانید راه های پیش روی خود را طی کنید و باید خودروی شاسی بلند داشته باشید. در میانه های راه ییلاق جهان نما، روستایی بسیار زیبا و مرتفع به نام روستای درازنو قرار دارد که ما بازدید از آن را هم به شما پیشنهاد می کنیم. از بلندای روستای درازنو، می توانید دورنمای چندین شهر از جمله کردکوی، گرگان، بندر ترکمن و حتی کشور ترکمنستان را ببنید. تماشای بخش شرقی و انتهایی دریای خزر از ارتفاعات هم جذابیت خاصی دارد.

 

برج گنبد قابوس

یکی از آثاری که در استان گلستان ثبت جهانی یونسکو هم شده، برج گنبد قابوس است. این گنبد را می توانیم به عنوان معروف ترین اثر تاریخی استان هم معرفی کنیم و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی برای دیدن زیبایی های آن به گلستان سفر می کنند. ارتفاع برج ۷۲ متر است که لقب بزرگترین برج آجری دنیا را به خود اختصاص داده و تاریخ ساخت آن به قرن چهارم هجری باز می گردد.

 

برج گنبد قابوس در استان گلستان

 

به عنوان کلام پایانی باید به این نکته هم اشاره کنیم که مسلما جاذبه های دیدنی استان گلستان تنها به همین موارد خلاصه نمی شود و به قدری دیدنی های خاص دارد که بار ها می توانید به گلستان سفر کنید و از زیبایی های آن لذت ببرید.

نظرات

من نمیدونم چه فازیه که ما اینهمه جاهای قشنگ و دیدنی توی ایران داریم، بعد ملت میرن کشور های خارجی واسه سفر
از اونم بدتر اینکه همه شمال میریم همیشه ولی کمتر کسی همچین جاهایی رو میشناسه!
مرسی از مقاله تون
مقاله خوبی بود

    سلام کاربر عزیز
    از به اشتراک گذاشتن نظرتون با ما بسیار ممنونیم.
    همانطور که می دانید انتخاب مقصد سفری تماما انتخابی است و نمی توان دلایل و اجبار خاصی برای آن قرار داد. اما حق با شماست و زیبایی های ایران بی شمارند.