راهنمای سفر به قزوین

راهنمای سفر به قزوین و دیدار از الموت

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

قزوین، شهری تاریخی و پررمز و راز! شهری بسیار قدیمی که دارای تاریخی به قدمت دوره کاسپی ها دارد و بر اساس اطلاعات موجود و شواهد تاریخی شهر قزوین دروازه ورود به قلمرو کاسپی ها بوده است و زبان شناسان بر این باورند که نام شهر قزوین نیز برگرفته از ریشه کاسپین است. در تاریخ شهر قزوین در منابع یونانی و کتیبه‌های ساسانی نیز سخن‌هایی به میان آمده است و نشان‌دهنده تاریخ پررمز و راز شهر قزوین است. در ادامه با راهنمای سفر به قزوین و دیدار از الموت، سرزمینی افسانه‌ای؛ با شما همراهیم.

 

راهنمای سفر به قزوین، دیار خوشنویسان

قزوین شهری در دامنه جنوبی رشته‌کوه‌های البرز و در نزدیکی تهران قرار دارد. قزوین دارای همسایگی با استان‌های همدان، البرز، مازندران، زنجان و مرکزی است و به لحاظ جغرافیایی مسیر گذر بسیاری از استان‌های ایران است و راه های دسترسی به آن نیز بسیار زیاد است. برای سفر خود می توانید به خرید بلیط قطار روی آورده و تجربه سفر در مسیرهای ریلی زیبای کشور را تجربه کنید. فرقی نمی‌کند اهل تاریخ و فرهنگ باشید یا علاقه‌مند به طبیعت و جاذبه‌های طبیعی، در شهر قزوین فرصت دیدار و تجربه تمام این موارد برای شما فراهم است و در راهنمای سفر به قزوین با شماییم تا آن را بهتر بشناسیم.

قزوین دارای آب‌وهوای مناسبی است بطوریکه مقدمات کشت محصولاتی مانند پسته، زیتون و انگور را به وجود آورده است و نشان‌دهنده تنوع آب هوایی در این منطقه است. پس برای سفر خیالتان راحت باشد، نیاز به فصل خاصی ندارید! در همه فصل‌های سال می‌توانید به قزوین سفر کنید و از دیدار جاذبه‌های آن لذت ببرید البته در فصل زمستان قزوین دارای آب‌وهوایی نسبتاً سرد است.

 

راهنمای سفر به قزوین

 

اگر در فصل تابستان به قزوین سفر می‌کنید پیشنهاد ما این است که حتماً از زنجان که به شهر مردان نمکی معروف است و یا اردبیل، مهد تشیع ایران نیز دیدار کنید. راه دسترسی شما به این دو استان فراهم است و فاصله چندانی با قزوین ندارند.

قزوین پایتخت خوشنویسان ایران است و یادگارهای بسیاری از دوره‌های مختلف تاریخی را در دل خود نهفته است. قزوین سرزمینی کهن و افسانه‌ای است و در طول تاریخ حاکمان بسیاری در این شهر زیسته‌اند که اسماعیلیان و حسن صباح در دسته معروف‌ترین چهره‌های تاریخ این شهرند. بقایای قلعه شیرکوه، قلعه لمبسر، الموت و بسیاری قلعه‌های دیگر در کنار طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبای دریاچه اوان جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری باشکوه و به‌غایت زیبا برای منطقه و استان قزوین فراهم آورده‌اند. در راهنمای سفر به قزوین با ما همراه باشید.

سابقه سکونت در این منطقه قزوین طبق آثار به‌دست‌آمده به هزاره هفتم قبل از میلاد می‌رسد. در نوشته‌های قدیم اروپاییان، قزوین را آرساس یا آرساسیا نامیده‌اند. قزوین به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم حوادث بسیاری را به خود دیده است. همچنین وجود قلعه الموت به‌عنوان مرکز اسماعیلیان، این سرزمین را با فرازوفرودهای تاریخی بیشتری قرین کرده است.

 

سوغات و غذای معروف قزوین

در این بخش از راهنمای سفر به قزوین می‌خواهیم درباره شکم گردی در قزوین صحبت کنیم. اصلاً نیازی به گفتن هم ندارد که هدف سفر بسیاری از توریست‌ها تنها چشیدن مزه‌ی غذای فرهنگ‌ها مختلف است! معروف‌ترین غذای قزوین قیمه نثار است که در تمام رستوران‌های شهر پیدا می‌شود. اما پیشنهاد ما به شما برای صرف این غذای خوشمزه رستوران «نمونه» است؛ جایی که یکی از بهترین طعم‌های قیمه نثار را می‌توانید امتحان کنید.

 

سوغاتی های قزوین

 

قزوین به دلیل قدمت و موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد مهد سوغات و شیرینی‌های بسیاری است و می‌توانید با کوله باری پر از تخمه‌های رنگارنگ و شیرینی‌های خوشمزه از این شهر بازگردید. از معروف‌ترین شیرینی‌های قزوین می‌توانیم به پادرازی، باقلوای پیچ، نان نازک (نازک پسته‌ای)، نان چرخی، نان نخودی (شیرینی نخودی)، نان برنجی (شیرینی برنجی)، شیرینی اتابکی (شیرینی ولیعهدی) و نان قندی (شیرینی قندی) که از انواع شیرینی‌های معروف قزوین هستند اشاره‌کنیم.

استان قزوین مشابه دیگر استان‌های کشور، صنایع‌دستی مخصوص خودش را دارد که گردشگران ایرانی و خارجی زیادی به خود جلب می‌کنند. فرش باقی، گلیم‌بافی، پن بافی (نوار بافی)، جاجیم بافی، موج بافی، گلابتون دوزی، نمنم دوزی و گیوه دوزی از صنایع‌دستی استان قزوین به‌حساب می‌آیند.

 

جاذبه‌های گردشگری قزوین

در این بخش از راهنمای سفر به قزوین با معرفی جاذبه‌های دیدنی و گردشگری آن با شما همراهیم تا معرفی این مکان‌های دیدنی انتخاب مقاصد سفر را برای شما راحت‌تر کنیم و تجربه سفری لذت‌بخش را داشته باشید.

 

کاخ چهل‌ستون

از ارزشمندترین بنای های تاریخی بجا مانده از دوران صفویه عمارت کلاه‌فرنگی و یا همان کاخ چهل‌ستون است. در زمان سلطنت شاه‌طهماسب، این بنا و باغی بزرگی که این بنا در آن قرار داشت، مقر اصلی فرمانروایی و اداره کشور بوده است. امروزه فقط این عمارت و سردر عالی‌قاپو از باغ صفوی باقی‌مانده‌اند.

 

مکان های دیدنی قزوین

 

حمام قجر

این حمام به دستور شاه‌عباس دوم صفوی و توسط امیر گونه خان یکی از سرداران او ساخته‌شده است. به حمام قجر حمام شاهی نیز می‌گویند. یکی از خوبی‌های این حمام داشتن دو در مجزا برای ورود آقایان و خانم‌ها بوده و دارای دو قسمت مجزا برای زنانه و مردانه است. حمام قجر قزوین که اکنون تبدیل به موزه مردم‌شناسی شده در خیابان عبید زاکانی قرارگرفته است.

 

جاذبه های تاریخی قزوین

 

کلیسای کانتور

برج ناقوس یا کلیسای کانتور در زمان جنگ جهانی دوم و هنگامی‌که کشور توسط قوای روس اشغال‌شده بود، به دستور روسی‌ها ساخته شد. تزئینات آجری و رنگ نمای این کلیسا، آن را از دیگر آثار تاریخی شهر کاملاً متمایز کرده است.

 

راهنمای سفر به قزوین و جاذبه های دیدنی

 

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین را کهن‌ترین مسجد جامع کشور می‌دانند. نام دیگر این بنا که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است، مسجد عتیق است. دستور ساخت این مسجد را هارون‌الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری صادر کرده است. این مسجد تاریخی، بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی بناشده است.

 

راهنمای سفر به قزوین و جاذبه های سفری

 

قلعه الموت، قلمرو حشاشین

این دژ تاریخی مه محل فرمانروایی حسن صباح بوده، در شمال شرقی روستای گازرخان و بر بلندای صخره‌ای به ارتفاع ۲۱۶۳ متر قرارگرفته است. در نزدیکی این قلعه، یکی از زیباترین دریاچه‌های طبیعی کشور قرار دارد. نام الموت در تاریخ ایران با نام اسماعیلیه گره‌خورده و حسن صباح به‌عنوان رهبر فرقه اسماعیلیه از این قلعه به‌عنوان پایگاه حکومت خود و ترویج عقاید اسماعیلیه استفاده می‌کرده است.

 

دریاچه اوان

دریاچه اوان بزرگ‌ترین دریاچه طبیعی آب شیرین کشور است که آب آن از طریق چشمه‌های خودجوش تأمین می‌شود و چشم‌انداز ومکان زیبایی برای سفرهای تابستانه و بهاره است. حیات‌وحش این آبخیز بسیار غنی است و می‌توانید بز، پلنگ، روباه، شغال، گرگ، انواع عقاب، کبک و ماهی را در آن مشاهده کنید.

 

جاذبه های گردشگری و راهنمای سفر به قزوین

 

مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی قزوین در همین موارد خلاصه نمی‌شود و پرداختن به تمام آن‌ها ممکن است از حوصله خارج باشد و لذا در ادامه و در این راهنمای سفر در ادامه تنها به‌صورت موردی آن‌ها را معرفی می‌کنیم. از دیگر جاذبه‌های دیدنی قزوین می‌توان گازرخان، بازار قزوین، قلعه لمبسر، موزه مردم‌شناسی، پارک جنگلی باراجین، آب‌انبار سردار بزرگ و خانه امینی‌ها را نام برد.

 

آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم قزوین

در ایران هر استان و منطقه‌ای جاذبه‌هایی دیدنی و آداب‌ورسوم مختص خود را دارد که بسیار جذاب و دیدنی است. قزوین نیز از این قضیه مستثنی نیست و از جالب‌ترین رویدادهای آن جشن فندق چینی یکی از مراسم‌های دیدنی استان قزوین است  که هرساله هم‌زمان با آغاز برداشت محصول فندق در منطقه الموت برگزار می‌شود. این مراسم پرنشاط همچنین با موسیقی‌های محلی و فروش صنایع‌دستی بومی در بازار محلی آن همراه است.

هرسال در اواسط مردادماه مردم روستای «فشک» به مزرعه های خود می‌روند و پس از خواندن شعر به چیدن فندق می‌پردازند. در این مراسم دوشيزگاني که نامزد شده‌اند، براي همسران خود از هسته فندق گردنبندی درست می‌کنند که به آن «گلوانه» می‌گویند.

 

سفر به قزوین

 

در روز عاشورا نیز درختی کهن‌سال که خون گریه می‌کند توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این رویداد که در تمامی کشور بی‌نظیر است، حیرت همگان را برانگیخته و سؤالات بی‌شماری را در برای گردشگران ایجاد نموده است. از تنه این درخت هرساله در عصر عاشورا مایعی قرمزرنگ بیرون می‌آید که مسلمانان معتقدند درخت بر عزای امام حسین گریه می‌کند.

 

راه‌های دسترسی و راهنمای سفر به قزوین

برای سفر به قزوین راه‌های دسترسی شما تنها محدود به خودرو و یا قطار است و متأسفانه امکان سفر پروازی و خرید بلیط هواپیما برای قزوین وجود ندارد. لذا برای سفر به قزوین تنها دو انتخاب پیش روی شماست. خودرو شخصی و یا اتوبوس؛ و یا اینکه مسیرهای ریلی را انتخاب کرده و اقدام به خرید بلیط قطار و گذر از جاده‌های زیبای راه‌آهن تهران قزوین را انتخاب کنید.

برای سفر به قزوین با خودروی شخصی اگر از شرق کشور راهی شوید باید از سمت تهران و کرج مسیر خود را انتخاب کنید. اگر از شمال باشید از رشت، اگر از غرب کشور حرکت می‌کنید از زنجان و تاکستان مسیر خود را انتخاب کنید. برای سفر از نواحی جنوبی هم مسیر سفر خود را از ساوه و بوئین‌زهرا ادامه دهید تا به قزوین برسید. فاصله تهران از قزوین ۱۵۳ کیلومتر است و طی آن در شرایط بدون ترافیک، ۲ ساعت به طول می‌انجامد.

نظرات

واااای..چقد جالبه. اسم الموت رو بار های شنیده بودم و میدونستم توی قزوینه ولی خب اینکه فرقه حشاشین واقعیه و اونجا بودن رو نمی دونستم! 🙂
خیلی مقاله خوبی بود. خسته نباشید.

    سلام خانم قربانی
    باعث مسرت است که مقاله برای شما جالب توجه بود. نوع بازخورد و واکنش شما به مطلب خستگی کار را از ما هم گرفت.
    از مقالات دیگر سایت هم دیدن فرمائید.

مگه قزوین مسیحی داره یا داشته که توش کلیسا داریم؟
قزوین و کلیسا؟ :/

    سلام آرش عزیز
    اگر مقاله را به درستی بخوانید ذکر کردیم که این کلیسا در زمان حمله شوروی احداث شده است. یعنی مورد استفاده نیروهای روس بوده.
    از مقالات دیگر سایت هم دیدن کنید.

با عرض سلام و خسته نباشید
تا جایی که من شنیدم قزوین یک شهر چند ملیتی هست و همه جور قومی پیدا میشه