راهنمای سفر به شیراز

راهنمای سفر به شیراز – سرزمین گل‌و‌بلبل و مهد فرهنگ و تاریخ

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

تا به حال به شیراز سفر کرده‌اید؟ حتی اگر تجربه سفر به این شهر را داشته باشید احتمالا علاقه‌مندید که چندین بار دیگر از آن دیدن کنید. علت آن هم فراوانی جاذبه‌های گردشگری این شهر دوست‌داشتنی و پرمغز است. در مقاله راهنمای سفر به شیراز سیر تا پیاز سفر به شیراز را برایتان فراهم کرده‌ایم. با این راهنمای سفر نیازی به هیچ راهنمای دیگر نخواهید داشت و همه اطلاعات را برای سفر به این شهر تاریخی و فرهنگی و محبوب به دست می‌آورید. مطمئن باشید اگر این مقاله را بخوانید و سفری به شهر شیراز نداشته باشید نصف عمرتان بر فناست.

 

وضعیت آب و هوایی و جغرافیایی شهر شیراز

اگر بخواهیم موقعیت دقیق شهر شیراز را موردبررسی قرار دهیم می‌توانیم بگوییم که این شهر در جنوب غرب ایران قرار دارد. رشته‌کوه‌های زاگرس عمده اطراف این شهر را پوشانده‌اند. اکوسیستم طبیعی این شهر باعث شده تا شیراز دارای آب و هوای متغیری باشد آب‌وهوای این شهر در نقاط مختلف کاملا متغیر است. حداکثر دما در شهر شیراز در گرم‌ترین ماه سال یعنی تیرماه ۳۰ درجه سانتی‌گراد و در سردترین ماه سال یعنی دی‌ماه ۵ درجه سانتی‌گراد است. طبق بررسی‌ها و سرشماری که در سال ۹۵ انجام شد جمعیت این شهر یک میلیون و هشتصد هزار نفر است.

 

وضعیت جغرافیایی شهر شیراز

 

بهترین زمان برای سفر به شیراز

البته سفر به شهرهایی با هوای گرم و یا معتدل در فصل پاییز توصیه می‌شود. در این فصل بیشتر شهرها خلوت‌تر از باقی ماه‌های سال هستند و بلیط هواپیمای تهران شیراز و دیگر خطوط پروازی منتهای به این شهر نیز از کاهش قیمت برخوردار هستند. از این طریق هزینه‌های سفر شما نیز کاهش می‌یابد. در صورتی که قصد دارید با هزینه کمتری به این شهر سفر کنید می توانید از بلیط قطار شیراز استفاده کنید. برای خرید بلیط قطار و هواپیما می توانید به سایت سامتیک مراجعه کنید.

در فصل پاییز این شهر هوای متعادلی دارد و البته زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را نیز به همراه دارد. اما تنها این فصل برای سفر به این شهر ایده ال نیست. بهترین زمان برای مسافرت به شیراز ماه اردیبهشت است. اردیبهشت‌ماه شلوغی ماه فروردین را ندارد و از طرفی طبیعت ناب شیراز در این ماه خودی نشانتان می‌دهد که تا عمر داشته باشید زیبایی‌های آن را فراموش نکنید. سفر به شیراز بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در اردیبهشت‌ماه از محل کار خود مرخصی بگیرید، دل را به دریا زده و از زیبایی و خلوتی اردیبهشت‌ماه شیراز لذت ببرید.

اگر قصد دارید سفرهای داخلی و تاریخی شگفت انگیزی را تجربه کنید، پیشنهاد می کنیم که سفری هم به دومین شهر تاریخی جهان یعنی شهر یزد داشته باشید. در مقاله راهنمای سفر به شهر یزد صفر تا صد سفر به این شهر و اطلاعات لازم در مورد این شهر را برای کاربران سامتیک خلاصه کرده ایم.

 

خرید سوغاتی در شیراز

در قسمت بعدی راهنمای سفر به شیراز به خرید و سوغاتی های این شهر می پردازیم. شیراز از نظر تعدد و کیفیت مراکز خرید کمبودی ندارد. مجمتع های خرید و بازارچه‌های زیادی در این شهر وجود دارد. اگر قصد خرید یک سوغاتی ماندگار و فرهنگی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ صنایع‌دستی مشهور این شهر بروید. خاتم‌کاری، منبت‌کاری، نقره‌کاری و بافت انواع گلی ازجمله سوغات صنایع‌دستی این شهر هستند. اگر هم به سوغاتی‌های از جنس خوراکی علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم به سراغ مسقطی‌ها و نون یوخه های شیراز بروید. آبلیمو و آبغوره های شیراز هم که از معروف‌ترین خوراکی‌های سراسر ایران هستند.

 

خرید سوغاتی در شیراز

 

اقامت در شهر شیراز

شیراز شهری مسافر پذیر و خونگرم است. هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی به این شهر سفر می‌کنند و شاید به همین دلیل است که مهمان‌نوازی در وجود این مردم‌دوست داشتنی رخنه کرده است. اگر در سفر به این شهر مهمان یک شیرازی شدید، قطعا سفری لذت‌بخش خواهید داشت. البته اگر قصد دارید که به هتل‌ها و یا مهمانسراها بروید نیز جای نگرانی نیست.

به دلیل اینکه گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند شیراز دارای هتل‌ها و مهمانسراهای زیادی است. خوشبختانه این هتل‌ها در هر محدوده قیمتی و باکیفیتی مناسب و قابل‌قبول موجود هستند. هتل‌های اقتصادی باکیفیت این شهر از محدوده قیمت ۷۰ هزار تومان به بالا موجود هستند. در مرکز شهر و در محدوده خیابان‌های زند و رودکی هتل‌های زیادی می‌توانید پیدا کنید. با اقامت در هتل‌های مرکز شهر شانس بهتری برای دسترسی راحت‌تر به مکان‌های تاریخی این شهر خواهید داشت.

خوشبختانه از نظر راحتی حمل و نقل نیز در این شهر به مشکل نخواهید خورد. انواع وسایل نقلیه عمومی ازجمله مترو، اتوبوس و تاکسی در این شهر موجود هستند. متروی شیراز هرروز از ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب فعالیت می‌کند. سراسر شهر نیز به پوشش حمل‌ونقل اتوبوسی مجهز است. خبر خوب دیگر این‌که می‌توانید از نرم‌افزارهای آنلاین تاکسی نیز در این شهر بهره ببرید.

اگر علاقه مندید که اطلاعاتی در مورد جاذبه های گردشگری این شهر به دست بیاورید مقاله مهمترین جاذبه های گردشگری شیراز را نیز از دست ندهید. در این مقاله شاخص ترین و جذاب ترین مکان های دیدنی شیراز را معرفی کرده ایم.

 

اقامت در شهر شیراز

 

غذاهای معروف شیراز

جذاب ترین بخش از راهنمای سفر به شیراز بخش غذاهای معروف این شهر است. اگر از نظر تنوع غذایی به شهر شیراز بنگریم به جرئت می‌توانیم بگوییم که کشور شیراز تنوع غذایی بسیار خوب و دلچسبی دارد. بماند که تجربه لذت‌بخش طعم فالوده شیرازی از ضروریات این سفر است و اگر فالوده شیرازی نخوردید اصلا به شهر خود برنگردید. ازآنجایی‌که نویسنده این مقاله علاقه بسیاری به سفر به مکان‌های مختلف برای تجربه غذاهای مختلف را دارد، به این بخش به شکلی مفصل‌تر می‌پردازیم. با ما همراه باشید تا با چند مورد از مشهورترین و البته جذاب‌ترین غذاهای شهر شیراز آشنا شویم. ضمنا به این دلیل که اسم آش سبزی و کلم‌پلوی شیراز به گوش هر بنی بشری رسیده، سعی کردیم تا چند مورد از دیگر غذاهای این شهر را به شما معرفی کنیم.

  • شیرازی پلواگر بدانید مواد اولیه‌ی این غذا شامل چه مواد غذایی است همین‌الان بار سفر می‌بندید و به شیراز سفر می‌کنید. برنج، بادمجان، مرغ، ماست، زعفران دم‌کرده، زرشک و ادویه‌جات مختلف مواد اولیه این غذا را تشکیل می‌دهند. عطر و طعم این غذا هر کسی را از هوش می‌برد. این غذا را هرگز از دست ندهید.
  • دو پیازه آلوی شیرازیاین غذای آسان پز از پرطرفدارترین غذاهای شیراز است. مواد اولیه دو پیازه آلوی شیرازی شامل سیب‌زمینی، پیاز، گوجه، رب و ادویه است. پیاز را بپزید، تکه تکه کنید و به همراه پیاز و گوجه و رب و ادویه‌جات سرخ کنید، شما دوپیازه آلوی شیرازی درست کردید. لذت ببرید.
  • کوفته هلوی شیرازی: شاید با خواندن اسم این غذا با خودتان بگویید، آخر کوفته‌ی هلو؟ حجت را تمام کنیم. در این غذا از هلو استفاده نشده است و هلو در اینجا به معنای خوب است. این غذا یک غذای کاملا محلی است و در شهرهای دیگر یافت نمی‌شود. مواد اولیه این غذا شامل، گوشت چرخ‌کرده، آرد نخودچی، تخم‌مرغ، پیاز و هویج یا نرگسی است.
  • اشکنه شیرازی: نام دیگر این غذا آب پیازک است. اشکنه غذایی پرطرفدار در سراسر ایران است که گویا در همان اوایل معرفی در ایران آشپز آن دوتا شده است. به این معنی که در هر جای ایران اشکنه را به سبک خود بومی‌سازی کرده‌اند و الحق که برخی از این بومی‌سازی‌ها شگفتی‌ساز شده است. اشکنه غذایی بسیار مقوی است. این غذا در شیراز از تخم‌مرغ، شنبلیله، نعناع خشک، نمک و زردچوبه تهیه می‌شود و از غذاهای محلی شیراز است.

نظرات

دوستان خسته نباشید؛ بسیار زیبا بود. حتی برای من که خودم اهل شیراز هستم. دست مریزاد! خیلی خوب شهر ما رو توصیف کردین.

مطلب بسیار کامل و جامعی بود. ممنونم از لطف شما. سایت بسیار خوبی دارید و مقالاتتون به واقع کاربردی و جذاب هستند
خخسته نباشید. ای کاش در مورد جاذبه های گردشگری شهر شیراز هم می نوشتید.

    سلام دوست عزیز
    به دلیل اینکه شیراز شهر فوق العاده ای محسوب میشه ما جاذبه های گردشگری شیراز و راهنمای سفر به این شهر رو به طور جداگانه برای شما نوشتیم.
    در صورتی که تمایل دارید می تونید مقاله مهمترین جاذبه های گردشگری شهر شیراز رو هم بخونید.

سلام
خسته نیاشید
به نظر شما بهترین زمان برای سفر به شیراز پاییز با بهار؟ من تا حالا نرفتم شیراز و دارم از الان برنامه ریزی می کنم

    سلام دوست عزیز، بستگی داره که با چه هدفی قصد سفر به شیراز را داشته باشید. ولی به صورت کلی فصل بهار، زمانی است که شکوفه های بهاری لباس زیبایی را تن شیراز میکنند. همچنین در این زمان هم فروش بلیط قطار با ترافیک همراه است.