تاریخچه استان خوزستان

راهنمای سفر به استان خوزستان

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

استان خوزستان یک دنیا حرف دارد، اما این حرف ها تنها حرف های غمگین نیستند. یک دنیا تاریخ، یک دنیا طبیعت و زیبایی، یک دنیا ثروت، یک دنیا مردم خون گرم، یک دنیا اهل هنر و خلاصه از هر چیزی که فکر کنید استان خوزستان یک دنیا از آن را در خود دارد. شاید به همین دلیل است که می گویند آبادان برزیلی است برای خودش. برزیل یکی از بزرگترین کشورهای این دنیاست. از این ها که بگذریم باید به این نکته اشاره کنیم که استان خوزستان یکی از بهترین مکان ها برای سفر داخلی در پاییز است. پیش از اینکه به راهنمای سفر به استان خوزستان بپردازیم، تاریخچه ای کوتاه، اما جذاب از این استان باستانی ارائه می کنیم.

 

تاریخچه استان خوزستان

احتمالا تا به حال در مورد شهرهای باستانی همچون شوش شنیده اید. استان خوزستان یکی از باستانی ترین مناطق جهان است و تمدن شوش به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن های جهان شناخته می شود. همچنین شرق شناسان تاریخ شهر دزفول را ۵ هزار سال برآورد کرده اند و ایلام یکی از شناخته شده ترین شهرهای باستانی محسوب می شود.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید دزفول به معنای دژپل است. دژپل در واقع نام پلی است که به صورت مشترک توسط مهندسان و معماران ایرانی و رومی در قرن ۴ میلادی ساخته شده است. این زمان مصادف است با دوران حکومت ساسانیان؛ دورانی طلایی از تاریخ ایران که در آن فتوحات زیادی صورت گرفت و ایران را به یک امپراطوری عظیم تبدیل کرد. تنها امپراطوری بزرگی که پس از دوران هخامنشیان در ایران شکل گرفت. این پل به دستور شاپور اول ساسانی و برای برقرار ارتباط میان دو شهر جندی شاپوور و شوشتر ساخته شد.

همچنین نام خوزستان از نام قوم خوزی ها گرفته شده است. این نام به علت قرارگیری این قوم در این سرزمین که خاکی حاصلخیز داشته انتخاب شده است.

 

راهنمای سفر به استان خوزستان

 

راهنمای سفر به استان خوزستان

در صورتی که قصد سفر به استان خوزستان را دارید و می خواهید اقدام به خرید بلیط قطار یا خرید بلیط هواپیمای اهواز کنید، باید بدانید که مدت زمان سفر هوایی به این شهر از استان تهران در حدود یک ساعت و سی دقیقه و مدت زمان سفر با قطار نیز به ۱۵ ساعت می رسد.

استان خوزستان یکی از بزرگترین، مهم ترین و پرجمعیت ترین استان های کشور است. اهواز مرکز این استان یکی از کلانشهرهای اصلی شهر ایران و همچنین یکی از پرترددترین شهرهای ایران به حساب می آید. جمعیت استان اهواز کمتر از ۵ میلیون است و این جمعیت ۵ میلیونی این استان را به پنجمین استان پرجمعیت ایران تبدیل کرده است. مساحت آن نیز ۶۴ هزار کیلومتر مربع محاسبه شده است که این مساحت در میان ۱۵ شهرستان آن تقسیم شده است. در ادامه به نکات مهمی در زمینه راهنمای سفر به استان خوزستان می پردازیم.

 

موقعیت جغرافیایی خوزستان

این استان از جهات شمال و شرق به کوه های زاگرس و استان چهارمحال بختیاری منتهی می شود. قسمت هایی از خود خوزستان نیز در مناطق کوهستانی این استان قرار گرفته است. وقتی می گوییم که استان خوزستان یکی از ثروت مندترین های جهان است تنها منظور ما به منابع نفت این استان نیست. احتمالا برای شما جالب است اگر بدانید که استان خوزستان با پنج رودخانه عظیم الجثه، پرآب ترین استان ایران است، اما وضعیت اسفناکی، اکوسیستم طبیعی آن را مورد تهدید قرار می دهد. آب این ۵ رودخانه از رشته کوه های زاگرس سرچشمه گرفته و به خلیج فارس می ریزند.

 

آب و هوای استان خوزستان

 

آب و هوای استان خوزستان

آب و هوای استان خوزستان به سه نوع تقسیم می شود. مناطق کوهستانی این استان تابستانی معتدل و زمستانی سرد دارند، مناطق کوهپایه ای با آب و هوای نیمه بیابانی زمستانی معتدل و تابستانی گرم دارند و در مناطق جلگه ای و پست این استان که در قسمت جنوب و جنوب شرقی این استان قرار گرفته، آب و هوا به بیابانی کناره ای تبدیل می شود.

 

بهترین زمان برای سفر به خوزستان

حداکثر درجه حرارت این استان در ماه تیر به حدود ۵۰ درجه سانتیگراد و حداقل آن در ماه بهمن به منفی یک درجه می رسد. میزان متوسط بارندگی نیز در این شهر کم است.

به شما پیشنهاد می کنیم که فصل های سرد سال (پاییز و زمستان) را برای سفر به این استان انتخاب کنید. نوروز نیز زمان مناسبی برای سفر به این استان است، اما از آن جایی که در تعطیلات نوروزی حجم سفرها افزایش می یابد ممکن است با افزایش قیمت بلیط هواپیمای اهواز رو به رو شوید. در شش ماه ابتدایی سال خوزستان آب و هوای بسیار گرمی دارد که ممکن است موجب آزار شما شود.

 

هزینه‌های سفر به استان خوزستان

 

هزینه‌های سفر به استان خوزستان

هزینه های سفر به شهرهای مختلف تقریبا یکسان هستند. مانند سفر به بسیاری از مناطق دیگر هزینه هایی همچون هزینه اقامت، خوراک و حمل و نقل هزینه های اصلی شما را تشکیل خواهند داد. هزینه های متفرقه دیگری همچون هزینه جاذبه های تفریحی و گردشگری نیز وجود دارد که در مقابل هزینه های اصلی بسیار کمتر هستند. در صورتی که با اتومبیل شخصی سفر می کنید، باید هزینه حمل و نقل را به پای هزینه سوخت و استهلاک و سرویس و تعمیرات احتمالی خود بگذارید.

اگر برای خورد و خوراک خود برنامه مشخصی ندارید پیشنهاد می کنیم فرصت را غنیمت شمرده و غذاهای محلی و سنتی استان خوزستان را امتحان کنید.

 

غذاهای محلی استان خوزستان

بسیاری از افراد به عشق چشیدن غذاهای مناطق مختلف به سفر می پردازند. آنوقت عده ای نیز وجود دارند که به شهری سفر می کنند و طعم جذاب غذاهای محلی را نمی چشند. غذاهای محلی استان خوزستان با همان طعم تندشان، از جذاب ترین پدیده های گردشگری هستند. مگر می شود تنها به مکان های دیدنی رفت و از تجربه غذاهای مختلف غافل شد؟ چطور؟ از غذاهای مشهور استان خوزستان می توانیم به قلیه ماهی، امگشت ، فلافل، ماهی زبیدی، ماهی شور و سمبوسه اشاره کنیم. مثلا به اهواز بروید و پاستا بخورید که چه شود؟ آن هم وقتی که این شهر به پایتخت فلافل جهان شهرت دارد.

 

اقامت در استان خوزستان

در بیشتر شهرهای استان خوزستان هتل ها و مهمانپذیرهای زیادی وجود دارد و از این بابت نگرانی به خصوصی نخواهید داشت. در این استان هتل های پنج ستاره، چهار ستاره و سه ستاره وجود دارد، اما از نظر کیفیت تفاوت چندانی میان آن ها وجود ندارد. بنابراین انتخاب هتل های سه و چهار ستاره انتخاب های منطقی تری می باشد. در این صورت هم از کیفیت کافی بهره می برید و هم در هزینه های خود صرفه جویی می کنید. تورهای گردشگری فراوانی هم در این استان وجود دارند که می توانید از آن ها استفاده کرده و به گردش بپردازید.

برچسب : سفر به جنوب

نظرات

با سلام
بسیار عالی و ممنون. جالب اینجاست که من فکر می کردم اهواز یک شهر کاملا گرم و خشکه. تصاویر مناظری که گذاشتید نشون دهنده اینه که اهواز جاهای دیدنی زیادی داره
البته امیدوارم این عکس ها جدید باشه مگرنه جز خشکی هیچی از این استان نمونده

غذاهای محلی خوزستان واقعا شگفت انگیزن. ضمنا در مورد تجربه کردن غذاهای محلی کاملا درست می گین واقعا حیفه آدم سفر بره غذای محلی اونجارو تست نکنه. با تشکر از مقاله خوب

واجب شد در نوروز پیش رو برم خوزستان رو بگردم. من اکثر شهرهای ایران رو رفتم اما شهرهای جنوبی رو هنوز نگشتم. شنیدم اروند کنار هم خیلی جای باصفا و زیباییه

    بله فرزین جان
    شهرهای جنوبی ایران صفا و زیبایی مخصوص به خودشون رو دارند. اروندکنار هم شهر بسیار زیبایی هست که به تجربه شخصی حتما بهتون پیشنهاد می کنم که به این شهر سفر کنید.