جزایر زیبای خلیج فارس

معرفی جزایر خلیج فارس – جزایر ایرانی و غیر ایرانی خلیج فارس را بشناسید!

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

خلیج فارس و جزایر خلیج فارس سالهاست که از مورد بحث ترین بخش های کشور هستند. سال هاست که جدل بر سر نام خلیج فارس، یا مالکیت جزایر بر سر زبان هاست و کشورهای مدعی و همیشه بازنده همواره در آرزوی به دست آوردن نام و مالکیت آب های نیلگون خلیج فارس و جزایر آن بوده اند. جزایری که هر کدام گنجینه ای در دل خلیج فارس هستند و دارای پتانسیل های فراوانی در زمینه گردشگری هستند. در این مقاله در ابتدا به معرفی جزایر ایرانی خلیج فارس می پردازیم و سپس در قالب یک جدول جزایر غیر ایرانی خلیج فارس را به تفکیک مالکیتشان معرفی می کنیم.

 

جزایر خلیج فارس که در ایران قرار دارند + جدول

تعداد جزایر ایرانی خلیج فارس ۳۰ عدد است که البته همه این جزیره ها مسکونی نیستند و بسیاری از آن ها غیر مسکونی می باشند. بسیاری از جزایر غیر مسکونی ایران برای موارد نظامی، اقتصادی و نفتی مورد استفاده قرار می گیرند و برای ورود به آن ها باید مجوز بگیرید. شاید به همین دلیل است که این جزایر برای اکثر مردم ناشناخته هستند و بیشتر افراد حتی از وجود آن ها آگاهی ندارند.

 

جزیره هنگام - معرفی جزایر خلیج فارس

 

البته از نظر گردشگری جزیره های بسیاری وجود دارد که می توانید بدون دریافت مجوز به راحتی از آن ها دیدن کنید. بیشتر این جزایر در محدوده و تحت نظر استان های بوشهر، خوزستان و هرمزگان قرار دارند. در ادامه به معرفی برخی از مهمترین جزیره های ایرانی می پردازیم، اما پیش از آن دعوت می کنیم در قالب این جدول با تمام جزایر مسکونی و غیرمسکونی ایران در خلیج فارس آشنا شوید.

 

جزایر غیرمسکونی جزایر مسکونی
آریایی کیش
زرکوه قشم
شیدور لاوان
فرورگان هنگام
عباسک لارک
ام الکرم هرمز
نخیلو هندرابی
جبرین سیری
ام سیله فرور بزرگ (پلور)
گرم جزیره فارسی
بونه خارک
دارا خارکو
قبر ناخدا شیف
خرو مینو
مولیات نگین
سه دندون صدرا
مطاف فارور
مرغی فارور کوچک
میرمهنا ابوموسی
چراغی تنب بزرگ

جزایر مسکونی ایران در خلیج فارس - جزیره سیری

 

جزایر مسکونی ایران در خلیج فارس

  • کیش: کیش که در گذشته با نام قیس شناخته می شده اکنون مشهورترین جزیره ایران محسوب می شود. سالانه حجم زیادی از گردشگران برای تفریح و تجارت به این جزیره سفر می کنند و همین مسئله باعث رونق گردشگری در این منطقه شده است.
  • قشم: قشم را می توان یکی از بزرگترین جزایر خلیج فارس و بزرگترین جزیره ایران در خلیج دانست. این مکان نیز مانند کیش به دلیل بهره گیری از جاذبه های گردشگری فراوان به یک قطب گردشگری تبدیل شده است. جنگل های حرا، دلفین های آبی خلیج فارس و دره ستارگان مهمترین جاذبه های گردشگری قشم هستند.
  • ابوموسی: جزیره ابوموسی که با نام بوموسا نیز شناخته می شود با ۱۲ کیلومتر مربع مساحت از بزرگترین و مهمترین جزایر کشور محسوب می شود. این جزیره جزئی از استان هرمزگان محسوب می شود. جزیره ابوموسی همواره یکی از جزیره هایی بوده که کشور امارات ادعای مالکیت آن را دارد.
  • تنب بزرگ: این جزیره که وسعتی در حدود ۱۱ کیلوتر مربع دارد در شمال جزیره ابوموسی قرار گرفته است. نکته جالب در مورد جزیره تنب بزرگ این است که نام آن در واقع با عنوان تمب بزرگ نیز شناخته می شود. از این جزیره با هر دو نام تنب و تمب در منابع فارسی و غیرفارسی استفاده شده است. واژه تمب یک واژه فارسی سره ای محسوب می شود.
  • لاوان: جزیره لاوان هم زیر مجموعه ای از استان هرمزگان و جزیره کیش است. این جزیره بیش از ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد و مساحت آن در حدود ۷۸ کیلومتر مربع است.
  • هنگام: دیگر جزیره مشهور خلیج فارس جزیره هنگام است. این جزیره ۵۰ کیلومتر مربعی جمعیتی ۲۵۰۰ نفری دارد. نکته جالب در مورد جزیره هنگام ارتفاعات آهکی آن است که ارتفاع آن در برخی از مناطق به ۱۰۶ متر نیز می رسد. این جزیره جزئی از استان هرمزگان و شهرستان قشم است.
  • لارک: جزیره لارک که جزیره ای ۴۹ کیلومتر مربعی است نیز در محدوده مرزی استان هرمزگان و شهرستان قشم قرار می گیرد. گویش مردم این منطقه لری کمزاری است. فعالیت اقتصادی بیشتر اهالی این منطقه صید ماهی است.
  • هرمز: جزیره هرمز که در مجاورت تنگه هرمز قرار دارد به دلیل اینکه بر سر محل گذر کشتی های تجاری قرار دارد از موقعیت استراتژیکی برخوردار است. حتی از این جزیره با نام کلید خلیج فارس نیز یاد می شود.
  • هندرابی: نام های آشنا یکی پس از دیگری می آیند. جزیره هندرابی یکی از توابع استان هرمزگان، شهرستان بندرلنگه و بخش کیش است. جمعیتی که در این جزیره سکونت دارند و بسیار کم است و به بیش از ۲۰۰ نفر نمی رسد. بیشتر اهالی این منطقه سنی مذهب هستند.
  • سیری: جزیره سیری نیز یکی دیگر از جزیره های کوچک ایرانی در خلیج فارس است. این جزیره از توابع استان هرمزگان و شهرستان ابوموسی است و مساحت آن به ۱۸ کیلومتر نمی رسد. طبق آخرین آماری که در سال ۱۳۹۰ تهیه شد جمعیت این شهر در حدود ۱۳۰۰ نفر است.
  • فرور بزرگ: این جزیره که با نام فارور بزرگ نیز شناخته می شود جزیره ای در محدوده قلمرو سیاسی استان هرمزگان و جزیره کیش است. جزیره فرور یک جزیره مسکونی به حساب نمی آید و مردم عادی در آن زندگی نمی کنند.
  • جزیره فارسی: جزیره فارسی در حد فاصل بین مرز عربستان و ایران قرار دارد و به همین دلیل از جایگاه مهم استراتژیکی برخوردار است. برخلاف جزیره های قبل جزیره فارسی تحت قلمرو شهرستان بوشهر قرار دارد. این جزیره طبق محاسبات دورترین نقطه جغرافیایی کشور محسوب می شود. این جزیره به دلیل قرارگیری در میان خلیج فارس از نظر نظامی، بازرگانی و سیاسی ارزش بسیار زیادی دارد.

 

قشم - جزایر مسکونی ایران

 

جزایر غیر ایرانی خلیج فارس

جزایر خلیج فارس کشور مالک جزیره
محرق بحرین
بدیع بحرین
حوار بحرین
ستره بحرین
النعسان بحرین
البحرین بحرین
وجده بحرین
ام المرادم کویت
ام النمل کویت
بوبیان کویت
جزیره کبر کویت
عوهه کویت
فیلکه کویت
قاروه کویت
مسکان کویت
وربه کویت
سلامه عمان
مسندم عمان
غنم عمان
حلانیات عمان
تلگراف عمان
حوار قطر
دواخیل قطر
ربز قطر
مترس قطر
عالیه قطر
حالول قطر
الصحاط قطر
عربی عربستان
کران عربستان
کورین عربستان
جنا عربستان
جرید عربستان
تاروت عربستان
ابوعلی عربستان
باطنه عربستان
جنه عربستان
مقطع عربستان
حرقوص عربستان
ابوالابیض امارات
ارزنه امارات
الرفیق امارات
ام الحطب امارات
ام قصار امارات
بزم شرقی امارات
بزم غربی امارات
بشوم امارات
بوکشیشه امارات
بوکعل امارات
ثمیریه امارات
جراب امارات
جزایر غاغه امارات
جزیره ابوظبی امارات
داس امارات
غراب امارات
غشا امارات
نخل امارات
جمیره امارات
جنانه امارات
المبرز امارات
حیل امارات
حمریه امارات
خصیفه امارات
دعسه امارات
دلما امارات
زرکوه امارات
سعدیات امارات
سلع امارات
سلیه امارات
شراعوه امارات
شویهات امارات
سیر ابونعیر امارات
صیر بنی یاس امارات
غسبی امارات
قرنین امارات
قفای امارات
مروح امارات
مکاسیب امارات
یاسات امارات
جزیره العالم امارات
نمایی از جزیره کیش

نمایی از جزیره کیش

برچسب : جزایر ایران

نظرات