تفاوت خدمات VIP و CIP در شرکت های هوایی ایران

تفاوت خدمات VIP و CIP پروازی

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

مسلماً تابحال بارها عبارت VIP را شنیده‌اید و حتماً معنی آن را هم می‌دانید. کلمه VIP مخفف عبارت Very Important Person است و منظر آن خدماتی است که برای افراد با جایگاه و مقام خاص استفاده می‌شود و یا مکان‌هایی که دارای ویژگی‌های خاصی هستند. اما علاوه بر VIP عبارت دیگری نیز وجود دارد که مسلماً آن را کمتر شنیده‌اید. خدمات CIP ! کلمه CIP مخفف عبارت Commercial Important Person و به معنی افرادی است که ازنظر تجاری دارای ویژگی‌های خاص‌اند و برای مثال سرشناس‌اند. در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت خدمات VIP و CIP پروازی در فرودگاه و هواپیماها بپردازیم.

در این مقاله هدف ما بررسی تفاوت خدمات VIP و CIP پروازی است، پس این دو کلمه را در فرودگاه‌ها و هواپیماها تعریف می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید از زمان اختراع هواپیما و ورود آن به کشور شرکت‌های هواپیمایی بسیاری در ایران برای ارائه خدمات پروازی تأسیس شد. از قدیمی‌ترین شرکت‌های هواپیمایی ایران می‌توانیم به ایران ایر لاین اشاره‌کنیم که درگذشته دارای پرواز مستقیم از تهران به نیویورک بوده است. از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران نیز باید به فرودگاه مهرآباد و فرودگاه امام خمینی اشاره‌کنیم.

 

تفاوت خدمات VIP و CIP

 

خدمات VIP در هواپیما و فرودگاه

همان‌طور که در پیش گفتیم این اصطلاح برای توصیف افرادی به کار می‌رود که ازنظر سیاسی و یا هنری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. VIP در حقیقت مخفف Very Important Person است. این افراد در مکان‌های خاصی چون فرودگاه‌ها یا حتی جشنواره‌ها از جایگاه ویژه‌ای مورد پذیرایی قرار می‌گیرند. در جای‌جای دنیا برخی از هواپیمایی‌ها خدماتی را ارائه می‌کنند که ممکن است فقط رویای آنها را ببینید!

ازجمله خدمات VIP که در برخی از ایرلاین های خارجی می‌توان نام برد باید به سوارشدن به هواپیما با پورشه اشاره‌کنیم! اعضای برنامه‌ی فوق خاص هواپیمایی یونایتد می‌توانند مسیر بین دو پروازشان را با یک مرسدس طی کنند! حتی در بعضی موارد شرکت‌های هوایی تأخیری ۳۰ دقیقه‌ای را برای رسیدن و سوارشدن مسافران ویژه در برنامه خود گنجانده‌اند. البته این موارد شاید کمی پیش و پا افتاده باشد و خیلی هم خاص به نظر نرسند.

از دیگر خدماتی که در بخش VIP پروازها ارائه می‌شود می‌توانیم به این مورد اشاره‌کنیم که در بخش VIP، شما را از بخش حراست رد کرده و لانژ اختصاصی درحالی‌که سایر خدمه با خوراکی موردعلاقه‌ی شما منتظرتان هستند، مستقرند.

خدمات VIP و CIP در هواپیماها

در زندگی عادی دوش گرفتن یک امتیاز خاص نیست. اما در ارتفاع ۱۲۰۰۰ متری چطور؟ این امکان فقط برای کسانی است که برای هر پرواز چندین میلیون تومان بیشتر هزینه می‌کنند یا مسافرین خاصی که برای راضی کردنشان باید به آن‌ها هدیه‌ای ویژه داد. در بخش کلاس اول یا First class هواپیمای A۳۸۰ هواپیمایی امارات حمام، سونا و جکوزی از مرمر و چوب گردو ساخته‌شده‌ است، کف گرم شونده دارد و بر طبق گفته‌ی وبلاگ One Mile at a Time، این‌قدر لوازم بهداشتی در آن‌ها است که می‌توانید وارد بازار خریدوفروش محصولات بهداشتی باکیفیت شوید.

 

خدمات CIP چیست؟

اما دسته بعدی که در طبقه‌بندی خدمات پروازی باید به آن بپردازیم خدمات CIP است. CIP مخفف عبارت Commercial Important Person است. این عبارت به افرادی که ازنظر تجاری سرشناس و مهم هستند، اطلاق می‌شود. خدمات CIP نیز دربرگیرنده خدماتی است که به این افراد مهم و سرشناس ارائه می‌شود. CIP در حقیقت جایگاهی برای عرضه تشریفات اختصاصی به مشتریان است که به‌طورمعمول در فرودگاه‌ها، هتل‌ها، سالن‌های همایش و مکان‌های مشابه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

انجام کلیه تشریفات مسافر از قبیل دریافت کارت پرواز، تحویل جامه‌دان، پذیرایی در سالن، بازرسی اختصاصی، ترانسفر تا پای پلکان پرواز و بالعکس و … ازجمله خدمات CIP هست. بخش CIP برای افراد مهم اقتصادی است که معمولاً شامل روسا و مدیران کارخانجات و ادارات مهم و سرمایه‌گذاران است.

 

تفاوت خدمات VIP و CIP چیست؟

 

بعد از معرفی خود به پرسنل CIP، شما به‌وسیله‌ی خودروهای تشریفاتی از کنار باند پرواز به ترمینال تشریفات مشایعت می‌شوید و در فضایی آرام و زیبا در کنار مستقبلین خود (در صورت خرید سرویس مستقبلین از قبل) استراحت کرده و از شما پذیرایی می‌شود. در مدت استراحت شما پرسنل CIP با در اختیار داشتن پاسپورت و برچسب‌های چمدان‌های شما اقدام به انجام امور گذرنامه‌ای و انتقال چمدان‌ها از تسمه به ترمینال تشریفات می‌نمایند.

درنهایت چمدان‌ها به همراه پاسپورت به شما تحویل داده‌شده و شما توسط خودروهای مخصوص تشریفات (در صورت خرید سرویس تاکسی از قبل) روانه‌ی منزل می‌شوید. به هنگام خروج درصورتی‌که از سرویس تاکسی CIP استفاده می‌کنید ساعت انتقال شما از مبدأ به فرودگاه از قبل هماهنگ شده است. رانندگان سرویس تاکسی چمدان‌های شما را از داخل منزل تحویل گرفته و پس از سوارشدن، شما را به ترمینال CIP انتقال می‌دهند.

 

تفاوت خدمات VIP و CIP چیست؟

تا بدین جای کار به‌خوبی با تفاوت خدمات VIP و CIP آشنا شده‌اید. اما تفاوت‌های دیگری نیز در خدمات VIP و CIP  وجود دارد. شاید مهم‌ترین تفاوت خدمات VIP و CIP در تأمین امنیت مسافران باشد. تأمین امنیت شما شامل محافظان شخصی، جایگاه اختصاصی، دوربین‌های نظارتی و امکاناتی چنینی است.

 

خدمات VIP و CIP

 

نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد این است که هزینه خدمات VIP توسط شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه افراد پرداخت می‌شود اما در خدمات CIP هزینه توسط خود فرد خریدار خدمات پرداخت می‌گردد. اهمیت وجود بخش‌های VIP برای افرادی است که دارای پست و یا شغل‌های حساس‌اند و به همین دلیل نیاز به تأمین امنیت بالایی دارند.

 

نمونه خدمات VIP و CIP

ازجمله خدمات VIP و CIP که در فرودگاه‌های کشور صورت می‌گیرد می‌توانیم به انجام کلیه تشریفات مسافر از قبیل دریافت کارت پرواز، تحویل جامه‌دان، پذیرایی در سالن، بازرسی اختصاصی، ترانسفر تا پای پلکان پرواز و …. اشاره‌کنیم. خرید خدمات VIP و CIP مانند خرید بلیط هواپیما و به صورت اینترنتی انجام می گیرد.

 

خدمات CIP در فرودگاه امام خمینی

فرآیند خدمات تشریفات و سی آی پی فرودگاه امام خمینی شامل انتقال از پای پلکان هواپیما تا محل جایگاه و یا انتقال از جایگاه تشریفات به‌پای پلکان به همراه خودروهای ویژه می‌شود. از طرف دیگر امور وقت‌گیر و طاقت‌فرسای فرودگاهی اعم از اخذ کارت پرواز و تخصیص صندلی یا صندلی مناسب و تحویل چمدان و وسایل سفر ازجمله خدمات دیگر تشریفات فرودگاهی هست.

 

خدمات VIP و CIP در فرودگاه امام خمینی

 

پذیرایی ویژه از مهمانان و همراهان آن‌ها در طول استراحت و اقامت آن‌ها در جایگاه تشریفات فرودگاه امام خمینی و همچنین بازرسی فرودگاهی توسط گیت اختصاصی جایگاه ازجمله خدمات دیگر CIP فرودگاه امام خمینی است. سالن کنفرانس اختصاصی با ظرفیت ۱۵ نفر، ۱۰ سوئیت لوکس با کلیه امکانات، XBOX برای سرگرمی کودکان، سالن پذیرایی مجلل، پذیرایی رایگان شامل سرور ناهار، شام، انواع نوشیدنی سرد و گرم و دسر، اتاق اختصاصی سیگار با تهویه مناسب، اینترنت پرسرعت WIFI و پارکینگ اختصاصی مسقف جایگاه تشریفات فرودگاه بین‌المللی امام خمینی ازجمله امکانات دیگر فراهم‌شده برای مسافران داخلی و خارجی هست.

 

خدمات VIP در فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی همچنین دارای خدمات VIP است که برای استفاده بهینه از زمان برای افراد پرمشغله و یا کثیرالسفر در پروازهای داخلی و خارجی در نظر گرفته‌شده است. جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی این امکان را برای مسافران پروازی فراهم می‌کند تا ضمن صرفه‌جویی در وقت و حفظ آرامش، کلیه فرآیند ورود و خروج فرودگاهی مسافران VIP به‌صورت اختصاصی و کاملاً تشریفاتی انجام گیرد.

 

خدمات VIP و CIP در فرودگاه ایران

 

خدمات VIP فرودگاه امام خمینی به‌گونه‌ای است که افراد می‌توانند به همراه مستقبلین بدون نیاز به اجرای فرایندها و روال‌های عادی عملیات فرودگاهی ازجمله دریافت کارت پرواز،تحویل بار و انتظار در صف‌های طولانی سفری دلپذیر با هواپیما را تجربه کنند.

نظرات

سلام
مقاله جالبی بود. خدمات VIP شنیده بودم ولی واقعا نمیدونستم اصلا CIP چیه و CIP داریم.
ممنون از مقاله خوبیتون.

    سلام آقای رحیمی.
    خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده است.
    منتظر نظرات شما در مقالات دیگر نیز هستیم.
    موفق باشید.

سلام. خب چه فرقی داره که پول خدمات cip رو هم شرکت ها و اینا نمیدن؟ فقط پول vip رو میدن؟vip که تازه گرون ترم هست!

    سلام امین!
    این انتخاب در دست شرکت هاست. متاسفانه جوابی برای سوال شما نداریم.