بهترین زمان سفر به همدان

بهترین زمان سفر به همدان، پایتخت مادها

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

استان همدان در غرب کشور، یکی از خوش آب و هواترین استان های کشور در فصل های بهار و تابستان است. شهر همدان یا “همه دانان” یکی از استان و شهرهایی زیبایی در کشور است که هرکسی حداقل یکبار باید از آن دیدن کند و جاذبه های دیدنی بسیار زیادی هم دارد. در ادامه با بررسی بهترین زمان سفر به همدان با ما همراه باشید.

استان همدان، پایتخت حکومت قدرتمند سلسله مادها

ایران کشوری بسیار تاریخی است و در هریک از شهرهای و استان های کشور می توانید ردپایی از یک حکومت قدرتمند را پیدا کنید. شهر همدان یا هگمتانه در گذشته مقر پادشاهی حکومت قدرتمند ماد های بوده است و از جمله شهر های تاریخی ایران است.

استان همدان در غرب کشور قرار دارد و با داشتن جاذبه هایی بسیار، در سال ۲۰۱۸ نیز به عنوان پایتخت گردشگری آسیا انتخاب شد. همدان در حدود ۵۵۰ سال پیش مقر تابستانی کوروش بوده است، شهری تاریخی در دامنه کوه های الوند با آب و هوایی بسیار عالی! شهری بسیار دیدنی  و پر از جاذبه های گردشگری که می توانند بهترین دلیل خرید بلیط هواپیما تهران همدان و سفر به این شهر زیبا باشند.

بهترین زمان سفر به همدان

تقریبا تمام شهر و استان های غربی کشور به لحاظ جغرافیایی مناطق کوهستانی به حساب می آیند. اقلیم مناطق کوهستانی هم به این صورت است که آب و هوایی سرد و پر بارش دارند. پس اگر خیلی با سرما دوست نباشید، زمان سفر شما اهمیت بسیاری پیدا می کند. پس برویم برای پاسخ به این سوال، کی به همدان سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به همدان به لحاظ آب و هوا

همدان در گرمترین فصل سال، یعنی در ماه های شهریور تا اوایل مهر، دمایی در حدود ۲۳ درجه سانتیگراد دارد. در سردترین فصل سال هم که ماه های بهمن و اسفند هستند، دمای هوا در بیشتر روز های صفر یا ۱ درجه سانتیگراد، و در برخی روزها هم زیر صفر است.

در یک دیدی کلی بهترین زمان سفر به همدان به لحاظ آب و هوایی ماه های تیر تا اوایل شهریور اند، اما در ادامه به بررسی دقیق در تمام ماه های سال نیز خواهیم پرداخت.

سفر به همدان در فصل بهار، سرسبزترین فصل سال!

همانطور که گفتیم، همدا دارای آب و هوایی کوهستانی است، پس در زمستان و پاییز آب و هوایی سرد دارد. همدان به طور کلی در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، در سراسر سال دمای پایین تری دارد و خنک است. یکی از بهترین زمان هایی که برای سفر به همدان می توان در نظر گرفت، فصل بهار است. اما چرا؟

سفر به همدان در فصل بهار

در فصل بهار هوا هنوز خنک است، اما دیگر رد نیست، البته اگر از مناطق گرمسیر کشور باشید حتما هوا برای شما سرد خواهد بود. بااینحال دیدن جلوه سرسبز و خوش آب و هوای همدان در فصل بهار شور و حال بسیار زیبایی دارد. همدان جاذبه های دیدنی بسیاری دارد که از جمله آنها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گنجنامه همدان
  • آرامگاه بوعلی سینا
  • منطقه گردگشری عباس آباد
  • آرامگاه باباظاهر
  • مقبره استر و مردخای
  • شیر سنگی
  • برج قربان
  • دریاچه و سد اکباتان
  • کلیسای گرگوری استفان
  • کلیسای آنجلی
  • کلیسای حضرت مریم

البته جاذبه های دیدنی همدان تنها محدود به این موارد نیست، اما مواردی که معرفی کردیم از مهمترین آنهاست. منطقه گردشگری گنجنامه و عباس آباد بخش هایی از شهرند که در گذشته کاربری زراعی و باغی داشته اند. امروزه نیز این کاربری حفظ شده و از معروف ترین جاذبه های شهر شده اند.

دیدار از گنجنامه تاریخی همدان در فصل بهار

وقتی در شهر همدان به سوی گنجنامه حرکت می کنید، مناظر اطراف مسیر شما، همگی باغ های میوه اند. باغ هایی پر از درختان سیب، آلبالو، گیلاس، زردآلو و بسیاری میوه های دیگر. این منطقه از شهر در فصل بهار پر از شکوفه های زیبایی بهاری است و هوای بسیار مطبوعی هم دارد.

حتی مسیر سفر و دیدارتان از گنجنامه هم جاذبه ای بسیار دیدنی است، چه برسد به کتیبه تاریخی گنجنامه و آبشار پر آب و مرتفعش! اگر با خودروی شخصی به سمت گنجنامه می روید، وقتی به مقصد می رسید باید خودروی خود را در پارکینگ قرار داده و باقی مسیر را پیاده روی کنید. با توجه به اینکه این جاذبه دیدنی در دامنه کوه قرار دارد، بهتر است کفش مناسب هم به همراه داشته باشید.

مسیر گنجنامه همدان

در طی مسیر فروشگاه های بسیاری وجود دارد که صنایع دستی مختلف و سوغات همدان را در اختیار علاقمندان قرار می دهند. همچنین یک دهکده توریستی نیز در بخش های بالایی مسیر وجود دارد که در آن می توانید با فرهنگ و تاریخ همدان آشنا شوید.

اما مهمترین جاذبه دیدنی همدان، کتیبه های تاریخی گنجنامه است. در نزدیکی آبشار گنجنامه برروی دیوارهای کوه دو کتبیه تاریخی وجود دارد که قدمتی به دوران هخامنشی ها دارند. با توجه به آب و هوای کوهستانی همدان، یکی از بهترین زمان های سفر شما به هگمتانه و دیدار از گنجنامه فصل بهار است.

دیدار از تپه های عباس آباد همدان در فصل بهار

یکی دیگر از جاذبه های شهر همدان که حتما در فصل بهار باید از آن دیدن کنید، منطقه سرسبز تپه های عباس آباد است. عباس آباد و گنجنامه، هر دو در یک مسیر قرار دارند و در میانه های مسیر راهشان از یکدیگر جدا می شود. این منطقه نیز از جمله باغات قدیمی بوده و پر از درختان میوه و جنگل های مختلف است.

عباس آباد همچون بامی بربالای شهر است و نمای بسیار زیبایی از شهر را در اختیار شما قرار می دهد، خصوصا اگر در شب به دیدار از عباس آباد بروید. فصل بهار عباس آباد بسیار دیدنی بوده و طبیعت زیبایش در بهترین حالت خود قرار دارد.

سفر به همدان در تابستان، فصل محبوب گردشگران داخلی و خارجی

از آنجا که همدان در فصل تابستان یکی از خنک ترین شهر های کشور است، شلوغترین فصل سفر به همدان هم ماه های تیر تا شهریور اند. حتی یکی از دلایل پایتخت شدن همدان در گذشته، آب و هوای خوبی است که در فصل تابستان دارد. تابستان همدان بسیار خوش آب و هواست و قدم زدن در خیابان های زیبای شهر حال و هوایی وصف نشدنی دارد.

حتی باید بهترین زمان سفر به همدان در تمام ماه های سال را، فصل تابستان معرفی کنیم. چرا که از هر منطقه کشور باشید و به هر نوع آب و هوایی عادت داشته باشید، حتما از تابستان همدان لذت می برید. تابستان ها شهر بسیار شلوغ و پر هیاهو می شود، مسافران بسیاری به همدان سفر می کنند و هوا هم آنقدر گرم نیست که آزار دهنده شود، حتی اگر در چله تابستان باشیم!

بهترین زمان سفر به همدان در تابستان

البته حتما باید به این نکته اشاره کنیم که اگر قصد دارید در تابستان به همدان سفر کنید، حتما یک برنامه ریزی حداقل ۱۰ روزه را برای سفر خود مد نظر قرار دهید، چرا که جاذبه های دیدنی همدان بسیار زیادند و از دیدن آنها سیر نخواهید شد! خبر خوبی هم که برایتان داریم این است که تمام راه های دسنرسی زمینی و هوایی برای سفر به همدان در اختیار شما قرار دارد. حتی در صورت تمایل می توانید بلیط قطار تهران همدان را تهیه کرده و خود را به پایتخت کوروش برسانید!

پاییز رنگارنگ همدان، فصل دو نفره ها در رقص برگ و باد!

یکی دیگر از بهترین زمان هایی که می توانید به همدان سفر کنید و از جاذبه های دیدنی اش لذت ببرید، فصل پاییز است. همدان شهر سرسبزی است و در فصل پاییزش، طبیعت همدان همچون بوم نقاشی خداوند، هزار رنگ می شود. دیدار از جاذبه های دیدنی و جلوه رنگارنگ طبیعت همدان به کنار، حتی تمام خیابان های شهر هم تبدیل به موزه هایی رنگارنگ از آثار هنری می شوند.

اگر قصد دارید در فصل پاییز به همدان سفر کنید، پیشنهاد می کنیم زمان سفر خود را در ماه های مهر و نیمه ابتدایی آبان قرار دهید تا درگیر سرمای هوا نشوید. یکی از معروفترین مناطق شهر میدان امام و خیابان بوعلی همدان است. فرقی نمی کند در چه فصلی از سال به همدان سفر کنید، این خیابان های همیشه شلوغ و پر از جمعیت هستند.

سفر به همدان در فصل پاییز

لابلای دیدار از شهر همدان دیدار از میدان امام و خیابان بوعلی را فراموش نکنید. نقشه شهری همدان توسط مهندسی فرانسوی طراحی شده و به گونه دوایر متحدالمرکز است و مرکز تمام آنها نیز همان میدان امام است. همچنین نماد شیرسنگی، که یکی از نماد های اصلی شهر همدان است در میدان امام قرار دارد.

سفر به همدان در زمستان، بهترین زمان برای سفر های زمستانه

نوبتی هم که باشد باید به فصل زمستان می رسیدیم. زمستان همدان بارش های نسبتا زیادی به صورت برف و باران دارد و در تمام روزهای سال هوا سرد و خشک است. اما اصلا فکر نکنید که از زمستان همدان لذت نخواهید برد! زمستان همدان برف نسبتا خوب و زیادی دارد و یکی از بهترین شهرهای کشور برای ورزش های زمستانی و اسکی می شود.

آبشار گنجنامه همدان در زمستان

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که زمستان های همدان مسلما سرد اند، اما شهر حتی در نمای برفی اش هم به قدری دیدنی می شود که می تواند یکی از خاطره انگیز ترین سفرهای شما باشد. آبشار گنجنامه بسیار پر آب و مرتفع است، اما در زمستان ارتفاع ۱۲ متری این آبشار در برخی روزها تماما یخ زده و منظره ای بسیار دیدنی می آفریند!

 

در یک دید کلی اینکه بخواهیم تنها فصل خاصی را برای همدان معرفی کنیم بسیار دشوار است. هر فصلی از سال در همدان جاذبه های دیدنی بسیاری را در اختیار شما می گذارد و تجربه بی نظیری خواهد شد، اما اگر خیلی به سرما علاقه ندارید، بهترین زمان سفر به همدان برای شما ماه های اردیبهشت تا شهریور اند.

زمستان بهترین زمان ورزش های زمستانی در همدان

اگر قصد سفر به همدان را دارید، پیشنهاد می کنیم در مسیر سفر خود حتما سری هم به قزوین، همسایه دیوار به دیوارش بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قزوین هم توصیه می کنیم زمانی را برای مطالعه راهنمای سفر به قزوین اختصاص دهید.

نظرات