تصویری از روستاهای شمال ایران

بهترین زمان برای سفر به شمال ایران

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

وقتی که از شمال صحبت می کنیم در بیشتر مواقع اشاره ما به شهرهای استان مازندران است. اما در این مطلب قصد داریم به بررسی بهترین زمان برای سفر به سه استان نوار شمالی کشور (مازندران – گیلان – گلستان) بپردازیم. آب و هوای این سه استان شباهت های فراوانی به یکدیگر دارند و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله در مورد بهترین زمان برای سفر به شمال ایران برایتان توضیح دهیم. بهترین زمان برای سفر به شمال ایران می تواند بر اساس آب و هوا و هزینه های سفر تعیین شود. ما در این مطلب هر دو جنبه را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

بهترین زمان برای سفر به شمال (استان مازندران)

از بین این سه شهر شمالی کشور، استان مازندران پر رفت و آمدترین است. اما سفرهایی که به سمت این شهر صورت می گیرد اغلب کوتاه هستند و در ۳ ۴ روز خلاصه می شوند. عمده سفرها نیز در تعطیلات آخر هفته ای انجام می شوند که با تعطیلات مناسبتی همراه شده باشد.

 

بهترین زمان برای سفر به شمال ایران

 

استان مازندران، تابستان هایی گرم و شرجی و زمستان هایی بسیار سرد دارد. بهترین زمان برای سفر به شمال (استان مازندران) از نظر آب و هوایی فصل بهار و پاییز است. اما اجازه بدهید توضیح بیشتری بدهیم. در فصل زمستان به دلیل سرمای شدید، سفر به استان مازندران توصیه نمی شود. همچنین پیشنهاد می کنیم اوج گرمای تابستان را برای سفر خود انتخاب نکنید. چراکه از طرفی رطوبت هوا بسیار آزاردهنده است و از طرفی دیگر با گرمای شدید و آفتاب سوختگی و مشکلات مشابه رو به رو خواهید شد.

در مجموع ماه های مهر، نیمه دوم فروردین ماه، اردیبهشت ماه و خرداد از بهترین زمان ها برای سفر به استان مازندران به حساب می آیند. در ماه مهر مدارس به تازگی باز شده اند. در این زمان شهر مورد نظر بسیار خلوت بوده و در نتیجه هزینه های سفر شما نیز تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین در این ماه هوا، هنوز سرمای پاییزی شروع نشده و از نظر شرایط جوی نیز زمینه مناسبی برای سفر شما فراهم است.

یکی از شهرهای محبوب استان مازندران که سفرهای زیادی در طول سال به آن انجام می گیرد، شهر رامسر است. رامسر که از زمان های قدیم با عنوان عروس شهرهای ایران شناخته می شده هنوز هم یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران محسوب می شود.

 

دریای خزر

 

نیمه دوم فروردین هم زمانی است فعالیت مدارس از سر گرفته شده و همچنین بیشتر جمعیت کشور در تعطیلات عید حسابی خوش گذرانده اند. در این زمان شهرهای شمالی کشور خلوت بوده و هزینه ها به شدت کاهش می یابد. این قوانین برای ماه های اردیبهشت و خرداد نیز صادق است. شرایط جوی در فصل بهار کاملا مناسب بوده و به هیچ وجه از این بابت دچار مشکل نخواهید شد.

میزان بارندگی در استان مازندران ۱۳۰۰ میلی متر است. این میزان بارندگی باعث شده تا این شهر در لیست پربارش ترین استان های کشور قرار بگیرد.

در صورتی که قصد سفر به استان مازندران را دارید پیشنهاد می کنیم بلیط قطار تهران ساری را جزء گزینه های خود قرار دهید. در طول مسیر حرکت این قطار منظره های زیبایی را مشاهده خواهید کرد که سفر شما را تکمیل خواهند کرد.

 

زمان مناسب برای سفر به گیلان

استان گیلان و مرکز آن شهر رشت را می توانیم در میان لیست زیباترین های ایران قرار دهیم. این شهر نه تنها از آب و هوا و طبیعت شگفت انگیزی برخوردار بوده بلکه از نظر تاریخی استان پرباری است.

شهر لاهیجان نیز دیگر شهر زیبای استان گیلان است که دارای جاذبه های گردشگری فراوان است. پیشنهاد می کنیم در مقاله مکان های دیدنی لاهیجان بیشتر با دیدنی های این شهر زیبای شمالی آشنا شوید.

 

زمان مناسب برای سفر به گیلان

 

استان گیلان و مرکز آن شهر رشت هم از نظر آب و هوایی تفاوت چندانی با استان مازندران ندارند. تابستان هایی بسیار شرجی و گرم که دمای آن تا حدود ۳۷ درجه می رسد، آب و هوایی است که در فصل تابستان با آن رو به رو می شوید. گرم ترین ماه سال مرداد در این استان گیلان است و به همین دلیل لازم نمی دانیم که بگوییم در مرداد ماه به این استان سفر نکنید. البته این امری سلیقه ای محسوب می شود و ممکن است بسیاری از افراد ترجیح دهند در این زمان به استان گیلان سفر کنند. به خصوص خانواده هایی که بچه مدرسه ای دارند و تعطیلات تابستانی فرصت خوبی برای سفر آن هاست.

البته با توجه به اینکه دمای این استان در فصل زمستان به منفی ۵ درجه می رسد، این فصل را نیز برای سفر پیشنهاد نمی کنیم. به دلیل مشابهت این دو استان از نظر آب و هوایی و شرایط جوی، فصل بهار (به جز نیمه اول فروردین ماه) و مهر و آبان می توانند زمان مناسبی برای سفر به گیلان باشند.

اگر قصد سفر به استان گیلان و به خصوص شهر رشت را دارید می توانید از بلیط هواپیمای تهران رشت استفاده کنید. با بررسی آنلاین بلیط های این مسیر پروازی می توانید ارزان ترین بلیط را تهیه کرده تا ضمن لذت از سفر خود، هزینه سفرهای خود را نیز کاهش دهید.

 

گلستان در بهار دیدنیست

شهرهای گرگان، گنبدکاووس و بندرترکمن سه شهر اصلی شرقی ترین استان نوار شمالی کشور هستند. این شهرها هر کدام به تنهایی دارای جاذبه های گردشگری فراوانی هستند که گردشگران زیادی را در طول سال به سمت خود می کشانند. استان گلستان به دلیل قرارگیری در موقعیت جغرافیای نسبتا متفاوت نسبت به استان های گیلان و مازندران، آب و هوای نسبتا متفاوتی نیز دارد. البته بارندگی و رطوبت هوا در این استان نیز فراوان است، اما در مجموع از استان های گیلان و مازندران کم بارش تر می باشد.

 

گلستان در بهار دیدنیست

 

آب و هوا و شرایط جوی، مهمترین چیزی است که قبل از سفر به محل مورد نظر باید از آن اطلاع پیدا کنید. بدیهی است که زمستان های این استان هم با سرمای شدیدی همراه است. اما در فصل تابستان، برخلاف استان های گیلان و مازندران در بسیاری از بخش های این استان با آب و هوایی گرم و خشک همراه است. در فصل های پاییز و بهار استان گلستان آب و هوای خوبی دارد و از هوای شرجی نیز خبری نیست. سفر به این استان به جز در اوج سرمای زمستان، در دیگر زمان های سال به راحتی امکان پذیر است، اما اگر قصد دارید از سفری به صرفه و لذت بخش بهره ببرید، می توانید از فرمول زمانی استان های گلستان و گیلان استفاده کنید. بنابراین نیمه دوم فروردین ماه، ماه اردیبهشت، خرداد و مهر و اوایل آبان را برای سفر به نوار استان های شمالی کشور از یاد نبرید.

نظرات

بنده به شهر گنبد کاووس سفری داشتم. این شهر واقعا زیباست پیشنهاد می کنم حتما به این شهر هم سر بزنید فرهنگ اهالی گنبد کاووس واقعا بی نظیره و بسیار آدم های مهمون نوازی هستن. از طرفی طبیعت شگفت انگیزی داره به واقع ایران زیباترینه

    سلام دوست عزیز
    حق با شماست. استان گلستان زیبایی های فراوانی داره و متاسفانه نادیده گرفته میشه. استان گلستان طبیعت ناب و دست نخورده ای داره که توجه هر گردشگری رو به خودش جلب می کنه
    ممنون از نظر شما