بهترین روستاهای ایران

بهترین و زیباترین روستاهای ایران برای زندگی به دور از هیاهوی شهر

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

ایران پر از مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری و توریستی است، اما وقتی حرف از مناطق گردشگری و سفر می شود، همه به فکر کلان شهر های ایران می افتند و جذابیت های به روزشان! اما در این مقاله قصد داریم در مورد روستاهای زیبای ایران صحبت کنیم و بهترین روستاهای ایران برای زندگی به دور از هیاهوی شهر را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

معروف ترین و زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

تمام تمدن های بزرگ امروزی در گوشه و کنار دنیا از روستاهایی کوچک و با مردمانی ساده زیست آغاز شده است. در کشور ما نیز روستاها از گذشته نقشی تعیین کننده در کشور داشته اند و باعث تداوم زندگی در شهر های بزرگ کشور اند. روستاها همیشه پر از رونق و صفا هستند و هیچ کوچه ای به دری بسته ختم نمی شود. خبری از ترافیک و آلودگی نیست و تا چشم کار می کند سرسبزی و شادابی پیش روی شماست.

روستاهای ایران علاوه بر داشتن فضایی زیبا، مردمانی خونگرم و ساده دل دارند و سفر به روستاهای ایران همیشه برای هر کسی جذابیت های بسیاری به همراه دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا زیباترین روستاهای ایران را به شما معرفی کنیم.

آشنایی با روستای ابیانه اصفهان – از زیباترین روستاهای ایران

روستای ابیانه که از زیباترین روستاهای کشور شناخته می شود، یکی از بلندترین مناطق مسکونی ایران در بخش های مرکزی شهرستان نطنز اصفهان است. ابیانه در ۴۰ کیلومتری شمال غربی نطنز و در دامنه کوه کرکس قرار دارد و با آب و هوایی معتدل، دارای موقعیتی بسیار عالی برای زندگی است.

روستای ابیانه نمونه ای بسیار زیبا از یک روستای تاریخی در کشور می باشد که همیشه گردشگران بسیار به سه سمت خود می کشد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. با اینکه همه این روستای زیبا را با نام ابیانه می شناسند، اما مردمان گذشته اینجا را با نام “ویونا” می شناختند که در زبان گذشتگان منطقه به معنی بید و ویانه یا همان بیدستان بوده است.

ابیانه تاریخی ۱۵۰۰ ساله دارد براساس اطلاعات موجود برخی از ساختمان های کهن آن در دوران حکومت های سلجوقیان، قاجاریان و صفویان طراحی و ساخته شده است. روستای ابیانه دارای آّ و هوایی معتدل است و با توجه به اقلیمی که در آن قرار گرفته است، تقریبا آب و هوایی مدیترانه ای دارد.

آدرس دقیق روستای ابیانه

برای سفر به روستای ابیانه، با اینکه بستگی دارد از کجا کشور عازم سفر شده باشید، اما دو انتخاب پیش روی شما می گذاریم. می توانید از طریق جاده کاشان به نطنز مسیر خود را برای سفر به ابیانه انتخاب کنید. راه دیگر شما نیز این است که از سمت اتوبان کاشان به اصفهان از قسمت دو راهی کاشان به نظنز تا ابیانه، فاصله ای ۲۲ کیلومتری را پشت سر بگذارید. البته می توانید با خرید بلیط هواپیما تهران اصفهان، ابتدا خودتان را به اصفهان برسانید و پس از آن به سوی ابیانه راهی شوید.

معماری روستای کندوان، روستایی زیبا در دل صخره ها

روستای کندوان یکی از سه روستای صخره ای در جهان، و از زیباترین جاذبه های گردشگری استان اذربایجان شرقی است. روستای کندوان شهرت خود را به خاطر داشتن خانه هایی با معماری به سبک کندوی عسل است. کندوان در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر تبریز قرار دارد و یکی از روستاهای دهستان سهند و از توابع بخش مرکزی شهر اسکو است.

روستای کندوان در گذشته در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه سهند به وجود آمده است و بر اثرگذشت هزاران سال تبدیل به یک منطقه خوش آب و هوا در این بخش شده است. وجه تسمیه روستای کندوان به دلیل خانه‌ هایی است که در دل صخره‌ های بومی قرار دارند و شیوه معماری به کار رفته در ساخت آنها سبک بومی و صخره‌ ای است. کندوان با داشتن ویژگی ها خاص و معروف خود، نامش را در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسانده.

روستای کندوان و فاصله آن تا تبریز

آدرس دقیق و فاصله تبریز تا روستای کندوان

یکی از شهر های نزدیک به روستای کندوان، تبریز است. باید از تبریز به سمت اسکو حرکت کنید و در ادامه راه خود به سوی شهر اسنفجان راهی شوید. ادامه مسیرتان در این راه را باید تا رسیدن به روستای کهنو در نظر بگیرید تا در نهایت به مقصد خود برسید. روستای کندوان و تبریز در فاصله ای ۳۰ کیلومتری از یکدیگر قرار دارند و اسکو و کندوان نیز فاصله ای ۱۸ کیلومتری دارند.

روستای ماخونیک، روستای لی لی پوت های ایران

روستای ماخونیک در اطراف شهرستان سربیشه قرار دارد و به دلیل قد و قامت کوتاه مردمانش، به روستای لی لی پوت ها شهرت دارد. ماخونیک در ۱۴۲ کیلومتری شهرستان بیرجند در استان خراسان جنوبی قرار دارد و شامل ۱۲ آبادی است. این ۱۲ آبادی با نام های ماخونیک، کفاز، چاپنسر، توتک، سفال‌بند، سولابست، لجونگ، کلاته بلوچ، دامدامه و میش نو، خارستو و جلارو شناخته می شوند.

سبک زندگی مردم روستای ماخونیک به سبک گذشته و بسیار ساده و ابتدایی بوده و حتی خانه هایشان نیز شکل هندسی خاصی ندارد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که روستای ماخونیک یکی از هفت روستای شگفت انگیز دنیا بوده و تنها نیم ساعت با افغانستان فاصله دارد.

مردم روستای ماخونیک اصالتا افغانی اند و چندین قرن پیش از افغانستان کوچ کرده، ماخونیک را برای زندگی انتخاب کرده اند. ماخونیک در ۷۸ کیلومتری بخش شرقی شهر سربیشه، به سمت روستای درح قرار دارد.

آدرس و عکس روستای ماخونیک

آدرس و عکسهای روستای ماخونیک

از تهران تا روستای ماخونیک فاصله ای ۱۲۶۱ کیلومتری پیش روی شماست و مسیرتان از جاده مشهد سبزوار است. در مسیر جاده مشهد به سبزوار، وقتی به سمت جنوب حرکت کنید، پس از عبور از شهر های گناباد، بیرجند و طبس به ماخونیک می رسید.

روستای میمند، روستای صخره ای و دستکند ایران

روستای میمند کرمان با داشتن نقوشی ده هزار ساله و سفال هایی ۶ هزار ساله، یکی از قدیمی ترین نقاط زندگی بشر برروی کره زمین است. این روستا در شهر بابک کرمان در فهرست آثار جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده و از سکونتگاه های صخره ای و البته دست ساز بشر است.

میمند در ۳۸ کیلومتری شهرستان شهر بابک و بین شهر های سیرجان و رفسنجان قرار دارد. میمند یک روستای صخره ای است و تقریبا می توان گفت از اولین سکونتگاه های انسان ها در دشت ایران بوده است. با اینحال هنوز اطلاعات دقیقی در دست نیست که چه مردمانی در این منطقه در گذشته زندگی می کرده اند.

روستای دستکند میمند در کرمان

البته برخی نظریه ها وجود دارد که مردمان مهرپرست در گذشته در این منطقه زندگی می کرده اند. مهرپرستان در ارکان خود آیینی مبتنی بر شکست ناپذیری و جاودانگی داشته اند و کوه ها برایشان مکان هایی مقدس بوده است. تمام سازه های موجود در این منطقه با دست تراشیده شده اند و از بکرترین مناطق موجود در ایران برای گردشگری و سفر است.

آدرس دقیق روستای میمند

برای سفر به میمند از تهران، راه های مختلفی پیش روی شماست. می توانید بلیط قطار تهران یزد را خریداری نمایید و از آنجا به سمت شهر بابک کرمان راهی شوید تا به میمند برسید. همچنین می توانید با خودروهای شخصی و یا عمومی از مسیر یزد به کرمان، به سمت شهر انار بروید. از شهر انار تا شهر بابک هم در حدود ۱۰۵ کیلومتر راه پیش روی شماست.

روستای بیاض، روستای سفید پوش پنبه ایران

بیاض نیز یکی دیگر از روستاهای دیدنی و خاص استان کرمان است. روستای بیاض از توابع بخش مرکزی شهرستان انار بوده و از آنجا که بیشتر مردم آن مشغول به کشت پنبه اند، نام بیاض به معنی سفید و سفیدپوش بودن برای آن انتخاب شده است. روستای بیاض همچنین از گذشته یکی از راه های مواصلاتی بین کرمان و یزد بوده و مسیر ارتباطی مهم به شمار می آید.

شاخص ترین بنایی که در روستای بیاض چشمان شما را به خود خیره می کند قلعه قدیمی بیاض است. قلعه ای که از استحکامات گذشته مردم برای دفاع در برابر حمله ها بوده و به واسطه بارو و برج هایش از خود دفاع می کرده اند. مسجد سبزپوش، آب انبار دو قلو و خود بافت تاریخی این روستا از جمله جاذبه های دیدنی روستای بیاض اند.

آدرس دقیق روستای بیاض

روستای بیاض در ۲۵ کیلومتری جنوب شهر انار و ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهر رفسنجان قرار دارد و از سمت جاده یزد نیز قابل دسترسی است

روستای اورامان، بهشت مه آلود غرب ایران

اورمان یا هورامان نام معروفترین روستای غرب ایران در سروآباد کردستان است. اورامان در دره ای شرقی-غربی قرار دارد و به خاطر معماری پلکانی اش شهرت بسیاری دارد. روستای اورامان به هزار ماسوله نیز شناخته می شود و در نزدیکی های مریوان است.

اروامان همچنین دارای چند رود معروف و شناخته شده هم هست که به نام های سیروان، اورامان و لیله اند. این رودها در مسیر خود چشمه های مختلفی هم تشکیل داده اند که معروف ترین آنها چشمه بلبل است و رودی که از رودخانه سیروان منشعب شده و به چشمه بلبل می ریزد، کوتاهترین رود جهان است.

روستای اوراما تخت در کردستان

آدرس دقیق روستای هورامان

برای سفر به هورامان باید ابتدا به سمت مریوان راهی شوید و پس از طی کردن جاده ای ۷۵ کیلومتری به مقصد خود برسید. این مسیر ۷۵ کیلومتری دارای ۳۰ کیلومتر جاده آسفالت و ۴۵ کیلومتر مسیر خاکی است.

روستای ماسوله، جاذبه های دیدنی+تصویر

روستای ماسوله را دیگر همه در کشور می شناسند و به اندازه کافی شهرت دارد که نیازی به معرفی نداشته باشد. ماسوله یکی از بهترین روستاهای ایران به لحاظ آب و هوا، زیبایی و اقلیم زندگی است. روستای ماسوله با هوای مه آلود اش تابستان هایی خنک و زمستان هایی پربرف دارد و تجربه ای بی نظیر از سفر را برای شما به همراه دارد.

روستای ماسوله، معروفترین روستای ایران

آدرس دقیق سفر به ماسوله

برای سفر به ماسوله بهترین راه شما مسیر فومن به ماسوله است. این محور ارتباط بین دسهتان آلیان و بخش سردارجنگل را به هم متصل می کند.

روستاهای مازیچال، نوشا و خرانق؛ زیباترین روستاهای ایران

از دیگر روستاهای زیبای ایران که در زندگی خود باید حتما یکبار از آنها دیدن کنید، روستاهای مازیچال، نوشا و خرانق است. روستای مازیچال در محدوده شهر های مرزن آباد و کلاردشت، نوشا در تنکابن و خرانق در یزد قرار دارد. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که روستای خرانق در سطحی بین المللی و حتی اروپا هم مشهور و معروف است.

در انتها پیشنهاد می کنیم نگاهی هم به مقاله روستاهای زیبای شمال بیاندازید تا اطلاعات بیشتری در مورد جاذبه های روستاهای ایران داشته باشید.

نظرات