ایستگاه قطار شیراز

معرفی ایستگاه راه آهن شیراز

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

وقتی به عنوان یک مسافر وارد یک شهر جدید می شوید در ابتدا و قبل از هر چیز با ایستگاه قطار و فرودگاه آن شهر رو به رو می شوید. پس بد نیست در مورد اولین جایی که قرار است موقع رسیدن به مقصد با آن سروکار داشته باشیم کمی آشنا شویم. در این مقاله سری به شیراز می زنیم و با ایستگاه راه آهن شیراز بیشتر آشنا می شویم.

تاریخچه ایستگاه راه آهن شیراز استان فارس

پروژه ساخت و بهره برداری ایستگاه راه آهن شیراز از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در نهایت در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد اما پس از افتتاح آن متوجه نقص های پروژه شدند و راه آهن را برای رفع ایرادات فنی تعطیل کردند چرا که پس از راه افتادن اولین قطار ریل ها ترک برداشتند.

سرانجام و در سال ۱۳۹۰ و با رفع ایرادات جزئی فنی در راه آهن، ایستگاه قطار شیراز به ضورت رسمی آغاز به کار کرد و به عنوان یکی از بزرگ ترین و وسیع ترین ایستگاه های قطار در سراسر کشور روزانه میزبان حجم قابل توجهی از مسافران است.

ایستگاه قطار راه آهن شیراز

آدرس ایستگاه قطار شیراز

اگر اهل شیراز باشید حتما تمام خیابان های این شهر را به خوبی می شناسید و نیازی به راهنمایی نخواهید داشت اما اگر مسافر این شهر باشید حتما خیابان های شهر برایتان کمی گنگ است. قبل از هر چیز پیشنهاد می کنم قبل از سفر و یا حتی در طول سفر خود حتما کمی درباره شیراز اطلاعات ییدا کنید و  مقاله های راهنمای سفر به شیراز و خرید بلیط قطار تهران به شیراز را با دقت بخوانید. موقیعیت جغرافیایی ایستگاه راه آهن شیراز به این گونه است که اگر شما با ماشین شخصی باشید می توانید از ورودی شهرک صدرا به سمت پلیس راه سپیدان حرکت کنید تا ساختمان راه آهن را پیدا کنید.

مسیر دسترسی ایستگاه قطار شیراز

اگر ماشین شخصی نداشته باشید می توانید از پایانه های تاکسیرانی سوار ماشین شوید و به راحتی خود را به ایستگاه راه آهن شیراز برسانید. اما اگر مسافر این شهر باشید حتما اطلاع کافی از موقیعیت جغرافیایی این شهر نخواهید داشت. قبل از هر چیز  همچنین وسائل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس هم یکی از ارزان ترین راه ها برای رسیدن به مقصد است.

سالن انتظار راه اهن

فاصله ایستگاه راه آهن شیراز تا مرکز شهر

یکی از مهم ترین و اصلی ترین سوالاتی که برای بیشتر مسافران شیرازی و همچنین کسانی که به شیراز سفر می کنند قابل بحث است این است که فاصله ایستگاه راه آهن شیراز تا نقاط اصلی شهر چقدر است؟ ما در ادامه به این سوال مهم پاسخ می دهیم.

  • اگر بخواهید از ایستگاه راه آهن شیراز مستقیم به سمت حافظیه بروید باید در نظر داشته باشید که فاصله این دو مکان در نقشه ۲۵ کیلومتر است. اگر با ماشین شخصی و یا آژانس این مسیر را طی کنید پس از ۲۸ دقیقه به مقصد خواهید رسید اما اگر برای رسیدن به حافظیه سوار اتوبوس شوید طول مسیر به ۱:۴۵ دقیقه افزایش پیدا می کند.
  • برخی از مسافران دوست دارند پس از پیاده شدن از قطار مستقیم به حرم شاه چراغ شیراز بروند و اولین گام سفر خود را با زیارت در این امام زاده آغاز کنند. فاصله شاه چراغ شیراز تا راه آهن ۲۸ کیلومتر است و اگر برای رسیدن به این مسیر هم از ماشین شخصی و یا تاکسی استفاده کنید می توانید پس از گذشت ۴۰ دقیقه به مقصد نهایی خود برسید.
  • یکی دیگر از مقصدهای همیشگی مسافران از راه آهن، سعیدیه است. فاصله سعیدیه تا راه آهن شیراز ۲۷ کیلومتر است و در صورت خلوت بودن خیابان ها می توانید پس از گذشت ۳۱ دقیقه به مقصد برسید.
مسافران در راه آهن شیراز

خوشبختانه مسیر  دسترسی راه آهن شیراز به تمام نقاط شهر شیراز با کمترین فاصله امکان پذیر است و خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی این شهر این امکان را به مسافر می دهد تا به راحتی خود را به مقصد جذاب خود برسانند.

خدمات و امکانات راه آهن شیراز برای مردم

راه آهن شیراز مانند تمام ایستگاه های قطار در سراسر کشور سعی بر این دارد تا با ارائه بهترین خدمات و امکانات رضایت مسافران را کسب کند.

در ایستگاه راه آهن شیراز علاوه بر وجود امکانات ضروری مانند سرویس بهداشتی، آبخوری، تهویه مناسب هوا در سالن انتطار و سیستم اعلام زمان حرکت قطار برای مسافران و نصب تابلوهای راهنما در سالن انتظار مسافران، خدمات دیگری همچون غرفه های خرید سوغانی شیرازی و فروشگاه های جذاب نیز وجود دارد.

در راه آهن شیراز می توانید از غرفه های مواد غذایی و بوفه خرید کنید و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین برای حمل و نقل چمدان های می توانید از چرخ دستی های موجود در سالن راه آهن استفاده کنید. این امکانات علاوه بر راحتی مسافران می تواند موجب اشتغالزایی شود تا در آینده ای نه چندان دور بتوانیم شاهد اضافه شدن امکانات و خدمات تازه تری در این ایستگاه باشیم.

پارکینگ ویژه راه آهن شیراز برای رفاه حال مسافران

یکی دیگر از امکانات مهم این راه آهن وجود پارکینگ برای رفاه حال مسافران است که موجب شده مسافران با آرامش خاظر بیشتری با خودرو شخصی به راه آهن بیایند و از امنیت خودرو خود مطمئن باشند. البته مسافران می توانند از این راه آهن برای حمل خودروی شخصی خود به مقصد مورد نظر اقدام کنند. اگر چنین قصدی دارید ییشنهاد می کنم خواندن مقاله شرایط حمل خودرو با قطار را از دست ندهید تا با اطلاعات کامل تری نسبت به این عمل اقدام کنید.

یکی از نکات قابل توجهی که در این ایستگاه وجود دارد وجود باجه های نیروی انتظامی است که امنیت و آرامش را برای مسافران به ارمغان می آورد تا با حس بهتری به سفر خود فکر کنند.

ایستگاه قطار شیراز

مسیرهای خطوط ریلی راه آهن شیراز

ایستگاه راه آهن شیراز مسافران را به شهرهای مختلفی می رساند. در حال حاضر این قطار به مقصد های تهران، قم و مشهد تردد بیشتری دارد. البته این به این معنا نیست که به شهرهای دیگر کشور رفت و آمد ندارد.

جالب است بدانید مسیر ریلی یزد، بوشهر و عسلویه و همچنین جهرم، لار و بندرعباس در دست ساخت است و به زودی مسافران می توانند برای مسافرت خود به این شهرها از شیراز اقدام کنند.

میزان جا به جایی مسافران در ایستگاه راه آهن شیراز

ایستگاه راه آهن شیراز به عنوان یکی از شلوغ ترین ایستگاه های ریلی کشور روزانه میزبان مسافران زیادی است که از شهرهای مختلف کشور به آنجا آمده اند و یا قصد ترک کردن شیراز را دارند.

طبق آمار، روزانه بیش از ۲۰۰۰ مسافر پا به این ایستگاه می گذارند. با توجه به این آمار باید در نظر داشته باشیم که این ایستگاه شلوغ و پر مخاطب نیازمند مسیرهای تازه تری است تا مسافران شهرهای دیگر نیز بتوانند راحت تر به شیراز سفر کنند.

راهنمای خرید بلیط قطار

برای خرید اینترنتی بلیط قطار می توانید با یک جست و جوی کوتاه در اینترنت به سایت های معتبر فروش بلیط مانند سامتیک دسترسی پیدا کنید و با مشخص کردن مبدا شیراز و مبدا مورد نظر و همچنین درج بازه زمانی دلخواه خود برای سفر نسبت به خرید اینترنتی بلیط قطار خود اقدام کنید و بهترین سفر خود را تجربه کنید.

 

نظرات