کلاس‌های پروازی در هواپیماها چند نوع است؟

انواع کلاس های پروازی بلیط هواپیما و تفاوت آن ها

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars

مطمئناً نام های کلاس پروازی یا همان کلاس هواپیما برای شما آشنا هستند و تا به حال به کرات آن ها را شنیده‌اید. اما شاید موضوعی که کمتر (یا هیچ‌چیز!) دربارۀ آن می‌دانید این است که کلاس های پروازی چه انواعی دارند و تفاوت و خدمات مختص به هر کدام شامل چه مواردی است. در اینصورت به جای درستی آمده‌اید! زیرا ما در این مقاله هر آن چه مطلب مفید و مهم پیرامون کلاس‌های پروازی هواپیما در اختیار داریم را در به اطلاع شما می‌رسانیم. اما ابتدا اجازه دهید مقاله را با یک سوال مهم شروع کنیم.

چرا هواپیماها دارای کلاس پروازی مختلف هستند؟

در پروازهای کوتاه مدت کلاس‌های پروازی از اهمیت چندانی ندارند، ولی در پروازهای طولانی‌تر، امکانات رفاهی هواپیما در راحتی سفر نقش زیادی دارند. به عنوان مثال فرض کنید که قصد دارید با هواپیما به طور مستقیم از ایران به تایلند سفر کنید. در این صورت لازم است ۷ ساعتی را در هواپیما مهمان باشید تا به مقصد خود در تایلند برسید؛ درست در همین مواقع کلاس های هواپیما یا به اصطلاح کلاس پروازی به کمک شما می‌آیند. از این‌رو، بلیط‌ هواپیما بر اساس نوع و کیفیت امکانات به سه دسته کلاس اکونومی، فرست کلاس و بیزینس یا تجاری تقسیم می‌شوند.

انواع کلاس های پروازی هواپیما

روال ما برای توضیح هر یک از این کلاس‌های پروازی بر اساس نوع صندلی، خدمات و امکانات و مزایای هر کلاس پروازی است تا به این ترتیب بتوانید به راحتی و اطمینان نوع صندلی و بلیط هواپیمای خود را رزرو کنید و از سفر خود لذت ببرید. (می‌توانید برای آگاهی بیشتر در مورد تفاوت قیمت در کلاس‌های پروازی، قیمت بلیط هواپیما مشهد تهران را بررسی کنید)

گران ترین بلیط هواپیما متعلق به کدام کلاس پروازی است؟

در میان تمام کلاس های هواپیما کلاس پروازی فرست کلاس گران ترین قیمت را دارد. این کلاس پروازی معمولا سودآورترین گزینه برای شرکت های هواپیمایی هم هست. البته در مقابل هزینه دریافتی امکانات و خدمات بسیار مجللی هم به مسافران این کلاس پروازی اعطا می گردد. ذکر این نکته نیز لازم است که تفاوت قیمت بلیط فرست کلاس و بیزینس کلاس بسیار کمتر از تفاوت قیمت بیزینس کلاس و اکونومی کلاس است. در واقع می توان گفت که تفاوت چندانی میان کلاس پروازی بیزینس و فرست کلاس و وجود ندارد.

انواع کلاس پروازی هواپیمایی را بشناسید

تفاوت کلاس های پروازی در چیست؟

مهمتر از هر چیز اینکه کلاس های پروازی تاثیر فاحشی در قیمت بلیط هواپیما خواهند داشت. صندلی های بلیط کلاس های پروازی مختلف با یکدیگر فرق دارند و امکانات و خدماتی که در طول سفر ارائه می شوند نیز با یکدیگر تفاوت دارند. همانطور که اشاره کردیم، این تفاوت ها در مسیرهای پروازی کوتاه ممکن است بسیار مهم نباشد، اما در صورتی که مدت طولانی در هواپیما باشید متوجه مزیت های کلاس های پروازی متنوع خواهید شد.

بیزنس کلاس یا کلاس پرواز تجاری هواپیما (Business Class)

اولین دسته بندی و نوع بلیط سفر درجه تجاری یا بیزنس است که در خطوط تجاری هوایی و ریلی ارائه می‌شود. در صنعت هواپیمایی، معمولاً این کلاس پرواز سطح متوسطی از خدمات را به مسافرین ارائه می‌کند و در واقع کیفیتی بین فرست کلاس و اکونومی دارد. در حال حاضر بسیاری از ایرلاین‌های ایران، کلاس تجاری را به عنوان باکیفیت‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سطح از خدمات ارائه می‌دهند و صندلی‌های فرست کلاس را از لیست خود حذف کرده‌اند.

کلاس پروازی بیزنس یا تجاری در هواپیما

در پروازهای داخلی، تفاوت چندانی میان کلاس بیزنس و اکونومی وجود ندارد، حال اینکه در پروازهای دوربرد، کلاس تجاری تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با کلاس اقتصادی دارد. به طور مثال، غذاها و نوشیدنی‌های کلاس تجاری کیفیت بسیار بالاتری نسبت به کلاس اقتصادی دارند و تفاوت دیگر اینکه مسافران کلاس اقتصادی اکثراً اجازه ورود به کابین کلاس تجاری را ندارند، در حالی که مسافران تجاری می‌توانند از تمامی کابین‌ها بازدید کنند.

صندلی های کلاس پروازی بیزنس

صندلی‌های کلاس تجاری در پروازهای طولانی‌مدت تفاوت قابل ملاحظه‌ای با کلاس اقتصادی دارد. بسیاری از هواپیمایی‌ها ایران،  صندلی‌های راحت با قابلیت تبدیل به تخت‌خواب را در کلاس تجاری خود مجهز کرده‌اند که قبل از آم تنها در فرست ‌کلاس‌های بین‌المللی این امکان وجود داشت. صندلی‌های بیزینس کلاس امروزه در پرواز‌های دوربرد دارای انواع مختلفی است که رایج‌ترین نوع آن صندلی کاملا تاشو است.

صندلی‌های کاملا تاشو را می‌توان به نحوی تغییر داد تا موازی با کف هواپیما شوند. بسیاری از ایرلاین‌ها این نوع صندلی‌ها را در فرست کلاس‌های بین‌المللی نیز ارائه می‌دهند. هواپیمایی معروف بریتیش ایرویز جزو اولین ایرلاین‌هایی بود که از این نوع صندلی‌ها در کلاس تجاری خود بهره برد.

صندلی های کلاس پروازی بیزنس

خدمات و امکانات کلاس پروازی تجاری

در پرواز‌های طولانی کلاس تجاری، ایرلاین‌هایی نظیر ایران ایر، ماهان و بسیاری هواپیمایی‌های دیگر غذای درون پرواز ارائه می‌کنند که به انتخاب مسافر است.  برخی ایرلاین‌ها مانند هواپیمایی ایران ایر تور، به مسافران این امکان را می‌دهند تا قبل از پرواز، غذای خاصی را غیر از غذاهای موجود در منوی عادی پرواز، سفارش دهند.

کلاس پروازی اقتصادی یا اکونومی (Economy class)

کلاس اکونومی یکی از پرفروش‌ترین بلیط‌های هواپیمایی در ایران هستند که معمولاً در یک پرواز، بیشتر صندلی‌ها را به خود اختصاص می‌دهد؛ بلیط اکونومی در پرواز کم‌هزینه‌ترین نرخ بلیط هواپیما در ایران است. صندلی‌های کلاس اقتصادی در ردیف های کنار هم قرار گرفته تا هیچ ناهماهنگی یا بی‌نظمی از این بابت حس نشود.  امکاناتی که به مسافران این نوع پرواز ارائه می‌شود، معمولاً از تعداد محدودی روزنامه، مجله‌ تبلیغاتی و کارت راهنمای پرواز فراتر نمی‌رود.

کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی هواپیما

در بعضی از خطوط هواپیمایی، صندلی‌های کلاس اکونومی به مانیتور و هدفون مجهز شده است که مسافران در تغییر برنامه‌‌های آن حق انتخاب زیادی ندارند! چیزی که در ایران بسیار رایج است است یک مانیتور بزرگ برای تمام مسافران بخش اکونومی است. سایر امکانات و تفریحات برای مسافران در کلاس اکونومی، به خط پروازی، مقصد و البته مدل هواپیما نیز بستگی دارد.

صندلی های کلاس پروازی اکونومی

صندلی‌های کلاس اقتصادی قابلیت خوابیدن دارند و شامل یک میز تاشو نیز هستند. یک جیب پشت صندلی جلویی تعبیه شده است که مجله، کاتالوگ، کارت‌های ایمنی و تخلیه و… در آن قرار گرفته ‌است. امکانات دیگری همچون پتو، خمیردندان، ماسک چشم و هدفون بسته به هواپیمایی که با آن سفر می‌کنید متغیر است.

صندلی های کلاس پروازی اکونومی

خدمات و امکانات کلاس پروازی اکونومی

امکانات سرگرمی در طول پرواز شامل یک صفحه نمایش اصلی است که در جلوی کابین نصب شده و برای همه‌ مسافران برنامه‌‌ی یکسانی پخش می‌کند. استاندارهای پرواز اقتصادی در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است. ایرلاین‌هایی مانند آسمان و قشم ایر، سرگرمی‌های صوتی و تصویری درون پرواز و غذا را، برای پروازهای بین‌المللی و داخلی منتخب، به همه‌ی مسافران عرضه می‌کنند.

غذای داخل پرواز به عواملی زیادی بستگی دارد. برخی از ایرلاین‌های بزرگ برای پروازهای اکونومی کوتاه، غذایی در طول پرواز سرو نمی‌کنند و فقط در پروازهای بین‌المللی غذای حین پرواز ارائه می‌شود. برخی دیگر از پروازها، بسته‌های غذایی برای مسافران اکونومی در نظر گرفته‌اند که مسافران می‌توانند بعد از سفر با خود به همراه ببرند. در کل عواملی چون نوع هواپیمایی، مسیر پرواز و مدل هواپیما در تعیین نوع کیفیت خدمات کترینگ تأثیر گذار است. قبل از خرید بلیط هواپیما خارحی، حتماً یادتان باشد که در این مورد از ایرلاین مورد نظر خود استعلام بگیرید.

خدمات کلاس پروازی اکونومی

کلاس پروازی فرست کلاس (First Class)

پرواز فرست کلاس یکی دیگر از طبقه‌بندی‌های انواع پرواز در ایرلاین‌های مسافربری است که می‌توان عنوان لوکس‌ترین کلاس پروازی هواپیمایی را به آن داد. در اکثر هواپیماهای مسافربری، به منظور از فرست کلاس تعداد محدودی صندلی (که به ندرت بیشتر از ۲۰ صندلی می‌شود) یا کابین است که جلوی هواپیما قرار دارد و فضای بیشتر، مدرن‌تر و بهتری را ارئه می‌دهد. ضمن اینکه مسافر حریم خصوصی بهتری را در کابین فرست کلاس تجربه می‌کند.

در مجموع با اینکه پرواز فرست کلس به ندرت در هواپیمایی‌های ایران به چشم می‌خورد و تعداد فروش کمی دارد، ولی هنوز هم بسیاری از افراد مهم اقتصادی به اصطلاح CIP از این نوع بلیط برای پرواز خود استفاده می‌کنند.

صندلی های پرواز فرست کلاس

طبیعتاً فرست کلاس گرانترین صندلی های یک پرواز را دارد و قیمت آن از دیگر کلاس های پروازی بیشتر است. صندلی فرست کلاس تک نفره، مبله، اتاقک مانند و خصوصی است. افراد بلندقد در چنین شرایطی، راحتی کمتری دارند. مسافران فرست ‌کلاس حداقل یک سرویس بهداشتی اختصاصی دارند. در هواپیماهای بزرگ بیش از یک سرویس برای مسافران فرست کلاس وجود دارد.

کلاس پروازی فرست کلاس (First Class)

خدمات و امکانات پرواز فرست کلاس

امکانات رفاهی این کلاس متفاوت است و شامل تلویزیون خصوصی با ریموت کنترل، لپ تاپ، سرویس اینترنت ماهواره ای، صندلی های اتوماتیک با قابلیت تنظیم زیر پا، پشت و پشتی سر به حالت یک بالش انعطاف پذیر و سرویس بهداشتی جداگانه است.

علاوه بر این، در فرست کلاس غذای گرم سرو می شود و انتخاب نوع غذا با مسافر و از روی منوی غذایی است. در واقع سرویس کترینگ این کلاس پروازی متفاوت است و همچنین از کیفیت بالاتری نیز برخوردار است. از نظر پذیرایی نیز مهمانداران این کلاس پروازی با تجربه تر و توجه خاصی به مسافران دارند. هنگام سوار شدن مسافران فرست کلاس جزو آخرین مسافران هستند و انتقال آنها تا هواپیما به صورت جداگانه از سایر مسافرین انجام می‌شود. در ترمینال فرودگاه نیز کانتر پذیرش آنها کانتری مجزاست و برای دریافت کارت پرواز اولویت دارند. مسافران فرست کلاس نخستین مسافرانی هستند که هنگام پیاده شدن از هواپیما خارج می‌شود.

فرست کلاس پروازی هواپیما

حالا دیگر اطلاعات شما در مورد انواع کلاس پروازی کامل شده و دفعه بعدی که قصد داشته باشید با هواپیما سفر کنید، عبارت کلاس پروازی و نوع بلیت برای شما گنگ نیست. در مجموع می‌توان گفت که بسیاری از مسافران در حال حاضر انتخابی بین کلاس پروازی اکونومی و بیزنس دارند که این انتخاب به دلیل هزینه و خدمات مناسب آن است. اما در صورتی که بخواهید سفری طولانی با هواپیما تجربه کنید، انتخاب فرست کلاس بسیار منطقی است.

نکته مهم درباره کلاس های پروازی

مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که امکانات و خدماتی که در کلاس های پروازی مختلف ارائه می شود ممکن است با توجه به کشور مورد نظر، شرکت هواپیمایی مورد نظر و مبدا و مقصد پرواز متفاوت باشد. ضمنا ممکن است آنچه که از کلاس های پروازی مختلف انتظار دارید با چیزی که در کشور در اختیار شما قرار می گیرد متفاوت باشد.

نظرات

این کلاس های پروازی که نوشتین چه فرقی با کلاس های نرخی مثلاً Y و F و اینا دارن؟ من توی یکی از بلیطام نوشته بود کلاس نرخی Y. این یعنی چی؟

    سلام از اینکه سوال خودتون رو از ما میپرسین متشکریم. کلاس نرخی Y،J و F نام اختصاری هر یک از کلاس های پروازی هستند که به صورت قراردادی توسط سازمان کل هواپیمایی ناتا وضع شده. به عنوان مثال کلاس نرخی Y نشان‌دهنده بلیط کلاس اقتصادی با امکان استرداد وجه کامل هست.

سلام بهترین کلاس پروازی برای پرواز تهران شیراز چیه؟

    سلام و درود بر شما،
    بهترین کلاس پروازی وجود ندارد بلکه هر کدام نسبت به نیاز مسافر برنامه ریزی شده است. با این حال اما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و جزئی با کارشناسان سامتیک تماس بگیرید. ۰۲۱-۸۴۳۸۴